Waarom eigenlijk niet tegelijk water verversen en filter schoonmaken?


Dus niet met de bacteriën, maar met het voedselaanbod voor de bacteriën?
Ik denk dat de meeste mensen erg weinig verversen elke week dus de invloed is dan denk ik ook erg beperkt. Daarbij zal er weer genoeg voor de baccies te eten zijn als je het gewone voerpatroon aanhoudt.
 
Ik kende dit advies niet.
Maar logisch gedacht. Zou het advies om dat niet tegelijkertijd te doen, te maken kunnen hebben met de afbraak van de stoffen in het water? Dus niet met de bacteriën, maar met het voedselaanbod voor de bacteriën?
Met dezelfde reden dat je een filter 'levend' houd door 'm in een emmer oud aquariumwater te laten draaien, puur zodat je bacteriën 'eten' krijgen, en je cultuur niet af neemt. Als je dan filters schoon maakt op een al beetje met afval infused water, heeft de bacteriekolonie in ieder geval genoeg reden om aan te groeien dan wanneer alles schoon is (moet denken aan indraaien).

Ik doe zelf de filters tegelijkertijd met een waterwissel want yolo (You Only Liketocleanit Once). Ik spoel het uit onder het water wat uit m'n aquarium de gootsteen in loopt. Dus onder stromend oud aquariumwater. En die potfilters vul ik ook met dat water. Dan kan dat weer mooi aangesloten terwijl de bak nog leeg loopt. Daarna vers water erbij in. Kopje thee bij mij er in. En we kunnen weer door ;).
Hoeveel bacterie voeding zit er in een emmertje water zonder vissen e.d. Denk je?
 
Zelfs dit betwijfel ik, denk namelijk zelf dat de meeste bacteriën in je bodem vertoeven.
Mijn stelling bakken draaien op een filterzandbodem + 5cm dikke filtermat. als het nodig is trek ik de filtermat eruit en plaats er een nieuwe voor terug.. nog nooit 1 probleem gehad met nitriet ect.

In der tijd met de potfilters "mishandelde" ik het filtermateriaal ook bij een reiniging... nooit problemen van ondervonden.
(Be)twijfel(en) is menselijk. ;-) Het is wel zo dat voor enkel het nitrificeren niet heel veel bacteriën nodig zijn. Een simpele stromingspomp op je bodem richten zal daarvoor al genoeg zijn. Kwam een keer ergens een website tegen met tests waaruit dat duidelijk bleek; in kale bakken nitrificeren kan heel goed.
 
Hoeveel bacterie voeding zit er in een emmertje water zonder vissen e.d. Denk je?
Hoeveel, dat weet ik niet.
Maar ik denk wel dat er in een emmertje oud aquariumwater meer NO2 zit bijvoorbeeld dan in een emmertje kraanwater.
Dus filterbacteriën zouden dan theoretisch gezien meer om te zetten hebben in een emmertje oud aquariumwater dan in een emmertje kraanwater.
Daarmee zouden ze dan worden 'gevoerd', in tegenstelling tot de bacteriën op kraanwater, waar die NO2 niet in zit.

Als het dan ook zo is dat een bacteriepopulatie zich (mede) aan past op het aanbod aan om te zetten stoffen, dan zou dat misschien een verklaring kunnen zijn voor het advies om niet tegelijkertijd én water te wisselen én filter te reinigen.
Omdat het verse water in combinatie met door reiniging uitgedunde populatie er misschien voor kan zorgen dat het langer duurt voor deze weer hersteld is, dan het geval zou zijn als de bacteriën vanaf het eerste moment een groter aanbod aan om te zetten stoffen zouden hebben (a.k.a. iets 'ouder' aquariumwater dan hypervers kraanwater).

