Wat gebeurt er met mijn planten?


Ik heb geen juwel licht meer! Haha.
Die tl starter was kapot en heb het vervangen door goedkopere leds, specs staan in 1 van mijn vorige berichten ik quote het stukje hier onder.
Als ik dat met elkaar vergelijk is het nagenoeg gelijk. Kan bijna niet anders dan dat je goed zit. Het kleurverschil is minimaal en de lichtsterkte nagenoeg gelijk.

Ik zou me echt geen zorgen maken over je lampen.
 
in de aquariumwinkel zeiden ze dus : "dat plantenvoeding niet zou helpen omdat als een plant dood gaat hij toch wel dood gaat met of zonder voeding", of iets gelijkaardigs.... De grootste nonsens dat ik ooit gehoord heb. Ik ga vanaf nu stoppen met eten, want ik ga sowieso dood, dus ik zal wel dood gaan, of het nu met of zonder eten is.... m hm... logica ver zoek zeker ???
 
in de aquariumwinkel zeiden ze dus : "dat plantenvoeding niet zou helpen omdat als een plant dood gaat hij toch wel dood gaat met of zonder voeding", of iets gelijkaardigs.... De grootste nonsens dat ik ooit gehoord heb. Ik ga vanaf nu stoppen met eten, want ik ga sowieso dood, dus ik zal wel dood gaan, of het nu met of zonder eten is.... m hm... logica ver zoek zeker ???


Tja daarom maar een forum post gemaakt..
Ik vond het ook appart maar zijn logica is als een plant stervende is dat die geen voeding meer op neemt denk ik.

Zelfde als de opmerking "misschien kunnen er geen planten in jouwn aquarium want ze slaan niet aan"

Ik weet wel 100% zeker dat ik daar geen informatie meer vandaan haal.
 
Als ik dat met elkaar vergelijk is het nagenoeg gelijk. Kan bijna niet anders dan dat je goed zit. Het kleurverschil is minimaal en de lichtsterkte nagenoeg gelijk.

Ik zou me echt geen zorgen maken over je lampen.

Ik heb nu een heel klein stukje javamos in me bak dat spul hoort zelfs te groeien zonder licht las ik!

Heb ook een bericht van wesdijk dat mijn bestelling verzonde is, hopelijk vanavond binnen!
Als ik mijn test koffer heb ga ik gelijk aan de slag! En zo nodig water verversen en daarna profito voeren aan mijn plantjes.:)
 
Zo ik heb mijn koffertje en planten voeding binnen gekregen en het water meteen getest!
  • No2 - 0,0 mg/L (Ik dacht dat ik een hele kleine verkleuring zag maar dan zou het nog wss maar 0,1 zijn :)
  • No3 - 15-20 mg/L (nijgt naar de 20)
  • Po4 - 0,0 mg/L
  • Nh - 0,0 mg/L
  • Gh - 7-8
  • Kh - 6 Dh
  • ph - 7.5 +-
Zover ik weet zijn mijn water waarden goed? (gaat vandaag wel iets vers water in ga even het on gegeten voedel opruimen).
Ik heb hier nu ook de Profito staan nu vroeg ik mij af, moet ik in een keer 20ml erin gooien voor mijn 240L?
Of moet ik om de dag gewoon 5ml of meer/minder in mijn aquarium doen?
Aan gezien ik weinig planten heb en ze nu nog niet goed groeien en een paar half dood zijn lijkt mij 20ml veelste veel...??

Wat denken jullie en raden jullie mij aan om te doen?
Mvg,
Jeremy.
 
Je po4 moet omhoog want die mag geen 0 zijn. Ik zou plantenvoeding doseren zoals is aangegeven op de fles. Misschien heb je nu nog wat minder planten maar teveel geef je niet snel hoor. Je co2 is met zo n 5mg ook niet hoog maar met niet te lang licht en wat makkelijke planten kan dat goed gaan. Anders kun je carbo overwegen voor erbij.
 
