Wat gebeurt er met mijn planten?


J

Jeremy026

Guest
Goeden dag,

Ik heb sinds kort een aquarium denk dat die ongeveer 1 maand draait nu, er zitten sinds 2 weken 6 Synodontisjes in.

Ik heb ongeveer 2 weken geleden een Vallisneria gigantea toegevoegd die het niet zo goed doet. Sinds vorige week ook een bosje Waterpest waar het volgens mij helemaal niet goed mee gaat(zie foto).

Temperatuur is 26°

Kan iemand mij hier meer informatie over geven?
IMAG0657.jpg
IMAG0660.jpg
 
  • Wat zijn je waterwaarde?
  • Voeg je plantenvoeding toe?
  • Voeg je Carbo toe?
 
  • Wat zijn je waterwaarde?
  • Voeg je plantenvoeding toe?
  • Voeg je Carbo toe?

Bedankt voor uw reactie

Mijn water waardens heb ik niet getest maar Ph ligt hier rond de 7.5

Ik voeg geen planten voeding toe, ik had wel gevraagt aan de winkel of dit nodig was en of dit mijn probleem zou oplossen..
hun zeiden dat dit niet zou helpen omdat als een plant dood gaat hij toch wel dood gaat met of zonder voeding.
(Bij de Vallisneria gigantea zit wel een klei achtige ring die ik er bij heb gelaten)

Ik voeg ook geen carbo toe.

Ik heb wel gelezen dat licht een grote rol speelt maar heb ook gelezen dat dat voor waterpest niks uit maakt.
mijn ledjes geven 6000k af volgens hun site. (Witte kleur).

Mvg,
Jeremy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zou tog is je water waardes gaan testen.

dat carbo toevoegen niks oplost vind ik een rare uitspraak voor een winkel.
De balans voor een goede planten groei is lastig te beheren en kan snel misgaan.
Dat deze plant misschien niet te redden is wil natuurlijk niet zeggen dat je dit probleem moet aanpakken voor de toekomst.
Het kan zomaar zijn dat de balans verstoort is door de toevoeging van meer planten.

Heb je verder een voedingsbodem?
Krijgt de bak veel direct zonlicht?

probeer ons zoveel mogelijk informatie te geven
 
Heb je een totaaltje van de bak om een indruk te krijgen van de andere planten? Ik zou wel plantenvoeding gaan gebruiken in elk geval. Die rood bruine ring mag je eruit halen hoor en de Vallisneria niet te diep planten. Bij waterpest wil het geregeld voorkomen dat je de verkeerde krijgt. Dan krijg je de koudwatervorm mee en die gaat bruin worden en verslijmen.

ik denk dat je dus ook de verkeerde hebt gekregen maar dat is mij ook enkele malen overkomen hoor;)
 
dat carbo toevoegen niks oplost vind ik een rare uitspraak voor een winkel.
Met Carbo moet je erg voorzichtig zijn als je Vallisneria en waterpest in de bak hebt. Deze kunnen er regelmatig erg slecht tegen. Plantenvoeding zoals Profito, micro nutriënten, zijn zeker aan te raden.

Als je de waterwaarden laat meten weet je gelijk of je ook voldoende macro nutriënten in de bak hebt. Vraag of ze NH, NO2, NO3,en PO4 voor je kunnen meten. De laatste twee zijn de macro's, de eerste twee vertellen samen met de derde of je bak goed is ingedraaid.
 
Met Carbo moet je erg voorzichtig zijn als je Vallisneria en waterpest in de bak hebt. Deze kunnen er regelmatig erg slecht tegen. Plantenvoeding zoals Profito, micro nutriënten, zijn zeker aan te raden.

Als je de waterwaarden laat meten weet je gelijk of je ook voldoende macro nutriënten in de bak hebt. Vraag of ze NH, NO2, NO3,en PO4 voor je kunnen meten. De laatste twee zijn de macro's, de eerste twee vertellen samen met de derde of je bak goed is ingedraaid.

excuus dit wist ik dan weer niet :) nooit te oud om te leren!
 
