Wanneer in en uitschakelen.


Een stroomstoring is iets anders als een lichtstoring! Patrick stelt hier m.i. dus een zinvolle vraag. Overigens heb ik voor dit soort problemen die Ts aangeeft, eigenlijk ter voorkoming van, een automatisch systeem gebouwd. Geen omkijken naar en een uiterst stabiel CO2 niveau.
 
Tja voordeel van eind van de dag werken.
Of s'ochtends en s'avonds.

En als wij weg zijn hebben wij hier iemand in huis :)

Dus daar maak ik me geen zorgen om.
 

Dat is toch een speciaal en eerder zeldzaam fenomeen imo... :juggle:
Al helemaal aangezien Sharon met twee aparte adaptors werkt. What are the odds?

Maar in geval van een "lichtstoring" is haar manier van CO2 toevoegen (lage BPS, lange inloopperiode, veel oppervlaktebeweging) alvast een pak veiliger dan hoge BPS icm met weinig oppervlaktebeweging.
Ik weet alleszins in welk geval de vissen eerst het loodje zouden leggen bij een "lichtstoring"...

Mijn co2 start ook 3 uur voor de lichtcyclus. En ik heb bewust veel oppervlaktebeweging (én een groot wateroppervlak tov de bakinhoud). Ik heb weliswaar veel co2 verlies door deze omstandigheden maar mocht mijn licht het opgeven dan nog zou ik moeite moeten doen om de vissen snel te vergassen tov een bak met dubbele BPS, weinig oppervlaktebeweging...

Maar als we dan toch over "storingen" nadenken: wat als je filter er mee ophoudt? En wat als je in zo'n geval een inline atomiser gebruikt op de intake van het filter?
Of als je een interne diffuser gebruikt die maar blijft lopen in de bak?
Of...
Alle mogelijke storingen brengen risico's met zich mee volgens mij...
 
Dat is toch een speciaal en eerder zeldzaam fenomeen imo... :juggle:
Al helemaal aangezien Sharon met twee aparte adaptors werkt. What are the odds?

Het was meer een vraag van mijn kant gewoon uit nieuwsgierigheid en niet specifiek voor sharonav bedoeld, de odds zijn laag maar vroeg het me gewoon af.
En met (bvb) een TC420 uit China weet je het maar nooit.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch een speciaal en eerder zeldzaam fenomeen imo... :juggle:
Al helemaal aangezien Sharon met twee aparte adaptors werkt. What are the odds?

Maar in geval van een "lichtstoring" is haar manier van CO2 toevoegen (lage BPS, lange inloopperiode, veel oppervlaktebeweging) alvast een pak veiliger dan hoge BPS icm met weinig oppervlaktebeweging.
Ik weet alleszins in welk geval de vissen eerst het loodje zouden leggen bij een "lichtstoring"...

Mijn co2 start ook 3 uur voor de lichtcyclus. En ik heb bewust veel oppervlaktebeweging (én een groot wateroppervlak tov de bakinhoud). Ik heb weliswaar veel co2 verlies door deze omstandigheden maar mocht mijn licht het opgeven dan nog zou ik moeite moeten doen om de vissen snel te vergassen tov een bak met dubbele BPS, weinig oppervlaktebeweging...

Maar als we dan toch over "storingen" nadenken: wat als je filter er mee ophoudt? En wat als je in zo'n geval een inline atomiser gebruikt op de intake van het filter?
Of als je een interne diffuser gebruikt die maar blijft lopen in de bak?
Of...
Alle mogelijke storingen brengen risico's met zich mee volgens mij...
Er werd een vraag gesteld wat er zou gebeuren bij CO2 toevoer en lichtuitval. Daar gaf ik een reactie op. Dat dit niet vaak gebeurd is duidelijk. Het is dus mogelijk een wat theoretische vraag maar daarom een niet minder zinvolle vraag. Er zijn, dat is ook duidelijk heel veel zeldzame storingen mogelijk. Maar ze blijven mogelijk. Dit o.a. was waarom ik in al mijn zelfbouw automatisering, aquariumcomputer en dosering, veel heb moeten nadenken over veiligheden in te bouwen in de apparatuur én software.
 
Dit is een mooi kleurtje toch?
Om 1520 deze kleur.
Co2 checker loopt natuurlijk wat achter.