Zelf weet ik niet of het uit maakt of niet, ik heb hier eigenlijk helemaal geen sterke mening over. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat de verklaring voor het advies om dit niet tegelijk te doen ongeveer hier zou kunnen liggen. Los van of het relevant is, of niet.
Voor mij is het geen extra moeite om de sponzen even onder stromend oud aquariumwater te houden. En ik merk geen verschil met de periode waarin ik dat onder de kraan hield.

Ik vind het een goeie vraag van je!
Hoe denk jij hierover?
 
Als je bak een zandbodem heeft mag je jezelf eens afvragen na enkele maanden hoeveel functie een filter nog heeft .
Ik denk minimaal . Ik heb nog nooit iets gemerkt als een bak al enige tijd draait en je verandert iets in de filtering (ik durf dat heel rigoreus te doen ) . En als er dan nog planten instaan , dan zal het enkel nog minder zijn .
Planten zijn ook filtermateriaal (en dan bedoel ik niet door opname , maar door het microscopisch leven dat er buiten op groeit , dat de voeding prepareert zodat de plant het heel makkelijk kan opnemen , je moet het zien als een symbiose) , heb ik nog nooit iemand over gehoord , maar gebeurt wel .
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel, dat weet ik niet.
Maar ik denk wel dat er in een emmertje oud aquariumwater meer NO2 zit bijvoorbeeld dan in een emmertje kraanwater.
Dus filterbacteriën zouden dan theoretisch gezien meer om te zetten hebben in een emmertje oud aquariumwater dan in een emmertje kraanwater.
Daarmee zouden ze dan worden 'gevoerd', in tegenstelling tot de bacteriën op kraanwater, waar die NO2 niet in zit.

Als het dan ook zo is dat een bacteriepopulatie zich (mede) aan past op het aanbod aan om te zetten stoffen, dan zou dat misschien een verklaring kunnen zijn voor het advies om niet tegelijkertijd én water te wisselen én filter te reinigen.
Omdat het verse water in combinatie met door reiniging uitgedunde populatie er misschien voor kan zorgen dat het langer duurt voor deze weer hersteld is, dan het geval zou zijn als de bacteriën vanaf het eerste moment een groter aanbod aan om te zetten stoffen zouden hebben (a.k.a. iets 'ouder' aquariumwater dan hypervers kraanwater).

Zelf weet ik niet of het uit maakt of niet, ik heb hier eigenlijk helemaal geen sterke mening over. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat de verklaring voor het advies om dit niet tegelijk te doen ongeveer hier zou kunnen liggen. Los van of het relevant is, of niet.
Voor mij is het geen extra moeite om de sponzen even onder stromend oud aquariumwater te houden. En ik merk geen verschil met de periode waarin ik dat onder de kraan hield.

Ik vind het een goeie vraag van je!
Hoe denk jij hierover?
Denk dat de uitstoot NH3/4 van je vissen gelijk blijft ongeacht of je schoon of vies water hebt.
Je vissen blijven ammonia uitscheiden zolang je ze voert, of eigenlijk zolang ze leven.
Dus ongeacht of je 10%, 25%, 50% of 100% ververst blijft de hoeveelheid “voeding” gelijk.
 
maak mijn spons filter (mijn enige filters) echt grondig schoon en nooit problemen daar me alles tegelijk ook
 
Zou het advies om dat niet tegelijkertijd te doen, te maken kunnen hebben met de afbraak van de stoffen in het water? Dus niet met de bacteriën, maar met het voedselaanbod voor de bacteriën?
Met dezelfde reden dat je een filter 'levend' houd door 'm in een emmer oud aquariumwater te laten draaien, puur zodat je bacteriën 'eten' krijgen, en je cultuur niet af neemt. Als je dan filters schoon maakt op een al beetje met afval infused water, heeft de bacteriekolonie in ieder geval genoeg reden om aan te groeien dan wanneer alles schoon is (moet denken aan indraaien).
Ik heb begrepen van iemand die er verstand van heeft, dat de bacteriën in onze filters vrij lang zonder voedsel kunnen. Als ze er eenmaal zitten (nadat er een tijd voldoende voeding is geweest om populatiegrootte X mogelijk te maken), kunnen ze bij plotselinge schaarste in een soort ruststand gaan. In tegenstelling tot dieren (zeker warmbloedige dieren natuurlijk) hoeven ze niet veel te stoken om hun basisfuncties in stand te houden.

