Wat advies nodig...


Lippertdenise

Well-known member
Lid geworden
13 november 2021
Berichten
131
Leeftijd
35
Locatie
Enschede
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje niks meer geplaatst omdat ik het even wou aankijken, maar nu toch even de vraag om met mij mee te denken.

Ik ben begonnen met mijn CR garnalenbak vorig jaar November.
Ik had voornamelijk problemen met plantengroei en de waardes, maar dat loopt nu sinds Februari wel stabiel.
Ook de plantjes doen het eindelijk goed.

Alleen ik loop vast met het kweken, en ik baal hier best van.
Ik snap dat je geduld moet hebben, maar ik ben toch al wel 8 maand verder.
De garnaaltjes reageren goed, actief.
Ik heb regelmatig dames met eitjes zien lopen..
3 maanden geleden zag ik voor het eerst jonkies lopen,. maar al snel was ik ze uit t oog verloren. (wel begonnen met stofvoer geven).
2 maand geleden nog 5 dames met eitjes gezien,. Maar daar houd het gewoon mee op.

Ik heb best een groene bak (50liter + sponsfilter) , en veel schuilplaatsen.
Ben begonnen met 20 garnaaltjes,. geen idee of het nog 20 zijn, maar ik heb geen lijkjes gevonden. (of ze zijn snel met ruimen?).

Is misschien mijn aantal te klein voor zo'n grote bak?
Ik kan even geen andere reden bedenken.
 
Te weinig zul je met 20 niet hebben maar wat zijn je waterwaarden en heb je een foto van de bak?
 
Ik heb de waardes van de kweker gekopieerd en die zijn altijd stabiel gebleven, dus dat is het echt niet.

Ik zou vanmiddag een foto maken van mijn bak zoals die nu is. :)
 
Binnen een paar uur zie je een garnaaltje wat omgevallen is niet meer terug dat is een lekker snackje voor ze...
En idd. wat krijgen ze te eten en hoe actief zijn ze?
Je zou ze als ze op deze waardes die je nu hebt het niet goed doen kunnen proberen de waardes aan te passen zodat ze het beter doen en je wel jongen over houdt.
 
Binnen een paar uur zie je een garnaaltje wat omgevallen is niet meer terug dat is een lekker snackje voor ze...
En idd. wat krijgen ze te eten en hoe actief zijn ze?
Je zou ze als ze op deze waardes die je nu hebt het niet goed doen kunnen proberen de waardes aan te passen zodat ze het beter doen en je wel jongen over houdt.
Ze zijn best actief, ik merk niks raars aan hun gedrag.
Ik denk dat er wel wat garnaaltjes zijn omgevallen, maar dat zou ook ouderdom kunnen zijn natuurlijk.
Ik zou kijken wat ik anders kan doen qua waardes, ik heb de waardes van de kweker overgenomen, daarom vind ik t vreemd..
 
A3FF73F0-91DA-4CB7-B674-A9664AAD5838.jpeg
 
Hoe maak je je osmosewater aan dan met de GH+
Met een Us meter is het eenvoudig om je water aan te maken, zo kan je je GH+ toevoegen tot de juiste hoeveelheid US.
Misschien voeg je nu teveel toe en heb je teveel zouten in je bak.

Wat info:
https://www.metresys.nl/pdf/ga/geleidbaarheid_algemene_informatie.pdf
Ik koop osmosewater en maak het handmatig aan, en test de waardes vandaaruit.
Ik heb wel een US meter, maar ik snap er gewoon geen sikkepit van. 😅
Ik heb van alles opgezocht izv osmoseapparatuur, maar het "plaatsen" is hier gewoon niet goed te bedenken.
Kan best zijn dat hier een probleem in zit hoor.
Al leek het maanden probleemloos te zijn.
Ze zijn ook geen fan van de bladeren sinds ik nieuwe heb gekocht.
Ik denk dat ik ga proberen andere bladeren te halen, om iniedergeval dat buiten te sluiten.
Maar in t ergste geval moet ik gewoon opnieuw beginnen en dan denk ik dat ik over na ga denken om kraanwater te gebruiken.
Ik heb momenteel sowieso een te kleine groep om over een succes te praten.
 
