Wanneer co2 aan en uit (hoelang van te voren) ?


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo mede mensen,

Ik ben toch maar begonnen met co2 toevoegen. Me planten hebben normaal licht nodig (2 stuks veel licht) maar ik heb het vermoeden dat ik sterk licht heb. Dus me planten doen het niet goed op zelfs maar 8 uur licht. Dus ik ben vandaag begonnen met co2 toe te voegen.

Ik lees verschillende dingen over wanneer je je co2 installatie aan moet zetten.. Ik heb er tijdklokken op zitten maar mijn vraag is: hoelang voordat het licht aan gaat kan ik het beste starten met co2 toevoegen? Ik lees verschillende dingen variërend van een half uur tot 2 uur van te voren.. Ik heb hem nu op 1 uur van te voren bij licht aan en uit.

De co2 indicator heeft een vertraging van 2 uur. Moet ik dan 2 uur nadat het licht aan is gegaan kijken naar de indicator? Of 2 uur nadat de co2 installatie aan is gegaan?

Aangezien ik verschillende dingen lees heb ik dus toch maar een topic gemaakt.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • 20221220_172743.jpg
    20221220_172743.jpg
    468.3 KB · Weergaven: 67
Dit zijn de planten die ik heb (zie foto)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    128.3 KB · Weergaven: 59
Zo op het eerste gezicht zou ik denken dat je aan een gemiddelde lichtsterkte, zo rond 35 lumen per liter, voldoet aan de lichtvraag van je plantenkeus. Of je überhaupt CO2 zou moeten toevoegen? Want dat hangt nauw samen met je belichting. Dan is dus de vraag heb je een CO2 tekort? Zo ja, waar heb je dat aan gemerkt? Want het is niet altijd nodig om CO2 toe te voegen.
 
De belangrijkste reden is dat ik het licht langer aan wil laten. Van 8 uur naar 10+ uur. Als ik de planten moet geloven was 8 uur licht per dag al teveel, zonder co2. Dus dat kan ik nu verlengen.

Ik heb een buis met 9000 lumen en een buis van volgens mij 4000 of 5000 lumen. Deze zaten standaard er bij.

Het rare is dat ik ook dezelfde soorten planten heb in een 70 liter bak (niet allemaal) en deze doen het goed. Met deze bak ben ik op hetzelfde moment begonnen met de voeding compleet te maken als de 180 liter bak. Deze 70 liter bak heeft veel minder licht en beide bakken stonden op 8 uur tijdgeschakeld. De planten in de 180 bak gingen achteruit en in de 70 liter bak groeien goed.

Dus het ligt aan het licht. Ik kan ook zien aan de groei van de waterpest dat de 180 bak veel meer licht produceerd. De waterpest groeit daar in de breedte en in de 70 bak in de hoogte.
 
35 lumen per liter
Ik heb het nog even nagekeken. Het is 2650 lumen per lamp (9000 en 6500 kelvin)

Ik heb dus 30 lumen per liter wat wordt gezien als hoge licht intensiteit wat ik begreep.

Ik heb nu 2 uur van te voren co2 aan en 1 uur voor het einde uit. Dit is wel normaal begreep ik.

Verder ga ik morgen kijken of het co2 gehalte op niveau is voordat en tijdens als het licht aan gaat. 2 uur van tevoren gaat de co2 aan, dus dat zou ik moeten kunnen zien met de co2 indicator. Dat ga ik dan nog verder afstellen mocht het erg afwijken. Dat is vrij eenvoudig te doen denk ik met de tijdschakelaars.

Op het voeren na, alles geautomatiseerd en stabiel krijgen 🫠
 
Ik heb het nog even nagekeken. Het is 2650 lumen per lamp (9000 en 6500 kelvin)

Ik heb dus 30 lumen per liter wat wordt gezien als hoge licht intensiteit wat ik begreep.

Ik heb nu 2 uur van te voren co2 aan en 1 uur voor het einde uit. Dit is wel normaal begreep ik.

