Waarom eigenlijk niet tegelijk water verversen en filter schoonmaken?


Je wil beweren dat demineraliserende en nitrificerende bacteriën precies dezelfde eigenschappen hebben?

Dat lijkt me toch niet.
Neem aan dat je denitrrificrende bedoeld.
Wat noem jee eeigenschappen? dat ze chemo autotroof zijn? dat ze bijelkaar leven in een biofilm?
Dan zeg ik ja
 
Neem aan dat je denitrrificrende bedoeld.
Wat noem jee eeigenschappen? dat ze chemo autotroof zijn? dat ze bijelkaar leven in een biofilm?
Dan zeg ik ja

Ik geef het op. Je hebt gelijk. Alle soorten bacteriën in het filter zijn helemaal gelijk, hebben hetzelfde nodig, hebben dezelfde omstandigheden nodig. Absoluut.
 
Ik geef het op. Je hebt gelijk. Alle soorten bacteriën in het filter zijn helemaal gelijk, hebben hetzelfde nodig, hebben dezelfde omstandigheden nodig. Absoluut.
In zekere zin is dat wel zo..
Anders zouden ze niet allemaal in je filter leven
 
Ik begrijp wel wat @Drup bedoelt.
Maar ik maak de vergelijking een beetje vinniger, om maar even in thema te blijven ;).
Mijn vissen en ik leven in hetzelfde huis. Gaat prima. Zou niet zo prima gaan als de vissen zouden moeten leven als ik (op het droge), of ik als hen (24/7 onder water). Dus het werkt omdat de omstandigheden in dit huis zo zijn dat we er allebei mee uit de voeten kunnen. De vissen in een bak vol water. En ik, in m'n luchtkasteel ;).

In een filterhuis zal het ook zo gaan. Dat stelt @tuinkabouter ook door te zeggen dat ze anders ook niet allemaal samen in je filter leven. Geef ik hem gelijk in. De bacteriën zijn niet hetzelfde en doen niet hetzelfde, maar zitten wel allemaal in hetzelfde kantoorgebouw waar ze allemaal aan het werk zijn. Misschien dat het ene type baat heeft bij iets meer stroming, het ander juist niet. Ze zijn niet hetzelfde, maar de omstandigheden waarin ze beiden kunnen bestaan zijn dat kennelijk wel (want anders zaten ze er niet).
 
alleen maar.
Voeding is de enige trigger om te delen, anders zouden die potjes met bacteriën zelfs na jaren nog werken :)
Geen voeding geen deling, bacteriën hebben geen voortplantingsdrang

NU begrijp ik het niet meer. Sommige reacties gaat echt mijn kennis en begrip te boven.

In mijn geval, een bak van ruim 5 maanden oud, met een constante hardnekkige en terugkerende bruinalg, daar word voor aangegeven dat dit komt doordat de bacteriecultuur nog niet in orde is. Dus deze moet nog groeien.
Daarnaast kan "vervuiling" in de bak van o.a. teveel voer ook een oorzaak zijn.
Maar hoe krijg je dan de bacteriecultuur op orde, als deze wél voeding nodig hebben, maar je minder moet voeren?
Want ik denk nu: Ik voer veel minder, maar dan groeit mijn bacteriecultuur dus ook niet?:rolleyes:
 
NU begrijp ik het niet meer. Sommige reacties gaat echt mijn kennis en begrip te boven.

In mijn geval, een bak van ruim 5 maanden oud, met een constante hardnekkige en terugkerende bruinalg, daar word voor aangegeven dat dit komt doordat de bacteriecultuur nog niet in orde is. Dus deze moet nog groeien.
Daarnaast kan "vervuiling" in de bak van o.a. teveel voer ook een oorzaak zijn.
Maar hoe krijg je dan de bacteriecultuur op orde, als deze wél voeding nodig hebben, maar je minder moet voeren?
Want ik denk nu: Ik voer veel minder, maar dan groeit mijn bacteriecultuur dus ook niet?:rolleyes:
Je vissen scheiden ammonium uit, en maken ook met minder voer voldoende organisch afval aan.
Dus de bacteriecultuur groeit wel.
 
Ik begrijp wel wat @Drup bedoelt.
Maar ik maak de vergelijking een beetje vinniger, om maar even in thema te blijven ;).
. De bacteriën zijn niet hetzelfde en doen niet hetzelfde, maar zitten wel allemaal in hetzelfde kantoorgebouw waar ze allemaal aan het werk zijn. Misschien dat het ene type baat heeft bij iets meer stroming, het ander juist niet. Ze zijn niet hetzelfde, maar de omstandigheden waarin ze beiden kunnen bestaan zijn dat kennelijk wel (want anders zaten ze er niet).