S'avonds is die n tikje lichter, ik controleer de checker ook s'avonds laat nog. Om te controleren of die niet te licht wordt.
20190708_152050.jpg
20190707_204543.jpg


Foto 2 is savonds
 
Interessant topic 👍🏼

Ik ga het proberen af te stellen m.b.v. de dropchecker in combinatie met test strips.

Ik weet dat test strips niet heel nauwkeurig zijn maar met goed kijken kom je ver en ik gebruik het als indicatie en dan samen met de dropchecker moet het wel goed komen. Het hoeft van mij niet excact. Als het maar werkt m.b.t. wanneer co2 aan bij opstart en einde dag.

Ik probeer alle gegevens elk uur bij te houden in excel en ik maak foto's van de dropchecker op de zelfde tijd als ik de ph / kh test doe en misschien maak ik dan ook maar foto's van de test strips. Dan kan ik de foto's aardig precies vergelijken op kleur en dan kan ik alle gegevens uiteindelijk naast elkaar leggen.

Als ik de dropchecker en test strips elke keer op de zelfde plek, manier en afstand fotografeer krijg ik denk ik wel een goed idee. Ik knip de checker en teststrip foto's gewoon en leg de foto's in volgorde naast elkaar. Plus dat ik de dropper en test strips ook zelf beoordeel zonder foto te gebruiken. Alle waardes in excel en klaar toch?

🫠
 
Ik ga het proberen af te stellen m.b.v. de dropchecker in combinatie met test strips.

Ik weet dat test strips niet heel nauwkeurig zijn maar met goed kijken kom je ver en ik gebruik het als indicatie en dan samen met de dropchecker moet het wel goed komen. Het hoeft van mij niet excact. Als het maar werkt m.b.t. wanneer co2 aan bij opstart en einde dag.

Ik probeer alle gegevens elk uur bij te houden in excel en ik maak foto's van de dropchecker op de zelfde tijd als ik de ph / kh test doe en misschien maak ik dan ook maar foto's van de test strips. Dan kan ik de foto's aardig precies vergelijken op kleur en dan kan ik alle gegevens uiteindelijk naast elkaar leggen.

Als ik de dropchecker en test strips elke keer op de zelfde plek, manier en afstand fotografeer krijg ik denk ik wel een goed idee. Ik knip de checker en teststrip foto's gewoon en leg de foto's in volgorde naast elkaar. Plus dat ik de dropper en test strips ook zelf beoordeel zonder foto te gebruiken. Alle waardes in excel en klaar toch?
wat een hoop onnodig en vooral onnauwkeurig werk. Koop dan een ph pen en meet elke uur je pH. Dan krijg je een veel nauwkeuriger beeld.
(dit noemen ze trouwens een pH profiel maken)
 
wat een hoop onnodig en vooral onnauwkeurig werk. Koop dan een ph pen en meet elke uur je pH. Dan krijg je een veel nauwkeuriger beeld.
(dit noemen ze trouwens een pH profiel maken)

Het zijn geen excacte waardes inderdaad. Maar ik zie wel verschil tussen ph 6,4 en ph 6,8 bijvoorbeeld, ook als het eigelijk 6,6 is zie ik het verschil. Dus ik krijg denk ik wel een redelijk beeld van het verloop. Was uit me zelf al begonnen met ph / kh waardes te checken, dus ik liep eigelijk al voor op de lessen die ik uit deze topic heb gehaald. Ik heb trouwens ook nog nooit hele rare waardes gehad bij mijn test strips. Ze zijn aardig constant. En bij twijfel van een afwijkende waarde kan ik gewoon nog een keer meten.

Het hoeft van mij ook niet op de druppel precies eigelijk. Als ik er maar mee kan werken. En ik vind het leuk om te doen..

Ik zal als ik klaar ben, de rode draad, tussen de gegevens wel vinden, denk ik.
Het is ook niet alsof ik iets beters te doen heb..

🫠
 
wat een hoop onnodig en vooral onnauwkeurig werk. Koop dan een ph pen en meet elke uur je pH. Dan krijg je een veel nauwkeuriger beeld.
(dit noemen ze trouwens een pH profiel maken)
Ik ben zelf ook met co2 in de weer en maak gebruik van een ph gestuurd systeem. Is het dan ook verstandig om het snachts uit te doen? Ik laat het nu gewoon draaien namelijk omdat ik dacht dat het niet goed is om een fluctuerende ph te hebben.
 
