Wanneer in en uitschakelen.


S

sharonav

Guest
Op de nieuwe bak van 1.50 branden 4 lampen. Brand momenteel op zo'n 72 %
Dimtijd is ongeveer 40 / 45 minuten?

De verlichting is als volgt ;
1300 - 2130 ( vanaf dat moment gaat die langzaam uit )
2x 1345 - 2215 ( daarna langzaam uit ),
1430 tot 2300( daarnaangzaam uit )

Nu komt er natuurlijk co2 op.
Bij de 80 cm is dat simpel 1.5 u voor de lichten aan en 1.5 uur van tevoren uit.

Maar met de nieuwe bak vind ik het toch wat lastiger.
Op welk tijdstip zet ik de co2 aan en uit?

En de dimtijdperiode moet ik niet meerekenen toch?
 
Ik zou het op dezelfde manier proberen als bij de 80cm en als het kan dan meten hoe hoog de co2 is als de verlichting aangaat. Ook met wat minder licht tijdens het aangaan zal er co2 worden verbruikt. Probeer ervoor te zorgen dat er tussen de hoeveelheid bij het aangaan van het licht en het uitgaan niet teveel verschil zit want fluctuerende co2 kan ook weer voor algen zorgen.
 
1,5 uur voordat de fotoperiode start zou voldoende moeten zijn.
En wanneer dat start is afhankelijk vanaf wanneer de verlichting fel genoeg is voor fotosynthese.
En meestal is dat wel rond de 50% ongeveer met “standaard” verlichting denk ik zo
 
Zal morgen eindelijk de co2 aansluiten.
Heb tijdelijk een 500 gram flesje.

Momenteel heeft de bak last van bruinalg , en draadalg.
Vind ik opzjch geen ramp. Zal zelf wat verwijderen en ik denk dat de japonica's en otocinclussen de algen wel kunnen waarderen.
Kan de co2 direct "hoog" doseren en zal ook wat meer voedingsstoffen toevoegen.
Morgen even de waardes meten en evt meer toevoegen.

1,5 uur voordat de fotoperiode start zou voldoende moeten zijn.
En wanneer dat start is afhankelijk vanaf wanneer de verlichting fel genoeg is voor fotosynthese.
En meestal is dat wel rond de 50% ongeveer met “standaard” verlichting denk ik zo

Zal morgen even bekijken hoe laat die aan en uit moet.

@tuinkabouter die drukregelaar van jou die zwarte knop is dat het fijnregelventiel??
 
Je zou de Co2 kunnen starten om 13:00, aangezien alle lampen pas om 14:30 branden?

Dan loopt de Co2 een beetje synchroon mee met de opbouw van de verlichting, en ik zou niet al te hoog inzetten in het begin, eerst kijken hoe het gaat verhogen kan dan altijd nog.
 
Toch maar weer even gepuzzeld.
Kan het hele verhaal wel uitleggen maar een foto is makkelijker.

Weet niet of het duidelijk is :)
15615855946413621870541928277252.jpg
 
Bij het opbouwen van het licht kan het geen kwaad als de co2 al op zn gewenste waarde zit dus ik zou zelf 1,5 uur voor het opbouwen de co2 laten aangaan maar dat is een keus die je kan maken.
 
Met John eens.
Je moet gewoon zorgen dat als de lichten langzaam aangaan je al op je (beoogde) hoeveelheid CO2 zit. En een uur voordat het (totaal) donker is in je bak de CO2 uit hebt gezet.
 
Ga ik doen.
Co2 loopt momenteel, fles is alleen bijna leeg. Dus van de week even vullen.
De 500 gr fles nu op de 80 cm.

Morgenmiddag hopelijk de tijd om de verlichting en co2 goed in te stellen.
 
Om 12:15 de co2 aangedaan, vanaf 13:15 gaat de verlichting langzaam aan.
Rond een uur of 1430 was de dropchecker nog blauwig. Tikje aan naaldventiel gedaan.
Nu kom ik net thuis en heeft de dropchecker deze kleur.
Vind hem zelf te geel. Maar kan ook aan mij liggen :)

Op hoeveel bellen ik nu zit geen idee. Die bellenteller die bij de drukregelaar zit gaat super snel. Bij de 80 cm was het zo dat 2 /3 bellen bij de drukregelaar 1 bel was bij de co2 ladder.

