Waar komt toch die alg vandaan


Ja het is in elk geval per geval anders en hangt inderdaad van veel factoren af waarbij de Anubia die je noemt een mooi voorbeeld is.
Hoevaak een tekort de oorzaak is durf ik niet in een getal uit te drukken maar ik heb zelf wel de indruk dat bij de meeste mensen met algen er een tekort is. Of juist een teveel aan licht en ja dan heb je het kip/ei verhaal;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ik denk dat die driehoek hoofdzakelijk aangeeft dat die drie dingen in balans moeten zijn. Het maakt in wezen niet uit in welke hoek je begint om de balans te realiseren.
Ik zou het ook andersom doen. Kijk eerst wat je niet wilt/kunt veranderen. De rest volgt daaruit.
- Als je geen CO2 installatie wilt aanschaffen dan zul je dus je licht moeten aanpassen om een tekort te voorkomen. Mogelijk moet je dan ook bepaalde planten opgeven.
- Als je niet zonder felrode planten wilt dan zul je dus een krachtige lamp nodig hebben, en dus CO2 en mest moeten toevoegen. Mogelijk moet je daar dan aanpassingen doen.

Voor alle drie geldt dat er geen exacte waarde is, maar een bereik. Je hebt dus de grenzen teveel en te weinig waar je tussen moet blijven.

Ik ben het wel met Benvo eens dat goed is om je vooraf te verdiepen in hoe je een werkende combinatie krijgt. Maar als je, zoals velen van ons, eerst zomaar wat gedaan hebt en merkt dat de balans zoek is, dan kijk je wat je niet bereid bent te veranderen en pas je de rest aan. Het is en blijft altijd mogelijk om later nog problemen te herstellen. Dat brengt dan meer gedoe dan het in een keer goed doen, maar ach, wie heeft er leren fietsen zonder een keer te vallen?
Die driehoek begint met het licht. Dat is niet zonder grond. Namelijk dat er allereerst een juiste licht hoeveelheid moet zijn om groeistart en groei mogelijk te maken. Groei die vervolgens om voedsel vraagt. Die driehoek kan je dus NIET omdraaien. Het heeft geen zin om te voeden wanneer er nog geen groei is.
 
Mijn punt is, het is overmatig simplistisch om te zeggen dat algen alleen ontstaan door tekorten. Het is bewust je ogen dicht houden voor de overige mogelijke oorzaken.

Het is als zeggen dat je alleen maar kan verdrinken omdat je geen zwemdiploma hebt. Ondanks dat dat in veel gevallen zal bijdragen, is het niet de enige mogelijke oorzaak. En zelfs wanneer het meespeelt, is het zelden de enige oorzaak.

Ik begrijp de wens om te simplificeren, echt, maar het werkt niet altijd.

Je zegt dat er algen ontstaan in een bak met alleen water omdat er een co2 tekort is, en dat je dat kan oplossen door minder licht te geven. Dan is er toch licht teveel? Niet co2-tekort. Op z'n minst zijn beide een mogelijkheid. En waarschijnlijk spelen nog veel meer factoren een rol.
Algen zetten kooldioxide met hulp van licht en water om in koolhydraten en zuurstof. Maar ze zijn ook anorganische elementen als nitraat en fosfaat als voedingstof nodig die ze kunnen omzetten in eiwitten en vetten. Dit om cellen te kunnen bouwen. Zelfs magnesium, ijzer en ook koper zijn van belang voor algen om te kunnen groeien. Maar algen kunnen (nog) leven met beperkte hoeveelheden van het genoemde voedsel aanbod in zoetwater daar waar planten, die onder meer dezelfde zaken vragen, de strijd moeten opgeven. Daar is het begrip van de tekorten. (De groei van een plant wordt bepaald door de beperkende factor. Wet van Liebig.) Tekorten dus voor de planten! Niet voor algen, waardoor er soms verwarring over het begrip "tekorten" kan ontstaan. En waardoor dus algen groei mogelijk vergroot wordt. Maar algen kunnen ook ontstaan door vervuiling in verschillende vormen. Maar eigenlijk zie je ook hier weer dat planten er eerder de dupe worden. En dus hetzelfde effect het gevolg zal zijn. Wanneer er wel een goede verhouding in een aquarium zit heeft een plant een voordeel t.o.v. een alg, ze is sterker, heeft veelal beter voedselopname mogelijkheden als er voldoende aanbod is en kan er daardoor zorg voor dragen dat algengroei onder controle zal blijven. Overigens is er ook nog een verschil op te merken in de strijd tussen plant en alg. Sommige planten zijn soms aanzienlijk beter in de opname van bijvoorbeeld fosfaat als andere planten waardoor daar waar een overschot van fosfaat is er een sterke groei van juist die planten voorkomt ten koste van algen. Maar goed, dit is, eenvoudig gezegd, zoals ik het zie.
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn altijd aanwezig maar het tekort is de trigger om zich te openbaren. Ook in bv een bak zonder planten en vrij veel licht zul je snel zien dat er alg op stenen, eamen komt omdat er een tekort is zonder voeding.
Met een overschot zie je geen algen als de boel in balans is.
Dus jij stelt dat een bak met de juiste voeding geen alg krijgt terwijl er geen planten in zitten. Wat is dan die "balans" die de alg weg houd? De trigger snap ik, en als je planten tekorten hebben en gaan lekken en de alg daar op af komt dat snap ik (en dat het bij elke alg net iets anders werkt snap ik ook dus we hebben het nu ook over verschillende algen en situaties door elkaar natuurlijk)

