Waar schone ammoniak te kopen voor fishless cycle?


waarom ammoniumchloride? tis veilig, relatief goedkoop en je kunt er bij mijn weten geen explosieven mee maken. (salmiakbommen niet meegeteld) maar voor de bact lijkt het me niet zoveel verschil maken waar de ammonium vandaan komt....?
nee klopt, en als je op de googlelink klikt kom je uit op een link waar naast ammoniumchloride ook huishoud ammonia ed wordt beschreven.
Waar het om gaat mag toch wel duidelijk zijn, ammoniumchloride gebruiken is simpelweg berekenbaar...het hele nitrifictieproces is berekenbaar.
Maar is je uitgangspunt voer kruimelen dan voeg je een stap toe incl variabelen en moet je uitgaan van het eiwitgehalte en de omzetting daarvan.
Ik verwacht dat die methode duurder zal zijn, en zeker meer een gok is dan "zeker weten" .

In een hoop zaken is de hobby geëvalueerd... EI, CO2, sporenelementen, soil, plantenkweeek in vitro enz enz enz maar in het opstarten van het nitrificatieproces zitten we nog steeds in de jaren 70...voer verkruimelen.
Laten we nu daar ook eens stap voorwaarts mee zetten en stoppen met advies om voer te verkruimelen maar gewoonweg een goede start doen die meetbaar is.
Ik ben overtuigd dat indien winkeliers een start-up pakket leveren in de vorm bijv ammoniumchloride, bacteriepreparaat, meetset en een correcte handleiding er veel minder problemen zouden, minder afhakers en ook minder vragen hier op het forum :)
 
Precies
 
Als je toch al zo aan de gang gaat, zou ik er gewoon in pissen.

Natuurlijk niet na een nachtje doorhalen en als je aan de zware medicatie zit.

Vond dit een juweeltje. Als er een stemming komt over grappige dingen zou dit de hoofdprijs wezen. Zeker als John ook nog serieus googled op urine. Leerzaam.
 
Naar aanleiding ben ik bij intratuin geweest en vroeg het arme meis om een urine test. Nee hebben we niet dit wel en stond direct bij het rek teststrips. Hihihi. Verderop een bak met sluierstaartjes die smachten naar een baasje. Als ik er ruimte voor had dan had ik ze serieus allemaal bevrijd. Dat terzijde
 
Laten we nu daar ook eens stap voorwaarts mee zetten en stoppen met advies om voer te verkruimelen maar gewoonweg een goede start doen die meetbaar is.
Is volgens jou deze methode ook echt beter voor het aquarium en de toekomstige vissen dan wat voer verkruimelen? En verkort dit het indraaiproces? En zou je dit ook aanraden aan mensen die voor het eerst een aquarium opstarten?
 
Laten we nu daar ook eens stap voorwaarts mee zetten en stoppen met advies om voer te verkruimelen maar gewoonweg een goede start doen die meetbaar is.
Ik ben overtuigd dat indien winkeliers een start-up pakket leveren in de vorm bijv ammoniumchloride, bacteriepreparaat, meetset en een correcte handleiding er veel minder problemen zouden, minder afhakers en ook minder vragen hier op het forum :)

Nou ik denk dat een dosis geduld met wat voer verkruimelen ook een goed effect en resultaat zal hebben maar vaak is men of niet geduldig genoeg of zorgt men gewoonweg niet voor voldoende voeding voor de planten met alle ellende van dien. Daarbij is het nogeens zo dat vele winkels maar wat aansmeren om de kas te spekken en niet eens goed weten wat je toe kan/moet voegen voor voldoende voeding. Een startpakket klinkt mooi maar ja de ene bak is de nadere bak niet en een klink klaar recept geven is denk ik best nog wel lastig.
Daarom zou ik zeggen heb geduld en voeg wat verkruimeld voer toe en dan komt het normaliter wel goed (met ook voldoende voeding voor de planten).
 