Als die te geel is dan kijk ik morgen weer hoe die is rond 1430. Als die dan nog blauw is maar s'avonds te geel moet ik iets minder bellen geven maar misschien wat eerder starten.

Gelukkig heb ik nog 2 weken om te prutsen :)

20190628_210634.jpg
20190628_142711.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om 12:15 de co2 aangedaan, vanaf 13:15 gaat de verlichting langzaam aan.
Rond een uur of 1430 was de dropchecker nog blauwig. Tikje aan naaldventiel gedaan.
Nu kom ik net thuis en heeft de dropchecker deze kleur.
Vind hem zelf te geel. Maar kan ook aan mij liggen :)

Op hoeveel bellen ik nu zit geen idee. Die bellenteller die bij de drukregelaar zit gaat super snel. Bij de 80 cm was het zo dat 2 /3 bellen bij de drukregelaar 1 bel was bij de co2 ladder.

Als die te geel is dan kijk ik morgen weer hoe die is rond 1430. Als die dan nog blauw is maar s'avonds te geel moet ik iets minder bellen geven maar misschien wat eerder starten.

Gelukkig heb ik nog 2 weken om te prutsen :)

Bekijk bijlage 275385Bekijk bijlage 275386

De "beste"/"makkelijkste"/"meest precieze" methode om je co2 af te stellen (schakelmoment én bpm) is op basis van een ph-profiel.
Met behulp van een (bij voorkeur kwaliteitsvolle, kalibreerbare) digitale ph-pen kan je perfect je ph-drop (en het ph-verloop) doorheen de dag in beeld brengen.
Je bepaalt eerst je "start-ph", d.i. de ph van je water zonder toegevoegde co2.
Door je water te testen op het einde van de donkere periode, net voor je co2 opstart. Of je kan een waterstaal nemen dat je 12-24 uur laat staan zodat het volledig ontgast en echt alle aanwezige co2 uit het water is verdwenen.
Dit is dan je ph-startwaarde.

Vervolgens meet (en noteer) je elk half uur de ph vanaf de start van de co2-toevoeging tot het einde van de lichtcyclus. (Je doet dit dus op een dag dat je thuis bent gedurende de ganse lichtcyclus...)
Aan de hand van deze resultaten kan je beoordelen:

-hoe snel je ph daalt (dus hoe efficiënt je manier van toevoegen is)
-in hoeverre je co2 vroeg genoeg opstart (dus hoeveel je ph dropt voor de lichten aan gaan)
-in hoeverre je al dan niet genoeg co2 toedient om de beoogde ph-drop te bereiken
-hoe stabiel je ph blijft tijdens de ganse lichtcyclus (dus in hoeverre het verbruik gelijkloopt met de toevoeging)

In een high tech bak met veel planten wordt veelal gemikt op een ph-drop van 1 punt.
Concreet:
Stel je startwaarde = ph 7,5 en je beoogde ph-drop = 1.
Dan probeer je dus te zorgen dat je ph dropt naar 6,5 vòòr de lichtcyclus begint om vanaf de start het ideale co2-level te garanderen.
Vanaf de start tot het eind van de lichcyclus moet je ph constant op 6,5 blijven (dus niet meer dalen en/of stijgen tijdens de cyclus), dan weet je dat je levels ook stabiel zijn tijdens de lichturen.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de aankoop van een ph-pen een optie is, een kwaliteitsvolle pen (met vervangbare elektrode) kost wel iets en zo vaak ga je ze misschien niet gebruiken...
En het afstellen van de co2 kan effectief ook mbv de dropchecker natuurlijk. :br:
Het is met andere woorden geen essentiële aankoop maar het werkt wel handig en je kan veel preciezer afstellen met iets minder risico's (tov een "trage" dropchecker" waarbij het beoordelen van de kleur ook iets meer "giswerk" is....).

