Waarom geen tekort = geen alg?


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Zoals jullie weten wil ik soms tot vervelens toe weten hoe iets werkt, daarom de volgende vraag:

Over het volgende is volgens mij wel consensus:
Het ontstaan van algen wordt meestal gezien als een tekort aan iets. Bij voldoende aanbod van alle voedingsstoffen heb je goede plantengroei ZODAT algen geen kans krijgen.

Dat trek ik niet in twijfel: Ik zie het in mijn eigen bakken.

Toch snap ik het niet waarom het zo werkt. Als er geen gebrek aan voeding is, waarom doen de algen het dan ook niet gewoon goed? Die krijgen dan toch ook "alles wat hun hartje begeert"?
 
Algen zie je juist opduiken als de planten door tekorten minder goed het doen. Ze zeggen weleens dat het een concurrentiestrijd is tussen de alg en een plant.
Alg krijgt zeg maar geen houvast op een plant die het goed doet. Dat is grof de reden waarom op een gezonde plant geen alg zal komen.
De plant wint zeg maar de concurrentiestrijd van de alg.
 
Dank voor je antwoord John, maar dit is inderdaad wat er altijd gezegd wordt en ik niet snap:

jessicapilon zei:
Alg krijgt zeg maar geen houvast op een plant die het goed doet. Dat is grof de reden waarom op een gezonde plant geen alg zal komen.
En op glas/rots/hout/achterwand?

jessicapilon zei:
Ze zeggen weleens dat het een concurrentiestrijd is tussen de alg en een plant. ....
De plant wint zeg maar de concurrentiestrijd van de alg.
Maar concurrentie werkt nu net alleen bij schaarste. Dat algen beter kunnen leven met tekorten en bij tekorten de concurrentie winnen, is logisch en kan ik dus volgen. Maar bij overvloed zouden ze het beiden toch moeten doen? Hoe weet die alg op mijn ruit nou dat hij bij overvloed niet mag eten? ;-)
 
Dat zal de alg denk ik niet weten maar hij krijgt op een gezonde plant geen kans zeg maar. Op dode zaken zoals hout zal de alg ook snel hechten dus. Daar is niet die concurrentie. Ja het is best lastig allemaal hoor en wellicht kan een expert het beter uitleggen.
Het zal niet een kwestie zijn van waar de alg mag eten maar eerder van waar hij makkelijk kan hechten.
Daarnaast zie je de meeste algen ook in situaties die voor hun ideaal zijn. Bij een co2 tekort zie je dan ook vaak juist draadalg en bij veel belasting zie je vaak de blauwalg.
Dus in een bak waar de planten goed groeien met voldoende voeding kun je best blauwalg krijgen als de belasting te hoog is.
In principe krijg je bij tekorten dus algen omdat de plant dan niet goed meer groeit en dan kan de alg dus zijn kans waarnemen en zich op de plant hechten.
 
Algen moet je net als bacteri�n bezien als de opkuisers van een systeem. Is er ophoping van afvalstoffen (zoals ammonium en veel andere stoffen die wij niet kunnen meten) zullen algen deze verandering detecteren en hun functie als opkuisers vervullen.
Dit kan je heel makkelijk aantonen door eens goed in de bodem te woelen, bodem vervangen, filter vervangen, veel meer vissenvoer toevoegen,... kans is groot dat je algen krijgt. Je hoeft gewoon meer belasting toe te voegen, of iets weg te nemen dat de belasting mee helpt wegwerken.

Wat hebben planten hier dan mee te maken?
Die zorgen in de eerste plaats voor een gezonder milieu door afvalstoffen die zij kunnen gebruiken op te nemen, en door de productie van zuurstof wat dan weeral een positieve invloed heeft op de verwerking van afval. Als er een gezonde plantengroei is hebben algen eigenlijk geen reden om actief te zijn.
Op elke plant in je aquarium zitten er algen, zelfs als je ze met het blote oog niet ziet. Als een plant gezond is heeft die een bepaald ritme qua groei, opnemen en afgeven van afvalstoffen,... en gaat die alg op je bladeren niet veel doen. Vanaf het moment dat er een voedingstekort gaat zijn bij je plant gaat dat ritme veranderen. Er gaan bv. minder opgenomen worden en meer afgegeven worden. Dit gaat de alg dan detecteren en is het voor hem een signaal om te beginnen groeien.
Die veranderingen gaan meestal ook heel snel. CO2 installatie afkoppelen als je veel licht werkt, en binnen de kortste keren zit je met algen.
Dat is alleszins hoe ik het versta...

