Wat heeft mijn goudvis?


Nirious

Member
Lid geworden
9 oktober 2020
Berichten
7
Leeftijd
41
Heeft iemand weet wat mijn goudvis heeft en hoe ik het best kan behandelen?
Waterwaarden zijn ok denk ik.

Hij heeft sinds een dag of 2 een rode plek aan de basis van beide zwemvinnen. De plek lijkt me vandaag roder dan gisteren.

De 3 andere vissen lijken me ok.

200l aquarium met interne filter

Waterwaarden
Nh4 niks
NO2 niks
PH 8
KH 7
O2 5mg
Temp water 23°c

Wat heb ik recent veranderd
Luchtpomp vervangen door planten
Vloeibare CO2 bijgevoegd voor planten
De luchtpomp afgezet

Gisteren avond heb ik alsnog de luchtpomp weer aangezet omdat de vissen lucht Kwamen happen.
Deze vis had er het ergste van en had teveel lucht binnen en dreef telkens terug naar boven wanneer hij naar beneden zwom.

Deze morgen was blaasprobleem opgelost.
Ik ga ze vandaag geen eten geven.
Ik heb de luchtpomp opnieuw afgezet en hoop dat de planten nu voldoende O2 geven.
De planten zijn vooral Waterpest en een bladplant.
Ik heb ook de uitlaat van de filter naar boven gericht zodat het water kabbelt en het deksel van de aquarium open laten staan momenteel.
 

Bijlagen

  • IMG_20230623_090430794.jpg
    IMG_20230623_090430794.jpg
    39.1 KB · Weergaven: 50
  • IMG_20230623_090318891.jpg
    IMG_20230623_090318891.jpg
    41.3 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20230623_090313014_HDR.jpg
    IMG_20230623_090313014_HDR.jpg
    35.5 KB · Weergaven: 46
Waarschijnlijk nog steeds zuurstof te kort. Alleen iets minder dan gister.
 
Ik denk ook zuurstof want 5 is al snel het minimale. Ik denk dat 23 graden niet echt hoog is met dit weer.
Waarom het niet zo hoog is dat durf ik niet te zeggen.

 
Weet iemand hoe het zit met vloeibare CO2 en goudvissen? Ik weet dat er vissen zijn die er niet (goed) tegen kunnen, maar ik weet niet hoe dat met goudvissen zit.
 
Ik ben geen kenner maar zover ik weet gaf Jessica aan hier dat dit geen goede combi is. Maar dat is dan weer wat ons is verteld.
 
Ok
Ik heb voorlopig dan toch maar de zuurstof pomp weer aangezet ten nadele van de plantjes maar voor de visjes.

Ik heb ook de uitlaat van de filter gedirigeerd naar een uitstromen dat een watervalletje maak en zo extra zuurstof in het water trekt.

En ik heb er een ijsfles bij gelegd om het water koeler proberen te krijgen.

Denk je dat er nog een waterwissel nodig is ook?

Wat doe ik met de rode plekken?
Zout bij water aquarium?
Zoutbad?
Medicatie?
 

Bijlagen

  • IMG_20230623_103221783_HDR.jpg
    IMG_20230623_103221783_HDR.jpg
    51.7 KB · Weergaven: 35
Waarom ten nadele van de plantjes dan? Ik denk dat er niks mis is met 23 graden want onze sluiers zitten al 2 weken op 24-25 met dit weer.
 
Laatst bewerkt:
Waarom ten nadele van de plantjes dan?
Hebben ze me in de winkel verteld. De bubbels zouden de CO2 van de planten mee naar de oppervlakte trekken en zo de voeding van de planten ontnemen.
 
Wat voor planten heb je dan dat ze zó gevoelig zijn in hun Co2behoefte?
 
Hebben ze me in de winkel verteld. De bubbels zouden de CO2 van de planten mee naar de oppervlakte trekken en zo de voeding van de planten ontnemen.
Nou raar verhaal volgens mij hoor. Co2 en zuurstof gaan prima samen in een bak en het mee omhoog nemen is nieuw voor mij.
 
