Waarheid en Mythe omtrend de Hoogvinkarper (Poecilia Velifera)


EmotionalSupportPuppy

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2022
Berichten
1,071
Leeftijd
31
Goedenavond allen,

ik wilde dit topic graag starten omdat ik onlangs op de Hoogvinkarper ben gestuit toen ik zocht naar een grotere vis die het middenwater van mijn Mexico-bak kon gaan bevolken.

Dusver heb ik het volgende over ze geleerd:

Natuurlijke leefomgeving:
Zeer licht brak water, 6.5-8ph, 22-27 graden Celsius.

Onderschijdende karakteristieken:
20 rugvinstralen, volwassen lengte 15cm (Zeer uit de kluiten gewassen Molly, kwa uiterlijk)

Kweekgewoonten:
Alszijnde andere soorten in het genus Poecilia.

Tegenstrijdige informatie die ik graag opgehelderd heb:
Naar het schijnt wordt deze soort ook succesvol in zoetwater gehouden en gekweekt. Wat is hier jullie ervaring mee?
Schijnbaar kan de soort niet samen gehouden worden met andere Poecilia-soorten zonder het risico van hybridekweek, maar over het nauw-verwante Xiphophorus genus worden geen beweringen gemaakt. Kunnen ze wél met zwaarddragers samen gehouden worden?
Temperament: Mannen in de soort onder elkaar zijn territoriaal. Hoe is het temperament naar andere vissen in een gezeldschapsaquarium? Hoe is het temperament naar andere Poecilia-soorten en Xiphophoriden?

Ik heb @stanovic al benaderd met enkele vragen over deze soort, maar doe toch graag een oproep aan éénieder met ervaring met houden van deze bijzondere vis.

Al jullie input wordt zeer gewaardeerd.

Groeten,

Stefan
 
Is een wat problematische vis. Als je geen zout toevoegt, gaan deze vissen al snel dood. Dat dient zich aan door schuren tegen stenen en hout en "schommelen" ok knijpen ze dan de vinnen. De PH voor deze soort dient echt tussen 7.5 en 8.5 (!) te zitten en de GH minstens 27 maar liever op 35.

Mijn ervaring is dat deze ( overigens zeer mooie vissen!!) alle gelijkgevormde ( platys en zwaarddragerWIJFJES) sterk achternajagen, ook wijfjes van dezelfde soort blijven ze heftig achternajagen, dus je zult VEEL hardbladige planten moeten hebben, de zachtbladige vreet deze soort in no time op.
Hij eet veel plantaardig voedsel, maar heeft ook dierlijk voedsel nodig, hij lust ( kleine) regenwormen.
Vrouwtjes kunnen overogens wel 20 cm worden! Als de ze vissen in een te kleine bak zitten, dan krijgen ze GEEN hoge rugvin.
Het mooiste is een grote bak, 350 -450 liter en dan 2 mannen en 4 vrouwen, je zou Argusvissen erbij kunnen plaatsen., die hebben ongeveer dezelfde waterwaardes nodig.
 
Uit ervaring (lang geleden) weet ik dat hoogvinkarpers en Black mollies zich met elkaar kunnen voortplanten in zoet water. Maar ik deed af en toe (eens per week) wel een eetlepel zout toevoegen. Al denk ik dat die hoeveelheid zout niet zoveel is/was.
Ik durf niet meer te zeggen hoe oud ze zijn geworden toen 🤔
 
Is een wat problematische vis. Als je geen zout toevoegt, gaan deze vissen al snel dood. Dat dient zich aan door schuren tegen stenen en hout en "schommelen" ok knijpen ze dan de vinnen. De PH voor deze soort dient echt tussen 7.5 en 8.5 (!) te zitten en de GH minstens 27 maar liever op 35.

Mijn ervaring is dat deze ( overigens zeer mooie vissen!!) alle gelijkgevormde ( platys en zwaarddragerWIJFJES) sterk achternajagen, ook wijfjes van dezelfde soort blijven ze heftig achternajagen, dus je zult VEEL hardbladige planten moeten hebben, de zachtbladige vreet deze soort in no time op.
Hij eet veel plantaardig voedsel, maar heeft ook dierlijk voedsel nodig, hij lust ( kleine) regenwormen.
Vrouwtjes kunnen overogens wel 20 cm worden! Als de ze vissen in een te kleine bak zitten, dan krijgen ze GEEN hoge rugvin.
Het mooiste is een grote bak, 350 -450 liter en dan 2 mannen en 4 vrouwen, je zou Argusvissen erbij kunnen plaatsen., die hebben ongeveer dezelfde waterwaardes nodig.
Bedankt voor je inzicht. Afhankelijk van wat Stan me kan vertellen zal ik waarschijnlijk van de Molly afzien voor dit aquarium. Ruimte genoeg, maar de slakken in de bak zullen zout niet waarderen. En zo'n hoge hardheid lijkt me een drama om bij te houden. Mijn kraanwater hardheden liggen tussen 6.5 en 7...
En ik wil absoluut niet dat ze aan de zwaarddragers komen.

Vraag is dan wat voor andere mexicaanse vis ik kan gaan gebruiken als boegbeeld voor deze bak...
 
Ik heb die beestjes (2 man, 3 vrouw) 30-40 jaar geleden gehouden in een 1 meter bak, zonder verwarming (was altijd 22-23 graden in de woonkamer).
pH van het kraanwater was 7,5 - 8,0 en de hardheid ca 15DH. Standaard ging er altijd 1 volle eetlepel jozo (ja ja) zout in bij een 25% waterwissel ( 1 x per 6-8 weken).
Andere waterwaarden heb ik toen nooit bijgehouden. Bak stond normaal beplant met vallisneria en amozone zwaardplant.
Medebewoners: paar platys/zwaarddragers.
Nooit kruisingen gehad, wel een paar keer per jaar jonge hoogvinkarpers. Beestjes werden een paar jaar oud. Groeiden als kool. mannetjes ca 12cm, vrouwtjes ietsje groter.
Prachtige vissen, maar dan alleen de mannetjes......
 