Je po4 moet omhoog want die mag geen 0 zijn. Ik zou plantenvoeding doseren zoals is aangegeven op de fles. Misschien heb je nu nog wat minder planten maar teveel geef je niet snel hoor. Je co2 is met zo n 5mg ook niet hoog maar met niet te lang licht en wat makkelijke planten kan dat goed gaan. Anders kun je carbo overwegen voor erbij.

Ik heb geen Co2 gemeten? dat zit er niet bij:S
Ja de Po4 moet omhoog daarom heb ik Easylife Profito. (Ik doseer vanavond 20ml dat is genoeg voor 200L)

Ik heb leds die staan aan van 12:00 tot 01:00 dit heb ik zolang op advies van een vriend(ik heb alhoewel geen spoor van alg).
Ik heb een JBL 1501 die ik naar boven heb gericht zodat er genoeg beweging is op het water oppervlakte!
Zeker de helft dan de bak heeft veel stroming, de andere helft wat minder maar beweegt volgens mij goed.
Ook al staat mijn output gericht naar boven het vuil en voedsel beweegt ook goed op de bodem, het verzamelt op vaste plekken waar ik afentoe wat vuil/overgebleven voer weg haal.

Mvg,
Jeremy.
 
Ik heb geen Co2 gemeten? dat zit er niet bij:S
Ja de Po4 moet omhoog daarom heb ik Easylife Profito. (Ik doseer vanavond 20ml dat is genoeg voor 200L)

Ik heb leds die staan aan van 12:00 tot 01:00 dit heb ik zolang op advies van een vriend(ik heb alhoewel geen spoor van alg).
Ik heb een JBL 1501 die ik naar boven heb gericht zodat er genoeg beweging is op het water oppervlakte!
Zeker de helft dan de bak heeft veel stroming, de andere helft wat minder maar beweegt volgens mij goed.
Ook al staat mijn output gericht naar boven het vuil en voedsel beweegt ook goed op de bodem, het verzamelt op vaste plekken waar ik afentoe wat vuil/overgebleven voer weg haal.

Mvg,
Jeremy.
De CO2 kun je afleiden uit de KH en pH. Zie bv http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/co2-tabel

In Profito zitten sporenelementen, geen PO4.
 
In profito zit inderdaad geen fosfaat en daar hebben ze Phosfo voor dacht ik maar goedkoper is een zakje kaliumfosfaat bestellen bij aquariumbemesting.nl.
Of je kan hiervoor lid Backplay een pb sturen.
 
aan van 12:00 tot 01:00


Dat is erg lang en met weinig voeding zou ik het naar 9 uur terugbrengen. Hoe langer je licht brand des te meer voeding wordt er gevraagd net als bij veel licht. Hoe minder licht des te kleiner de vraag naar voeding.
 
In profito zit inderdaad geen fosfaat en daar hebben ze Phosfo voor dacht ik maar goedkoper is een zakje kaliumfosfaat bestellen bij aquariumbemesting.nl.
Of je kan hiervoor lid Backplay een pb sturen.

Ik las op de site:

Product oplossen:
~4 gram (3.58gr) van dit zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn.

Product gebruiken:
10ml van deze oplossing op 500 liter water verhoogd de PO4 concentratie met 0.1ppm.

Is dit precies het zelfde als de andere dure producten? zoals bijvoorbeeld easy-life?
Dit is wel een stuk aantrekkelijker inderdaad.
Ik zag ook dat hun al voor gemixt fosfaat verkopen maar ik denk dat ik het zelf ook wel kan mixen.

Is dit fosfaat ook echt nodig of kan het ook zonder?
 
Dat wat je nu beschrijft met 4 gram is uitsluitend de fosfaat. Ze verkopen ook de csm+b en dat is hetzelfde als Profito maar veel goedkoper.

Planten hebben fosfaat nodig en zonder zul je snel algen kunnen krijgen omdat de groei stokt.
 
