Wat is dat toch met die Anubia's elke keer?


Zora zei:
Waterwaardes kunnen het niet zijn.

Die zijn prima.

In mijn aqua die al even draait ( maanden), gebeurd het ook.
Even als in mijn pas opgezette aquarium.

Ik zoek nu ook in het Engels en dan kom ik veel meer tegen.
Helaas is dat soms moeilijk te volgen en met de vertaler is het ook niet altijd even duidelijk.

Het schijnt een soort ziekte te zijn die uiteindelijk alle Anubias aan kan tasten.
Ook zou het gaan om een soort microscopische worm die langzaam aan de wortelstok aantast en op eet.

Maar veel wijzer ben ik er niet op geworden.

Denk dat ik maar overstap op Javavarens ofzo :juggle:

Ik heb het onderhand wel gehad met de Anubias.

Dat kan best van dat wormpje,
Haha ja dat snap ik. Anubias zijn ook niet bepaald goedkoop.
 
Ik heb eens hetzelfde gehad met de "nana" variant die ik op een beurs had gekocht.
Plantje zag er goed uit, maar begon snel vanuit de rhizome weg te rotten zonder de bladeren aan te tasten.
Voedingstekorten zijn voor mijn part uitgesloten, het gaat er veel te snel voor.
Ziekte zou kunnen, maar dat kom je niet gemakkelijk tegen bij waterplanten.
Bij mij heeft het geen andere Anubias aangetast, zelf niet diegene die er naast stond. En die kwam van een andere verkoper die op de beurs stond. Beetje een raadsel dus...

Heb met speciale Microsorum en Bucephalandra soorten ook al vreemde rotting verschijnselen gehad die zeer snel gingen, maar onder de microscoop was er nooit wat te zien.

Mocht je nog iets van de plant hebben, zou ik die toch eens onder de microscoop houden. Misschien worden we zo wat wijzer.
 
De plant staat nog in het aquarium.
Zodra het licht aan gaat zal ik eens kijken hoe hij er nu aan toe is.

Ik hoop dat hij het red, want het is zo'n mooie plant.
Zou zo zonde zijn als hij helemaal verslijmd.

Maar wat ik niet snap is waarom de ene Anubia's het wel krijgt en de andere niet?

Het heeft zoals ik het begrijp te maken met diverse overgangsstadia waar de plant niet tegen zou kunnen.
Van kweker ( bovengronds kweken?) naar winkel en van winkel weer naar koper.
Verschillende lichtsituaties/temperaturen.
Verschillende wateromstandigheden enz.

Maar het kan misschien ook wel ��n of andere micro-organisme zijn wat de wortelstok/rizoom aantast.


Ik dacht dat de Anubia's een sterke plant was, maar dat is dus niet zo?

Het kan i.m.o ook niet aan de kweker liggen, want bij mij is het voorgekomen waarbij de planten bij verschillende winkels/kwekers weg kwamen.

Aan een Micro-organisme/of eng beestje denk ik ook niet meteen omdat dan alle Anubia's er last van zouden moeten hebben en dat is niet zo.

Wat kan ik doen om de plant te redden of om dit proces tegen te gaan?

Wat ik ook niet snap is waarom de ene Anubia's het wel krijgt en de andere niet.
 
Wat hij mij opkomt is de waterkwaliteit uit de kraan. Als er iets in het water zit waar de planten minder goed tegen kunnen, zou dit ook in het water bij de lfs kunnen als deze in de buurt zitten. Zo weet ik dat wij hier, ondanks dat ik er niet zo veel van merk, toch redelijk wat kalk in het water hebben. Mss dat het daar iets mee te maken kan hebben? Ik heb geen idee hoor, of dit iets kan zijn. ik gok maar..
 
Beide winkels staan hier in de buurt.

Ph ligt rond de 7,5 hier.


Maar dan nog,.. niet alle Anubia's hebben het of krijgen het.
Alleen sommigen dus.
 
Tja het zou dan bij alle Anubias van jou moeten gebeuren en dat is niet zo.
Misschien heeft het met het opbinden te maken.
 
is maar een idee maar neem eens een steen bv maansteen bind er daar een nieuwe plant op en kijk wat er gebeurd
voor het vastzetten gebruik ik geen visdraad maar tyrap is niet zo scherp wel even op het soort tyrap zoeken die volledig van kunststof is gemaakt

groet

jaap
 
Je kunt vragen blijven stellen, maar als Backplay zegt dat het een raadsel is... is het een raadsel.
En dat is trouwens ook de conclusie uit die Engelstalige links.
 
Zoals Ivo ook al aangeeft kun je het beste wat Backplay zegt voor waar aannemen en je er niet teveel zorgen over blijven maken.
Jammer genoeg zijn er gewoon soms dingen die niet te verklaren zijn binnen de hobby.
Ipv de Anubias kun je ook Javavaren gaan gebruiken om planten op te binden.
 
