Warmtepomp als verwarming


D

dracona

Guest
Hey iedereen,

Heb eindelijk mijn filter in de kelder draaien.
Maar nu steken er al 3 verwarmers van 300W in en ik kom nog steeds maar aan 28,5 °C en voor mijn discussen zou ik het graag toch nog een graadje warmer willen.

Nu was ik aan het kijken naar warmte wisselaar en dergelijke maar nu ben ik uitgekomen op een zwembad warmtepomp. Verbruik 540W en verwarmings afgifte 2,4kw. Voor zwembaden tot 10 kube. Dit is al minder verbruik dan dat ik nu heb.

Zou dit een goede oplossing zijn voor het verbruik te drukken? Heeft er iemand dit mss ook voor zijn aquarium en ervaring mee?
 
Als jou aquarium een paar kuub is, zou het misschien kunnen.

Een warmte pomp heeft een zekere hoeveelheid water nodig zodat deze zijn warmte kwijt kan.
Zodat de pomp niet hoeft te pendelen.

De levensduur van warmtepompen wordt oa. uitgedrukt is het aantal starts van de compressor.

Tevens kost het opstarten van de pomp wat extra vermogen.

Dus je wilt de pomp liefst wat langer laten draaien als deze net is opgestart. Hier heb je dus voldoende water voor nodig.

In verwarmings instalaties wordt daarom vaak een buffervat geplaatst. Om meer water volume te krijgen.
 
De bedoeling is om uiteindelijk uit te komen op een 1200 a 1400 liter water.

Bij de warmte pomp staat wel de minimum en maximum aan waterflow er door moet gaan.
Als ik hier een aparte pomp op zet en dit laat circuleren In mijn bioloog zou dit de levensduur zo hard verlagen denk je?


Ik heb ook geen gedacht hoe lang de pomp zou moeten draaide Voor de temp 1 °C omhoog te krijgen.
Kan dit berekent worden mss?
 
Uiteindelijk als je staafverwarmers eruit gaan heb je ongeveer 7-10 graden verschil, uitgaande dat je woonkamer ergens tussen 19 en 22 graden is.

Ook zou je een deel kunnen gebruiken om een buffervat te verwarmen waarin je ververs water opslaat zodat je het schone water voor je verversing niet meer apart hoeft te verwarmen
 
In de woonkamer is het idd 21 graden in de kelder is het iets van een 8 tot 12 graden.

Dit is waarom de staaf verwarmers het idd niet halen.
Het bioloog is wel geïsoleerd moet enkel de leidingen nog isoleren.

Ik was van plan om zo een palet vat te gebruiken om osmose water In op te slaan met circulatie pomp.

Maar dan moet ik hier 2 regelaars voorzien die dan met elkaar gaan samen werken.

Kan dit dan met ventielen gebeuren mss dat de aqua de master is en van zodra die op temp is dat de flow over gaat naar de buffer tank?
Maar dan krijg je wel elke keer dat er water gemixed word. Hoe kan dit mss op een gemakkelijke manier gedaan worden dan?
 
Onderstaande pagina gaat over een warmtepomp voor woonhuisverwarming.

Maar ik denk dat je met de nodige gegevens van de zwembadverwarmer wel een eind komt.

Hier kun je berekenen wat je warmteafgifte en buffervat moet zijn.

De vermogens en temperaturen kun je aanpassen naar het aquarium.

https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
 
Bedankt dit ga ik deze avond eens allemaal bekijken.
Ook zal ik eens zoeken of ik de handleiding van de zwembad verwarmer kan vinden dan.
 
Je hoeft niet meteen 2 verwarmingslussen aan te leggen.
Je kan ook 2 RvS spiralen nemen en die in serie zetten eerst het aquarium en dan je IBC.
Heb je 2000L om te verwarmen als je volume nodig hebt
 
Je bedoelt een gesloten lus dat dan door het vat loopt en door de bioloog en terug door de warmtepomp.

Ik dacht om water van de bioloog met een pomp door de warmtepomp te pompen en terug in de bioloog te laten lopen.
 
Was er een beetje van uit gegaan dat het een unit was met eigen pomp waarmee je dus gewoon wat lussen kon maken.
Vandaar mijn idee
 

Terug
Bovenaan