wat filters een UV-C filter?


J

jeroentjuh

Guest
de titel zegt het eigenlijk al!

Ik heb hier een UV-C filter van eheim aangesloten op de bak.
Het filter draait mee op de timing van de verlichting, en werkt verder goed.
Toch weet ik er niet alles van, vandaar ook deze vraag.
Ik weet dat het filter vrij drijvend micro organismes kapot maakt (vrij zwevende alg).
En dat je het filter niet moet laten mee draaien als je een medicatie kuur begint.
Werkt zo een filter nou ook de werking van bijv. biotopol tegen?
En hoe zit het met vloeibare planten voeding? kan je dit alles toevoegen terwijl het filter aan staat?
 
Een uv-c filter is eigenlijk geen filter. Maar het is een straler. De uv-c straling is in staat om complexe organische moleculen, organismen en algen kapot te maken. Letterlijk in stukjes knippen.

Hierdoor hebben de bacteriën in het filter het ook een stuk makkelijker, want hun voeding is ook al deels fijn gemaakt.

Veel plantenvoeding bevat zogenaamde chelaten. Dit zijn complexe organische moleculen welke een sterke binding hebben met spoor elementen (zoals bijv. Ijzer). Echter een uv-c straler is ook in staat om deze chelaten open te breken. Hierdoor kunnen de spoorelementen reageren en zijn minder lang beschikbaar voor planten.
Dus daarom kun je dan beter de plantenvoeding dagelijks geven.

Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld purigen of kool, om het water kristal helder te krijgen. Een uv-c geeft hetzelfde effect.
Tevens zorgt een uv-c indirect voor meer kleur en minder stress bij de vissen.
Dit komt omdat het aantal kiemen (ziekte verwekkers) afneemt in het water. Hierdoor blijft de slijmhuid van de vissen rustiger. En dat geeft ze minder stress en meer kleur.

Uit mijn verhaal kun je misschien wel opmaken, dat ik zeer positief ben over het gebruik van een uv-c straler. Heb deze zelf ook 24/7 aan staan.
Continue branden geeft een langere levensduur van de uv-c lamp. En dat is dan ook nog maar jaar!
 
@biljoenblijk kijk daar kunnen we wat mee, bedankt. Ik kan het UV-C filter dus continue mee laten draaien zolang ik de planten voeding maar verdeel over de gehele week? begrijp ik je verhaal zo goed? en hoe zit dit dan met biotopol?
 
@biljoenblijk kijk daar kunnen we wat mee, bedankt. Ik kan het UV-C filter dus continue mee laten draaien zolang ik de planten voeding maar verdeel over de gehele week? begrijp ik je verhaal zo goed? en hoe zit dit dan met biotopol?

Dat is helemaal correct. Biotopol is in hoofdzaak ook een chelaat. Dus leeft ook niet zo lang.
Maar biotopol heb je eigenlijk niet meer nodig.
Is een slijmhuid beschermer, maar de uv-c doet dit indirect ook.
 
Bij mijn uv filter zegt de fabrikant 6 maanden voor de lamp .

Dat is leuk voor de portomonnee van de leverancier.

Je kunt ook hetzelfde type lamp van Philips kopen. Heb ik ook gedaan.
Als je in het datablad kijkt geven ze een effectieve levensduur op van 9000 uur. Dus dat de lamp nog steeds zijn werking doet.
Dat zijn andere uren als branduren.
Dat is al 1000 uur meer dan de gangbare uv-c lampen.

Ik heb daarom ook gelijk 5 stuks van Philips besteld.
 
Kun je me in dit verband het verschil eens uitleggen?

Een uv-c lamp geeft uv-c straling af en tevens een blauw licht. Slechts 2,3 watt van de 9 watt is in mijn voorbeeld dus de uv-c straling.

Uitgaande van de effectieve levensduur. Men hanteerd een 20% afname in licht als levensduur. Daarboven is vervangen nodig.

Na 9000 uur is er dus 20% minder uv-c straling als toen de lamp nieuw was.
De levensduur, dus dat de lamp blauw licht blijft afgeven zonder te gaan flikkeren. Dat is vele malen langer.
Maar dan heeft deze dus zijn werking verloren.
 
Hoeveel watt heb je eigenlijk nodig voor een bakje van zeg een 700 liters Marcel?
 
Een uv-c lamp geeft uv-c straling af en tevens een blauw licht. Slechts 2,3 watt van de 9 watt is in mijn voorbeeld dus de uv-c straling.

Uitgaande van de effectieve levensduur. Men hanteerd een 20% afname in licht als levensduur. Daarboven is vervangen nodig.

Na 9000 uur is er dus 20% minder uv-c straling als toen de lamp nieuw was.
De levensduur, dus dat de lamp blauw licht blijft afgeven zonder te gaan flikkeren. Dat is vele malen langer.
Maar dan heeft deze dus zijn werking verloren.
Dank je voor deze uitleg, dat maakt het duidelijk voor me.
 
Ik kan enkel maar beamen wat Marcel hier schrijft .
Zelf had ik enkele problemen en op aanraden van Marcel hebug kraakhelder ik zijn raad opgevolgd .
Mijn probleem oorzaak kon ik niet zomaar oplossen , maar nu terug kraakhelder water .
 