Ik ben zelf ook met co2 in de weer en maak gebruik van een ph gestuurd systeem. Is het dan ook verstandig om het snachts uit te doen? Ik laat het nu gewoon draaien namelijk omdat ik dacht dat het niet goed is om een fluctuerende ph te hebben.
Meet dat systeem de minimale en maximale ph? Dus als 1 van die limiten bereikt is dan schakeld die uit?
 
Ik ben zelf ook met co2 in de weer en maak gebruik van een ph gestuurd systeem. Is het dan ook verstandig om het snachts uit te doen? Ik laat het nu gewoon draaien namelijk omdat ik dacht dat het niet goed is om een fluctuerende ph te hebben.
Fluctuatie van de pH is niet relevant (voor planten) want er vind geen assimilatie plaats. En omdat er geen assimilatie plaatsvind is het ook niet zinvol om in de nacht CO2 te gebruiken.
 
Meet dat systeem de minimale en maximale ph? Dus als 1 van die limiten bereikt is dan schakeld die uit?
Die meet gewoon de actuele ph met een ph elektrode en voegt co2 toe tot de ingestelde waarde bereikt is en dan sluit de computer de magneetklep.
 
Fluctuatie van de pH is niet relevant (voor planten) want er vind geen assimilatie plaats. En omdat er geen assimilatie plaatsvind is het ook niet zinvol om in de nacht CO2 te gebruiken.
Ik begrijp dat het voor de planten niet uitmaakt, maar voor de vissen wel dacht ik. Hoe gaan jullie hier mee om dan?
 
Die meet gewoon de actuele ph met een ph elektrode en voegt co2 toe tot de ingestelde waarde bereikt is en dan sluit de computer de magneetklep.

Handig.. maar het is ook wel leuk om dat zelf uit te zoeken en af te stellen. Maar ik heb tijd teveel 😅
 
Ik begrijp dat het voor de planten niet uitmaakt, maar voor de vissen wel dacht ik. Hoe gaan jullie hier mee om dan?

Als je dat ding op een tijdschakelaar zet dan? Dan zet je hem 's nachts uit.. Te veel co2 kan je vissen laten stikken dus dat wil je niet 🫠

Edit:
Een tijdschakelaar kost 15 euro voor 3 stuks bij de gamma
 
Als je dat ding op een tijdschakelaar zet dan? Dan zet je hem 's nachts uit.. Te veel co2 kan je vissen laten stikken dus dat wil je niet 🫠

Edit:
Een tijdschakelaar kost 15 euro voor 3 stuks bij de gamma
Ook snachts gaat hij niet verder dan de ingestelde waarde, dus als er minder co2 verbruikt wordt dan loopt de ph ook minder snel op en zal er dus minder co2 toegevoegd worden. Althans dat is wat mij logisch lijkt. Het grote voordeel hiervan is volgens mij dat je vissen niet tweemaal per 24h een relatief grote ph-wisseling krijgen te verduren.
 
Ook snachts gaat hij niet verder dan de ingestelde waarde, dus als er minder co2 verbruikt wordt dan loopt de ph ook minder snel op en zal er dus minder co2 toegevoegd worden. Althans dat is wat mij logisch lijkt. Het grote voordeel hiervan is volgens mij dat je vissen niet tweemaal per 24h een relatief grote ph-wisseling krijgen te verduren.
Ja klinkt logisch, echt geautomatiseerd
👍🏼

Zo'n ph gestuurde magneetklep is zeker ook wel een stukje duurder? Niet dat het allemaal om de centen draait hoor, gewoon intresse.

Mijn co2 systeem is net aan gegaan dus ik ga is ff de ph waarde meten om het uur. Vanacht toen die uit stond bleef de ph stabiel op 6,6. 2x gemeten.
 
Ik ben zelf ook met co2 in de weer en maak gebruik van een ph gestuurd systeem. Is het dan ook verstandig om het snachts uit te doen? Ik laat het nu gewoon draaien namelijk omdat ik dacht dat het niet goed is om een fluctuerende ph te hebben.
Wanneer je een automatisch systeem hebt moet je dit niet uitdoen in de nacht. Een dergelijk systeem zorgt er voor dat je een zeer regelmatig CO2 level vasthoudt. Het zal minder vaak aanslaan als overdag maar je zult merken dat het wel blijft bijsturen. Aanhouden dus!
 