Is volgens jou deze methode ook echt beter voor het aquarium en de toekomstige vissen dan wat voer verkruimelen? En verkort dit het indraaiproces? En zou je dit ook aanraden aan mensen die voor het eerst een aquarium opstarten?
Waarom moet het het proces versnellen? (wat het zo i zo doet)
Geen nitrite spikes zegt all genoeg voor mij.
 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ieder moet dat zelf bepalen maar meer dan 90% van de mensen heeft weinig scheikundige knowhow en dan is denk geduld veiliger. Daarbij testen mensen vaak niets in het begin of is ze dat te duur dus dan is de oude methode denk ik voor veel mensen makkelijker.
Maar dat neemt niet weg dat de methode van Jan prima kan werken maar ik mn twijfels of nieuwkomers hier zoveel mee op hebben.
 
Nou ik denk dat een dosis geduld met wat voer verkruimelen ook een goed effect en resultaat zal hebben maar vaak is men of niet geduldig genoeg of zorgt men gewoonweg niet voor voldoende voeding voor de planten met alle ellende van dien. Daarbij is het nogeens zo dat vele winkels maar wat aansmeren om de kas te spekken en niet eens goed weten wat je toe kan/moet voegen voor voldoende voeding. Een startpakket klinkt mooi maar ja de ene bak is de nadere bak niet en een klink klaar recept geven is denk ik best nog wel lastig.
Daarom zou ik zeggen heb geduld en voeg wat verkruimeld voer toe en dan komt het normaliter wel goed (met ook voldoende voeding voor de planten).

He John, kom eens naar 2020 toe.......

Onbekend maakt onbemind lijkt het, maar om dan zo te volharden is een ouwerwetse methode na zulk mooi advies.........

Ik denk dat de gecontroleerde opstart veel fijner is, omdat je exact weet waar je staat en hoe het gaat, en dat weet je met wat voer verkruimelen NOOIT, en dat verschil maakt het meer dan logisch om het op de NIEUWE manier te doen!
 
Ik denk dat de gecontroleerde opstart veel fijner is, omdat je exact weet waar je staat en hoe het gaat, en dat weet je met wat voer verkruimelen NOOIT, en dat verschil maakt het meer dan logisch om het op de NIEUWE manier te doen!
Dus deze manier zorgt ervoor dat het aquarium altijd goed is ingedraaid en je geen problemen krijgt na het toevoegen van vissen?
 
Dus deze manier zorgt ervoor dat het aquarium altijd goed is ingedraaid en je geen problemen krijgt na het toevoegen van vissen?
Yup

Al moet je er wat voor over hebben, het is niet net zoals wat voedsel verkruimelen en wachten.
 
Dus deze manier zorgt ervoor dat het aquarium altijd goed is ingedraaid en je geen problemen krijgt na het toevoegen van vissen?

Inderdaad, zie ook de info die @janjdk hier al over heeft gegeven. Een zodanige biofilm gecreeert dat hij zonder negatieve consequenties een groep discussen kon uitzetten.
 
Ik zie altijd wel veel mooie bakken van John voorbij komen. Maar ammoniak is een zwaar chemicaal. Zolang er geen levende havende is in de bak kan het prima maar ammoniak is een raar goedje. Als ik de bakkes erboven hou ga ik al over mijn nek. Maar theoretisch kan het mischien. Maar ik heb de pro's eigenlijk nooit gehoord over ammoniak. Tja het kan een weg naar rome wezen. Maar ik denk dat de pro's een fles ammoniak toch wel eng vinden.
 
nee klopt, en als je op de googlelink klikt kom je uit op een link waar naast ammoniumchloride ook huishoud ammonia ed wordt beschreven.
Waar het om gaat mag toch wel duidelijk zijn, ammoniumchloride gebruiken is simpelweg berekenbaar...het hele nitrifictieproces is berekenbaar.
Maar is je uitgangspunt voer kruimelen dan voeg je een stap toe incl variabelen en moet je uitgaan van het eiwitgehalte en de omzetting daarvan.
Ik verwacht dat die methode duurder zal zijn, en zeker meer een gok is dan "zeker weten" .