Als je bak een zandbodem heeft mag je jezelf eens afvragen na enkele maanden hoeveel functie een filter nog heeft .
Ik denk minimaal . Ik heb nog nooit iets gemerkt als een bak al enige tijd draait en je verandert iets in de filtering (ik durf dat heel rigoreus te doen ) . En als er dan nog planten instaan , dan zal het enkel nog minder zijn .
Planten zijn ook filtermateriaal (en dan bedoel ik niet door opname , maar door het microscopisch leven dat er buiten op groeit , dat de voeding prepareert zodat de plant het heel makkelijk kan opnemen , je moet het zien als een symbiose) , heb ik nog nooit iemand over gehoord , maar gebeurt wel .
Wie labapparatuur heeft staan, zou hier leuke testen voor kunnen doen.... bacterie-aantallen tellen in het water onder verschillende omstandigheden.

Natuurlijk filteren planten ook dingen uit het water, maar ze zijn een aanvulling op andere filtratie en zeker geen vervanging voor het werk dat allerlei microben verrichten in de filters. Bij een normale tot stevige bezetting is het enkel mogelijk om glashelder (bacterie-arm) water te krijgen met veel filtratie, OF (maar dat is symptoombestrijding) zeer regelmatige waterwissels...

De meeste bakken zijn niet zo helder/gezond als ze zouden kunnen zijn. Geeft dat altijd problemen? Nope, vissen kunnen een hoop hebben. Maar ziekte dié voorkomt zal in 9 van de 10 gevallen bakken treffen waarin geen optimaal biologisch systeem draait.
 
Ik heb begrepen van iemand die er verstand van heeft, dat de bacteriën in onze filters vrij lang zonder voedsel kunnen. Als ze er eenmaal zitten (nadat er een tijd voldoende voeding is geweest om populatiegrootte X mogelijk te maken), kunnen ze bij plotselinge schaarste in een soort ruststand gaan. In tegenstelling tot dieren (zeker warmbloedige dieren natuurlijk) hoeven ze niet veel te stoken om hun basisfuncties in stand te houden.


Wie labapparatuur heeft staan, zou hier leuke testen voor kunnen doen.... bacterie-aantallen tellen in het water onder verschillende omstandigheden.

Natuurlijk filteren planten ook dingen uit het water, maar ze zijn een aanvulling op andere filtratie en zeker geen vervanging voor het werk dat allerlei microben verrichten in de filters. Bij een normale tot stevige bezetting is het enkel mogelijk om glashelder (bacterie-arm) water te krijgen met veel filtratie, OF (maar dat is symptoombestrijding) zeer regelmatige waterwissels...

De meeste bakken zijn niet zo helder/gezond als ze zouden kunnen zijn. Geeft dat altijd problemen? Nope, vissen kunnen een hoop hebben. Maar ziekte dié voorkomt zal in 9 van de 10 gevallen bakken treffen waarin geen optimaal biologisch systeem draait.

Ik denk dat je niet kan spreken van "de bacteriën in onze filters", alsof het een homogene massa is.

Ik denk dat het daarbij ook onmogelijk is bepaalde eigenschappen toe te dichten aan "de bacteriën", omdat zo'n eigenschap misschien voor de ene bacteriesoort kan gelden, maar voor de andere niet van toepassing hoeft te zijn.

On topic, ik zie zelf geen enkele reden waarom je een waterwissel en schoonmaken van het filter uit elkaar hoeft te houden.

Schoonmaken filter en schoonmaken bodem is een andere zaak. Dat zullen wij hier niet tegelijk doen.