Als je je pure Osmose water meet zal dat dicht tegen de 0 aan zijn, dan voeg je GH+ toe en zie je het getal omhoog gaan tot 350 Us dan zou dat een mooie waarde zijn voor je Garnalen.
Meet je in de bak een te hoge US zal dat voor Caridina garnalen niet zo goed zijn.
 
Als je je pure Osmose water meet zal dat dicht tegen de 0 aan zijn, dan voeg je GH+ toe en zie je het getal omhoog gaan tot 350 Us dan zou dat een mooie waarde zijn voor je Garnalen.
Meet je in de bak een te hoge US zal dat voor Caridina garnalen niet zo goed zijn.
Ah ok, zou het uitproberen. thanks! :)
 
Ik heb een nieuwe besteld, die blauwe van aquariumspullen.. Maar ik kan nergens vinden hoe ik het aan moet krijgen? Haha.
Of moet er nog batterijen in?
Specificaties:

- Meet bereik: 0-9990µS (µS/cm)
- Nauwkeurigheid: +/- 0,2
- Gebruikstemperatuur: 0 - 50°C
- Inclusief batterij & foedraal.
- Auto shut-off 10 minuten
- Automatische temperatuurcompensatie

Batterij zit erin als het goed is. Aanzetten met de knop waar on/off op staat neem ik aan.
Controleer even of er geen stukje plastic bij de batterij zit die moet voorkomen dat de batterij leegloopt tijdens transport/opslag.
 
Zitten standaard bat. in idd. dan is het on knopje indrukken en een paar sec. in het water houden en aflezen.
 
Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe?
Ik heb gezocht naar een gebruiksaanwijzing online, nergens kan ik het vinden.
Dus ik "gok" dat de batterijen er zo in moeten?
En dan? Want het gaat gewoon niet aan. 😅 ook niet met de batterijen andersom erin.. Mis ik iets?
 

Bijlagen

  • D6A10E29-260A-4761-9471-6207B0DD17CA.jpeg
    D6A10E29-260A-4761-9471-6207B0DD17CA.jpeg
    105.2 KB · Weergaven: 55
  • 00DB31C3-F8B1-439A-A6BB-A48C167B1920.jpeg
    00DB31C3-F8B1-439A-A6BB-A48C167B1920.jpeg
    168.9 KB · Weergaven: 55
Je hebt geen handleiding, hoe weet je dat je de juiste knoopcelbatterijen hebt?
 
Denk niet dat de US van 380 tot sterfte kan lijden, wat wel is lastig enige wat overblijft is de bodem of de waterkwaliteit.....wat is je PH ?
Zag dat je schreef dat ze de bladeren niet lekker vonden, maar ze beginnen ze pas te 'eten' als ze een beetje aan t vergaan zijn....als ik hier bladeren erin doe gaan zie ik ook pas na een tijdje dat ze er opzitten.
 
Denk niet dat de US van 380 tot sterfte kan lijden, wat wel is lastig enige wat overblijft is de bodem of de waterkwaliteit.....wat is je PH ?
Zag dat je schreef dat ze de bladeren niet lekker vonden, maar ze beginnen ze pas te 'eten' als ze een beetje aan t vergaan zijn....als ik hier bladeren erin doe gaan zie ik ook pas na een tijdje dat ze er opzitten.
Ja vind het ook apart, waarde zijn altijd hetzelfde gebleven. ik weet het even niet meer geheel uit mijn hoofd.
Gh 4/5 - kh 0/1
Sterfte kan ouderdom zijn aangezien ik al wel jaar verder bent natuurlijk.
Maar ik heb tot nu toe nog geen verklaring waarom eitjes niet uitkomen of de jongen sterven.
Voor de rest merk ik ook niks aan hun gedrag.
Qua bladeren: ja klopt ze gaan er wel op als het al aan het vergaan is, aan eten ook geen gebrek.
Maar toen ik catappa had gekregen van de kweker, vlogen ze erop af meteen.
Nou ja, goed om te weten dat dat ook niet een reden kan zijn.

Ik ga morgen weer verversen en opnieuw uitgebreid testen.
Misschien ook denken om osmose eens ergens anders vandaan te halen, just in case...
 

Terug
Bovenaan