Waarom doen drijfplantjes het niet bij mij.


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Goedemorgen allemaal.
Mijn aquarium doet het prima, de planten groeien goed ik moet regelmatig snoeien.

Op de een of andere manier willen drijfplantjes niet groeien in mijn bak, heb nu al 2x een hoeveelheid drijfplantjes gekregen en steeds word het minder en minder totdat er niks meer over blijft.
Kan iemand mij vertellen hoe het komt?
Alvast bedankt
 
Als we dat eens wisten Thea :juggle:
Ik volg al jaren dit soort topics en er is nog steeds niet de juiste oplossing gevonden, de één zegt dat het hier aan ligt de ander zegt daaraan, maar het juiste is nog niet gevonden, zelf denk ik dat het door diverse combinaties komt, licht, voeding, ventilatie en noem maar op.
 
Welke drijfplantjes?
En heb je nitraat in de bak?
 
Ik ben het met Ton eens en zie het hier ook terwijl de bakken eigenlijk qua voeding identiek zijn. Het is soms een raadsel dus.
 
Wat Ton opnoemt zijn inderdaad de factoren.

Als ventilatie onvoloende is zitten ze onder de condens.
Licht is niet snel een probleem daar zitten ze lekker dicht bij.
Bij voeding tekort krijg je b.v. bij Limnobium laevigatum langere wortels.

Heb je ook echte waterplanten die het goed doen?
 
Misschien sla ik nu de plank wel volledig mis, maar ik heb ooit de tip gehad om drijfplantjes te gebruiken om een teveel aan NO3 tegen te gaan. Dat hielp! Dus dan trek ik de conclusie dat als je drijfplantjes het niet goed doen, je een tekort aan NO3 hebt. En nu ga ik heel ver, maar dan zou je toch meer vissen toe kunnen voegen om dat te verhogen?
 
Misschien sla ik nu de plank wel volledig mis, maar ik heb ooit de tip gehad om drijfplantjes te gebruiken om een teveel aan NO3 tegen te gaan. Dat hielp! Dus dan trek ik de conclusie dat als je drijfplantjes het niet goed doen, je een tekort aan NO3 hebt. En nu ga ik heel ver, maar dan zou je toch meer vissen toe kunnen voegen om dat te verhogen?
Meer vissen vervuilen meer waardoor de stikstofringloop word verhoogd, dus meer productie van No3, maar dan zou de Limnobium het ook niet doen in mijn garnalenbak waar ik totaal geen plantvoeding aan toevoeg.

Buiten dat, Thea haar bak zit al verantwoord vol.
 
Meer vissen vervuilen meer waardoor de stikstofringloop word verhoogd, dus meer productie van No3, maar dan zou de Limnobium het ook niet doen in mijn garnalenbak waar ik totaal geen plantvoeding aan toevoeg.

Buiten dat, Thea haar bak zit al verantwoord vol.
Ja, ik vond al dat ik heel ver ging in mijn gedachtengang en dat er voldoende argumenten zouden zijn om het niet te doen. Zoals jij in je eerste reactie al zegt: het zullen vast meerdere condities zijn die ervoor zorgen dat je drijfplanten het wel of niet goed doen.
 
Welke drijfplantjes?
En heb je nitraat in de bak?

Ik heb al 2x Limnobium laevigatum in de bak gehad, blijft weinig van over. Ik heb alleen test stripjes maar zal weer eens testen idd

Wat Ton opnoemt zijn inderdaad de factoren.

Als ventilatie onvoloende is zitten ze onder de condens.
Licht is niet snel een probleem daar zitten ze lekker dicht bij.
Bij voeding tekort krijg je b.v. bij Limnobium laevigatum langere wortels.

Heb je ook echte waterplanten die het goed doen?

Ja ik heb valisneria en duizendblad dat goed groeit, het java mos groeit goed en ook de crypto's en echinodorus doen het goed. Alleen de rode lotus iets minder, hij groeit niet hard maar sterft ook niet af, die blijft een beetje hetzelfde.