In een hoop zaken is de hobby geëvalueerd... EI, CO2, sporenelementen, soil, plantenkweeek in vitro enz enz enz maar in het opstarten van het nitrificatieproces zitten we nog steeds in de jaren 70...voer verkruimelen.
Laten we nu daar ook eens stap voorwaarts mee zetten en stoppen met advies om voer te verkruimelen maar gewoonweg een goede start doen die meetbaar is.
Ik ben overtuigd dat indien winkeliers een start-up pakket leveren in de vorm bijv ammoniumchloride, bacteriepreparaat, meetset en een correcte handleiding er veel minder problemen zouden, minder afhakers en ook minder vragen hier op het forum :)

Ik bedoel vooral dat huishoud ammonia (mits je de concentratie weet wat er soms wel en soms niet opstaat) of kamerplantenvoeding een even berekenbaar en meetbaar resultaat geven. en dikke kans dat die al in het keukenkastje staan, of iig overal te koop in tegenstelling tot ammoniumchloride.

Ik ben het opzich met je eens dat een goed bacteriepreparaat absoluut de moeite waard is, ik gebruik het niet alleen bij de opstart maar standaard in de onderhoudsroutine.
Microben zijn cruciaal voor een gezond aqaurium, met gezonde dieren, etc, dat gaat verder dan nitrificatie alleen.

Maar of het nou nodig is om ammonia toe te voegen..... in zeewater, malawi etc of bakken met veel of sterk vervuilende vis kan ik er nog wel inkomen. Maar in een plantenbak met veel planten en weinig vis is het volgens mij verspilde moeite. Bovendien meetbaar is ook vrij betrekkelijk, Je kunt wel netjes meten dat je bak x ammonia in x tijd omzet naar nitraat, maar wat dat betekend voor het aantal vissen dat je er in kunt stoppen is daarmee nog niet zo precies te zeggen.

Er zijn volgens mij verschillende methodes om een bak in te draaien. het is een kwestie van persoonlijke voorkeur en omstandigheden die bepalen wat het best is.
 
Ik bedoel vooral dat huishoud ammonia (mits je de concentratie weet wat er soms wel en soms niet opstaat) of kamerplantenvoeding een even berekenbaar en meetbaar resultaat geven. en dikke kans dat die al in het keukenkastje staan, of iig overal te koop in tegenstelling tot ammoniumchloride.

Maar of het nou nodig is om ammonia toe te voegen..... in zeewater, malawi etc of bakken met veel of sterk vervuilende vis kan ik er nog wel inkomen. Maar in een plantenbak met veel planten en weinig vis is het volgens mij verspilde moeite. Bovendien meetbaar is ook vrij betrekkelijk, Je kunt wel netjes meten dat je bak x ammonia in x tijd omzet naar nitraat, maar wat dat betekend voor het aantal vissen dat je er in kunt stoppen is daarmee nog niet zo precies te zeggen.

Ammonia maakt het weer een stapje lastiger, meeste flessen bevatten nl een 5% oplossing en dan wordt het rekenwerk.....ammoniumchloride is eenvoudig af te wegen.
Het leukste zou zijn als winkeliers het verkopen, een setje om op te starten zoals ik eerder schreef....kunnen ze er nog wat aan verdienen ook.