ps:
Gedimde lichten bij start en einde is zeker een optie maar doorgaans kan je er van uit gaan dat je planten vooral gedurende de eerste lichturen (de eerste helft ruwweg) het actiefst groeien/aan fotosynthese doen.
Dit impliceert dat de 'ideale omstandigheden' (licht/co2 op peil en stabiel) vooral tijdens de eerste helft van de lichtcyclus essentieel zijn.
Dus dit betekent eigenlijk ook dat je (het dimmen tijdens) de zonsopgang best niet te lang rekt.
Je kan met andere woorden beter een langere dimperiode inlassen aan het einde van de cyclus ipv tijdens het opstarten...
;)

Op hoeveel bellen ik nu zit geen idee. Die bellenteller die bij de drukregelaar zit gaat super snel.

Je kan je bellenteller filmen gedurende bvb 30 seconden en vervolgens in slowmotion afspelen om je bellen te tellen. ;)
Door dat een paar keer te doen kan je zien hoe stabiel je bpm is.
 
Laatst bewerkt:
Vind hem zelf te geel. Maar kan ook aan mij liggen

Dat ben ik met je eens en misschien de co2 wat eerder starten en wat minder bellen waardoor hij minder geel zal kleuren. Zelf hou ik tussen het starten en het uitgaan van de co2 een maximaal verschil aan van 0,3.
 
Mooi verhaal van Willem :thumbs:

Het is een efficiënte manier van Co2 afstellen met als voordeel dat je de KH niet hoeft te meten.
Let wel op dat je niet boven die 1 punt pH-drop gaat zitten. Dan heb je teveel CO2 en dat is niet zo best voor je vissen.
 
Zou er geen PH pen aanwezig zijn kun je ook met (Colombo(?)) druppeltesten werken. Iets minder nauwkeurig misschien maar ook wel effectief. Ph kan hier mee gemeten worden maar ook de CO2.
 
Ja tuurlijk zonder vissen.
Zit nu ook met een hoge nh3/nh4.
Nitriet is nog niet begonnen.
Bak draait morgen met planten 2weken. Daarvoor al wel een week gedraaid maar met de plantdag filters heel lang uit gehad dus die week tel ik niet mee.
Dan over 2 weken de vissen van de 80 cm over met het filter.
Mocht de bak over 2 weken nog niet goed draaien, dan wachten we gewoon nog een week.

Het is me ondertussen wel opgevallen dat de grote bak een stuk warmer word met die warme dagen. Tikt toch gauw de 26.5 aan, waar de 80 cm tot nu toe niet warmer word dan 25.5

Ik heb de verwarming van de grote bak op zo'n 24.3, maar komt daar sinds maandag niet meer op. :)

Heb dus nog dik 2 weken om de co2 goed te krijgen en de voeding. Regelmatig meten en natuurlijk goed kijken.

Net eerst maar wat grote mosselplanten eruit gehaald. Groeit de bak uit. Is een goed teken toch :)

Nu wel in de prullenbak gegooid, met die flubenolkuur durf ik het nog niet aan om het te verkopen. Denk dat ik in de toekomst regelmatig drijfplanten kan verkopen.

20190629_122700.jpg
20190629_121603.jpg
 
Oke nu weer geel.
vandaag wel wat aangedraaid maar toen gaf die bijna niks meer en toen weer opener.
Foutje dus.
Nu langzamer gezet en uitgeschakeld, zit nu genoeg co2 in de bak haha.

Morgen weer aan en dan kijken hoe die kleurt overdag. Blijft die echt de hele dag blauw zet ik hem ietsje hoger.
Blijft die mooi groen maar duurt dit een hele tijd dan zal ik hem wat eerder inschakelen.

Probleem is dat de co2 fles echt bijna leeg is....
 