De limnobiun word steeds minder tot er niks meer overblijft
 
Schrale troost geboden ook bij mij doe ze het niet ook van Ton gehad en binnen een paar weken niets meer
Denk zelf dat het een combi is van condens en warmte en afstand plantje en tl buizen wordt nog al warm zo onder de tl
ook andere drijvers binnen een paar weken foetsie
Deze bv
Schermafdruk op 2019-02-13 14-46-13.png
 
en afstand plantje en tl buizen wordt nog al warm zo onder de tl
Ik denk dat de zon (in de zomerdag) nog vele male feller is dan een Tl op 5 cm afstand, dan zouden ze in de vijver ook dood moeten gaan
ook andere drijvers binnen een paar weken foetsie
Deze bv
De Pistia straitoites heb ik nu ook sinds 2 weken in mijn bak en groeit als een gek, en dat ook onder T5 buizen op een paar cm afstand.

De Limnobium is bij mij wel helemaal vergaan toen ik hem verhuisde naar een andere bak, geen condens, geen sterke verlichting en voeding genoeg, en toch dood in 2 weken.
Dat plantje heb ik jaren gehad, en zo opeens was ie foetsie.
 
Schrale troost geboden ook bij mij doe ze het niet ook van Ton gehad en binnen een paar weken niets meer
Denk zelf dat het een combi is van condens en warmte en afstand plantje en tl buizen wordt nog al warm zo onder de tl
ook andere drijvers binnen een paar weken foetsie
Deze bv Bekijk bijlage 268119


Die zijn voor buiten.
 
Misschien toch even naar kijken, Limnobium laevigatum (Amazonekikkerbeet), heeft veel licht nodig! Ik lees hierboven dat een rode Lotus het bij Ts ook niet goed doet. Hoewel een (rode) Lotus een redelijke tolerantie heeft wat licht betreft wordt een optimum pas bereikt bij een behoorlijke lichtintensiteit. Wat de waterhardheid betreft heeft Limnobium laevigatum wél een behoorlijke tolerantie. Daar zou je dus geen problemen verwachten. Een beetje bemesten kan ook geen kwaad.
 
Mogelijk is Ton de zwakke schakel in het verhaal :juggle: :D:D
Ton doe niet zo raar bij jouw groeit het als kool heb ik gezien dus zwakke schakel aan me niets niet :D:D

Wat de Pistia straitoites betreft wordt toch door veel shops aangeboden als drijfplant voor ik de bak dus bertus :juggle::D

een vijver is niet te vergelijken met de omstandigheden in een bak zou ik zo denken

en de rest waarom die het bij de 1 wel doet en bij de ander niet
0a2c731a1911df7e18c03755a20143d5.jpg
 
Ik neem aan dat een en ander wel onder de aankoopgarantie valt toch:S:D:D
Uiteraard, onder de huidige garantie valt dat alle aankopen mits verdwenen in de bak een volledige terugbetaling of vervanging van de goederen terecht is en door leverende partij aan zal worden voldaan ;)
 
Nijlpaarden vreten het met grote happen op.

Groeit daar helemaal dicht.
 
Wat de Pistia straitoites betreft wordt toch door veel shops aangeboden als drijfplant voor ik de bak dus bertus :juggle::D
Ik heb geen idee of het in bakken doet, nooit geprobeerd. Maar Chlorophytum en andere kamerplantjes worden natuurlijk ook bij menige winkel aangeboden als aquariumplant.
 
WAt wil je, is handel. he. Eke plant is er 1.


 
k heb geen idee of het in bakken doet, nooit geprobeerd.
Ik nu wel en groeit als kool.
2 weken terug waren het nog 2 rozetten, nu zijn er minstens 10 nieuwe babyplantjes aan het ontstaan
 
Ik heb geen idee of het in bakken doet, nooit geprobeerd. Maar Chlorophytum en andere kamerplantjes worden natuurlijk ook bij menige winkel aangeboden als aquariumplant.
Ik heb dan ook over de goede web shops (althans dat hoop ik dan:D) en geen petsplace of soortgelijke :sorry:en ook daar zitten zelf nog goede bij laat dat gezegd zijn voordat er weer gemekker van komt:engel::D