Ja klinkt logisch, echt geautomatiseerd
👍🏼

Zo'n ph gestuurde magneetklep is zeker ook wel een stukje duurder? Niet dat het allemaal om de centen draait hoor, gewoon intresse.

Mijn co2 systeem is net aan gegaan dus ik ga is ff de ph waarde meten om het uur. Vanacht toen die uit stond bleef de ph stabiel op 6,6. 2x gemeten.
Ik had een hele mooie deal voor m'n co2 systeem op marktplaats en als klap op de vuurpijl zat er ook nog een computer bij, maar nieuw zijn ze vaak tussen de 200-350 euro. Maar er zijn wel wat goedkopere te vinden.
 
k had een hele mooie deal
Nice!

Ik doe het met wat minder geavanceerd spul maar daar ben ik ook blij mee. PH waarde lijkt 0.1 / 0.2 gezakt sinds hij is aangegaan. Ik test met test strips dus ik wacht nog wat meer metingen af voor een beter beeld 😁

Dropchecker wel mooi gras groen 🫠

Gewoon een beetje kloten ermee zonder de vissen te vergassen is ook leuk 🤣

Daar leer je ook veel van in mijn ogen..
 
Nice!

Ik doe het met wat minder geavanceerd spul maar daar ben ik ook blij mee. PH waarde lijkt 0.1 / 0.2 gezakt sinds hij is aangegaan. Ik test met test strips dus ik wacht nog wat meer metingen af voor een beter beeld 😁

Dropchecker wel mooi gras groen 🫠

Gewoon een beetje kloten ermee zonder de vissen te vergassen is ook leuk 🤣

Daar leer je ook veel van in mijn ogen..
Zeker, dat was ik eigenlijk ook van plan, was puur toevallig dat er een computer bij zat. En zonder is helemaal niets mis mee.

Ik vind persoonlijk de techniek heel leuk en interessant, en wil op termijn dus zoveel mogelijk automatiseren. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je ook snapt wat er nu eigenlijk gebeurd zodat je effectief kunt bijsturen.
 
k vind persoonlijk de techniek heel leuk en interessant, en wil op termijn dus zoveel mogelijk automatiseren. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat je ook snapt wat er nu eigenlijk gebeurd zodat je effectief kunt bijsturen.
Ja de techniek is leuk en mooi dat vind ik ook. Persoonlijk vind ik het wel leuk om er mee bezig te blijven. Op die manier ga ik er ook een feeling voor krijgen en ik heb er de tijd voor. Het voeren kan je btw ook automatiseren..

Het is inderdaad zeer belangrijk dat je weet waar het over gaat idd. Alles is met elkaar verbonden en om alles snel te begrijpen is veel leerstof verwerken. Maar dat maakt het voor mij ook interessant. Als het allemaal easy zou zijn ben ik er zo op uit gekeken 🫠

Biologie, technologie en mijn liefde voor dieren worden zo goed gevoed 😅
 
ph-drop (en het ph-verloop) doorheen de dag in beeld brengen.
Kijk ik heb dit gemaakt (zie foto).
Hij is nog niet compleet zoals jij het vertelde.
Maar de basis is er.
De komende tijd ga ik het verder uitwerken en de co2 zo goed mogelijk afstellen.
Voor vandaag hou ik 12 lichturen aan omdat dat mijn uiteindelijke doel is.
Maar ik ga over een paar dagen een tijdje naar 10 lichturen en vanaf daar rustig opbouwen als het allemaal goed loopt.
Ik test nu of me co2 niet te hoog of laag wordt als hij 12 uur pruttelt bij 25 bpm.
Daarna ga ik de tests doen met het wanneer in- en uitschakelen van de co2.
Voorlopig gaat het goed en dan kan de bak de komende tijd nog wat meer rijpen als ik het rustig aan doe.

(verdomde opstart bruin alg 😂)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221221-200552_Sheets.jpg
    Screenshot_20221221-200552_Sheets.jpg
    274.4 KB · Weergaven: 40
De link werkt helaas niet.
Bij Alieexpress zoeken naar Ph controller van juanjuan: type PH 301
Te koop voor euro 92,47
 

Terug
Bovenaan