Wat doe ik verkeerd


crystal red

Member
Lid geworden
4 april 2024
Berichten
5
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

Ik heb een aquarium met Hoge gradatie Crystal red garnalen.
Ik heb zo nu ca. 6 weken, waterwaarden zijn stabiel en een ph verlagende bodem er in.
voldoende mossen, hout en schuilplekken.
Ik heb echter nog geen garnaal gezien met eitjes of iets dergelijks.

Wat denken jullie? Gewoon geduld hebben?

Screenshot_20240408-194219_WhatsApp.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niets want ze moeten wennen en vaak kweken ze pas weer in het voorjaar dus dat kan zo maar weer gaan gebeuren. Het beste is ze met minimaal 10 te houden.
Ik las in de chat dat je ze op kraanwater houdt maar je kan beter met osmose verversen want dat is beter voor de levensduur van je bodem.
 
Ahaa dus het kan nog een jaar duren bedoel je?
Ik vindt osmose persoonlijk een beetje veel gedoe. Heb zelf geen osmose apparaat namelijk.
Het klinkt als gedoe in ieder geval maar misschien zie ik het verkeerd ?
 
John bedoeld eigenlijk te zeggen in de winter kweken ze wat minder dan in de rest van het jaar, al zijn er ook groepen garnalen die het hele jaar door kweken.

Als je dus een goede man/vrouw verhouding hebt en ze het goed naar hun zin hebben in de bak kun je al snel jongen verwachten.;)
 
Dankjewel voor je reactie @Lex! Hoe zie je het verschil in geslacht bij crystal reds ?
Ik heb nu 15 garnalen erin zitten
 
Met 15 zou je toch een mix moeten hebben van vrouwtjes en mannetjes.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1636057007067.jpg
    FB_IMG_1636057007067.jpg
    45.4 KB · Weergaven: 11
Ik denk dat geduld nu de enige oplossing is. Toch adviseer ik om met osmose te werken want anders werkt de bodem snel uit.
 
Ik zag net een dode garnaal dus heb mijn waterwaardes nogmaals gecheckt, zouden jullie dit kunnen beoordelen? En wellicht kunnen vertellen wat ik er aan kan doen indien er iets mis is. Zoals ik het nu zie lijken de cl waardes hoog te zijn, hoe komt dit? Ik heb nu aquasafe erbij gedaan om het te neutralizeren
20240411_231201.jpg
 

Bijlagen

  • 20240411_231152.jpg
    20240411_231152.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 6
  • 20240411_231147.jpg
    20240411_231147.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 7
  • 20240411_231134.jpg
    20240411_231134.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 7
  • 20240411_231131.jpg
    20240411_231131.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 8
  • 20240411_231111.jpg
    20240411_231111.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 6
  • 20240411_231140.jpg
    20240411_231140.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 6
Ten eerste zijn teststrips niet erg betrouwbaar, op het Forum wordt de voorkeur gegeven aan druppeltests.
Chloor kan incidenteel in kraanwater toegevoegd worden, vooral na werkzaamheden aan de waterleiding. Over het algemeen krijg je dat het beste eruit door het water goed te beluchten (met zo'n broessteentje bijvoorbeeld).
Maar het kan net zo goed een meetfout zijn.

Als ik jouw test goed aflees (altijd lastig zo op afstand):
NO3 0
NO2 0
GH >4
KH 3
pH 6,4 of lager
Cl2 0

Ik weet verder heel weinig van garnalen en wat zij prettig water vinden, dus daar zul je iemand anders voor moeten zoeken. Misschien weet @jessicapilon wie je darvoor moet taggen. (Of heeft zlefs antwoorden voor je)
 
Oohh lastig ik heb zelf geen druppel test
 
Volgens mij hebben we helemaal geen chloor meer in het kraanwater in Nederland dus het kan best zijn dat die strips wat verkeerds aangeven.
Druppeltest is betrouwbaarder.
 
Voor vanavond zal het niet helpen (maar op basis van de testresultaten van de strip is dat ook niet direct nodig lijkt me), maar misschien is er een aquariumwinkel in de buurt die dat voor je kan doen?
 
Volgens mij hebben we helemaal geen chloor meer in het kraanwater in Nederland dus het kan best zijn dat die strips wat verkeerds aangeven.
Druppeltest is betrouwbaarder.
Het komt nog steeds incidenteel voor dat er een tijdelijke kuur met chloor gedaan wordt. Ook in Nederland.
 
Het komt nog steeds incidenteel voor dat er een tijdelijke kuur met chloor gedaan wordt. Ook in Nederland.
Volgens mij was dat vroeger en is het nu zelfs verboden. Er zijn nu andere middelen om bacteriën te doden zoals uvc etc.
 

Toch zijn er uitzonderingen​


Onder normale omstandigheden wordt er dus geen chloor toegevoegd aan het drinkwater. Er zijn gelukkig goede alternatieven gevonden, zoals chloordioxide of ozon. Maar heel af en toe wordt er nog wel eens een dosis toegevoegd aan ons leidingwater. Dat kan dus het geval zijn wanneer er een lekkage in de waterleiding plaatsvindt, zoals hierboven beschreven.
 

Toch zijn er uitzonderingen​


Onder normale omstandigheden wordt er dus geen chloor toegevoegd aan het drinkwater. Er zijn gelukkig goede alternatieven gevonden, zoals chloordioxide of ozon. Maar heel af en toe wordt er nog wel eens een dosis toegevoegd aan ons leidingwater. Dat kan dus het geval zijn wanneer er een lekkage in de waterleiding plaatsvindt, zoals hierboven beschreven.
Artikel uit 2021.
Vitens verteld wat anders anno 2024🤷‍♂️
 
Dat ze nog niet kweken is niet zo bijzonder voor de tijd van het jaar en dat komt wel en daarbij zijn ze verhuisd en soms heb je dan 1 of 2 uitval.
Ik zou niet paniekeren en zover ik weet zit er hier geen chloor in het water tenzij het bewust is gedaan met werkzaamheden bijvoorbeeld.
 

Terug
Bovenaan