Waar laat je de deksel met licht?


Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Berichten
431
Locatie
Gelderland
Ik heb geen idee of dit hier goed staat, maar ik gooi mijn rare vraag maar ff op.

Er zullen hier meerdere leden zijn die in het bezit zijn van een Superfish tropical Kit, zelf heb ik de Start 30 staan. Deze hebben een vaste deksel met de verlichting er in vast.

Als jullie je bak verschonen, waar laten jullie dan de deksel? Ik bedoel, zonder de verlichting zie ik helemaal niets, althans niet genoeg om hem goed schoon te maken.
Dus de deksel balanceert nu schuin op het achterste ruitje tegen de muur aan, dan zie ik nog iets, met als gevolg dat ie er regelmatig achter valt..... met een hoop gevloek als gevolg:mad:
Hoe houden jullie licht in de bak zodat je ziet wat je doet met zulke deksels??
 
Ik heb deze bak niet maar heb diverse nano s gehad met vaste kap en de verlichting in de kap en inderdaad is dan het licht in de bak tijdens onderhoud minimaal maar ja overdag was dat hier prima te doen. Kun je anders niet iets van een stokje schuin onder de kap zetten waardoor hij wel deels openstaat en nog wat licht in de bak geeft?
 
Zit jouw deksel scharnierend vast aan de achterkant?
Dat heb ik met een bak en dat felle ledlicht verblind hier me netvliesen.
16571061094021953737323.jpg
1657106055966498842125.jpg
ook met een klein stukje open vindt ik het al te veel.
Ik ben hier van plan om het kapje van de scharnieren los te zagen of door te knippen
1657106173266363958529.jpg
zodat ik het opzij kan schuiven en kan zien wat ik doe.
 
Zit jouw deksel scharnierend vast aan de achterkant?
Dat heb ik met een bak en dat felle ledlicht verblind hier me netvliesen.
Bekijk bijlage 345765Bekijk bijlage 345764ook met een klein stukje open vindt ik het al te veel.
Ik ben hier van plan om het kapje van de scharnieren los te zagen of door te knippenBekijk bijlage 345766 zodat ik het opzij kan schuiven en kan zien wat ik doe.
Nee, de mijne heeft geen scharnieren, ik moet de gehele deksel er vanaf halen.
 
Heb je een foto van de bak met de deksel dicht en open? Ik heb nog nooit een bak gehad waar de deksel/kap niet vast opzat.
 
Ik heb deze bak niet maar heb diverse nano s gehad met vaste kap en de verlichting in de kap en inderdaad is dan het licht in de bak tijdens onderhoud minimaal maar ja overdag was dat hier prima te doen. Kun je anders niet iets van een stokje schuin onder de kap zetten waardoor hij wel deels openstaat en nog wat licht in de bak geeft?
Dat kan ik proberen. Hij staat hier in de keuken om een hoekje, en ook al staat de zon in de keuken, dan vind ik het toch lastig te zien wat ik doen, ook qua vuil opzuigen en niet de garnalen meenemen :eek:
 
Pas op met de zon dat je geen algenexplosie gaat krijgen met dat felle licht.
 
Bij mijn 57l zet ik de kap tegen de zijkant. Heb dan toch licht maar word niet verblind :p
 
Ik heb geen idee of dit hier goed staat, maar ik gooi mijn rare vraag maar ff op.

Er zullen hier meerdere leden zijn die in het bezit zijn van een Superfish tropical Kit, zelf heb ik de Start 30 staan. Deze hebben een vaste deksel met de verlichting er in vast.

Als jullie je bak verschonen, waar laten jullie dan de deksel? Ik bedoel, zonder de verlichting zie ik helemaal niets, althans niet genoeg om hem goed schoon te maken.
Dus de deksel balanceert nu schuin op het achterste ruitje tegen de muur aan, dan zie ik nog iets, met als gevolg dat ie er regelmatig achter valt..... met een hoop gevloek als gevolg:mad:
Hoe houden jullie licht in de bak zodat je ziet wat je doet met zulke deksels??
Even kijkend naar een filmpje op YouTube zie ik dat je de kap er gewoon helemaal af kan pakken?

 
Even kijkend naar een filmpje op YouTube zie ik dat je de kap er gewoon helemaal af kan pakken?

ja dat klopt.... dus hoe zetten anderen hem dan zodat je het licht kunt gebruiken om je bak schoon te maken? Als ik hem op het randje zet, valt ie er regelmatig achter. Dat ie erin valt heb ik ook al mee gemaakt.. Zonder de verlichting zie ik niet goed of ik vuil weg zuig... Hoe doen anderen dit dan?
IMG_20220706_1408339.jpg
IMG_20220706_1408580.jpg
IMG_20220706_1409167.jpg
 
Lastig met onderhoud zie ik gelet op het kleine klepje waar je niet doorheen kan werken. Niet de allerbeste manier voor zo n bakje dus.
Misschien hem overdwars links leggen en dan aan de andere kant je onderhoud doen en dan omwisselen.
 
Tip van Flip (onee van Antje) koop opzetverlichting zodat je die kan gebruiken bij onderhoud (Wish verkoopt dergelijke lampen ook)
 
ja dat klopt.... dus hoe zetten anderen hem dan zodat je het licht kunt gebruiken om je bak schoon te maken? Als ik hem op het randje zet, valt ie er regelmatig achter. Dat ie erin valt heb ik ook al mee gemaakt.. Zonder de verlichting zie ik niet goed of ik vuil weg zuig... Hoe doen anderen dit dan?
Bekijk bijlage 345783Bekijk bijlage 345784Bekijk bijlage 345785
Aquarium klem lampje aanschaffen? Ze zijn er in vele verschillende soorten!

 
Die waait snel uit onder in de bak.:rolleyes:
Bij een bouwmarkt een LED bouwlamp halen voor een paar tientjes, die tijdens onderhoud tegen een van de zijruiten hangen en je kunt zelfs door je vissen heen kijken.
HAHA, nou die staat in de garage, die is zelfs groter dan mijn bakje..... daarmee heb ik wel genoeg licht ja :cool::ROFLMAO:
 
Aquarium klem lampje aanschaffen? Ze zijn er in vele verschillende soorten!

Ja net als @Nicolientje-W is dit denk ik voor mij de beste oplossing.
Met de deksel ernaast zetten... tja, bij mij vallen ze... dit is beter(y)
 
Ik zou het liever zo doen dan met die losse klemlampjes want die heb ik ook op 2 nano s en ik heb al een paar keer gehad dat ik met onderhoud er tegenaan stoot en ze eraf donderen en zo n lamp moet niet in de bak vallen. Misschien ben ik te lomp en ik let er nu heel goed op dat ik voorzichtig te werk ga.
 
Ik zou het liever zo doen dan met die losse klemlampjes want die heb ik ook op 2 nano s en ik heb al een paar keer gehad dat ik met onderhoud er tegenaan stoot en ze eraf donderen en zo n lamp moet niet in de bak vallen. Misschien ben ik te lomp en ik let er nu heel goed op dat ik voorzichtig te werk ga.
Nou daar zeg je wat hoor.....ik ben inderdaad zo lomp:unsure:
Over een week is aan de beurt voor de schoonmaak.... ik ga even alle opties na.
 

Terug
Bovenaan