Zeker aan te raden maar wel bij een zaak die verstand van zaken heeft en dan vragen of ze de waarden willen opschrijven voor je.

Ik zou eerlijk gezegt niet weten waar ik dat in mijn woon omgeving kan doen, er zit wel een PetsPlace in de buurt zou dat daar kunnen?(even bellen morgen)
Een totaal plaatje laat niks meer zien dan de fotos die ik al heb gepost ik heb vrijwel niks aan plant erin staan 1bosje waterpest en 1 Vallisneria.

Ik heb de ring expres om de Vallisneria. gehouden omdat ik hem denk ik anders te diep moet planten, ik heb hem met de ring gewoon op het filterzand gezet als ik hem ''ondiep'' plant dan drijft die weer naar boven.

zou tog is je water waardes gaan testen.

dat carbo toevoegen niks oplost vind ik een rare uitspraak voor een winkel.
De balans voor een goede planten groei is lastig te beheren en kan snel misgaan.
Dat deze plant misschien niet te redden is wil natuurlijk niet zeggen dat je dit probleem moet aanpakken voor de toekomst.
Het kan zomaar zijn dat de balans verstoort is door de toevoeging van meer planten.

Heb je verder een voedingsbodem?
Krijgt de bak veel direct zonlicht?

probeer ons zoveel mogelijk informatie te geven

Nee ik heb geen voedings bodem, Ik gebruik klein filterzand vandaar dat ik de ring aan de Vallisneria heb gelaten.
Een voedings bodem is ook niet echt een optie omdat ik hier Mbuna chicliden in wilt doen vandaar de Vallisneria.



Met Carbo moet je erg voorzichtig zijn als je Vallisneria en waterpest in de bak hebt. Deze kunnen er regelmatig erg slecht tegen. Plantenvoeding zoals Profito, micro nutriënten, zijn zeker aan te raden.

Als je de waterwaarden laat meten weet je gelijk of je ook voldoende macro nutriënten in de bak hebt. Vraag of ze NH, NO2, NO3,en PO4 voor je kunnen meten. De laatste twee zijn de macro's, de eerste twee vertellen samen met de derde of je bak goed is ingedraaid.

Ik heb inderdaad naar plantenvoeding van ''Easy-life Profito'' gekeken maar die man rade mij dat af.
Uit allen informatie die ik kan vinden duit mijn probleem idd op een voedings te kort, Want zover ik zie groeien de wortels van de Vallisineria ook niet.
De bak die ik nu heb (juwel rio 240) was eigenlijk van mijn moeder maar die is gestopt met vissen.
Zij heeft altijd waterpest gehad en het groeide als kool, Misschien heb ik nog te weinig vissen en voedings waarden?(zij heeft nooit extra voeding toe gevoegd). Heb ook het licht van TL naar Led veranderd misschien is dat ook een boosdoener? Ik had juwel ook gemaild om de leds te ondersteunen met een Juwel NOVOLUX LED hun vertelde mij dat dit een oplossing kan zijn als ik een licht probleem had de Novolux geeft volgens hun voldoende licht af om Vallisineria te groeien (Zonder ander licht).
 
Ik zou toch als ik jou was eens bij een andere LFS gaan om betere en meer correcte info en tips te verkrijgen want lijkt net alsof die verkoper er niks van kent.
Wat ook goed is en dat gebruiken steeds meer mensen dat is All in one en das heel goed voor planten.
Meet je water waardes eens van het aquarium en van de kraan.
Aan de hand daarvan kun je een inzicht krijgen wanneer je er geleidelijk aan wat vis aan wil toevoegen want vissen helpen om het biologisch evenwicht te vinden en of te herstellen.
 
Want zover ik zie groeien de wortels van de Vallisineria ook niet.

