wat heeft mijn toxotes en welke soort toxotes is het eigenlijk?


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,158
Locatie
Rotterdam
Goede dag, ik ben eergister naar romberg gegaan en kwam daar deze prachtvis tegen. Ze zeiden tegen mij dat het een zoetwater soort is. Maar ze konden geen naam geven...
Hij zat daar in een erg kleine bak dus ik heb hem maar meegenomen. Nu keek ik vandaag naar de vis en waren zijn vinnen plots helemaal kapot.
Is dit vinrot ? en zou iemand mij kunnen vertellen welke soort toxotes het is? Ik vind het nogal lastig om ze te classificeren. Ik dacht toxotes microlepis of tenminst dat hoop ik sinds dit een zoetwater soort is :help:
0.jpg
 
Altijd goed zo'n vraag voor mijn googleskills :D. Wat ik gevonden heb is dat het of een microlepsis is of een jaculatrix :D
Distinguishing T. microlepis from T. jaculatrix isn't easy. Note especially the spots on the dorsal fin: on T. microlepis they are distinct from the bands on the body, but on T. jaculatrix they usually merge with them.
Voor nu zou ik toch denken om zout toe te voegen. Ik begrijp dat ze eigenlijk allemaal het liefst brak water willen.
 
Altijd goed zo'n vraag voor mijn googleskills :D. Wat ik gevonden heb is dat het of een microlepsis is of een jaculatrix :D
Distinguishing T. microlepis from T. jaculatrix isn't easy. Note especially the spots on the dorsal fin: on T. microlepis they are distinct from the bands on the body, but on T. jaculatrix they usually merge with them.
Voor nu zou ik toch denken om zout toe te voegen. Ik begrijp dat ze eigenlijk allemaal het liefst brak water willen.
Ha ik ga geen zout toevoegen sinds hij in mijn 2 meter roofvis bak zit.
Als dit brakwater is gaat hij terug naar romberg of zal ik persoonijk via marktplaats een huis voor hem zoeken.
Ik zat dus ook te twijfelen tussen die 2 soorten. Echter is de micro zoetwater en de jacul echt brakwater en zout. Dus het is voor het beest best cruciaal dat ik weet of het jaculatrix is of micro.


Kan iemand nog vertellen wat dat met de vinnen is? Is dat vinrot?
 
Zat hij bij Romberg gewoon in zoetwater? Stress van hanteren, verhuizen, vervoer etc. kan verminderde weerstand opleveren. Dat maakt de vis vatbaar voor infecties. Hoe was het gedrag? Kan het ook zijn dat hij zich heeft beschadigd aan hout/steen? De reflecties op je foto maken het lastig om te zien of er sprake is van vinrot of aangemaakte slijmhuid. Ook is slecht te zien om welke van de twee soorten het gaat, een close up van de rugvin helpt. Sowieso denk ik dat een zoutbadje wel helpt, plus waterwissels natuurlijk.
 
Zijn kop was een beetje beschadigd. Denk tegen de glasplaat aangezwommen maar verder leek er eergister niks mis mee. Nu zie je plots bij zijn achtervinnen geen vin meer maar alleen maar bot. Daarom denk ik vinrot.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210426_163347_com.whatsapp (1).jpg
    Screenshot_20210426_163347_com.whatsapp (1).jpg
    111.7 KB · Weergaven: 99
  • unnamed.png
    unnamed.png
    246.6 KB · Weergaven: 93
Ik heb even wat zitten vergelijken, maar dit is een vrij grote vis toch? De Toxotes microlepis wordt hoogstens 15 cm lang, terwijl de T. jaculatrix de 30 cm aantikt. Bovendien loopt de streep door tot op de rugvin, en vind ik de schubben behoorlijk groot. Kortom, het zou me niet verbazen als je een T. jaculatrix hebt meegekregen, en die moet volgens alle bronnen toch echt in brak water...:sorry:
 
Ik heb even wat zitten vergelijken, maar dit is een vrij grote vis toch? De Toxotes microlepis wordt hoogstens 15 cm lang, terwijl de T. jaculatrix de 30 cm aantikt. Bovendien loopt de streep door tot op de rugvin, en vind ik de schubben behoorlijk groot. Kortom, het zou me niet verbazen als je een T. jaculatrix hebt meegekregen, en die moet volgens alle bronnen toch echt in brak water...:sorry:
nou hij is dus al heel oud volgens de verkoper en hij is exact 15cm.
 