Dat wat je nu beschrijft met 4 gram is uitsluitend de fosfaat. Ze verkopen ook de csm+b en dat is hetzelfde als Profito maar veel goedkoper.

Planten hebben fosfaat nodig en zonder zul je snel algen kunnen krijgen omdat de groei stokt.

Oke! ik heb hier de profito al staan!
Dus ik moet nu nog een zakje Kaliumfosfaat - KH2PO4 kopen mengen met water en doseren thats it dan ben ik klaar?
 
Ja zo kun je fosfaat toevoegen. Ik doe dat ook zo en als je dan 40ml toevoegt op 100 liter dan verhoog je de po4 met 2 mg. Zoveel hoef jij niet te doen dus ik zou ongeveer 7ml toevoegen op 100 liter water. Dan voeg je rond de 0,7mg toe.
Je kunt het zo zelf narekenen aan de hand van het zakje. Ik doseer om 2 mg toe te voegen 40ml op de 80cm en 80 ml op de meter bak. Met zo n zakje kun je jaren vooruit.

Bewaar dit het liefste donker en koel. Ik heb een flesje van 500ml in de koelkast liggen.
 
Ja zo kun je fosfaat toevoegen. Ik doe dat ook zo en als je dan 40ml toevoegt op 100 liter dan verhoog je de po4 met 2 mg. Zoveel hoef jij niet te doen dus ik zou ongeveer 7ml toevoegen op 100 liter water. Dan voeg je rond de 0,7mg toe.
Je kunt het zo zelf narekenen aan de hand van het zakje. Ik doseer om 2 mg toe te voegen 40ml op de 80cm en 80 ml op de meter bak. Met zo n zakje kun je jaren vooruit.

Bewaar dit het liefste donker en koel. Ik heb een flesje van 500ml in de koelkast liggen.

Ahh oke dankjewel! dan bestel ik zoon zakje en fles die hun verkopen, moet aan een bepaald bedrag komen dus dan maar een handig flesje erbij!

Maar als ik het goed begrijp is PO4 voeding voor de plant, Maar profito is ook voeding..?
En Is dit het enige wat ik moet toevoegen of moet ik straks nog meer kopen?:p
 
Po4 is een van de elementen die planten nodig hebben net als nitraat en ijzer. Maar in Profito zit geen nitraat en fosfaat. Je kan als je toch eenmaal besteld eventueel de csm+b meebestellen want dat is veel goedkoper dan nieuwe Profito tzt. Ik gebruik gewoon een 500ml flesje van de supermarkt waar drinken in heeft gezeten. Dure flesjes vindt ik een beetje zonde om te kopen en dan koop ik daar liever voeding voor;). Ook kleibollenmix hebben ze te koop en dat is prima voor de bodem bij moerasplanten. Uit zo n zakje maak je wel 50 balletjes.
 
Po4 is een van de elementen die planten nodig hebben net als nitraat en ijzer. Maar in Profito zit geen nitraat en fosfaat. Je kan als je toch eenmaal besteld eventueel de csm+b meebestellen want dat is veel goedkoper dan nieuwe Profito tzt. Ik gebruik gewoon een 500ml flesje van de supermarkt waar drinken in heeft gezeten. Dure flesjes vindt ik een beetje zonde om te kopen en dan koop ik daar liever voeding voor;). Ook kleibollenmix hebben ze te koop en dat is prima voor de bodem bij moerasplanten. Uit zo n zakje maak je wel 50 balletjes.

Ja ik heb nu 500ml profito dus daar doe ik ook wel een tijdje mee!
Ik heb nu wel zoon flesje besteld met po4 poeder, Ik moest op minimaal 5/6 euro zitten daarom dat flesje haha.
Ik zou dat CSM+B in de toekomst zeker gaan bekijken maar zit nu wel even goed kwa voeding en mijn PayPal Balance is om te huilen:D

Bedankt voor alle informatie als er iets veranderd post ik het wel!
 
Haha, ja dat kan dan later wel weer inderdaad. Als je vragen hebt dan laat je dat maar weten.