Een boegbeeld voor jouw aquarium, Mexikaans.....Mag Panama ook??Daar weet ik er wel eentje voor!! Een SCHOOL ( hoe groot is jouw bak eigenlijk??0 Cryptoheros nanoluteus, ( heet nu

Amatitlania nanolutea​

zie een kweekverslag van mijn hand hier op AF. Vreedzame kleinere chicliden maar MOOI!!! Heel interessant gedrag ook, worden max 10 cm.
Woelen niet of nauwelijks, vreten nauwelijks aan planten, laten visjes van 1 cm met rust en de kweek is aandoenlijk om te zien. Zijn absoluut niet agressief, alleen als ze jonkies hebben ( hol bieden) dan verdedigen ze dat fel, maar ze jagen niet verder dan 30 cm in omtrek van het hol.
Zijn zwaar ondergewaardeerde vissen die zomaar 5-8 jaar oud worden. Ze eten alles wat je wil voeren, maar hebben maar een kleine bek.
 
Een boegbeeld voor jouw aquarium, Mexikaans.....Mag Panama ook??Daar weet ik er wel eentje voor!! Een SCHOOL ( hoe groot is jouw bak eigenlijk??0 Cryptoheros nanoluteus, ( heet nu

Amatitlania nanolutea​

zie een kweekverslag van mijn hand hier op AF. Vreedzame kleinere chicliden maar MOOI!!! Heel interessant gedrag ook, worden max 10 cm.
Woelen niet of nauwelijks, vreten nauwelijks aan planten, laten visjes van 1 cm met rust en de kweek is aandoenlijk om te zien. Zijn absoluut niet agressief, alleen als ze jonkies hebben ( hol bieden) dan verdedigen ze dat fel, maar ze jagen niet verder dan 30 cm in omtrek van het hol.
Zijn zwaar ondergewaardeerde vissen die zomaar 5-8 jaar oud worden. Ze eten alles wat je wil voeren, maar hebben maar een kleine bek.
Ik heb geen interesse in cichliden voor deze bak. (400+liter netto)

Ik heb een aantal Poecilia Velifera kwekers benaderd. Deze zeggen dat je gelijk hebt wat betreft waterwaarden, maar enkel voor wildvang. Hoogvinkarpers worden gekweekt in licht base water (tot ongeveer 8ph) en hardheid is niet zozeer belangrijk, zolang er maar een goed aantal generaties aan natuurlijke selectie heeft plaatsgevonden.

Één van de kwekers heeft naar mijn waterwaarden gekeken en zegt dat zijn kweek prima in mijn bak zou gaan. Ik ga een poging wagen, zodra hij er beschikbaar heeft. Als de man de zwaarddragers niet met rust laat mag ik retourneren. :)
 
Ok is ook een alternatief en zeker het proberen waard! Er is trouwens NOG een soort met een hoge vin, die blijft wel iets kleiner. Dat is de P. latipinna. Deze is ook wat toleranter qua waterhardheid. Stamt uit zuiden USA.
 
Ok is ook een alternatief en zeker het proberen waard! Er is trouwens NOG een soort met een hoge vin, die blijft wel iets kleiner. Dat is de P. latipinna. Deze is ook wat toleranter qua waterhardheid. Stamt uit zuiden USA.
Klopt, maar ik wil een Mexicaan! ;)
 
Ik heb net gereageerd op jouw persoonlijk bericht m.b.t. ditzelfde onderwerp.

Anatomische verschillen tussen P.velifera and P.latipinna zit 'm in de lichaamsgrootte, het aantal vinstralen inde dorsaal en het patroon dat ze m.n. in de vinnen hebben (de vorm van het patroon zit verschil in). Doch bij de huidige commerciële versies, die worden verkocht onder de naam P.velifera. Dat klopt gewoon niet. Bij die commerciële hoogvinkarpers, zijn zowel het patroon van de P.velifera en de P.latipinna aanwezig. Daaruit kan men herleiden dat de commerciële een gekruiste versie is en dus geen volledig P.velifera kan zijn. De meeste hoogvinkarpers die van europese fish farms komen, zijn gewoon gekweekt op zoetwater. Die uit Azië zijn veelal op brakwater gekweekt. Daar zit het verschil al.

Echte P.velifera's kunnen zelfs over de 20cm gaan. Maar daar moet je dan wel de bak naar hebben omdat resultaat te kunnen bereiken.

Alle mollysoorten kunnen kruisen met alle leden binnen het Poecilia genus, mits hun voortplantingsorganen compatibel met elkaar zijn. Als dat niet het geval is, zullen er geen hybriden ontstaan ondanks dat de andere soort ook onder het Poecilia genus valt. Xiphophorussoorten (zwaarddragers en platy's) zullen niet kunnen kruisen met elkaar. Dat mannen vrouwen van een andere soort zullen achtervolgen en herhaaldelijk hun gonopodium naar voren zetten, zegt niet dat ze ook daadwerkelijk kunnen paren. Nogmaals, zolang de voortplantingsorganen niet compatibel met elkaar zijn, kan technisch gezien geen hybridisatie plaatsvinden.

Hoogvinkarpers kunnen wel samen gehouden worden met ccichliden en goodeïden. Doch wat goodeïden aangaan, moet men wel bekijken of het een agressieve of een vriendelijke soort betreft.

De rest heb ik in het persoonlijk bericht weergegeven.
 

Terug
Bovenaan