Er word wel eens gesproken over hoe bellen, ongeacht wat voor stof het ook is, zuurstof, co2, nitrogeen, ongewenst gassen uit het water mee nemen.

Zuurstof en co2 bestaan op 2 verschillende manieren in water,
Als gas in de vorm co2 en o2.
Vermengd met water in de vorm als h2co3 en h2o (koolzuur en waterstof)

Doormiddel van diffusie mengt het water met de gassen. Maar dit werkt ook andersom.
Wanneer het gehalte aan o2 en co2 hoger is als gasvorm, mengt het met het water, wanneer het water een hogere gehalte heeft laat het water juist de stoffen vrij.

Hoe fijner de bellen hoe groter de oppervlakte waarmee de lucht met het water kan mengen. Maar bellen stijgen op naar boven en dan hebben ze geen nut meer voor het aquarium.
Dus als je co2 bellen maakt en je zou daarnaast een zuurstofpompje zetten, ja dan versnel je de bellen naar boven toe.

Het is maar helemaal afhankelijk van wat je h2co3 gehalte is, wat maakt hoe het reageerd op het zuurstofpompje. Over het algemeen bevatten de bellen van een zuurstofpompje meer co2 dan in het water zit volgens mij. Dus in theorie breng je met een zuurstofpompje juist co2 in het water.

Ook zorgen de bellen voor extra stroming in het aquarium. Dit is bevordelijk voor de menging van het water wat ook helpt bij de distributie van de h2co3 in het water naar de planten.
 
Laatst bewerkt:
Dus in theorie breng je met een zuurstofpompje juist co2 in het water.
Dus een zuurstofpompje verjaagt geen co2 en dat dacht ik dus ook. Je krijgt dan inderdaad een betere gasuitwisseling. Voor de rest snapt deze boer zonder chemische kennis niks van je hele verhaal;)
 
Dus een zuurstofpompje verjaagt geen co2 en dat dacht ik dus ook. Je krijgt dan inderdaad een betere gasuitwisseling. Voor de rest snapt deze boer zonder chemische kennis niks van je hele verhaal;)
Nouja een zuurstofpompje verjaagd co2, maar brengt ook co2 (aangezien een zuurstofpompje meer soorten gas rond pompt dan alleen zuurstof) alleen de in water opgeloste versie van co2 (h2co3) word er niet door verdreven.

Ik las alleen terug dat de opgeloste co2 (h2co3) afhankelijk is van veel factoren, waaronder de temperatuur en de luchtdruk om de bak heen (tijdens omweersbuien zal de co2 ook anders oplossen in water)
Dus het is niet alleen de verhouding tussen de lucht en het water wat voor diffusie zorgt
 
Nou lid @biljoenblik kan er wellicht ook iets over zeggen als chemicus. Als je co2 toevoegt dan is een zuurstofpompje niet handig maar dat is het enige wat ik weet.
 
In theorie is co2 een zwaardere stof dan de bellen uit een zuurstofpompje dus als je een co2 bubbelding en een zuurstofpompje naast elkaar zet dan zullen de bellen sneller stijgen waardoor er minder tijd is voor diffusie, zolang je die 2 gescheiden houd heeft het geen invloed op elkaar

@jessicapilon ja ik heb vooral een snelcursus gedaan net 😂
 
Goh met de hele discussie over CO2 ga ik mijn initiële vraag toch nog eens herhalen.

Mijn vis heeft dus rode vlekken aan de basis van zijn beide zwemvinnen wegens gebrek aan zuurstof gehad?

Ik heb nu de zuurstofpomp terug opstaan en de watertemperatuur met een graad kunnen verlagen naar 22graden.

Denk je dat er nog een waterwissel nodig is ook?

Wat doe ik met de rode plekken?
Zout bij water aquarium?
Zoutbad?
Medicatie?
Of gewoon niks doen?
 
Goh met de hele discussie over CO2 ga ik mijn initiële vraag toch nog eens herhalen.

Mijn vis heeft dus rode vlekken aan de basis van zijn beide zwemvinnen wegens gebrek aan zuurstof gehad?

Ik heb nu de zuurstofpomp terug opstaan en de watertemperatuur met een graad kunnen verlagen naar 22graden.