Ik heb mijn fosfaat binnen en meteen klaar gemaakt en toegevoegd!
Mijn po4 is nu 1,0 mg/L is dit voldoende?
 
Ja dat is prima hoor. In veel bakken heb je aan de helft al genoeg maar 1,0 is verder goed. Beter iets teveel dan te weinig;). Je kan nu na bv 1 week het weer meten en dan dit een paar weken achteren doen. Als je het telkens weer aanvult tot 1,0 dan zie je na enkele weken wel wat je verbruik is en wat je dus wekelijks moet toevoegen.
 
Mijn led strip is
  • 16,5 Watt
  • 850 Lumen
  • 6000 Kelvins
  • 150 Leds 3-chip leds 5050smd
Dit waren de originelen specificaties er zijn wel 12 ledjes af!
Het lijkt mij dus dat mijn leds genoeg moet zijn als ik de specificaties vergelijk.'


Ik wil geen spelbreker zijn maar heb toch de volgende bedenking:

Je spreekt over een 240 liter bak zie ik in je laatste post, klopt dit?
En heb je daar 1 van deze strips boven hangen?
Dan vrees ik toch dat je echt zeer weinig licht hebt aangezien je nog geen 4 lumen per liter hebt...

In dit geval gaat het advies om plantenvoeding toe te voegen effectief niet helpen volgens mij en moet je toch overwegen om ook meer licht boven de bak te hangen als je iets van plantengroei wilt...

Tenzij ik me vergis omtrent de specificaties van je verlichting of het aantal strips boven de bak natuurlijk...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil geen spelbreker zijn maar heb toch de volgende bedenking:

Je spreekt over een 240 liter bak zie ik in je laatste post, klopt dit?
En heb je daar 1 van deze strips boven hangen?
Dan vrees ik toch dat je echt zeer weinig licht hebt aangezien je nog geen 4 lumen per liter hebt...

In dit geval gaat het advies om plantenvoeding toe te voegen effectief niet helpen volgens mij en moet je toch overwegen om ook meer licht boven de bak te hangen als je iets van plantengroei wilt...

Tenzij ik me vergis omtrent de specificaties van je verlichting of het aantal strips boven de bak natuurlijk...

Dat het licht weinig is weet ik ook daarom ga ik ook voor planten die weinig tot geen licht nodig hebben zoals Javamos,Anubias, Vallisneria.
Ik heb contact gehad met Juwel en gevraagd of hun juwel novolux 80 voldoenden zou zijn voor deze planten als ik alleen die zou gebruiken in mijn bak (ik heb deze niet maar specificaties lijken er sterk op)
Dit was hun antwoord ''The Novolux 80 will be enough for a normal planted aquarium but if you want's to use sentive plants we recommend to use further lightning.''.

Mijn Vallisneria was eerst aan het dood gaan maar las dat dit normaal is als je net nieuwe planten koopt en in je aquarium zet.
Ik heb hem gister omhoog gehaald om te kijken hoe het er mee staat en er was wel wat wortel groei, dus hopelijk komt dat goed!(wortels waren ook erg slecht toen ik ze kocht)
Ik heb voor de rest ook geen interesse in andere planten dan de genoemde 3, mijn aquarium wordt een Mbuna bak dus andere planten kan ook niet echt.
Mocht het echt aan de leds liggen merken we dat vanzelf want dan groeie ze helemaal niet toch? ook geen wortel?:D

Mvg
Jeremy.
 
Ik heb contact gehad met Juwel en gevraagd of hun juwel novolux 80 voldoenden zou zijn voor deze planten als ik alleen die zou gebruiken in mijn bak (ik heb deze niet maar specificaties lijken er sterk op)

Oké, maar dan bedoelen ze waarschijnlijk voor een bak tot 80cm. Ik veronderstel dat jouw 240l bak toch wat groter is?
En in de mail spreken ze toch over een kleinere bak dan de jouwe denk ik, de novolux80 unit is maar 68 cm lang...
Ook zie ik dat de novolux eerder als extra ledverlichting wordt aanbevolen en niet zozeer als hoofdverlichting...