Zo hard als je ph nu wisselt is er grote kans dat de nitrificerende bacteriën die je tot nu toe had opgegbouwd, zijn gestopt met nitrificeren. Zo hard als je nu lijkt te wisselen kan een enorme impact hebben op je aquarium. Is het niet verstandiger te kijken hoe groot je aquarium is, wat je ph en je kh nu zijn, en waar je naartoe wil voor je planten? Weet je wat je doel is? Wat jouw planten nodig hebben aan kh en ph? En aan co2? En wat de vissen die je wil hebben nodig hebben?

Als je een idee hebt waar je naartoe wil, dan kan je met minescule veranderingen aan het naaldventiel het bellenaantal ophogen.

Als je continuchecker nu blauw is, en je begint de juiste hoeveelheid co2 toe te voegen, dan kan het wel een dag duren voor de gewenste waarde is bereikt. Sowieso duurt het al uren voor dat ding reageert.

Maar probeer het rustig op te bouwen. Met wat je nu doet kan je jezelf een hoop narigheid op de hals halen wat zich misschien pas over weken uit in een alg-explosie.

Ik heb eens gelezen dat het het best is je ph met maximaal 0,1 te wijzigen per week. Misschien is dat het andere uiterste, maar toch...

Trouwens, wij dienen nu op een 120ltr aquarium 65 a 70 b/m toe voor een mosgroene checker. Dat doen we met 8 uur toedienen per dag, bij ook 8 uur licht per dag. Onze co2 loopt gelijk met ons licht en hier is de checker de hele dag stabiel mosgroen.

Succes en plezier met je aquarium.
 
En deze kleur??
Is dit nu nog blauw of al groen?

20190630_144003.jpg
 
Na een paar keer een te lichte dropchecker aan het eind van de dag de co2 bellen een stuk teruggeschroeft en wat eerder aan laten gaan.

Resultaat is er ;
20190705_143147.jpg
20190705_211233.jpg
1
Eerste van half 3
Tweede van kwart over 9.

Is dit prima of is het kleurverschil te groot?
Zo ja moet ik hem dan nog meer terugschroeven en eerder aanzetten?

De co2 gaat nu om 11:00 aan. De verlichting gaat om 13:15 aan, dan duurt het 45 minuten voordat die op 72 % is.
Dan gaat om 14;00 de tweede lamp aan en die is om 1445 op kleur.

Het duurt natuurlijk wel even voor de dropchecker goed kleurt, als die om 1430 mooi op kleur is dan is het goed? Of moet die om bijv. 1330 al op kleur zijn?
 
Is dat niet een beetje erg vroeg om de Co2 al te starten? de meeste hier beginnen pas een uur voordat de lampen aangaan met de Co2 toevoer
De dropchecker kan idd behoorlijk achterlopen, dus je hebt al veel eerder genoeg Co2 dan dat de checker aangeeft.

Dus de methode met de Ph meting wat hierboven ook al is aangegeven kun je dan beter hanteren, de dropchecker is er eigenlijk alleen maar voor om een indicatie te hebben.

Ik heb zelf nog geen ervaring met een (echt) Co2 systeem maar lees er veel over de laatste tijd omdat ik van plan ben om het in de toekomst ook te gaan gebruiken.
 
Is dat niet een beetje erg vroeg om de Co2 al te starten? de meeste hier beginnen pas een uur voordat de lampen aangaan met de Co2 toevoer
De dropchecker kan idd behoorlijk achterlopen, dus je hebt al veel eerder genoeg Co2 dan dat de checker aangeeft.

Dus de methode met de Ph meting wat hierboven ook al is aangegeven kun je dan beter hanteren, de dropchecker is er eigenlijk alleen maar voor om een indicatie te hebben.

Ik heb zelf nog geen ervaring met een (echt) Co2 systeem maar lees er veel over de laatste tijd omdat ik van plan ben om het in de toekomst ook te gaan gebruiken.
Hier begin ik 3 uur voor de lampen starten, komt deels doordat ik een hele lichte woonkamer heb en vrij veel zonlicht in de woning heb.

Verlichting start hier trouwens pas om 1000 met opbouwen.
 