Vallisneria kan heel traag zijn. Zelf heb ik hem nu 6 weken staan en er gebeurt niks. Toevallig vorige week eens een plantje omhoog getrokken en er blijkt toch wortelgroei te zijn. Mijn planten versnotteren niet tot nu toe.
Misschien heb ik nog te weinig vissen en voedings waarden?(zij heeft nooit extra voeding toe gevoegd).
Dat zou heel goed kunnen maar meten is weten. Als je nergens in de buurt je waarden kunt laten meten is het wellicht goed om zelf een testkoffer aan te schaffen. Ik zie regelmatig dat mensen verwijzen naar de koffer van Colombo of de koffer van Veldhuis eigen merk (wat Colombo schijnt te zijn). Prijstechnisch erg aantrekkelijk en de testen schijnen goed te zijn. Ook in de toekomst kun je daar veel plezier van hebben. Navulsetjes zijn ook te koop.

k had juwel ook gemaild om de leds te ondersteunen met een Juwel NOVOLUX LED hun vertelde mij dat dit een oplossing kan zijn als ik een licht probleem had de Novolux geeft volgens hun voldoende licht af om Vallisineria te groeien (Zonder ander licht).

Ik ken deze specifieke verlichting niet dus ik durf daar niks over te zeggen, maar zoals ik eerder zei, het kan een tijd duren voordat Vallisneria aanslaat en gaat groeien als kool.

Van watepest schijnen meerdere vormen te zijn waarvan er een het slecht doet in warm water. Het fijne weet ik er niet van, maar wellicht de moeite waard om daar even in te duiken.
 
Dat lijkt me als ik het zo lees een slechte lfs in elk geval. Ook als je weinig planten hebt dan willen die paar wel voldoende kunnen eten;)
 
Vallisneria kan heel traag zijn. Zelf heb ik hem nu 6 weken staan en er gebeurt niks. Toevallig vorige week eens een plantje omhoog getrokken en er blijkt toch wortelgroei te zijn. Mijn planten versnotteren niet tot nu toe.

Ik heb even snel een foto van mijn Vallisneria gemaakt, Niet een super foto maar je ziet wat er mis is.
valis.jpg

Dat zou heel goed kunnen maar meten is weten. Als je nergens in de buurt je waarden kunt laten meten is het wellicht goed om zelf een testkoffer aan te schaffen. Ik zie regelmatig dat mensen verwijzen naar de koffer van Colombo of de koffer van Veldhuis eigen merk (wat Colombo schijnt te zijn). Prijstechnisch erg aantrekkelijk en de testen schijnen goed te zijn. Ook in de toekomst kun je daar veel plezier van hebben. Navulsetjes zijn ook te koop.

Zoon koffertje is voor mij op dit moment te duur, Ik heb wel gezien op youtube dat test stips ook accuraat genoeg zijn dus dan probeer ik die anders even.
Deze simpele test strips testen het volgende.
  • pH waarde (in het bereik van 5.5 - 9.5)
  • carbonaathardheid (KH/TAC)
  • de totale hardheid (GH/TH)
  • choloorgehalte (TC)
  • nitrietgehalte (NO₂)
  • nitraatgehalte (NO₃)
Enige wat volgens mij belangrijk is wat deze niet test is het fosfaat en ammonium? ik weet echter niet of deze 2 een must zijn.


Dat lijkt me als ik het zo lees een slechte lfs in elk geval. Ook als je weinig planten hebt dan willen die paar wel voldoende kunnen eten;)

Ik ben het volledig met je eens jessica... Ik vroeg informatie waarom mijn plantjes dood gingen en hij wist het zelf ook niet.
Verder was de beste man heel sloom en langdradig in zijn verhaal, ik heb denk ik wel een half uur daar gestaan en hij bleef maar dralen en er kwam verder niks nuttigs uit.
Hij vertelde mij ook als mijn plantjes dood blijven gaan dat mijn aquarium misschien niet geschikt is voor planten, wat ik echt een aparte opmerking vond.
Ik zou toch als ik jou was eens bij een andere LFS gaan om betere en meer correcte info en tips te verkrijgen want lijkt net alsof die verkoper er niks van kent.
Wat ook goed is en dat gebruiken steeds meer mensen dat is All in one en das heel goed voor planten.
Meet je water waardes eens van het aquarium en van de kraan.
Aan de hand daarvan kun je een inzicht krijgen wanneer je er geleidelijk aan wat vis aan wil toevoegen want vissen helpen om het biologisch evenwicht te vinden en of te herstellen.