11 watt dus, mijn dank.
 
Veel plantenvoeding bevat zogenaamde chelaten. Dit zijn complexe organische moleculen welke een sterke binding hebben met spoor elementen (zoals bijv. Ijzer). Echter een uv-c straler is ook in staat om deze chelaten open te breken. Hierdoor kunnen de spoorelementen reageren en zijn minder lang beschikbaar voor planten.
Dus daarom kun je dan beter de plantenvoeding dagelijks geven.

Dit had ik dacht ik elders gevraagd maar hiermee is de vraag beantwoord:thumbs:
 
Dat is leuk voor de portomonnee van de leverancier.

Je kunt ook hetzelfde type lamp van Philips kopen. Heb ik ook gedaan.
Als je in het datablad kijkt geven ze een effectieve levensduur op van 9000 uur. Dus dat de lamp nog steeds zijn werking doet.
Dat zijn andere uren als branduren.
Dat is al 1000 uur meer dan de gangbare uv-c lampen.

Ik heb daarom ook gelijk 5 stuks van Philips besteld.

Ik zie het.. jbl vraagt €48 voor een 36w en Philips €18...
Mooie tip Dankje
 
Die lampen zijn geen UV-C. WEl UV. - de C is gevaarlijk voor de ogen ,als je daar in kijkt.
De Aquael zitten ze ook ingekapselt. blauw licht ..van de led. waar het water langs stroomt.
 
Blijft toch echt uv-c lampjes hoor..

IMG_5645.PNG
 
Met 2,3 mw. is heel zwak.

Wil hij UV,C zou ik een aquael 1000 nemen.
Gelijk een extra filter er bij.

De uv lamp is in bovenstaand voorbeeld een 9 watt lamp. Omdat uvc straling slechts een deel van het spectrum opmaakt.
Wordt hier wel opgegeven hoeveel dit is. Dus de 2,3 watt is puur de uvc straling.

Bij die uv ledjes zie ik helemaal geen vermogen staan. Laat staan of hier uberhaupt wel uvc straling uit komt.

Daarnaast zegt Aquael op haar site geen een keer dat het een uvc led is. Er wordt slechts over uv gesproken.
Het vermogen wat in de specificatie staat is het pompvermogen.

Zie Aquael: http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry-wewnetrzne/76-unifiltr-uv#specifications

Dus of het zwak is, of totaal geen specificatie opgegeven. Dan kies ik toch liever voor iets wat een spec heeft.
 
Uv-c leds bestaan niet eens joh, en als je ze kan krijgen zijn ze zo gigantisch duur dat het niet eens interessant is..
$60 voor een 275nm ledje is pittig duur zegmaar.
Een uvc lamp piekt op 253nm.

Uvc spectrum ligt van 100-280, je komt met een ledje niet eens in de buurt van de "sweetspot" in het spectrum
 
UV LEDs ensure proper water sterilisation.
Inderdaad, UV. Hoe ik nou op UVC. komt.


Laat het ook zelf zien, bij het plaatje.

Ze zijn er wel, als hij in gesloten is.

En ,dat schreeuwend duur valt wel mee, hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel watt heb je eigenlijk nodig voor een bakje van zeg een 700 liters Marcel?

De keuze wordt bepaalt door het debiet !!!
Eheim vermeldt het wel in de beschrijving, maar niet bij de technische specificaties.

Opdat UV-C zou werken, moet de intensiteit boven een bepaalde waarde liggen en dient de contacttijd voldoende lang te zijn (ik ken de exacte waardes niet meer).
Als het water te snel erdoor gaat of de intensiteit ligt te laag, dan gaat de werking nagenoeg volledig verloren.

Het eerste punt zal waarschijnlijk wel in orde zijn als men een Eheim pomp heeft die voor hetzelfde volume aquarium is aangeraden en zo is er dus een relatie tussen de grootte van het aquarium en het geschikte model.
Maar ... meten is weten en ...
M.b.t. het debiet mag je niet afgaan op de specificaties van pomp of filter, maar moet je meten (zie andere topics rond dit thema). Waarschijnlijk juist om die verwarring (en discussie) te vermijden zet Eheim de waarde niet tussen de specificaties.

Het tweede punt is waarom de lampen vervangen dienen te worden voordat ze stuk zijn.

--------

Als je debiet boven de Eheim specificaties ligt en je m.a.w. een hogere stroming door je aquarium aanhoudt, dan zou je de unit in een bypass kunnen zetten zodat het debiet binnen de specificaties valt.
 
Terzijde, UV-C vernietigt zeer efficiënt peroxides en ozon. M.a.w. als je peroxide als behandeling inzet, dien je de lamp uit te zetten.
 
500 mW UV of 2300 mW (2,3 watt) UVC. Dan vind ik die lamp uit mijn voorbeeld niet zwak hoor!
Dat is het vermogen wat de adapter gebruikt lijkt mij.. dan hebben we het nog niet over de afgegeven hoeveelheid uv-c straling.
Als dit net als de Philips lampen "slechts" 1/3 bedraagt van het vermogen dat de lamp gebruikt houd je weinig over...

En @Josi jbl geeft wel een advies flow door de uv-c unit
 

Terug
Bovenaan