Hier begin ik 3 uur voor de lampen starten,
Als er veel licht in de woonkamer is zou dat wel kunnen want dan gaan de planten al verbruiken, maar normaliter zou dat wel erg vroeg zijn denk ik?
Als het systeem een uur aanstaat is het niveau al op pijl lijkt me, als die daarna nog eens twee uur loopt te pruttelen zonder dat er verbruikt wordt loopt de waarde te hoog op toch?
 
Als er veel licht in de woonkamer is zou dat wel kunnen want dan gaan de planten al verbruiken, maar normaliter zou dat wel erg vroeg zijn denk ik?
Ligt er o.a aan hoever de diffuser staat opengedraaid, wat de beoogde CO2 waarden zijn en welk tijdsstip je de beoogde CO2 waarden wilt bereiken.
als die daarna nog eens twee uur loopt te pruttelen zonder dat er verbruikt wordt loopt de waarde te hoog op toch?
Ligt o.a aan de snelheid waarop de CO2 uit je bak diffundeert door bv. de oppervlakte-aggitatie,
 
Als ik de co2 een uur van tevoren aanzet moet ik veel meer co2 toevoegen om een groene dropchecker te hebben wanneer de verlichting aangaat.

Dan voeg je gedurende de dag veel meer co2 toe dan wanneer je iets eerder begint en minder co2 toevoegt.

Ik denk dat ik nu op de helft zit van het aantal bellen als ik eerst had, doordat ik de co2 nu eerder laat aan gaan. En gedurende de dag blijft die mooi groen.

Ik ben natuurlijk nog aan het puzzelen met de co2.
 
Als ik de co2 een uur van tevoren aanzet moet ik veel meer co2 toevoegen om een groene dropchecker te hebben wanneer de verlichting aangaat.
De checker hoeft niet perse groen te zijn als de verlichting aangaat, de checker loopt achter dus zal pas later verkleuren terwijl er ondertussen al genoeg Co2 is. (althans dat is mijn gedachtegang)
 
Ja oke. maar om 1400 of 1430 moet die wel op kleur zijn.
 
Ligt er o.a aan hoever de diffuser staat opengedraaid, wat de beoogde CO2 waarden zijn en welk tijdsstip je de beoogde CO2 waarden wilt bereiken.

Ligt o.a aan de snelheid waarop de CO2 uit je bak diffundeert door bv. de oppervlakte-aggitatie,
Er spelen wel een hoop factoren mee idd.
Wat ik me eigenlijk nog afvraag, als je systeem niet gestuurd wordt door een Ph controller en je verlichting valt uit, loop je dan de kans dat je de vissen vergast?
 
Ja oke. maar om 1400 of 1430 moet die wel op kleur zijn.
De checker die jij hebt reageert wel redelijk snel, gewoon even uittesten, nu begin je redelijk vroeg met het toevoegen, je zou er steeds een kwartiertje later mee kunnen starten om te kijken wat het doet.
 
Er spelen wel een hoop factoren mee idd.
Wat ik me eigenlijk nog afvraag, als je systeem niet gestuurd wordt door een Ph controller en je verlichting valt uit, loop je dan de kans dat je de vissen vergast?
Een pH controller werkt met een magneetventiel.
En als daar geen stroom opstaat blijft ie dicht, dus bij een stroomstoring gaat ie geen CO2 toevoegen :thumbs:
 
En als daar geen stroom opstaat blijft ie dicht, dus bij een stroomstoring gaat ie geen CO2 toevoegen
Ik doelde eigenlijk niet direct op een stroomstoring maar een probleem met de verlichting, zal niet snel gebeuren maar alles is mogelijk natuurlijk.

Dus als je dan zonder Ph controller zou werken blijft ie Co2 toevoegen. Met een Ph controller stopt het uiteraard omdat dan de Ph grens van bvb 6,8 wordt bereikt.
 
Verlichting werkt met 2 adapters die werken met stroom.

Dus bij een stroomstoring werkt niks.
En mocht er een verlichting kapot gaan dan doet de andere het nog.

En zal ook wel opvallen geen verlichting :)
 

Terug
Bovenaan