Die plantenbak die opstart met emerse planten (die zich eerst weer moeten aanpassen) zullen en na x tijd algen krijgen indien ammonium aanwezig is...vooraf een goede biofilm had de ammonium weggenomen ..ammonium (zelfs lage concentraties) en algen zijn dikke vrienden.
Zitten de algen er eenmaal in wordt het een lastigere klus om nog een goede biofilm te krijgen, en ook weer een lastige klus om de algen kwijt te raken.

vwb meten, je kunt een hoeveelheid ammonium gelijk stellen met een hoeveelheid eiwitten = hoeveelheid voer voor x vissen. Ook nu weer kwestie van rekensommetje dat als tabel bij de handleiding wordt gevoegd.
Maar als je start met bijv 2 ppm en je meet dat dit binnen 24 uur is omgezet is kun je een stap omhoog gaan, ga je 30% meer toevoegen...doe dat 3 weken en je kunt orcas in je aquarium plaatsen.

het probleem is dat velen nu lezen en het lastig vinden...wat bedoeld die nu allemaal.
Maar je kunt het vrij eenvoudig houden en de beginner moet het simpel uitvoeren,...net zoals het toevoegen van plantenbemesting :)
 
Ik zie altijd wel veel mooie bakken van John voorbij komen. Maar ammoniak is een zwaar chemicaal. Zolang er geen levende havende is in de bak kan het prima maar ammoniak is een raar goedje. Als ik de bakkes erboven hou ga ik al over mijn nek. Maar theoretisch kan het mischien. Maar ik heb de pro's eigenlijk nooit gehoord over ammoniak. Tja het kan een weg naar rome wezen. Maar ik denk dat de pro's een fles ammoniak toch wel eng vinden.
zwaar chemicaal en bakkes erbij houden.....staat al op de fles dat je dat niet moet doen.
Ammoniak toevoegen en levende haven al zeker niet doen, is zelfs de streking van deze manier van starten...alles piekfijn klaar en geen nitrietpiek als de levende haven erin komt.
Eng...is een man met breinaalden.
 
Inderdaad, zie ook de info die @janjdk hier al over heeft gegeven. Een zodanige biofilm gecreëerd dat hij zonder negatieve consequenties een groep discussen kon uitzetten.
Ik heb zonder enige nitrietpiek of uitval 12 discussen geplaatst en vanaf dag 1 goed in het voer gezet. Kleinste discus was 12 cm, de grootste 16 cm.
 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ieder moet dat zelf bepalen maar meer dan 90% van de mensen heeft weinig scheikundige knowhow en dan is denk geduld veiliger. Daarbij testen mensen vaak niets in het begin of is ze dat te duur dus dan is de oude methode denk ik voor veel mensen makkelijker.
Maar dat neemt niet weg dat de methode van Jan prima kan werken maar ik mn twijfels of nieuwkomers hier zoveel mee op hebben.

ammonium, nitriet, nitraat en fosfaat is...scheikunde.
Dan ga ik nog niet eens praten over chelaten. Daar haken veel mensen af, en toch wordt het massaal besproken, adviezen gegeven en heeeeeeeel veel verkocht.
Gewoon x ml per 100 liter erin kieperen en klaar.

je snapt dat ik je opmerking een beetje vreemd vind, juist jij adviseert nogal wat scheikunde hier, en ook dat ze moeten testen als ze met een probleem komen.
Dan verwijs je heel vaak naar de website van Corne, ( uitstekende website) als je een advies wilt onderbouwen.....wat doen je dan vaak ? juist ja "moderne" inzichten als raad geven.
Blijf niet bij kruimels hangen maar ga ook hier eens hedendaags over denken.
 
je snapt dat ik je opmerking een beetje vreemd vind, juist jij adviseert nogal wat scheikunde hier, en ook dat ze moeten testen als ze met een probleem komen.
Dan verwijs je heel vaak naar de website van Corne, ( uitstekende website) als je een advies wilt onderbouwen.....wat doen je dan vaak ? juist ja "moderne" inzichten als raad geven.
Blijf niet bij kruimels hangen maar ga ook hier eens hedendaags over denken.