Verder ga ik morgen kijken of het co2 gehalte op niveau is voordat en tijdens als het licht aan gaat. 2 uur van tevoren gaat de co2 aan, dus dat zou ik moeten kunnen zien met de co2 indicator. Dat ga ik dan nog verder afstellen mocht het erg afwijken. Dat is vrij eenvoudig te doen denk ik met de tijdschakelaars.

Op het voeren na, alles geautomatiseerd en stabiel krijgen 🫠
30 lumen per liter is hooguit een gemiddelde lichtsterkte aan de onderkant . De gemiddelde lichtsterkte norm zit zo ongeveer op 35 lumen per liter. Een lage lichtsterkte is ca. 25 lumen per liter en voor een hoge lichtsterkte moet je rekenen met 45 + Lumen per liter. Met jouw lichtsterkte denk ik eigenlijk dat toevoegen van CO2 niet zo nodig is. Je kelvin waardes zijn wel erg hoog. Ik denk daarom dat je werkt met Juwel led buizen? Zelf hou ik van gemiddelde kelvinwaardes van zo rond de 5000 kelvin maximaal. 5000 Kelvin is de lichtkleur van middag zonlicht.

kleurtemperatuur.jpg
 
Volgende opmerking is niet negatief bedoelt maar ik vraag me gewoon af hoeveel nut co2 heeft in een aquarium met goudvissen. Wat ik hier op het forum lees van de meeste goudvishouders is dat goudvissen en een mooie beplant aquarium vaak niet samen gaan.
 
5000 Kelvin is de lichtkleur van middag zonlicht.
Hier had ik inderdaad ook al iets over voorbij zien komen. Dat die kelvin waardes het best in het midden van de range kunnen liggen o.i.d.. Ik heb er nog niet veel aandacht aan kunnen besteden.
 
Met jouw lichtsterkte denk ik eigenlijk dat toevoegen van CO2 niet zo nodig is.
Ik wil het licht langer aan kunnen zetten. Hij stond op 8 uur per dag, hetzelfde als mn aquarium zonder co2, die is trouwens alg vrij. Maar ik wil dit mooie aquarium langer dan 8 uur aan hebben. Het liefst 12 uur als dat uiteindelijk mogelijk is. Daarom heb ik co2 aangeschaft. Als ik 12 uur lang het licht aan zet zonder co2 krijg ik algen. Dat heb ik al in me andere aquarium getest. Me co2 loopt ook niet op vol vermogen. Ik mag met 36 bubbels (bpm) beginnen volgens het boekje maar ben nu op 25 bubbels aan het kijken.
 
Ik wil het licht langer aan kunnen zetten. Hij stond op 8 uur per dag, hetzelfde als mn aquarium zonder co2, die is trouwens alg vrij. Maar ik wil dit mooie aquarium langer dan 8 uur aan hebben. Het liefst 12 uur als dat uiteindelijk mogelijk is. Daarom heb ik co2 aangeschaft. Als ik 12 uur lang het licht aan zet zonder co2 krijg ik algen. Dat heb ik al in me andere aquarium getest. Me co2 loopt ook niet op vol vermogen. Ik mag met 36 bubbels (bpm) beginnen volgens het boekje maar ben nu op 25 bubbels aan het kijken.
Je verward iets, denk ik. Lichtduur is iets anders als lichtsterkte! Je lichtduur kan je 8 uur aanzetten exclusief dimtijden. Die dimtijden kan je dus gebruiken om aan je twaalf uur te komen. Je lichtsterkte bepaalde je groeisnelheid en daarmee de verdere afleidingen. Dus lichtduur heeft niet met het al of niet gebruiken van CO2 te maken.
 
Je verward iets, denk ik. Lichtduur is iets anders als lichtsterkte! Je lichtduur kan je 8 uur aanzetten exclusief dimtijden. Die dimtijden kan je dus gebruiken om aan je twaalf uur te komen. Je lichtsterkte bepaalde je groeisnelheid en daarmee de verdere afleidingen. Dus lichtduur heeft niet met het al of niet gebruiken van CO2 te maken.
In mijn andere bak zonder co2 en maar 1 zwakke lamp haal ik dat ook niet. Toen kreeg ik alg bij 12 uur licht. Die heb ik dus terug geschoeft naar 8 uur, de alg is weg en nu langzaam weer opbouwen. Het is wel zo dat ik geen dimmer heb..