Soit, zoals je zelf zegt zal je het snel zien in hoeverre de zaken groeien, je kan altijd bijsturen...
Je planten zijn inderdaad niet veeleisend dus komt misschien wel goed!
Ik zou sowieso niet teveel plantenvoeding geven als je maar weinig planten toevoegt.
Succes alleszins, de stenen zien er alvast goed uit!!
 
Oké, maar dan bedoelen ze waarschijnlijk voor een bak tot 80cm. Ik veronderstel dat jouw 240l bak toch wat groter is?
En in de mail spreken ze toch over een kleinere bak dan de jouwe denk ik, de novolux80 unit is maar 68 cm lang...
Ook zie ik dat de novolux eerder als extra ledverlichting wordt aanbevolen en niet zozeer als hoofdverlichting...

Soit, zoals je zelf zegt zal je het snel zien in hoeverre de zaken groeien, je kan altijd bijsturen...
Je planten zijn inderdaad niet veeleisend dus komt misschien wel goed!
Ik zou sowieso niet teveel plantenvoeding geven als je maar weinig planten toevoegt.
Succes alleszins, de stenen zien er alvast goed uit!!

Dankjewel!!
Nee ik heb specifiek gevraagd voor mijn bak!
Mijn leds komen over de gehele lengte dus daar maak ik mij geen zorgen om.:D
De planten hoeven ook niet explosief te groeien zolang ze groeien en mooi zijn vind ik het goed, Het is meer als opvulling voor de achterwand en om de verwarming weg te werken.
Wat betreft mijn waterpest was meer als testje! maar denk dat ik de koud water variant heb gekregen wat Jessicapilon zij.
 
had het in je andere topic al gezegd maar:

Laat even duidelijk zijn dat we het hier hebben over een Mbuna malawi bak.

1. deze vissen houden absoluut niet van hoge waarde no3/po4 of andere micro nutrienten. no3 niet boven de 15mg/L en po4 niet boven de 0.5 mg/L
dus plantenvoedingen zijn geen goed idee.

2. deze vissen laten zoiezo weinig over van je planten, vallisneria en anubias wil nog wel eens overleven (maar zelfs die kunnen ze vroeg of laat om zeep helpen) maar voor de rest kan je het wel vergeten.
 
had het in je andere topic al gezegd maar:

Laat even duidelijk zijn dat we het hier hebben over een Mbuna malawi bak.

1. deze vissen houden absoluut niet van hoge waarde no3/po4 of andere micro nutrienten. no3 niet boven de 15mg/L en po4 niet boven de 0.5 mg/L
dus plantenvoedingen zijn geen goed idee.

2. deze vissen laten zoiezo weinig over van je planten, vallisneria en anubias wil nog wel eens overleven (maar zelfs die kunnen ze vroeg of laat om zeep helpen) maar voor de rest kan je het wel vergeten.

Het is nog geen Mbuna bak hij is alleen daar voor gemaakt de Mbuna's komen nog!(duurt nog eventjes)

Dat deze vissen niet van hoge waarde van no3/po4 houden heb ik nooit ergens gelezen? vooral nooit iets over po4!
Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat <20 no3 perfect is.
Dat ze planten om zeep helpen was bij mij al bekent haha! Daarom ook de Vallisneria en Anubias als ze die laten staan maar daar ga ik wel vanuit.
Planten voeding + po4 moet wel als ik planten wil Ik had 0 Po4 in mijn bak.
Overigens zitten er nu maar 6 synodontis in van zoon 3cm lang...
Na het toevoegen van plantenvoeding en po4 is er ook geen verschil gekomen in gedrag van mijn synodontisen.

Verder heb ik vandaag ongeveer 30% water verschoond, Dus het No3 en Po4 is nu lager! dat zou dus nu prima moeten zijn.
 