In ieder geval zitten volgens diverse bronnen beide soorten geregeld in brak water ( de T. jaculatrix in mangrovegebied, de T.microlepis ook stroomopwaarts), dus een zoutbadje zou weleens kunnen werken... Ik hoop dat-ie opknapt.
 
Oke, de schimmel is dus compleet weg. Gister leek het echt alsof de vis weer helemaal beter was. En toen kwam ik hem vandaag zo tegen....
Ik zie geen teken van schimmel meer, de staart is echter niet meer in goede staat en bij zijn kop mist hij schubben.

Ik heb hem nu appart gezet maar hij drijft op zijn rug zoals te zien is. Wat kan ik nog doen?
 

Bijlagen

  • IMG_20210501_130421.jpg
    IMG_20210501_130421.jpg
    375.4 KB · Weergaven: 98
  • IMG_20210501_130427.jpg
    IMG_20210501_130427.jpg
    253 KB · Weergaven: 99
  • IMG_20210501_130449.jpg
    IMG_20210501_130449.jpg
    425.8 KB · Weergaven: 109
  • IMG_20210501_130504.jpg
    IMG_20210501_130504.jpg
    370.5 KB · Weergaven: 113
  • IMG_20210501_130511.jpg
    IMG_20210501_130511.jpg
    382 KB · Weergaven: 107
over and out

uit zijn lijden verlossen
 
Ja? En dan gwn in de diepvries? Ik zat te denken als het gwn komt omdat ze binnen te kort zijn kan dat gewoon aangroeien toch? Als ik hem wat tijd geef. Al ziet het er idd niet uit alsof het beter kan worden
over and out

uit zijn lijden verlossen
 
Euthaniseren via de diepvriesmethode is een ware martelgang voor de vis omdat het best nog lang duurt eer alles bevroren is, beter en effectiever is gewoon de kop eraf te snijden is het diervriendelijkst
 
Sneu... de fout zit 'm denk ik zoals gewoonlijk in de dierenwinkel die niet goed geinformeerd is, of misschien al bij de groothandel die die dieren ook maar krijgt aangeleverd. Want ik denk dat dit toch een Jaculatrix is. Wildvang misschien? Euthanaseren is geen fijn klusje, maar zoals hierboven al aangegeven, een scherp mes en in een keer de kop eraf is in dit geval het meest diervriendelijk.

 
Ja? En dan gwn in de diepvries? Ik zat te denken als het gwn komt omdat ze binnen te kort zijn kan dat gewoon aangroeien toch? Als ik hem wat tijd geef. Al ziet het er idd niet uit alsof het beter kan worden
Dat werkt misschien als je een brakwaterbak voor deze vis in zou richten, maar ik vrees dat je al te laat bent helaas :((
 
Sneu... de fout zit 'm denk ik zoals gewoonlijk in de dierenwinkel die niet goed geinformeerd is, of misschien al bij de groothandel die die dieren ook maar krijgt aangeleverd. Want ik denk dat dit toch een Jaculatrix is. Wildvang misschien? Euthanaseren is geen fijn klusje, maar zoals hierboven al aangegeven, een scherp mes en in een keer de kop eraf is in dit geval het meest diervriendelijk.

hij zat bij de vorige eigenaar op zoetwater zei de winkel. Echter konden ze de latijnse naam niet noemen dus wat voor toxotes het is ben ik nog steeds niet achter.
Hij is wel al echt 16cm of groter dus als hij op zoetwater zo groot is gegroeid neem ik aan dat het geen brakwater soort is? Of tenminste dat hoop ik. Ik zou hem best willen vermoorden maar hij ziet er eigenlijk echt nog veels te sterk uit. Hoewel hij zij-waards drijft ademt hij normaal en rustig. Zou het liefst een dagje afwachten maar als jullie zeggen dat het echt te laat is pak ik het mes.
 