Er is wel nog heel veel dat we niet weten.
Welke stoffen wat triggeren en hoe deze gedetecteerd worden, waarom niet alle algen tegelijk beginnen groeien maar meestal maar 1 bepaalde alg,...
 
Mooie uitleg :thumbs:
Een deel van het verhaal kende ik al maar niet voldoende om uit te leggen.
 
Interessante vraag Peter74! Zelf vroeg ik me het ook af namelijk.
En met deze uitleg snap ik het (iets) beter :)
 
Het woord concurrentie was dus eigenlijk niet het goede woord maar door de veranderingen die de alg waarneemt gaat het proces in werking zeg maar. Dan wel tgv een tekort waardoor de plant een ander ritme heeft.
Toch rare snuiters die algen ;)
 
Dank voor de antwoorden! Dat niet alles bekend is, is een gegeven, maar reactiviteit op signalen afkomstig van planten en rol aan de afvalverwerkende kant maken dat wat er kennelijk van bekend is, voor mij in elk geval weer consistent.

Nogmaals bedankt!
 
Dus eigenlijk zou ik wat meer easycarbo kunnen toevoegen in mijn bak aangezien de draadalg niet minder wordt? ( nu 2ml pd op 180l water)? Mss 3ml per dag dan? Sorry voor de andere richting op te gaan. Vind het wel een goede uitleg aangezien je maar een paar opties hebt waardoor de alg wel/niet komt of gaat in je bak. Owja ook nog 20ml profito pw
 
Het voorkomen van alg in een aquarium heeft m.i. alles te maken met evenwicht en aanpassingssnelheid. Algen kunnen sneller dan planten reageren op een gewijzigde omgeving.

Stel je geeft in een situatie alleen meer licht dan heeft een plant de neiging om sneller te willen groeien maar wordt tegengehouden door het feit dat er tekorten optreden, bijv. een tekort aan CO2 en voedsel. Algen kunnen zich snel aan de veranderde omgeving aanpassen en vermeerderen, sneller dan de plant kan doen.

Anders gezegd; wanneer er in een omgeving iets gewijzigd wordt moeten we zorgdragen dat er in die situatie geen tekorten optreden door deze verandering.


Best wel moeilijke materie maar ik geloof dat je zo de belangrijkste elementen wel te pakken hebt.


Groet,
Ben.
 
Dan gaan we dat straks doen. Ik had nl ook ergens gelezen dat je beter met minder kan beginnen en dan als t gewenste resultaat niet zichtbaar is je hoeveelheid vermeerderen. Planten doen t in ieder geval goed. Veel nieuwe uitschieters etc. Ook bij planten die al een tijdje stil stonden. Alleen die draadalg joh bahbah. Achterwand is t ergste. Maja zoals al.eerdr gezegt werd. Zijn wel plekken waar t het makkelijkste hecht :)
 