Ja het klinkt mij gewoon raar om plantenvoeding toe te gaan voegen bij vissen die hier niet van houden en voor een klein aantal planten die dit meestal ook nog niet eens nodig hebben, en de kans er is dat ze het niet eens gaan redden in de bak.


Maargoed dat ben ik en je moet doen wat je zelf goed lijkt uiteraard.
 
...misschien heb ik er overheen gelezen en is het al gezegd maar naast het eventueel toevoegen van fosfaat moet de verhouding fosfaat/nitraat meegenomen worden!
 
...misschien heb ik er overheen gelezen en is het al gezegd maar naast het eventueel toevoegen van fosfaat moet de verhouding fosfaat/nitraat meegenomen worden!

en dan heb jij t over de verhouding 10/1 toch?

wat is er gewild in Mbuna bakken? groenalg, beste voeding wat je ze kan geven en in de natuur hebben ze niks anders.

hoe bevorder je de kans op groenalg? lage po4 en iets no3.

Oftewel niet de 10/1 verhouding.

Maar mijn gedachten gaan uit naar de vissen en niet naar de planten.
 
Laatst bewerkt:
...misschien heb ik er overheen gelezen en is het al gezegd maar naast het eventueel toevoegen van fosfaat moet de verhouding fosfaat/nitraat meegenomen worden!

Ik heb hier overgelezen inderdaad de 10/1 verhouding maar hier maak ik mij niet heel veel zorgen om.
 
en dan heb jij t over de verhouding 10/1 toch?

wat is er gewild in Mbuna bakken? groenalg, beste voeding wat je ze kan geven en in de natuur hebben ze niks anders.

hoe bevorder je de kans op groenalg? lage po4 en iets no3.

Oftewel niet de 10/1 verhouding.

Maar mijn gedachten gaan uit naar de vissen en niet naar de planten.

Zoals ik al had gezegd zitten er geen Mbuna in mijn aquarium maar Synodontis Petricola dwarf/Lucippinis.
Ik focus mij nu meer om de planten op gang te krijgen, als ik Mbuna ga houden dan focus ik mij pas op de benodigdheden van de vis.

En groenalg is een leuke toevoeging voor veel mensen maar het is absoluut niet noodzakelijk hierom voer je spirulina.
 
weet ik, maar ik snap de redenering niet dat je eerst je planten opgang wil hebben. dikke kans dat deze binnen no-time worden uitgegraven of aangevreten.

dat van de spirulina weet ik ook, maar waarom niet proberen om het beste voor je vissen te krijgen?

maar ik vervuil je topic niet verder, denk er gewoon heel anders over.
 
weet ik, maar ik snap de redenering niet dat je eerst je planten opgang wil hebben. dikke kans dat deze binnen no-time worden uitgegraven of aangevreten.

dat van de spirulina weet ik ook, maar waarom niet proberen om het beste voor je vissen te krijgen?

maar ik vervuil je topic niet verder, denk er gewoon heel anders over.

Er is een kans dat het wel goed gaat dus die kans wil ik graag nemen.
 
Goeie avond.

Nu na een maand weer even een update aangezien er nu wel aardig wat veranderd is.
IMAG1067.jpg

Mijn Java fern doet het uitstekend zover ik kan zien!
Ik zie/zag alleen aan het puntje dat het doorzichtig was maar dat trekt langzaam weg (voor nu).
Ik heb geen idee verder waar dat aan ligt of dat het gewoon normaal is.

IMAG1066.jpg

Mijn Valisneria doet het overigens helemaal niet en sterft af, ik heb nog maar een klein gedeelte/stekje over.

IMAG1062.jpg

Mijn water pest ging vertakkingen aan maken en liet het oude afsterven.
Ik heb de vertakkingen hierna zelf in het zand geplaats.

Ik heb nu overigens ook last van bruin alg, maar ik heb gelezen dat dit normaal is in een nieuwe bak?

Mvg
Jeremy.
 

Terug
Bovenaan