Ik nu wel en groeit als kool.
2 weken terug waren het nog 2 rozetten, nu zijn er minstens 10 nieuwe babyplantjes aan het ontstaan
Wat je zegt als het wel aanslaat is er vaak geen houden meer vandaar daar ik ze uit de rio 240 weer verwijderd heb werd te veel van het goede:D
 
probeer eens TRAPA NATANS of SALVINIA AURICULATA of PHYLLANTHUS FLUITANS deze drijfplanten zijn veel minder gevoelig dan Llimnobium laevigata, ik heb zelf het idee, dat deze planten een soort van eenjarigen is, die na een bepaalde tijd gewoon ophouden te groeien en dan gewoon verloren gaan, althans dat is mijn ervaring, ze doen het bij mij 6-8 maanden uitstekend en dan binnen een paar weken heb ik niks meer over.
De andere drijfplanten hebben daar geen last van alleen wordt de laatste graag door Gourami soorten gegeten!
 
Ben benieuwd of het zo doorgaat, bleven de plantjes bij jou groot (zoals bij aanschaf) of worden ze naar verloop van tijd kleiner?
De plantjes groeien door en kunnen zo groot worden dat er rozetten ontstaan van 15 cm doorsnee en groter,maar dan zijn ze bij mij al weggehaald omdat ze dan wel erg veel licht blokkeren.
 
ik heb zelf het idee, dat deze planten een soort van eenjarigen is, die na een bepaalde tijd gewoon ophouden te groeien en dan gewoon verloren gaan, althans dat is mijn ervaring, ze doen het bij mij 6-8 maanden uitstekend en dan binnen een paar weken heb ik niks meer over.
De andere drijfplanten hebben daar geen last van alleen wordt de laatste graag door Gourami soorten gegeten!

Dan ligt het toch niet aan mij dat ik ook zo'n ervaring heb. Gaat tijden goed en dan inderdaad ook binnen 2 weken zie je het minder worden.
Heb nu wat velen een plaag vinden, de Lemna minor. Dagelijks een beetje eruit halen en het is onder controle te houden, en de kippen hebben iedere dag wat groenvoer.
 
Dan ligt het toch niet aan mij dat ik ook zo'n ervaring heb. Gaat tijden goed en dan inderdaad ook binnen 2 weken zie je het minder worden.
Heb nu wat velen een plaag vinden, de Lemna minor. Dagelijks een beetje eruit halen en het is onder controle te houden, en de kippen hebben iedere dag wat groenvoer.
Ik ben zelf blij dat ik dit voor 99.9% uit de bak heb gekregen :)
 
ik gebruik op 8 bakken drijf planten hoe meer garnaaltjes ik heb hoe beter me drijf planten het doen drijf planten kunnen ook verschillenden vormen aan nemen en verschillenden wortel groeie soms haal ik uit bakken waar het wel goed doet een stuk en gooie het in bak waar het minder goed groeit en dan beetje fertilezer en dat werkt voor mij
 
Ben benieuwd of het zo doorgaat, bleven de plantjes bij jou groot (zoals bij aanschaf) of worden ze naar verloop van tijd kleiner?

Nope werden groter en vermeerderen in razend tempo werdt zelfs zo erg dat ik 2 keer in de week moest ruimen
Het rare is dat de water en voedings-waarden van de rio 240 en zon grote broer niet verschilde zelfde voeding en no3/po4 verhoudingen en toch niet willen in de 250 binnen aantal dagen zag je ze vergelen
geld voor beide soorten:S
0a2c731a1911df7e18c03755a20143d5.jpg
:D
 
Dat merkte ik ook in 2 bakken met de EI en in de een wilde het maar niet groeien.
 
Nope werden groter en vermeerderen in razend tempo werdt zelfs zo erg dat ik 2 keer in de week moest ruimen
Zo hard ja?
Het rare is dat de water en voedings-waarden van de rio 240 en zon grote broer niet verschilde zelfde voeding en no3/po4 verhoudingen en toch niet willen in de 250 binnen aantal dagen zag je ze vergelen
Misschien toch ander licht, temperatuur en meer condens?
 

Terug
Bovenaan