Wat betreft schoonmaken filtermateriaal met kraanwater of aquariumwater... Wij maken schoon in aquariumwater. We hebben dat water al. We starten altijd met de siporax in het "schone" aquariumwater en leggen dat dan even in een apart emmertje met aquariumwater terwijl we de rest doen. Bij siprax is onze reden dat nitrificerende bacteriën beter, stabieler blijven functioneren in een omgeving met ongeveer dezelfde temperatuur en zuurgraad. En laten we die omgeving bij een waterwissel nou bij de hand hebben. Het niet uitspoelen van siporax is wat mij betreft onzin. Die bacteriën spoel je er zo niet af in een bak water volgens mij.
De sponzen voor mechanische filtratie, het overgrootste gedeelte bij ons, die spoelen we daarna uit. Dat water wordt snel vies en dat vinden we prima, zo blijven een beetje vuil en bacteriën op de sponzen achter.

Wij maken het filter vaak schoon (elke maand tot 2 maanden bij betrekkelijk lage bezetting) om daarmee het wegconcurreren van de nitrificerende bacteriën zoveel mogelijk te voorkomen.
 
Waarom specifiek alleen bij een zandbodem?
Waarom denk je dat filterzand filterzand heet?
“Vroeger” voordat siporax en biohome enzo bestonden maakte men gebruik van zandbed filters.
Maar spullen als siporax en biohome zijn niet veel meer dan gebakken zand.

Zet me aan het denken…
Waarom doen we niet gewoon zand in een panty in het filter ipv die dure media..
 
Waarom denk je dat filterzand filterzand heet?
“Vroeger” voordat siporax en biohome enzo bestonden maakte men gebruik van zandbed filters.
Maar spullen als siporax en biohome zijn niet veel meer dan gebakken zand.

Zet me aan het denken…
Waarom doen we niet gewoon zand in een panty in het filter ipv die dure media..
Als je dan het zand in beweging houdt dan kan het wervelen...noemen we het meteen een wervelbed filter :)

Ik zal dat artikel over het tegelijkertijd verversen en verschonen van het filter aanpassen. In de loop der tijd veranderen inzichten. De site bestaat al wat langer en sommige artikelen zijn al weer ouder dan de site. Daarom blijf ik ook steeds zaken bijwerken en aanpassen.
 
dat advies is al oud.
vroeger zat er behoorlijk wat chloor in kraanwater.
waarvan het doel was om bacteriegroei te voorkomen.
 
Waarom denk je dat filterzand filterzand heet?
“Vroeger” voordat siporax en biohome enzo bestonden maakte men gebruik van zandbed filters.
Maar spullen als siporax en biohome zijn niet veel meer dan gebakken zand.

Zet me aan het denken…
Waarom doen we niet gewoon zand in een panty in het filter ipv die dure media..
Oké maar in je aquarium heb je geen stroming door het filterzand. Hier net restand filterzandbodem vervangen ivm continue bodemrot. Zou een filterzandbodem icm bodemverwarming dan iets zijn?
Ben net net wakker, dus als ik onzin uitkraam sorry. (Al doe ik dat ook als ik wel wakker ben ;)))
 
Oké maar in je aquarium heb je geen stroming door het filterzand.
Nou met een goede circulatie moet er in de bovenste laag wel wat stroming zijn zover ik weet. Bij een erg dikke bodem zal dat onderin minder zijn verwacht ik.
 
Nou met een goede circulatie moet er in de bovenste laag wel wat stroming zijn zover ik weet. Bij een erg dikke bodem zal dat onderin minder zijn verwacht ik.
Maar is wat stroming genoeg? En kan een grindbodem waar misschien wat meer stroming in zit dan niet ook als vergelijkbaar filter werken :juggle:
 
Maar een bodem bevat juist erg veel bacterien als die goed werkt Thea. Hoe de verhouding is tov het filter weet ik niet maar dat zal ook van het soort filter afhangen.
 
Ik denk dat je niet kan spreken van "de bacteriën in onze filters", alsof het een homogene massa is.

