waarom zand voor Iriatherina werneri


L

Lique

Guest
Overal lees ik dat Iriatherina werneri een zandbodem wenselijk vinden maar dat het ook gaat op een bodem van fijn grind.

Waarom hebben ze zand nodig, doen ze daar iets mee?
Het waarom heb ik nl. nog niet gevonden. Alleen de aanbeveling.

Ik vraag dit omdat ik overweeg om een kweekgroepje over te nemen en deze bij de praecox te zetten in mijn meterbak.
En alle voorwaarden zijn er alleen heb ik geen zandbodem maar een grindbodem.
 
Ik zou wel eens een paar links willen zien waar dat dan staat. Misschien valt uit de bewoording daar iets af te leiden.

~ Ivo
 
Ik ben eens even gaan speuren en zie vrijwel overal in vrijwel exact dezelfde bewoording en op vrijwel exact dezelfde plaats in het verhaal inderdaad de frase 'zand moet' (of iets vergelijkbaars). Nergens enig argument. Komt op mij over alsof ooit iemand dat 1 keer heeft geroepen en daarna klakkeloos is overgenomen. Als ik zelf een beslissing moest maken over zand of grind, puur ten aanzien van de werneri's, dus los van alle andere aspecten zou ik me er niets van aantrekken. Nul overtuigingskracht op mij in die stukken.

Dat gezegd hebbende: als wordt bedoeld een donkere zandbodem dan maakt het sense. Donker = minder weerkaatsing van het licht = fijner voor veel vissen. Echter, (1) dat staat er niet en (2) ook grindbodems kunnen donker zijn.

Maargoed, misschien heeft hier iemand het argument in pacht, ik ben benieuwd ;)

~ Ivo
 
Ik heb mijn werneri's nooit in de buurt van de bodem gezien, dus volgens mij zal het ze worst wezen of er zand of grind in de bak ligt.
 
Ik zou ook niet weten waarom Iriatherina werneri een zandbodem nodig heeft (even ervan afgezien dat zand een korrelgrootte kan hebben tot 2 mm, maar dan al snel (fijn) grind wordt genoemd in het dagelijks spraakgebruik).

In de natuur worden ze vaak gevonden in moerasachtige gebieden met een modderbodem. Misschien dat iemand ooit dacht dat zand hier het meest op lijkt als aquariumalternatief...
 
Dit is een perfect voorbeeld van hoe een fabel ooit geschreven door een auteur de wereld in gaat. Ze schrijven elkaar overal na. Ook in veel boeken staat daardoor veel onzin.

Toch vind ik oude aquariumboeken erg leuk. Om te zien hoe toen men toen dacht. Zo raad een auteur voor een 60x30x30 bakje 20 guppen, 8 Platy's 6 zwaarddragers en 4 Blackmollie's aan. Daar moet je nu mee aankomen. :p

Feit is wel dat je toen amper Sluierguppen had en vooral wildvormen in de handel waren. Deze zijn natuurlijk heel wat kleiner dan de huidige kweekvormen.
 
Nou, een reden om een fijne zandbodem voor ze te nemen is dat in een grove bodem meer vuil achterblijft dan een zandbodem. Meer kans op bijv bacteri�le infectieziekten, waar sommige vissen weer meer gevoelig voor zijn, zoals Werneri's dacht ik.

Dat is het enige wat ik me kan bedenken hoor, al het is wel een beetje vergezocht. Maar mijn Werneri's doen het goed met een zandbodem.. ;)
 
Mijn werneri's doen het goed met een (fijn)grind bodem. Ze komen er helemaal niet op die bodem.
 

Terug
Bovenaan