Ik heb dus voor de makkelijkere oplossing gekozen, co2 toepassen en voor mij ook de leukste oplossing, omdat ik niet eerder met co2 gewerkt heb. Ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Mogelijk dat ik het met een dimmer ook bereikt had ja. Ik las wel ergens dat ik dan weer andere lampen moet kopen voor een dimmer. Dat heb ik trouwens niet helemaal uitgezocht. Want er wordt ook weer gezegt dat alle led dimbaar is..

Ja er zijn eigelijk best veel verschillende manieren, technieken, methodes. In het begin was dat wel overwhelming met bijvoorbeeld alle info over waterwaardes en alle andere cirkels van leven waar je mee te maken krijgt. Ik heb wel het idee dat ik op de goede weg ben. Tot nu toe gaat het goed en ben ik niet echte problemen tegen gekomen. Het is wel dat ik vele uren heb gestoken in informatie lezen en dan uit proberen. Ik probeer m'n eigen weg te vinden. Eigelijk is het makkelijker om een hond te nemen dan vissen te houden. En dan spreek ik uit ervaring. Maar dat maakt vissen niet minder leuk. Ik vind het super leuk om een soort van band met ze op te bouwen. 1 van me vissen mag ik gewoon zachtjes aaien. Dat vind ik toch wel bijzonder. En bijvoorbeeld het gedrag bestuderen en ze zien opbloeien. 2 van onze sluierstaarten zaten in een kleine vissenkom. De kleur van 1 van de 2 was bijna vaal zilver. Nu is hij helemaal mooi helder goud/geel van kleur geworden 😁

Dat was het moment dat mijn nieuwe hobby begon. Inmiddels 3 aquariums verder..

Ik wil er nog meer feeling in krijgen, in de technieken enzo. Dat ik het echt beheers. Het overzicht begint al te komen. De rest is ervaring opdoen.

Sorry dat ik zo lul, ik ben gewoon enthousiast geworden en hoe meer ik leer hoe leuker ik het vind. En wat ik probeer lukt ook allemaal steeds beter 🫠

Terug komend op je verhaal. De licht sterkte van me co2 bak is wel hoger dan me andere bak zonder co2. Dat merk ik aan de waterpest. In de co2 bak groeit de waterpest in de breedte en in de bak zonder co2 in de lengte. Dus het licht lang aanlaten zonder co2 toe te voegen is denk ik geen optie. Mogelijk zelfs met een dimmer niet omdat ondanks het gedimt licht is, is het wel licht. Ik heb zelf geen ervaring met dimmers (mogelijk in de toekomst) dus mede door wat ik allemaal gezegt heb is het dat ik voor co2 gekozen heb. En ik moet zeggen tot nu toe heb ik geen spijt. Het installeren en afstellen verliep spoedig en het is nu eigelijk gewoon afwachten 😄
 
dat goudvissen en een mooie beplant aquarium vaak niet samen gaan.
Nou ik ben er achter gekomen dat als je voer geeft wat klein is en snel naar de bodem zakt. Dat ze dan meer gefocussed zijn op grond omwoelen voor voer i.p.v. hangen aan de bladeren..

Ook genoeg plantaardig voedsel aanbieden dan hebben ze ook minder trek in blaadjes..

Bij mij is het meer de pleco die nog wel is een takje kaal eet nu. Vroeger hingen ze allemaal in de planten..

Dus er is vooruitgang 😎
 
Dit heb ik trouwens gemaakt als overzicht van gegevens. Om zo antwoord te geven op mn topic vraag.

Als ik dit document verder uitwerk en de ph zo secuur mogelijk meet (de ph zakt door co2) rond het aan en uit gaan van het co2 systeem en het licht in combinatie met de dropchecker. Dan moet ik een aardig beeld hebben van wanneer ik de co2 aan en uit moet zetten. Ik heb dit gemaakt naar aanleiding van een ander topic met dezelfde vraag..