Heb deze topic aandachtig gelezen omdat ik met zelfde vragen, zit, zat.
Wil wel een opmerking maken: ben jaren, denk zeker 5, 6 jaar misschien zelfs langer, heel trouwe gebruiker van easy carbo geweest. Kocht altijd per 5 liter en voegde trouw dagelijks 0.75 ml per 50 liter water toe. Resultaat i.v.m. alg verbluffend en zeer positief voor bepaalde planten, andere, vooral de rode soorten, verkommerden.
Ik merkte nu wel (na jaren) dat de jongen van mijn levendbarenden in mijn opgroeibakken, zonder planten en easy carbo, het super deden. In mijn gezelschapsbak met easy carbo verminderde de kwaliteit van mijn vissen en hadden ze een al maar minder lange levensduur. Zette ik de vinnige vissen over van de opkweekbakken, met zelfde water, temp. enz... maar zonder carbo over naar mijn gezelschapsbak kreeg ik meer en meer uitval, wat ik in de beginperiode niet had, ondanks regelmatige waterverversing. Ik heb nooit meer dan 1 ml per 50 liter water gegeven.
Ik stopte na al die jaren met easy carbo en startte met CO2 systeem. Na enkele verversingen blijven de overgebrachte vissen het zeer goed doen, de overgebleven vissen zwemmen nu beter rond, maar zijn nog duidelijk aan het bekomen, als ze al niet blijvend beschadigd zijn. Als je aan de carbo ruikt merk je een zeer ontsmettende geur wat toch niet zo 'gezond' kan zijn voor de vissen. De dennerle CO2 meter stond met easy carbo donker blauw, dus geen CO2, nu met 'echte' CO2 mooi groen.
Ik kan daar uit opmaken dat easy carbo een super product is voor korte termijn maar na jaren je vissen letterlijk vergiftigd.
 
Ik kan er niet over oordelen moet ik zeggen maar het is een chemisch goedje en dat zal best op den duur gevolgen kunnen hebben zoals jij beschrijft. maar zelf gebruik ik het niet en heb ik dus er ook geen ervaring mee.
 
willy99 zei:
Ik stopte na al die jaren met easy carbo en startte met CO2 systeem. Na enkele verversingen blijven de overgebrachte vissen het zeer goed doen, de overgebleven vissen zwemmen nu beter rond, maar zijn nog duidelijk aan het bekomen, als ze al niet blijvend beschadigd zijn. Als je aan de carbo ruikt merk je een zeer ontsmettende geur wat toch niet zo 'gezond' kan zijn voor de vissen. De dennerle CO2 meter stond met easy carbo donker blauw, dus geen CO2, nu met 'echte' CO2 mooi groen.

Bedenk wel dat Easy-carbo geen Co2 is maar een Co2 VERVANGER dus een logica dat je het ook niet meet met de continu tester.
 
TonHageraats zei:
willy99 zei:
Ik stopte na al die jaren met easy carbo en startte met CO2 systeem. Na enkele verversingen blijven de overgebrachte vissen het zeer goed doen, de overgebleven vissen zwemmen nu beter rond, maar zijn nog duidelijk aan het bekomen, als ze al niet blijvend beschadigd zijn. Als je aan de carbo ruikt merk je een zeer ontsmettende geur wat toch niet zo 'gezond' kan zijn voor de vissen. De dennerle CO2 meter stond met easy carbo donker blauw, dus geen CO2, nu met 'echte' CO2 mooi groen.

Bedenk wel dat Easy-carbo geen Co2 is maar een Co2 VERVANGER dus een logica dat je het ook niet meet met de continu tester.

Goed opgemerkt Ton :thumbs:.
 
willy99 zei:
Ik kan daar uit opmaken dat easy carbo een super product is voor korte termijn maar na jaren je vissen letterlijk vergiftigd.
Glutaraldehyde (het actief product in carbo) heeft bij de 25% oplossing heel wat waarschuwingen op het label. In carbo word het verdund naar ongeveer 1,5%.
m7793T0.jpg

Dat dode visje erop zou al een belletje moeten doen rinkelen. :D
 
backplay zei:
willy99 zei:
Ik kan daar uit opmaken dat easy carbo een super product is voor korte termijn maar na jaren je vissen letterlijk vergiftigd.
Glutaraldehyde (het actief product in carbo) heeft bij de 25% oplossing heel wat waarschuwingen op het label. In carbo word het verdund naar ongeveer 1,5%.
m7793T0.jpg

Dat dode visje erop zou al een belletje moeten doen rinkelen. :D

ben het helemaal met je eens en ondanks die lage dosering bij de carbo zou daar een waarschuwing misschien ook wel op zn plaats zijn. Het is ook niet voor niks dat algen dood kunnen gaan bij gebruik van carbo.
 

Terug
Bovenaan