Waarom stijgt mijn ph?


K

kraikkonen

Guest
Zomaar een vraag:

Als planten 's nachts Co2 afgeven, waarom daalt de ph waarde van mijn aquarium dan iedere nacht weer van 6.9 in de avond naar 7.7 in de ochtend?
 
Dat zal normaal erg gering zijn en als je co2 zelf toevoegt dan doe je dat meestal weer niet in de nacht. Er zal dus co2 verdwijnen door uitwisseling van gassen en omdat er dan minder co2 in je water aanwezig is zal de ph stijgen. Hier is de ph ook in de ochtend wat hoger dan overdag maar doordat ik co2 toevoeg daalt die weer vrij snel. Nu is hier het verschil minder groot dan bij jou.
Misschien heb je vrij veel oppervlaktebeweging en dan zal er meer uitwisseling van gassen zijn.
 
Helder, bedankt voor de uitleg.
De filter uitstroom iets meer onder water zou dus kunnen zorgen voor een lagere ph in de ochtend?
 
Bij minder beweging aan het oppervlak zal de uitwisseling van gassen in elk geval minder zijn. Ik heb eigenlijk geen beweging aan het oppervlak (ja een klein beetje) en de ph gaat hier dan stijgen tot 6.9 van normaal zo n 6.65 overdag.
Ik laat de co2 dus ook aangaan voordat het licht aangaat zodat de co2 weer wat op peil kan komen.
 
Opzich is het wel normaal dat de ph lichtjes stijgt in de ochtend dit omdat de planten in de nacht zuurstof aanmaken/afgeven en daardoor de CO2 lichtjes verdreven wordt.
 
Opzich is het wel normaal dat de ph lichtjes stijgt in de ochtend dit omdat de planten in de nacht zuurstof aanmaken/afgeven en daardoor de CO2 lichtjes verdreven wordt.

Klopt en door eventuele uitwisseling aan het oppervlak denk ik.
 
Bij grotere verschillen, zoals de Ts aangeeft, zal de oorzaak meer liggen in het feit dat er overdag CO2 wordt toegevoegd, s'nachts uiteraard niet.
 

Terug
Bovenaan