Denk je dat er nog een waterwissel nodig is ook?

Wat doe ik met de rode plekken?
Zout bij water aquarium?
Zoutbad?
Medicatie?
Of gewoon niks doen?
Je zou een klein beetje jodium vrij zout kunnen toevoegen dit hersteld het herstel van de slijmhuid. Dat kan nooit kwaad.

Een waterwissel kan altijd goed zijn. Ik zou niet weten waarom niet?

Ik gebruik wel eens esha 2000 bij wondjes of problemen. Vooral omdat ik dat heb liggen en dat het herstel kan bevorderen en een breed spectrum aan andere problemen oplost/voorkomt

Niets doen lijkt me niet goed, er is een oorzaak waardoor dit ontstaan is die zal in iedergeval opgelost moeten worden. Ik weet niet zo goed wat de oorzaak zou kunnen zijn dat vind ik erg lastig. Soms kom je er wel met wat extra tijd achter en wachten is soms daarom wel de beste optie omdat elke behandeling energie van de vis vraagt en het water belast.
 
Nou lid @biljoenblik kan er wellicht ook iets over zeggen als chemicus. Als je co2 toevoegt dan is een zuurstofpompje niet handig maar dat is het enige wat ik weet.
Dank Marcel en degene die de reactie willen lezen die kunnen dat hier doen:

 
Een reactie die niet op je vraag in gaat maar ik wel het vermelden waard vind.


De planten zijn vooral Waterpest en een bladplant.
Je schrijft dat je vloeibare CO2 toevoegt. Ik neem aan uit een flesje. Dit zal geen CO2 zijn maar een alternatieve koolstofbron.
Laat het nou net waterpest zijn dat hier niet tegen kan.

Met de planten in jouw bak zie ik geen toegevoegde waarde voor "Vloeibare CO2".

Overigens zou normaal gesproken een licht golvend wateroppervlak afdoende moeten zijn om voldoende zuurstof in het water te krijgen en heb je dat luchtpompje helemaal niet nodig voor extra oppervlaktebeweging.

Wat er nu mis is en of je dat luchtpompje nu kunt weglaten durf ik zo niet te zeggen.
 
Ok bedankt voor de info allen.
Ik heb zo een ehsa 2000 kuur opgestart.
Ik laat de zuurstof pomp nog even aan de komende 3 dagen voor de kuur en zie daarna wat het geeft.

Misschien dat de zuurstof nog stijgt als mijn planten goed op gang zijn.
De vloeibare CO2 laat ik dan ook voorlopig achterwege.
Zal ik iets moeten zoeken op gas.
 
Waterpest heeft geen co2 nodig en de andere plant met niet teveel licht ook niet denk ik maar ik weet niet welke dit is. Ik zou het lekker bij makkelijke snelgroeiers houden en niet al teveel licht en dan moet zonder co 2 ook willen.
 
In theorie is co2 een zwaardere stof dan de bellen uit een zuurstofpompje dus als je een co2 bubbelding en een zuurstofpompje naast elkaar zet dan zullen de bellen sneller stijgen waardoor er minder tijd is voor diffusie, zolang je die 2 gescheiden houd heeft het geen invloed op elkaar

@jessicapilon ja ik heb vooral een snelcursus gedaan net 😂
Don, waar kun je een CO2 bubbelding kopen? Lijkt me een gat in de markt. :p:)
 
Ok bedankt voor de info allen.
Ik heb zo een ehsa 2000 kuur opgestart.
Ik laat de zuurstof pomp nog even aan de komende 3 dagen voor de kuur en zie daarna wat het geeft.

Misschien dat de zuurstof nog stijgt als mijn planten goed op gang zijn.
De vloeibare CO2 laat ik dan ook voorlopig achterwege.
Zal ik iets moeten zoeken op gas.
In plaats van CO2 zou ik als tip aan een buitenfilter denken zoals John al heeft genoemd.
 
Even ter referentie voor mensen die gelijkaardige symptomen hebben in de toekomst.
De behandeling met extra zuurstof en esha2000 was succesvol.

Rode plekken zijn helemaal weg .:)
 

Terug
Bovenaan