Of de optie van kruidnagelolie, vind ik zelf prettiger dan een mes of tik op de kop. Wellicht heb je ook een grotere bak of iets waar je hem in kan houden? Dit zijn niet de beste bakjes qua doorstroming en verversing van water
 
Laatst bewerkt:
Heb je geen aparte bak of een grote curverbox waar je een zoutbad in kunt maken? Beide soorten Toxotes zitten geregeld in brakwater. Bij mijn Sluierstaarten pas ik ook zoutbadjes toe in het geval van infecties, en bij vinrot kan dit ook helpen. Bij Sluierstaarten begin ik met 20g zout/liter water, en voer dit per dag op 3 dagen lang ( Sluiers kort zoutbad natuurlijk) afhankelijk van de vis. Bij de Toxotes zou je een pompje op de curverbox kunnen zetten en hem in dat zoutere water laten zitten.
 
Heb je geen aparte bak of een grote curverbox waar je een zoutbad in kunt maken? Beide soorten Toxotes zitten geregeld in brakwater. Bij mijn Sluierstaarten pas ik ook zoutbadjes toe in het geval van infecties, en bij vinrot kan dit ook helpen. Bij Sluierstaarten begin ik met 20g zout/liter water, en voer dit per dag op 3 dagen lang ( Sluiers kort zoutbad natuurlijk) afhankelijk van de vis. Bij de Toxotes zou je een pompje op de curverbox kunnen zetten en hem in dat zoutere water laten zitten.
de rot is weg. Het meer is dat hij weinig vin over heeft.
 
Het is een banded archer.. brakwater helaas. Echt zo naar.... Heb het zelfs nog 4x gevraagd, zelfs aan 2 verschillende medewerkers. Beide hebben mij verzekerd dat het zoetwater was...... Zonde dat zon mooie sterke vis dan daardoor dood gaat. Ze zouden wat mij betreft brakwater vissen moge verbieden. Ben het echt helemaal zat, dat al die kogelvisjes, murenen, mono's, argusvissen en schuttervissen als zoetwater verkocht worden en dan door dit dood gaan. Echt zonde. Ik maak hem af, het is niet anders helaas...
 
Zou wel teruggaan naar de winkel dat ie nu al overleden is. Wel heel jammer, maar lijkt me ook geen hele goedkope vis. Mogelijk kunnen ze je nog wat tegemoet komen
 
Zou wel teruggaan naar de winkel dat ie nu al overleden is. Wel heel jammer, maar lijkt me ook geen hele goedkope vis. Mogelijk kunnen ze je
hij was maar een tientje. Ze hadden hem van een klant gekregen.
 
Dat scheelt dan nog inderdaad, al blijft het jammer
 
Heb je de vis eigenlijk na maandag nog op zout gezet? Wat Giebeltje en ik toen geadviseerd hebben? Gewoon benieuwd of dat nog geholpen heeft of dat ie toen al te ver heen was....
 
Heb je de vis eigenlijk na maandag nog op zout gezet? Wat Giebeltje en ik toen geadviseerd hebben? Gewoon benieuwd of dat nog geholpen heeft of dat ie toen al te ver heen was....
Ja heb het nog geprobeerd.Maar niet volledig brak ofzo. Gewoon in een bak met wat meer zout in het water. Natuurlijk goed opgelost eerst.
 
Het is een banded archer.. brakwater helaas. Echt zo naar.... Heb het zelfs nog 4x gevraagd, zelfs aan 2 verschillende medewerkers. Beide hebben mij verzekerd dat het zoetwater was...... Zonde dat zon mooie sterke vis dan daardoor dood gaat. Ze zouden wat mij betreft brakwater vissen moge verbieden. Ben het echt helemaal zat, dat al die kogelvisjes, murenen, mono's, argusvissen en schuttervissen als zoetwater verkocht worden en dan door dit dood gaan. Echt zonde. Ik maak hem af, het is niet anders helaas...
Wat slecht van de winkel, terecht dat je daar boos door bent. En heel zonde van de vis die zo aan zijn einde komt. Is hij al dood of zou je hem bijvoorbeeld nog terug kunnen brengen naar de winkel?
 
Wat slecht van de winkel, terecht dat je daar boos door bent. En heel zonde van de vis die zo aan zijn einde komt. Is hij al dood of zou je hem bijvoorbeeld nog terug kunnen brengen naar de winkel?
heb hem net uit zijn leidde verlost
 
heb hem net uit zijn leidde verlost
Echt jammer, dit, en sneu voor de vis:'( Weer een bewijs dat ook in speciaalzaken het determineren van vissen niet echt op een hoog niveau staat. In ieder geval is hij nu uit zijn lijden verlost. Sterkte ermee.
 
bedankt voor de lieve reacties
 

Terug
Bovenaan