Ik denk dat het daarbij ook onmogelijk is bepaalde eigenschappen toe te dichten aan "de bacteriën", omdat zo'n eigenschap misschien voor de ene bacteriesoort kan gelden, maar voor de andere niet van toepassing hoeft te zijn.
Verklaar je nader? 🙃 Op welke manier had ik een reeds ingewikkeld verhaal nóg ingewikkelder moeten maken om recht te doen aan....

Wij maken het filter vaak schoon (elke maand tot 2 maanden bij betrekkelijk lage bezetting) om daarmee het wegconcurreren van de nitrificerende bacteriën zoveel mogelijk te voorkomen.
Kun je de gedachtegang hierachter uitleggen? Ik hang zelf de theorie aan dat het beste filter een oud, doorleefd filter is met een hoop verschillende micro-organismen erin. M.i. hoeft enkel dichtslibben voorkomen te worden. De boel regelt zich intern vanzelf.
 
Verklaar je nader? 🙃 Op welke manier had ik een reeds ingewikkeld verhaal nóg ingewikkelder moeten maken om recht te doen aan....


Kun je de gedachtegang hierachter uitleggen? Ik hang zelf de theorie aan dat het beste filter een oud, doorleefd filter is met een hoop verschillende micro-organismen erin. M.i. hoeft enkel dichtslibben voorkomen te worden. De boel regelt zich intern vanzelf.

Je hebt het in jouw stuk over "de bacteriën in ons filter". Ik denk dat die bacteriën niet allemaal hetzelfde zijn/dezelfde functie hebben, en daarmee ook verschillende eigenschappen hebben. Wat voor de 1 geldt hoeft niet voor de andere te gelden.

Wat betreft het wegconcurreren, waar veel organisch vuil zit zullen veel heterotrofe bacteriën zitten om dat af te breken. Dat geeft snel een dikke biofilm, waarin het voor de nitrificerende bacteriën die we normaal graag zien, moeilijk is om te overleven. Een dunnere biofilm is makkelijker.
Bij (veel) organisch vuil is de kans groot dat heterotrofe bacteriën de nitrificerende functie over gaan nemen.

Dat is althans wat ik begrepen heb uit het stuk biologisch filteren op aquainfo.
 
Je hebt het in jouw stuk over "de bacteriën in ons filter". Ik denk dat die bacteriën niet allemaal hetzelfde zijn/dezelfde functie hebben, en daarmee ook verschillende eigenschappen hebben. Wat voor de 1 geldt hoeft niet voor de andere te gelden.

Wat betreft het wegconcurreren, waar veel organisch vuil zit zullen veel heterotrofe bacteriën zitten om dat af te breken. Dat geeft snel een dikke biofilm, waarin het voor de nitrificerende bacteriën die we normaal graag zien, moeilijk is om te overleven. Een dunnere biofilm is makkelijker.
Bij (veel) organisch vuil is de kans groot dat heterotrofe bacteriën de nitrificerende functie over gaan nemen.

Dat is althans wat ik begrepen heb uit het stuk biologisch filteren op aquainfo.
Het lijkt mij inderdaad ook dat er een reeks aan verschillende bacteriën is, en daarnaast een reeks aan andere microben die filters (en je bak, als ik voortaan volledig moet zijn :p) bevolken.

Ieder z'n aanpak natuurlijk, maar ik heb zelf geloof ik niet mee mogen maken dat de nitrificerende functie van een filter in het gedrang kwam door de ontwikkeling van andere bacteriën. Wel door dichtslibben uiteraard; het houdt dan wel een keertje op zeg maar. :) Wat ik heb begrepen van onze grote vriend van aquariumscience.org, is dat het vollopen van filters (door eindproducten van bepaalde bacteriën) o.a. afhangt van de verhouding van koolstof- en stikstofverbindingen (c:n ratio) in o.a. het voer van je vissen. Veel plantaardig materiaal geven schijnt bijv. sneller tot opbouw van drab te leiden. Zelf heb ik expres veel filtering draaien zodat er qua onderhoud vrijwel niets te doen is. Kan me de laatste keer dat een groot filter verstopt dreigde te raken niet meer herinneren.