Zet ze eens in een emmer schoon water, Wel met lagere PH.
Hoge ph houden niet van,zo ook niet van Co2.

In de NIJL, zagen we hele eilanden drijven.
Is daar ook toch geen hoge ph lijkt mij.

Kijk wat ze daar doen.
 
Wat misschien ook kan de aangetaste delen eraf halen en de gezonde delen terug plaatsen, misschien helpt dat...
 
Zet ze eens in een emmer schoon water, Wel met lagere PH.
Hoge ph houden niet van,zo ook niet van Co2.

In de NIJL, zagen we hele eilanden drijven.
Is daar ook toch geen hoge ph lijkt mij.

Kijk wat ze daar doen.
 
Vandaag ziet het restant er nog steeds goed uit.
Ik hoop dat dit stukje het gaat redden.

Bij de vorige Anubia's die ik had en die dit ook hadden, was alles allang verslijmd/verrot.
Dus ik blijf goede hoop houden voor dit plantje.

Ik voel elke dag even aan het blad/steel wat het dichtste bij de plek zit waar het schimmel gezeten heeft en tot nu toe zit het goed vast.

Een Anubia's op de achterwand lijkt ook te beginnen, maar kan ook bedrog zijn.
Daar ga ik vandaag even naar kijken als het licht aan gaat.


In mijn meterbak had ik een Anubia's met een ty-wrap gedaan en daarbij gebeurde het ook.
De gene die er dicht op naast stond ( op gladde steen met visdraad), doet het nog altijd prima.

Het zal altijd een raadsel blijven, maar zelf denk ik toch aan veranderende waterwaardes en andere omstandigheden binnen korte tijd.
( Kweker ( bovengronds?), transport ( donker), winkel, koper).
Denk dat ze daar dan toch soms een opdonder van krijgen.
Waarom de ene niet en de ander wel?
Dat zal voor mij denk ik altijd een vraag blijven.

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden en het meedenken.
Zowel hier als per pb :) :thumbs:
 
Naar mijn weten klopt het verhaal uit een van de links van voor tot achter.
Afgezien van de tip die ik heb gegeven, is er geen gemakkelijk oplossing.
 
Inmiddels enkele dagen verder en ik denk dat het hierbij zal gaan blijven.
Geen verdere schimmel/o.i.d. gezien/gevoeld.
De Anubia's zien er allemaal goed uit.

In vergelijking met de vorige keer heb ik nu dus best geluk gehad.

Misschien komt het ook doordat ze nu in de schaduw staan, minder felle verlichting ( T8).

De echte oorzaak zullen we denk ik nooit te weten komen, maar het verhaal van veranderende waterwaardes/ andere omstandigheden lijkt me toch echt de oorzaak.

Maar wat ik nog steeds niet snap is dat de Anubia's een zeer sterke plant zou moeten zijn.
Blijkbaar kan hij dan toch niet zo goed tegen plotseling veranderende omstandigheden.

Het gaat ook niet per soort Anubia's maar echt per individu ( in mijn geval dan).
De ��n zal wel sterker zijn dan de ander denk ik.
 
Zora zei:
Misschien komt het ook doordat ze nu in de schaduw staan, minder felle verlichting ( T8).

Dat zal denk ik de oorzaak zijn geweest, ze houden echt niet van licht dus waarschijnlijk werden ze ziek omdat je ze in het licht had staan.
 
Marrie98 zei:
Zora zei:
Misschien komt het ook doordat ze nu in de schaduw staan, minder felle verlichting ( T8).

Dat zal denk ik de oorzaak zijn geweest, ze houden echt niet van licht dus waarschijnlijk werden ze ziek omdat je ze in het licht had staan.

Dit is zeker niet de oorzaak.
 
backplay zei:
Dit is zeker niet de oorzaak.

Dat denk ik ook niet.
Dan had het al veel vaker en eerder fout moeten gaan.

Maar ik vind het fijn dat iedereen mee denkt :)

Ben erg blij dat het deze keer goed lijkt te gaan, dat het niet erger is geworden.
 
Heb ondertussen contact gehad met iemand van Tropica, en hij kon mij ook geen definitief antwoord geven.
Zou door Nematode's of ziektes kunnen komen.
Andere mogelijkheid is omdat Anubias d.m.v. weefselkweek geproduceerd word, er wel eens genetische defecten ontstaan die niet zichtbaar zijn maar getriggert kunnen worden als de plant onder water komt te staan.
Maar zeker wist hij het dus niet.

Heb onlangs nog een conversatie gehad met iemand die vroeger in vitro planten heeft gekweekt, en daaruit bleek dat er niet veel nodig is (vooral in de beginfase) om Frankenstein planten te krijgen.
 
Ik lijm de Anubias altijd met secondelijm.
Ik heb er wel af en toe alg op dan alleen op de oudere bladen.
Maar verslijmen nee nog nooit gehad.
 

Terug
Bovenaan