waarom kweken


D

dschaap

Guest
Hallo allemaal,

Het hele kweken iedee is vrij nieuw voor me, dus ik heb een paar vragen er over.
Een vriend van me had het over kweken en verkopen van guppies. Ten eerste snap ik niet waarom iemand zou kweken, en als je kweekt, waar doe je het dan voor?
En als je wil verkopen, waar raak je je vissen kwijt, hoe kweek je ze en wat is in dat geval rendement vol??

Groet Daniel
 
Hallo Daniel,

Kweken is leuk om te zien wat er gebeurd, maar commercieel is dat denk ik niet haalbaar.
Voor rendement moet je denk ik wel heel veel en heel groot kunnen kweken.
Op marktplaats kan je ze natuurlijk proberen te verkopen maar daar leveren ze "als je geluk hebt" niet meer als een euro per stuk op.
Met een week of vier kan je pas op geslacht sorteren en denk met een week of 6-8 kunnen ze de deur uit.
Dus reken maar uit hoeveel vissen ( en bakken ) je moet hebben wil je er financieel rendement uit kunnen halen.

Als voorbeeld; vandaag heb ik iemand bij mij 25 guppen gratis op laten halen en de dame gaf mijn dochter 10 euro cadeau ervoor.( deze advertentie als gratis ophalen stond al 3 dagen op marktplaats )

Inmiddels hebben we weer wat baby guppy's in de kleine bak zitten maar gewoon voor het leuke.
 
Dit is dan snel.
Kweek je meervallen,duurt het 7-8 maanden eer ze groot genoeg zijn,om te verkopen.
Intussen zeg 25-35 euro aan voer kwijt.
Plus water en stroom. 25 euro
 
Vergeet het maar snel als je denkt dat je met guppen ofzo goed geld kan verdienen. Als je de kosten van stroom en voer gaat tellen kon je nog wel eens heel erg bedrogen uitkomen Martin heeft het over een euro per stuk, nou vergeet het maar. In kan vissen uit Singapore laten komen voor gemiddeld 10 eurocent inclusief vracht per vliegtuig als je de weg weet. Warmte kost niks, is altijd warm daar. Voer komt ook vanzelf in die kweekvijvers, insecten zat, en loonkosten zijn er ook uitermate laag) Je mag blij zijn als je voor een aantal guppen een potje voer krijgt. Voor sommige vissen krijg je helemaal niets, die worden gebruikt als levend voer voor roofvissen.. Je moet al heel iets bizonders kunnen kweken (en dan de uren die je er mee bezig bent niet tellen, het is tenslotte hobby) om er een beetje uit de rest van de kosten kunnen komen.

En dan hoor ik je zeggen : ik betaal in de winkel 2 euro. Klopt, de groothandel moet er aan verdienen, die hebben kosten. De winkelier heeft kosten en moet er aan verdienen, heeft tenslotte ook een huishouden en zo komt die prijs tot stand, net vergelijken dus
 
Denk dat veel mensen het leuk vinden om de jongen op te zien groeien en hoe het er uit gaat zien. Ik denk dat het aanbod bij guppen sowieso al groot is, aangezien ze zich zo snel vermeerderen. Dus er echt veel op verdienen, nee daar denk ik dat je je in vergist. Ik zie ze op tweedehands websites vaak voor 10 eurocent al te koop.
 
Nu heb ik van stroom en water geen last, betalen mn ouders allemaal, voer kan inderdaad een probleem zijn. Er staat op het forum wel een recept, maar dan ben je uiteindelijk niet heel veel goedkoper uit. Misschien dat ik het maar gewoon moet gaan proberen. Wat raden jullie aan om mee te beginnen en als ik zou willen verkopen, welke guppen soort is het best. Of andere vissen natuurlijk.
Hier in Rdam heb ik wel veel vrienden die aan aquaria doen en natuurlijk onder de winkel prijs zitten. Misschien kan ik bij hen wat kwijt...
 
Guppen zou ik niet doen of het moet een mooie aparte variant zijn maar als ik zelf zou gaan kweken nam ik bv de Oryzias woworae.
Is niet heel moeilijk en is een mooi visje wat nog aardig wat geld kost als je ze in de winkel koopt.
 
Srry dat ik veel vragen heb, maar heb nu trouwens 6 neon tetras in mn bak, een er van is denk ik zwanger, maar vroeg me af hoe en hoelang het duurt voor er eitjes of visjes komen?
 
Dat is afhankelijk van de soort,bv vuurgarnalen kweken als gekken zonder moeilijke eisen aan de waterwaarden maar andere soorten zijn echt een uitdaging zoals bv de sulawesi soorten.

Geen idee van neon's is volgens mij zeldzaam als je dat lukt.
 
Neon tetra's leggen eieren en zijn dus niet levendbarend. En die zijn sowieso niet makkelijk om te kweken. Garnalen hangt er inderdaad vanaf welke soort je hebt.
 
Dat gaat m dus niet worden, zeker niet zo voor de eerste keer.
 

Terug
Bovenaan