waarmee plantjes lijmen aan hout?


A

AnjadW

Guest
ik zag op youtube een filmpje waar iemand heel leuk wat plantjes vast lijmt aan een stukje hout.
met welke lijm moet dat en welke plantjes zijn hier geschikt voor EN zijn ook geschikt voor een bakje van 25 liter?
 
Gewoon secondelijm, niet nodig om veel uit te geven aan "speciale" aquarium lijm. ;)
 
die secondelijm, heb je daar zelf ervaring mee? ben bang dat het schadelijk zou zijn...
 
AnjadW zei:
die secondelijm, heb je daar zelf ervaring mee? ben bang dat het schadelijk zou zijn...
Gebruik dat zelf voor plantjes vast te lijmen.

In de info van de "speciale" lijm van Seachem:
Flourish Glue is een superieure cyanoacrylaat gel
En wat is cyanoacrylaat gel? Juist, secondelijm! ;)
 
backplay zei:
AnjadW zei:
die secondelijm, heb je daar zelf ervaring mee? ben bang dat het schadelijk zou zijn...
Gebruik dat zelf voor plantjes vast te lijmen.

In de info van de "speciale" lijm van Seachem:
Flourish Glue is een superieure cyanoacrylaat gel
En wat is cyanoacrylaat gel? Juist, secondelijm! ;)

En 10 x goedkoper.(action) WEl oppassen voor je handen, zit in 2 seconden vast).
 
Bertus, bedankt!
en ook voor de tip van de vingers... hahaha.
Op naar de Action dus straks.
 
Maar even terug naar je vraag. Ik zou zelf geen superlijm durven te gebruiken al hebben enkele dit al wel gedaan. Straks is de samenstelling net even anders met alle ellende van dien.
Persoonlijk zou ik dan maar iets meer betalen voor een tube die daarvoor is bestemd.
Maar ja dat is persoonlijk hoor.
 
Ik geef John vooralsnog groot gelijk, ik ben geen chemicus dus weet het simpelweg niet, zeker met gevoelig grut als garnalen zou ik het niet durven eerlijk gezegd.
Al dan niet terecht..
 
Ik lees dat een expert als Backplay ook de secondenlijm heeft gebruikt maar ja niet iedere lijm bevat hetzelfde zou ik denken. De echte lijm van APO kost wellicht iets meer maar ja dan ben je wel zeker dat het geen rare gevolgen kan hebben. Nieuwe vissen kopen is veel duurder achteraf ;).
 
Ja dat is ook weer waar en zelf heb ik er ook geen lijm voor. Maar ja als de TS iets wil proberen met lijm dan zou ik voor de daarvoor bestemde gaan.
 
Als je naar de samenstelling van de lijm van Seachem kijkt:
Ethyl 2-Cyanoacrylate
Polymethylmetacrylate
Fumed Silica
Polypropylene glycol

En naar de veiligheidsvoorschriften:
EUH202
H315
H319
H335

Zijn de hoofdbestanddelen alsook de veiligheidsvoorschriften, exact hetzelfde als de Pattex secondelijm die ik gebruik.

Als ik een plantje ergens op lijm, en het dan in het aquarium steek. Zijn de garnalen de eerste die erop vliegen en hun ding beginnen doen. Het is ook waterbestendig.
Word ook al heel lang gebruikt in de zoutwaterwereld. Dus zie zelf echt het probleem niet.
 
moet het hout waar ik het op wil lijmen droog zijn? het stukje hout ligt namelijk in het aquarium...
 
AnjadW zei:
moet het hout waar ik het op wil lijmen droog zijn? het stukje hout ligt namelijk in het aquarium...
Maak het even schoon met een doek. Zolang er geen waterdruppels op zitten is het geen probleem.
 
Ik heb er nog niks mee gedaan, toch een beetje huiverig voor die lijm. maar het ziet er wel superhandig uit hoor. ff een dotje lijm erop en plak, 2 tellen duwen en het zit alweer goed vast.
ja, een visdraadje zou ook kunnen natuurlijk.
 
Ik gebruik secondelijm van het merk Pattex, in mijn garnalenbak en in de Rio. Werkt super en geen problemen mee gehad!
 
Secondelijm wordt wel eens gebruikt als vervangen voor hechtingen,als ik me niet vergis werd secondelijm juist gebruikt in de vietnamoorlog om snel en makkelijk een wond dicht te plakken.
Het is dus sowieso niet schadelijk, ik heb mensen koralen aan stenen zien plakken met secondelijm, en na een paar maanden waren de koralen groot en prachtig. En als zoutwater bakken gevoeliger zijn voor schadelijke stoffen, dan kan dit op geen enkele manier schadelijk zijn in een zoetwater bak.
 
morgen aan de slag met plantjes en lijm. maar als ik google op pattex secondelijm, dan die ik meerdere soorten komen. bedoelen jullie degene met 2 tubetjes?

groetjes, Anja
 
Bij de Action hebben ze die, 5 voor nog geen euro.

10 secondenlijm bij zeeman 7 voor 0,69
maar pas op, voor je vingers.
eenmaal vaste vingers in lauw water weken.
 
morgen dus naar de Action. en misschien met een pincetje werken tegen vaste vingers...
 
Bertus zei:
Bij de Action hebben ze die, 5 voor nog geen euro.

10 secondenlijm bij zeeman 7 voor 0,69
maar pas op, voor je vingers.
eenmaal vaste vingers in lauw water weken.

nou, het is goede lijm hoor, van de Action!
ik had van iemand hier op het forum allerlei soorten mos opgestuurd gekregen, en daarmee was ik vanmiddag aan de slag gegaan. volgens mij zit het overal vast waar ik het wilde hebben. mijn vingers zitten nu aan elkaar vast, maar er zitten wel wat lijmlaagjes op mijn vingers. ik zit nu af en toe te "knabbelen" aan de lijm in de hoop dat het er zo af gaat. en anders zit ik met kerst met lijmvingers... haha.

foto's volgen morgen, nu is het al te donker.

groetjes, Anja
 

Terug
Bovenaan