Nou ik kan volgens mij weinig scheikunde adviseren want daar ben ik helemaal niet echt in thuis. Ja wat testen maar dat kan iedereen en zorgen voor voldoende voeding. Maar goed dat zie ik niet als scheikunde Jan. Met stoffen werken die riskant kunnen zijn bij gebruik met onvoldoende kennis is denk ik iets anders.
Ik had in zoverre ook geen kritiek op je methode want die kan prima werken maar voor mij en veel beginners is dat denk ik te ingewikkeld. maar ja daar kunnen we natuurlijk anders over denken ;)k.
 
Ammonia maakt het weer een stapje lastiger, meeste flessen bevatten nl een 5% oplossing en dan wordt het rekenwerk.....ammoniumchloride is eenvoudig af te wegen.
Ammoniumchloride is ook rekenwerk, tis maar 34% ammonium de rest is chloride. of je nou met 5 % of 34 % rekent doet er niet zoveel toe.
 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ieder moet dat zelf bepalen maar meer dan 90% van de mensen heeft weinig scheikundige knowhow en dan is denk geduld veiliger. Daarbij testen mensen vaak niets in het begin of is ze dat te duur dus dan is de oude methode denk ik voor veel mensen makkelijker.
Maar dat neemt niet weg dat de methode van Jan prima kan werken maar ik mn twijfels of nieuwkomers hier zoveel mee op hebben.
Nou ik kan volgens mij weinig scheikunde adviseren want daar ben ik helemaal niet echt in thuis. Ja wat testen maar dat kan iedereen en zorgen voor voldoende voeding. Maar goed dat zie ik niet als scheikunde Jan. Met stoffen werken die riskant kunnen zijn bij gebruik met onvoldoende kennis is denk ik iets anders.
Ik had in zoverre ook geen kritiek op je methode want die kan prima werken maar voor mij en veel beginners is dat denk ik te ingewikkeld. maar ja daar kunnen we natuurlijk anders over denken ;)k.

Precies dat, testen kan iedereen.

Zijn we vergeten wat er in de (drup) test kits zitten? ( de uitroep tekens vliegen je om je oren )
En wil je zeggen dat je echt niks gevaarlijks in huis hebt staan? ( terwijl elke nieuweling een test kit "moet" hebben, kan je ook zeggen dat dat niet verantwoord is. )

En dat is ook het probleem, mensen zien het veel te ingewikkeld en blijven daarom maar weg.

Naja volgende maand ga ik aan de gang, wachtende op nog een bak kan ik ze meteen alletwee indraaien.
Dus hou je adem maar niet in maar daarna zal ik er uitgebreid verslag van doen.
 
In essentie is het indraaien met ammonium chloride inderdaad niet ingewikkeld of gevaarlijk, helemaal omdat er juist met deze methode nog geen vis bij komt kijken. Het is niet anders dan plantenvoeding zelf maken zoals velen hier doen.

Naja volgende maand ga ik aan de gang, wachtende op nog een bak kan ik ze meteen alletwee indraaien.
Dus hou je adem maar niet in maar daarna zal ik er uitgebreid verslag van doen.

Ik wens je succes en ben benieuwd!
 
Op zich zou het een hele mooie opstart methodiek zijn. Echter om dit tot een succes te laten worden, moet iemand hier eens een duidelijke instructie gaan plaatsen.
Beter in een apart topic.

Op dit moment ontbreekt het aan een overzicht.

Dus wat is er nodig? Denk aan chemicalien.

Wat is de dosering?

Hoe lang moet dit gebeuren?

Als iemand dit op zich wil nemen, dan denk ik dat er een nieuwe revolutie ontstaat.
Dus een handleiding schrijven. En dat kan evt onder recources of in een EU.

Ik weet 100% zeker dat dit gaat werken. Echter zul je hoe dan ook een vorm van organische belasting moeten toevoegen.
Want die stap ontbreekt nog. De omzetting van organisch afval naar ammoniak dat doen de heterotrofe bacterien.