Die man zegt overigens ook dat voor het gezondste water een totaaloppervlak voor de microbenontwikkeling nodig is die wel 10 tot 20 keer groter is dan de ruimte die ingenomen wordt door enkel de nitrificerende bacteriën. Als de elleboogjes in zo'n filter dan af en toe in de rondte vliegen om de beschikbare ruimte te koloniseren (bijv. wanneer een deel van een kolonie afsterft en daar bovenop "real estate" vrijkomt) : prima. Als er maar genoeg ruimte is uiteindelijk. :)
 
Oké maar in je aquarium heb je geen stroming door het filterzand. Hier net restand filterzandbodem vervangen ivm continue bodemrot. Zou een filterzandbodem icm bodemverwarming dan iets zijn?
Ben net net wakker, dus als ik onzin uitkraam sorry. (Al doe ik dat ook als ik wel wakker ben ;)))
Bodemrot is mijn inziens een gebrek aan beweging in je bodem.
Dit kan je bereiken met vissen en/of slakken.

Maar beweging door de bodem van voeding geschied gewoon met opwarmen en afkoelen van het water
 
Ik zal dat artikel over het tegelijkertijd verversen en verschonen van het filter aanpassen. In de loop der tijd veranderen inzichten. De site bestaat al wat langer en sommige artikelen zijn al weer ouder dan de site. Daarom blijf ik ook steeds zaken bijwerken en aanpassen.

Super dat je het gaat aanpassen! Ik lees namelijk heel graag je artikelen op je site en dat blijf ik zeker doen, ik haal er iig een hoop info van af (y)
 
Oké maar in je aquarium heb je geen stroming door het filterzand. Hier net restand filterzandbodem vervangen ivm continue bodemrot. Zou een filterzandbodem icm bodemverwarming dan iets zijn?
Ben net net wakker, dus als ik onzin uitkraam sorry. (Al doe ik dat ook als ik wel wakker ben

als je kleine stromingspomp onderin je bak plaatst dan is je probleem opgelost
 
is dat het vollopen van filters (door eindproducten van bepaalde bacteriën) o.a. afhangt van de verhouding van koolstof- en stikstofverbindingen (c:n ratio) in o.a. het voer van je vissen
Dat klopt en bij teveel koolstof gaan de bacterien minder goed hun werk doen (las ik). Nu weet ik niet of dat organische of anorganische koolstof betreft of beide. Ik merk niet met veel co2 dat de werking vermindert en co2 is toch organische koolstof als ik het goed heb.
 
Dat heeft veeeeeel meer nut dan dat je zou denken.
Neen niet voor de chloor e.d. maar voor de temperatuur en de Ph maar het aller belangrijkste is de stroom snelheid. Water van de kraan spoelt gewoon veel meer bacteriën weg dan wat onderdompelen in een emmer.
Neem jouw opmerking ook maar met een korreltje zou.
Als je al zo weinig biofilm op je filtermedium hebt dat een normale spoeling via de kraan...die je op lauw kunt zetten wegspoelt dan zat er al bar weinig op.
EPS matrix waarin de bacterieccultuur leeft is mooi, stevig geleiachtig materiaal, voel maar eens in oude waterleiding of slang.
In je eigen slangen van je filter setup, of dan nu een opvoerpomp is, of potfilter, ook daar zit een mooie biofilm.
En hoe doe je die kuisen.....als je het goed wilt doen met een doorhaler, je moet dus echt veel mechanisch geweld toepassen.
En juist dat is dat koelwerken in de industrie zoveel chloor gebruiken, en andere stoffen en daarbij om de paar jaar zelfs compleet vernieuwen van de inhoud.
Bacterien krijg jee niet zomaar 123 weg.
 