Die verkoper weet er volgens mij inderdaad niks van!
Ja ik ben wel te spreken over de informatie van de pets place in de buurt kort en krachtig.
Ik zou dat all in one een keer bekijken als ik tijd heb!


Verder wil ik jullie allemaal bedanken voor de informatie tot nu toe!
De vis community is inderdaad super haha!

Mvg,
Jeremy.
 
Ben bij een vis winkel geweest die voor mij gratis het water wil testen met een simpele strip.

Heb hem ook de fotos laten zien en hij zij dat het door mijn licht komt dat ik ander licht moet kopen... Weet niet of dat echt het probleem is of dat hij mij gewoon wat duurs wilt verkopen.
IMAG0670.jpg

Het lijkt alsof de een het beter doet als de ander, ze staan er even lang in en kwamen van het zelfde bosje.

IMAG0668.jpg


Totaal plaatje als ik toch bezig ben de vallisineria staat verstopt..


Ik ga morgen langs met een bakje water om te testen!
Maar denken jullie dat het ook aan het licht kan liggen? Of krijgt de plant dan andere "symptomen"?

PS,

Net na dit bericht de vallisineria bekeken het lijkt er wel op dat die meer wortels groeit dus het licht lijkt mij oke? Misschien dus toch de voedings stoffen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeden dag,

Ik ben langs de winkel geweest met mijn bakje water en hij heeft het getest! met een Tetratec 6-1 strip.
Tetra tec 6-1.jpg


Zover ik snapte hoe ik het moest aflezen heb ik bij twijfel het hoogste gepakt (daarom zijn ze ook minder betrouwbaar denk ik)

  • No3 - 10-15
  • No2 - 5 (hoogste gepakt denk dat het 3-5 was)
  • Gh - 8d
  • Kh - 8d
  • Ph - 7.2
  • Cl2 - 0.8 mg/l (aan de hoge kant vertelde hij mij)
Verder vertelde hij mij weer dat mijn licht niet goed is.

Ik hoop dat jullie mij met deze informatie verder kunnen helpen.

Mvg
Jeremy
 
Ben je bij een andere winkel geweest om je water te laten testen of weer bij diezelfde winkel waar je eerst geweest was.
 
Ben je bij een andere winkel geweest om je water te laten testen of weer bij diezelfde winkel waar je eerst geweest was.
Nee dit keer bij een andere winkel ik mocht de waarden zelf na kijken.
 
In een goeie aquariumzaak testen ze je water normaal gezien altijd met druppel tests en niet met test strips.
 
In een goeie aquariumzaak testen ze je water normaal gezien altijd met druppel tests en niet met test strips.

Zover ik heb gelezen zijn test strips accuraat genoeg om een idee te krijgen of het water vervuild is.
Er zit overigens geen speciaalzaak specifiek voor vis hier alleen dieren winkels.
 
Dat lijkt me als ik het zo lees een slechte lfs in elk geval. Ook als je weinig planten hebt dan willen die paar wel voldoende kunnen eten;)

Hey jessicapilon ik zat eens te kijken voor planten voeding ik kwam deze tegen,


  • Easy-Life EasyCarbo Plantenbemesting

  • Easy-Life Profito Plantenbemesting
Welke van de twee is goed voor mijn situatie?

Verder zat ik nog te kijken naar simpele test strips -
Easy-Life Test Strips 6 in 1 Watertest

Ik weet dat deze niet 100% accuraat zijn maar zover ik lees zijn strips accuraat genoeg.
Een aqua-test box van 50euro is een beetje te veel van het goeden voor mij.

Ik ben ook meer onderzoek gaan doen over leds!
Juwel zegt dat hun led bar genoeg licht geeft om planten te kunnen groeien met lagen/matige licht benodigd heden.
Specs Juwel Novolux 80
  • 10,5 Watt
  • 6500 Kelvins
  • 819 Lumen
Mijn led strip is
  • 16,5 Watt
  • 850 Lumen
  • 6000 Kelvins
  • 150 Leds 3-chip leds 5050smd
Dit waren de originelen specificaties er zijn wel 12 ledjes af!
Het lijkt mij dus dat mijn leds genoeg moet zijn als ik de specificaties vergelijk.'

