Waarom gaan mijn planten dood?


Robc

Member
Lid geworden
9 juni 2013
Berichten
16
Locatie
Breda
Mijn aquarium lido 200 staat nu ca. 1 jaar. Ik krijg het plantenleven echter niet lekker op gang. Plantenbladeren sterven af (stengels blijven over). Snelle alg vorming op bladeren en ruiten. Typen planten die ik heb: o.a. valisneria, crypto, cabomba, waterpest. Verlichting 'day' en 'nature' van juwel met reflectoren. Ca. 9 uur brandend per etmaal. Ik voeg geen CO2 toe.

Uit druppeltest volgt dit:
Ph 8.0
GH 9.0
Kh 7.0
No2 0
No3 5
Po4 0.2
Fe 0.25
Cu 0
Nh4 0

Wat is aan te raden m.b.t. Bemesting? Er is een voedingsbodem aanwezig, bij de plantenwortels zijn kleibolletjes gezet.
 
Geef je ook plantenvoeding voor de snelgroeiers?? Je co2 is ook nagenoeg 0.
Als je een voedingsbodem hebt dan zal de Crypto het wel doen denk ik.
 
Wekelijks 5ml CSM-b. De cryptos doen het idd nog als beste...
 
Ja omdat die de voeding uit de voedingsbodem halen.
Welke alg heb je in de bak??
 
Alg met name kleine haartjes op bladeren en ruiten. Geen draadalg.
 
CO2 gehalte kan ik dan verhogen door ph te verlagen? Of alleen door kunstmatig toe te voegen?
 
Nitraat en fosfaat is ook laag.
Zou naar 10-1 mogen.
 
Ja je co2 is dan te laag.Je kan bio co2 dus proberen.
Verder mag zoals Bertus al aangeeft de no3 en de po4 wel omhoog en al helemaal als je co2 gaat gebruiken.
 
Inmiddels heb ik wat fosfaat (KH2PO4)en nitraat (KNO3)verhogende middeltjes toegepast. Daarnaast een oud Co2 setje erop gezet (Tetra Optimat) met nieuwe vulling en een continu co2 test. Dit lijkt echter nog niks te doen; de test blijft helemaal donkerblauw... De planten blijven ook even treurig als voorheen (maar dat zal geleidelijk reageren verwacht ik).

Ph 7.5 (was 8.0)
Kh 6.0 (was 7.0)
No3 10 (was 5)
Po4 1 (was 0.2)

Ik heb nog een oudere Dupla CO2 set liggen (2 kg fles, regelwerk en verstuiver). Weet iemand of dit eigenlijk nog wel vulbaar is?
 
Je nitraat en fosfaat zijn zo al een stuk beter maar je co2 is nog niet zo hoog en dat laat de test ook zien dus.
Die co2 is toch zo n setje die je dagelijks moet vullen of heb ik het dan niet goed??
Ik denk dat je toch op de een of andere manier meer co2 moet doseren zodat de ph naar de 7 toegaat.
Je co2 is nu rond de 5mg namelijk. Voor sommige planten is dit voldoende maar ik ben zelf bang dat je wat meer co2 mag hebben in je bak bij 9 uur licht.

Je kan wel een vulstation bellen of ze die fles nog kunnen vullen. Mij lijkt het van wel, maar ben niet zeker.
 
Klopt, die vul ik overdag en 's avonds is deze zo ongeveer leeg. Als ik google zie ik nu wel dat dat eigenlijk <100l geschikt is. Daar heb ik niet op gelet; ik had dit eerder in mijn 120l bak en ging het op zich prima (daar was toen ook niet zo'n enorm tekort).

Ik ben een beetje huiverig voor toepassen van CO2 installaties, nadat ik met die oude dupla set ooit (20jr geleden) een keer een heel vissenbestand heb uitgemoord (die was zo iets van op hol geslagen) vanwege de slechte regeling met het naaldventiel.
 
20 jaar geleden????/
En de tijd heeft niet meer stil gestaan?
 
Bij een goede co2 set kan weinig misgaan als je nadenkt bij wat je doet. En ja die set is dus te klein voor je bak en dan gaat de ph niet genoeg naar beneden.
Zou toch eens nadenken dan over je Dupla setje.
 
Aardig stukje maar wel oppassen dat je niet alles letterlijk overneemt zoals dat een voedingsbodem nodig is.
 
Ik heb weer wat tijd gehad om weer eens wat aan het aquarium te doen en heb de 'oude' co2 set nieuw leven ingeblazen. Iemand een advies hoeveel bellen/minuut een goed startpunt is?

Tussendoor twee maal per week gemeten: alles blijft ongeveer constant Ph 7.5-8, Kh 6-7, NO3 10 en PO4 1. Dat de laatste twee constant blijven zonder extra toevoegingen (na de eerste 'reparatie') doen mij vermoeden dat de betreffende stoffen niet opgenomen worden door groeiende planten.
 
Het kan best zijn dat ze wel worden opgenomen maar je bak produceert zelf ook. Dus wellicht verruikt de bak niet meer dan wat wordt geproduceerd.
In mijn 190 liter bak doseer ik 140 bellen maar dat is per bak verschillend. Ik zou ergens op 70-80 beginnen en anders dagelijks het iets opschroeven totdat je voldoende co2 hebt.
Een continutest is dan ook erg handig om dit te kunnen controleren.
 
Continutest heb ik erin hangen, maar blijft vooralsnog 'mooi' donkerblauw...

Ik heb aantal bellen afgesteld op ca. 50 per minuut. Echter na verloop van tijd, ca. 0.5 uur moet ik fors bijregelen omdat er vrijwel niks meer doorkomt. Er zit geen lek in de flesaansluitingen; ik heb helaas geen manometer om de flesdruk zelf te controleren. Ik heb het laatste stuk slang (tussen bellenteller en verstuiver) vervangen door nieuwe luchtslang, deze is zo'n 2m lang. Is dit te lang wellicht??
 
Vanaf de fles naar de bak is hier meer dan 2 meter schat ik zo. De continutest moet eigenlijk lichtgroen worden maar ja dan is er wel toevoer nodig natuurlijk.
Komen er nu dus helemaal geen bellen meer in je bak??
 
jawel, na het bijregelen zit ik weer op 20-30 /min. Maar na een half uur zit ik weer <10 bellen/minuut en elk half uur de kraan verder opendraaien zit ik niet echt op te wachten.

Mag ik voor de installatie gewoon luchtslang gebruiken of moet dat speciaal co2 geschikt zijn; kan dat daarmee te maken hebben?
 
Dat is vreemd. Je kan luchtslang gebruiken maar co2 slang geeft minder verlies dan luchtslang. Dat is een ander materiaal en apart voor de co2.
Maar ik heb ook weleens de gewone gebruikt hoor, maar dat kan niet zulke verliezen geven lijkt me.
Is de fijnregelaar wel goed van de set dan??
 
jessicapilon zei:
Is de fijnregelaar wel goed van de set dan??

Dat vraag ik mij dus ook af, maar geen idee hoe ik dat kan testen! Ik kan me voorstellen dat dit gebeurt wanneer de fles bijna leeg is, maar dat kan niet het geval zijn, die heb ik dit weekend laten vullen. Ik twijfel dus ook aan de regelaar.
 

Terug
Bovenaan