Wat doet mijn Hydrocleys nymphoides?


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Ik heb bij de Hydrocleys nymphoides een paar bladeren met een vreemde aftekening. Iemand een idee hoe dat zou komen?
Ik heb twee planten staan, slechts een heeft af en toe deze bladeren.

EI bemesting, voeding aan de wortels.

Zie foto. Dit is wel het blad met de meeste aftekening, doorgaans is het zo lang niet duidelijk.

HN.jpg
 
Zo te zien al een wat ouder blad, wij worden soms ook niet mooier naarmate we ouder worden ;)
 
Twee nieuwe bladeren erbij met dit vreemde patroon, het zijn dus geen oude bladeren.
Links boven een oud blad.

Onderste rij, de twee bladeren aan de linkerkant, zijn kersvers van vandaag.

HN2.jpg
 
Hoe het komt dat de bladeren verschillen weet ik niet maar het is niet abnormaal. In het boek van Christel Kasselman staat een foto met een gelijksoortige blad tekening. En verder op het internet zie je dit ook wel vaker.

20161228_172626_zpstpwgdxl1.jpg
 
Zeker apart, ik kan het niet verklaren.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het wortelstelsel nog niet uitgebreid genoeg is waardoor ze voeding missen (die ik erbij heb gestoken).

Jij krijgt steeds meer aparte bladeren in je bak :)
Ja zeg dat wel ;)


Hoe het komt dat de bladeren verschillen weet ik niet maar het is niet abnormaal. In het boek van Christel Kasselman staat een foto met een gelijksoortige blad tekening. En verder op het internet zie je dit ook wel vaker.

Bekijk bijlage 256488
Ah kijk, dat wist ik niet, ik ga voor de aardigheid eens tante Google raadplegen, dat had ik nog niet gedaan omdat ik zelf uit ging van tekorten.

Ik heb er ook enkele van die bladeren aan met dit patroon.
Dankjewel. Net wat @benvo eigenlijk aan gaf.
 
Ik moet dan toch eens kijken. Want volgens mij zijn alle bladeren zo gevlekt.
 
Krijg nou de hik zeg, dat is me nooit opgevallen en ik ging er van uit dat de bladeren effen moesten zijn omdat de eerste bladeren die bij mij naar het oppervlak gingen effen waren.

Bedankt allemaal!
 
Ik denk dat een goede kwaliteit licht. En de hoeveelheid. De vekken toe doet nemen.
Immers die vlekken zorgen voor minder efficiente fotosynthese.
Maw rood heeft meer licht nodig dan groen.

PS

De lymnobium krijgt in mijn fusion ook rode tekening in het blad. Op de nano’s niet.
 
Ik denk dat een goede kwaliteit licht. En de hoeveelheid. De vekken toe doet nemen.
Immers die vlekken zorgen voor minder efficiente fotosynthese.
Maw rood heeft meer licht nodig dan groen.

PS

De lymnobium krijgt in mijn fusion ook rode tekening in het blad. Op de nano’s niet.
Daar zou je wel gelijk in kunnen hebben. Op de Limnobium zie ik ook wel eens strepen in dezelfde kleur als op de foto's van de HN te zien is.
 
Hahaha en ik dacht dat het niet zo hoorde :)
Bedankt Marcel voor de foto.
 
Trotsemammie, ik heb niet mijn eerste 'miezerige' uitloper dus ik kan je nu niet helpen maar ik heb ook posthoornslakken in mijn bak en ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat er daar van mee komen.
 
Er was al een hypothese gesteld, maar kvroeg me af of dat idd geholpen heeft...
 

Terug
Bovenaan