Leuke benadering, maakt het duidelijker wellicht.
Je kunt een biofilm inderdaad zo bezien, misschien dat deze foto het duidelijker maakt.
we zien een dwarsdoorsnede van de biofilm.
Bovenkant stroomt het wateer er langs, in het water zit de ammonium en zuurstof.
Uiteraard zit er dan in die bovenste laag de bacterieen die ammonium omzetten, verbruiken daarbij een deel van de zuurstof.
De ammonium wordt omgezet naar Nitriet, uiteraard zitten dan de nitrietoxidators daar ook.
Ze hebben de kleurtjes rood en groen.
Die nitrietoxidators maken er nitraat van, en als de biofilm dik genoeg is zitten die onderaan.
Inmiddels is het zuurstofgehalte ook drastisch afgenomen, er komt een anaerobe zone, hierin zitten dan weer de jongens van de denitrificatie...blauw.
BIOFILM dwarsdoorsnede en top.jpg
 
FISH-CLSM-picture-showing-biofilm-stratification-in-the-LTA-PNA-reactor-Bulk-water-is.png


Een andere dwarsdoorsnede, ook hier zie je weer dat de bacterieen eigenlijk daar zitten waar hun voeding is.
Dit soort opnames noemt men FISH opnames
gemaakt met electronenmicroscoop kleuren bepaalde bacteriesoorten anders.


FISH-CLSM-picture-of-a-400m-thick-nitrifying-biofilm-Z400-carrier-showing.png
 
Dit zijn de posts die je eens in de zoveel tijd ziet, met een echt wetenschappelijke onderbouwing.. bedankt! Heel interessant
 
@janjdk Werkelijk schitterend om te zien, alleen de foto's al.
De uitleg erbij - gewoon top. Dank je wel !!
 
Dit zijn de posts die je eens in de zoveel tijd ziet, met een echt wetenschappelijke onderbouwing.. bedankt! Heel interessant
dit soort fotos heb ik bijna 20 jaar geleden al gepubliceerd, staan in diverse magazines zelfs in buitenlandse en is totaal niets nieuws.
Inmiddels is de kennis al veel verder, maar aangezien de aquaristiek nog steeds bezig is om dit te verwerken is een stap verder gaan onzinnig.
 
dit soort fotos heb ik bijna 20 jaar geleden al gepubliceerd, staan in diverse magazines zelfs in buitenlandse en is totaal niets nieuws.
Inmiddels is de kennis al veel verder, maar aangezien de aquaristiek nog steeds bezig is om dit te verwerken is een stap verder gaan onzinnig.
Voor jou niets nieuws, voor mij (en ik denk velen anderen) hier wel :)
 
Wat betreft het wegconcurreren, waar veel organisch vuil zit zullen veel heterotrofe bacteriën zitten om dat af te breken. Dat geeft snel een dikke biofilm, waarin het voor de nitrificerende bacteriën die we normaal graag zien, moeilijk is om te overleven. Een dunnere biofilm is makkelijker.
Bij (veel) organisch vuil is de kans groot dat heterotrofe bacteriën de nitrificerende functie over gaan nemen.

Dat is althans wat ik begrepen heb uit het stuk biologisch filteren op aquainfo.

Nog niet helemaal goed, maar om dat verder uit tee leggen schieten we het doel van een forum voorbij.
Toegangelijk houden voor iedereen.

Maar in zijn algemeenheid zit je wel in de goede richting.
Maar moet ik zeggen dat Ginos uitspraak dat het uiteindelijk allemaal wel in balans komt is ook goed.
Mits.......en daar zit de clou.
er zijn nl enkele punten die van invloed zijn op dat het uiteindelijk wel allemaal in balans moet komen en blijven.
Een daarvan is het beschikbare oppervlakte...maar erger....het opeens iets stijgen van ammonium agv nieuwe vissen toevoegen.
Dan is het voor de ammoniumoxidators lastiger om goed te anticiperen.
 
Voor jou niets nieuws, voor mij (en ik denk velen anderen) hier wel :)
Klopt, en als heet goed is staat hier al heel veel op dit forum....deze vragen komen jaarlijks terug :)
 

Terug
Bovenaan