Mvg
Jeremy
 
Zover ik heb gelezen zijn test strips accuraat genoeg om een idee te krijgen of het water vervuild is.
Er zit overigens geen speciaalzaak specifiek voor vis hier alleen dieren winkels.
Zo gaven bij mij teststrips aan dat er nitriet in de bak zat, de druppeltest kon dat niet aantonen. Iets soortgelijks met nitraat, ik zou 25 ppm nitraat in de bak hebben in werkelijkheid was het met de druppeltest zo minimaal dat aflezen niet mogelijk was, dus velen malen minder dan 10 ppm. Teststrips kunnen ontzettend er naast zitten.
 
Zo gaven bij mij teststrips aan dat er nitriet in de bak zat, de druppeltest kon dat niet aantonen. Iets soortgelijks met nitraat, ik zou 25 ppm nitraat in de bak hebben in werkelijkheid was het met de druppeltest zo minimaal dat aflezen niet mogelijk was, dus velen malen minder dan 10 ppm. Teststrips kunnen ontzettend er naast zitten.

aha oke, is dit een goeie druppel test?
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/waterverzorging/watertests/sera/20190?rrec=true
Ik kan jammer genoeg niet vinden hoe vaak ik ermee kan testen...

Ik wacht ook even af wat er op mijn laatste bericht gezegd wordt.
 
Ik heb zelf de testen van Sera, op zich niet verkeerd. Je kunt ook een kijken naar https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html Wordt hier vaak aangeraden en schijnt van het merk Colombo te zijn. Scheelt toch weer een tientje.

Hoe vaak je kunt testen met de Sera testjes staat volgens mij ook niet in de handleiding.
 
Ik heb zelf de testen van Sera, op zich niet verkeerd. Je kunt ook een kijken naar https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html Wordt hier vaak aangeraden en schijnt van het merk Colombo te zijn. Scheelt toch weer een tientje.

Hoe vaak je kunt testen met de Sera testjes staat volgens mij ook niet in de handleiding.

Aah bedankt voor de tip! is er toevallig informatie over die van wesdijk kwa hoeveel testen? denk wel dat ik die haal dan :p
Weet u toevallig ook welke plante voeding im moet halen? profito of de easy carbo?

mvg.
 
Aah bedankt voor de tip! is er toevallig informatie over die van wesdijk kwa hoeveel testen? denk wel dat ik die haal dan :p
Weet u toevallig ook welke plante voeding im moet halen? profito of de easy carbo?

mvg.
Ik ken de koffer van Wesdijk verder niet, sorry.

Profito moet je hebben, dat zijn de micronutrienten die je nodig hebt, bv ijzer. In een bak zoals jij hebt zit naar ik aanneem voldoende NO3 en Fosfaat. Meten is weten ;-) Deze macro's hoeven de meeste mensen niet toe te voegen. Ze worden juist vaak met waterwissels verwijderd. Daarom denk ik dat je met Profito kunt volstaan.

Carbo is een koolstofbron, vaak gebruikt ter vervanging van CO2 maar het is geen CO2. Er zijn ook planten die er slecht tegen kunnen. Je kunt nog zoveel Carbo toevoegen, als je planten niks te eten hebben (NO3, PO4, micronutrienten), heb je er niks aan.
 
Ik ken de koffer van Wesdijk verder niet, sorry.

Profito moet je hebben, dat zijn de micronutrienten die je nodig hebt, bv ijzer. In een bak zoals jij hebt zit naar ik aanneem voldoende NO3 en Fosfaat. Meten is weten ;-) Deze macro's hoeven de meeste mensen niet toe te voegen. Ze worden juist vaak met waterwissels verwijderd. Daarom denk ik dat je met Profito kunt volstaan.