Ik test alleen met test strips wat niet zo goed de verschillen kan meten maar ik doe me best.. Er wordt wel een ph meter aangeraden voor een preciezere meting.

Ik ben al zover dat ik het licht en de co2 12 uur aan kan laten zonder tekort of overschot van co2. Dat gaan de laatste paar uur van vandaag niet meer verpesten..

Nu zo precies mogelijk afstellen..

😎
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221221-200552_Sheets.jpg
    Screenshot_20221221-200552_Sheets.jpg
    180.4 KB · Weergaven: 59
Nou ik ben er achter gekomen dat als je voer geeft wat klein is en snel naar de bodem zakt. Dat ze dan meer gefocussed zijn op grond omwoelen voor voer i.p.v. hangen aan de bladeren..

Ook genoeg plantaardig voedsel aanbieden dan hebben ze ook minder trek in blaadjes..

Bij mij is het meer de pleco die nog wel is een takje kaal eet nu. Vroeger hingen ze allemaal in de planten..

Dus er is vooruitgang 😎
Ik zeg ook absoluut niet dat je niet mag proberen om een zo mooi mogelijk beplant aquarium te realiseren, vooral proberen! En er is dus al vooruit geboekt:thumbs:
 
Ik zeg ook absoluut niet dat je niet mag proberen om een zo mooi mogelijk beplant aquarium te realiseren, vooral proberen! En er is dus al vooruit geboekt:thumbs:
Ik weet wel dat het wat lastiger is om het mooi te houden met deze vis combinatie. Maar ik heb geduld en de tijd.

Als het echt uit de hand zou lopen switch ik naar sterkere grotere planten maar voorlopig is er in 18 dagen tijd maar 1 plantje los gekomen. Toevallig is dat vannacht gebeurd.. Het is meer een steeltje met een paar wortels i.p.v. een plant 🤣

En vergeleken met wat ik van deze vissen gewent ben is er dus zeker vooruitgang 🤣

Vooral dat kleine voer wat naar de bodem zakt zodat ze in de grond gaan woelen is voor mij de oplossing.. Het voer is zo klein voor ze dat je lekker wat kan voeren zonder dat je overvoed en ze zijn er lekker lang zoet mee..
 
Als ik dit document verder uitwerk en de ph zo secuur mogelijk meet (de ph zakt door co2) rond het aan en uit gaan van het co2 systeem en het licht in combinatie met de dropchecker. Dan moet ik een aardig beeld hebben van wanneer ik de co2 aan en uit moet zetten. Ik heb dit gemaakt naar aanleiding van een ander topic met dezelfde vraag..
Ik heb ook jaren zonder een controller gewerkt en ik keek elke morgen als het licht aanging of de dc al mooi lichtgroen was en zo niet dan liet ik hem net iets eerder aangaan. Hier werkte het goed als de co2 2 uur voor het licht aanging.
Nu viel de stijging van de ph gedurende de nacht hier ook best mee met zo n 0,3 pnt.
 
Ik heb ook jaren zonder een controller gewerkt en ik keek elke morgen als het licht aanging of de dc al mooi lichtgroen was en zo niet dan liet ik hem net iets eerder aangaan. Hier werkte het goed als de co2 2 uur voor het licht aanging.
Nu viel de stijging van de ph gedurende de nacht hier ook best mee met zo n 0,3 pnt.
Ja ik heb denk ik al de goeie setting gevonden. De checker kleurt alleen maar groen in een 24h cyclus. 'S nachts een heel licht tintje blauwig groen maar het hangt een stuk meer naar groen, gedurende de dag gras groen en aan het einde van de dag mooi licht groen maar ook nog echt groen.

Ik zet hem 1 uur van te voren aan en 1 uur van te voren uit. Ik ga niet meer sleutelen aan deze setting.

Het max. verschil in de ph is ook rond de 0,2 / 0,3 sinds ik deze setting aan hou.

Perfect noem ik dat.
 

Terug
Bovenaan