Ik heb lang geleden een test gelezen, waarbij getest werd hoe effectief de verschillende filtermaterialen zijn bij opstart.
Dus hoe lang duurt het eer de volledige cyclus is bereikt en wat is de verwerkings capaciteit.
Dat werd dus bepaald met de verwerking van ammoniak naar nitraat.
Kan het alleen niet meer vinde.
 
En wil je zeggen dat je echt niks gevaarlijks in huis hebt staan?

Ja natuurlijk wel maar ik wilde er mee zeggen dat met ammoniumchloride werken voor veel leden in een aquarium beangstigend kan zijn en dat veel dan liever opstarten met wat vlokvoer. Het beste is om inderdaad een testkoffer te hebben maar de meeste kunnen zelf vaak niet testen dus dan wordt het ook al een lastig verhaal.
Nogmaals: de methode zal best goed werken hoor maar daar heb ik geen ervaring mee ;)k. Ik denk dat je voor beginners het zo eenvoudig mogelijk moet houden want anders kan de lol er snel afgaan.
 
Niet helemaal met je eens John. Beginners op dit forum krijgen zo veel advies, over honderden euros aan LED lampen, CO2 installaties en vaak wordt ook verwezen naar de poedertjes om zelf plantenvoeding te maken. Daar past het indraaien met ammoniak wat mij betreft prima tussen. Een van de belangrijkste dingen die je als beginner goed kan doen, en hierdoor bijdragen aan een positieve start van de hobby, is het correct indraaien. Dat voorkomt zoveel problemen met alg en dode vissen in het begin. Ik zie te vaak mensen 'indraaien' met helemaal niets, geen voer of andere ammonia bron en eigenlijk is die bak dan niet eens ingedraaid. Met geluk staan er ook wat planten in en hierdoor zal hopelijk het meeste ammoniak die door de eerste vissen geïntroduceerd wordt opgenomen worden (dit 'geluk' heeft ook een groot nadeel, de echte stikstofkringloop in je aquarium komt dan zeer traag op gang en kan tot veel problemen leiden op langere termijn) maar in andere gevallen zal dit tot een alg-explosie leiden en/of sterfte van de eerste vissen. En dan einde hobby.

Het indraaien met verkruimeld voer zal overigens best ook werken maar het is zo ongecontroleerd. Je doet het meer op geluk dan op enige wetenschap. En met plantenvoeding zeggen we ook niet van ach, gooi er af en toe maar een dopje in.. toch?

En over beginners gesproken.. In dit topic werd er specifiek naar gevraagd!
 
Niet helemaal met je eens John. Beginners op dit forum krijgen zo veel advies, over honderden euros aan LED lampen, CO2 installaties en vaak wordt ook verwezen naar de poedertjes om zelf plantenvoeding te maken.

Ja daar heb je een punt maar ook dan hoor je al vaak geluiden dat men dit ingewikkeld vindt en niet weet hoe of wat. Natuurlijk kun je het beter goed aanpakken om geen problemen te krijgen na verloop van tijd. Maar ik denk dat je best ver kan komen met de ouderwetse methode van wat voer verkruimelen en het hebben van geduld. Maar gelukkig is iedereen er vrij in om de voor hem of haar beste methode te kiezen en zelf ben ik dan ook wel benieuwd hoeveel mensen de hier aangehaalde methode zullen verkiezen boven de ouderwetse methode.

Ik wil de bedoelde methode ook niet ter discussie stellen want dat zal best wel werken maar heb wel het idee dat dit voor velen net een brug te ver is maar goed dat is dan ook mijn persoonlijke kijk hierop ;)k
 
Gotta start somewhere, right? :cool:

En ja te veel voeding voor een plant zorgt voor dat de plant afsterft.
Planten heb ik wel wat ervaring mee en zelfs te veel water zorgt voor een slome groei.
Ligt ook heel veel aan wat voor planten je hebt, sommige hebben niet eens extra voeding nodig.
 

Terug
Bovenaan