Nee niet direct. Nitrificerende bacteriën hebben een verdubbelingstijd van ongeveer 24u.
Niet allemaal, de nitrietoxidators doen er langer over, maar of dat allemaal zo boeiend is bij een ingedraaid filter met goed en de juiste hoeveelheid medium.
 
Ik kende dit advies niet.
Maar logisch gedacht. Zou het advies om dat niet tegelijkertijd te doen, te maken kunnen hebben met de afbraak van de stoffen in het water? Dus niet met de bacteriën, maar met het voedselaanbod voor de bacteriën?
Met dezelfde reden dat je een filter 'levend' houd door 'm in een emmer oud aquariumwater te laten draaien, puur zodat je bacteriën 'eten' krijgen, en je cultuur niet af neemt. Ar ;).
een bacterie cultuur kan maanden zonder voeding, de biofilm zal alleen maar krimpen en bij aanbod van voeding weer groeien.
Voorbeeld, hedendaagse grote vijvers dan met name koi vijvers hebben filters continu 24/7 draaien.
In de winter gaat het metabolisme van de vissen omlaag, weinig aanbod van voeding voor de bacterieen, biofilm gaat omlaag.....en in het voorjaar bij stijgende temp en aanbod voeding groeit de biofilm weer ...na maanden.
 
Ik denk dat de meeste mensen erg weinig verversen elke week dus de invloed is dan denk ik ook erg beperkt. Daarbij zal er weer genoeg voor de baccies te eten zijn als je het gewone voerpatroon aanhoudt.
Hmmm wekelijks ververs ik ruim 150% van de inhoud
 
Ik denk dat je niet kan spreken van "de bacteriën in onze filters", alsof het een homogene massa is.

Ik denk dat het daarbij ook onmogelijk is bepaalde eigenschappen toe te dichten aan "de bacteriën", omdat zo'n eigenschap misschien voor de ene bacteriesoort kan gelden, maar voor de andere niet van toepassing hoeft te zijn.

het is juist precies dat ze een homogene massa is wat hun kracht is, ze leven en delen zich bijelkaar en door elkaar in een EPS Matrix.
Sterker nog, ze hebben elkaar nodig en moeten bij elkaar zitten. Het is een syntropische samenleving.

Hier staat het onderzoek van de TU Delft omtrent dit onderwerp

Prof mark van Loosdrecht en dr Picioreanu hebben ongeveer 20 jaar geleden dat al in beeld gebracht.
Destijds hebben ze ook Electronen microscoop en FISH technieken mijn K1 en biofilm bekeken.
 
een bacterie cultuur kan maanden zonder voeding, de biofilm zal alleen maar krimpen en bij aanbod van voeding weer groeien.
De hoeveelheid bacterien past zich dus aan bij de hoeveelheid voeding als ik het goed begrijp.
 
De hoeveelheid bacterien past zich dus aan bij de hoeveelheid voeding als ik het goed begrijp.
alleen maar.
Voeding is de enige trigger om te delen, anders zouden die potjes met bacteriën zelfs na jaren nog werken :)
Geen voeding geen deling, bacteriën hebben geen voortplantingsdrang
 
het is juist precies dat ze een homogene massa is wat hun kracht is, ze leven en delen zich bijelkaar en door elkaar in een EPS Matrix.
Sterker nog, ze hebben elkaar nodig en moeten bij elkaar zitten. Het is een syntropische samenleving.

Hier staat het onderzoek van de TU Delft omtrent dit onderwerp

Prof mark van Loosdrecht en dr Picioreanu hebben ongeveer 20 jaar geleden dat al in beeld gebracht.
Destijds hebben ze ook Electronen microscoop en FISH technieken mijn K1 en biofilm bekeken.

Je wil beweren dat demineraliserende en nitrificerende bacteriën precies dezelfde eigenschappen hebben?

Dat lijkt me toch niet.
 

Terug
Bovenaan