Carbo is een koolstofbron, vaak gebruikt ter vervanging van CO2 maar het is geen CO2. Er zijn ook planten die er slecht tegen kunnen. Je kunt nog zoveel Carbo toevoegen, als je planten niks te eten hebben (NO3, PO4, micronutrienten), heb je er niks aan.


Dankje wel voor alle informatie!
Ik heb WesPro Testkoffer besteld en Easy Life ProFito 500ml!
Heel mooi dat er een PayPal betaal optie was ^^.
Voor 15:00 besteld volgende dag in huis ma/za dus het zal er maandag of dinsdag zijn denk ik.
Ik test dan gelijk mijn water!

Moet ik ergens opletten met het testen of doseren van profito??
Ik post updates hoe het verder gaat natuurlijk!

Dankjewel Roundabout!

mvg
Jeremy.
 
Ik heb de koffer van wesdijk en dat zijn Colombo testen en dus prima hoor. Zag ik nu dat je een no2 meet van 5mg?
 
Moet ik ergens opletten met het testen of doseren van profito?


Ik zou de aanbevolen hoeveelheid gebruiken en misschien wat planten bijplaatsen als dat kan. Ik denk zelf dat je de verleerde Waterpest hebt gekregen en dat de Vallisneria nog even de tijd nodig heeft. Wat makkelijke planten zijn de Javavaren en de Crypto s bijvoorbeeld. Ook snelgroeiers doen het in de regel wel goed al zou ik eerst geen rode planten nemen tot alles op orde is.
 
Moet ik ergens opletten met het testen
Goed de gebruiksaanwijzing volgen. De buisjes die je erbij krijgt goed spoelen zoals ze het aangeven, meestal is dat drie keer. Niet uitdrogen daarna, gewoon het water eruit gieten of slaan (zoals met ouderwetse thermometers).

Komt goed als je de stappen in de handleiding precies opvolgt.
 
Goed de gebruiksaanwijzing volgen. De buisjes die je erbij krijgt goed spoelen zoals ze het aangeven, meestal is dat drie keer. Niet uitdrogen daarna, gewoon het water eruit gieten of slaan (zoals met ouderwetse thermometers).

Komt goed als je de stappen in de handleiding precies opvolgt.

En als je net zo "gek" bent als ik. Dan het buisje markeren voor elke test. Zodat je altijd hetzelfde buisje hebt.
Sommige reagens kunnen andere testen storen. En het gaat om mg/L! Das weinig.
 
Ik markeer de buisjes ook met een stukje papier met daarover heen een stukje plakband. werkt prima verder. In de koffer heb je voor elke test een buisje dus dat moet goedkomen;)
 
Ik heb de koffer van wesdijk en dat zijn Colombo testen en dus prima hoor. Zag ik nu dat je een no2 meet van 5mg?

Jap 3-5 lastig aflezen die strips!
Welke het ook was het is nu weg heb 50-60% water verwisseld, hoge No2 komt denk ik door de waterpest die dood gaat...
Gek genoeg gaan niet al het waterpest dood..? Dus denk dat het aan de plant ligt idd al ben ik nog steeds bang voor mijn licht haha.

Ps had u de fotos gezien van mijn bak en vallisineria?
 
Juwel kennende heb jij genoeg licht voor waterpest en Vallisneria :)

Ik heb geen juwel licht meer! Haha.
Die tl starter was kapot en heb het vervangen door goedkopere leds, specs staan in 1 van mijn vorige berichten ik quote het stukje hier onder.

Ik ben ook meer onderzoek gaan doen over leds!
Juwel zegt dat hun led bar genoeg licht geeft om planten te kunnen groeien met lagen/matige licht benodigd heden.
Specs Juwel Novolux 80
  • 10,5 Watt
  • 6500 Kelvins
  • 819 Lumen
Mijn led strip is
  • 16,5 Watt
  • 850 Lumen
  • 6000 Kelvins
  • 150 Leds 3-chip leds 5050smd
Dit waren de originelen specificaties er zijn wel 12 ledjes af!
Het lijkt mij dus dat mijn leds genoeg moet zijn als ik de specificaties vergelijk.'

Mvg
Jeremy
 

Terug
Bovenaan