Baardalg is natuurlijk afhankelijk van de lekkende plant. Die komt daar letterlijk op af. Penseelalg gaat op de biofilm zitten die houd van de overschotten van doc die zwakke planten hebben. (Hoewel ook andere triggers dat kunnen veroorzaken)

Maar als je geen planten hebt wat hebben die algen dan daar te zoeken? Dan is het gewoon een bak water met een rots, En maakt het dan nog uit of je driehoek compleet is? Als de alg vind alles wat hij nodig heeft, of hij vind het niet. Dat maakt die overschotten in de ei niet beter denk ik. Dan geef je hem alles wat hij nodig heeft om als nog te gaan groeien

De gouden driehoek is voor de plant dat staat los van de alg. De plant heeft de driehoek in balans nodig. De alg zal het een worst wezen. Wat de alg wil is zo veel mogelijk carbon binnen krijgen. Het liefst uit de biofilm waar hij aanhecht.

De sporen van algen zijn altijd in het aquarium aanwezig. Algen niet. Algen horen er bij maar je algen helemaal weg krijgen en weg houden. Maar dat krijg je vooral voor elkaar zonder overschotten en zonder gebreken. Binnen de bandbreedtes maar ook zeker niet er boven.

Zolang de bacteriën in je bak met genoeg zijn, en je gezonde planten hebt, dan heb je geen verhoogd doc, dan kan je nooit een algenplaag krijgen. Verander je iets aan de driehoek voor je planten. Waardoor er tekorten of overschotten zijn. Waardoor dus de planten lekken Dan maak je het de alg alleen maar makkelijker.

En de alg die verzwakt vervolgens de planten nog meer, en dan heb je een plaag.

Wat zorgt dat de balans de algen weg houd als je geen plant hebt in het midden van de driehoek? De antialgenfee?😂
 
Dus jij stelt dat een bak met de juiste voeding geen alg krijgt terwijl er geen planten in zitten. Wat is dan die "balans" die de alg weg houd? De trigger snap ik, en als je planten tekorten hebben en gaan lekken en de alg daar op af komt dat snap ik (en dat het bij elke alg net iets anders werkt snap ik ook dus we hebben het nu ook over verschillende algen en situaties door elkaar natuurlijk)
Ja het is heel ingewikkeld maar als de bacteriecultuur goed op orde is dan zou je volgens mij ook een bak zonder planten algvrij moeten kunnen houden zonder toevoegingen zolang je maar niet teveel licht hebt.
Ik heb bv een nano met garnalen zonder planten en weinig licht (5W). Die blijft netjes algvrij tot bij de zomerdag er af en toe wat zon en dus meer licht invalt en dan zie ik op de ramen wat groene aanslag.
Het is denk ik ook een balans tussen de hoeveelheid licht en stoffen zoals bv co2 en fosfaat.

Mijn idee is dat je niet altijd planten nodig hebt om een bak algenvrij te houden. Maar ja dan moet de hoeveelheid licht beperkt zijn. Dat zie ik dus in mijn garnalenbakje.
 
Ik denk dat die driehoek hoofdzakelijk aangeeft dat die drie dingen in balans moeten zijn. Het maakt in wezen niet uit in welke hoek je begint om de balans te realiseren.
Ik zou het ook andersom doen. Kijk eerst wat je niet wilt/kunt veranderen. De rest volgt daaruit.
- Als je geen CO2 installatie wilt aanschaffen dan zul je dus je licht moeten aanpassen om een tekort te voorkomen. Mogelijk moet je dan ook bepaalde planten opgeven.
- Als je niet zonder felrode planten wilt dan zul je dus een krachtige lamp nodig hebben, en dus CO2 en mest moeten toevoegen. Mogelijk moet je daar dan aanpassingen doen.

Voor alle drie geldt dat er geen exacte waarde is, maar een bereik. Je hebt dus de grenzen teveel en te weinig waar je tussen moet blijven.

Ik ben het wel met Benvo eens dat goed is om je vooraf te verdiepen in hoe je een werkende combinatie krijgt. Maar als je, zoals velen van ons, eerst zomaar wat gedaan hebt en merkt dat de balans zoek is, dan kijk je wat je niet bereid bent te veranderen en pas je de rest aan. Het is en blijft altijd mogelijk om later nog problemen te herstellen. Dat brengt dan meer gedoe dan het in een keer goed doen, maar ach, wie heeft er leren fietsen zonder een keer te vallen?
Ik ben het zelf hier helemaal mee eens
Die driehoek begint met het licht. Dat is niet zonder grond. Namelijk dat er allereerst een juiste licht hoeveelheid moet zijn om groeistart en groei mogelijk te maken. Groei die vervolgens om voedsel vraagt. Die driehoek kan je dus NIET omdraaien. Het heeft geen zin om te voeden wanneer er nog geen groei is.
En ik denk dat ben hier ook gelijk heeft voor een stuk, allereerst heeft de plant voldoende licht nodig, dit klopt, maar, allereerst heeft de plant voldoende voeding en bouwstoffen nodig? Klopt toch? Máár allereerst heeft de plant een groei medium nodig, sterker nog, de plant heeft als allereerst een celkern nodig, namelijk de celkernen van zn ouderlijke plant.

Deze celkern heeft voedsel nodig om zichzelf te splitsen, en energie nodig, photosynthese. Hij heeft het allemaal nodig. Vandaar de driehoek, een gelijkbenige driehoek, waar alle punten of het er nou 3 zijn of 100 allemaal even belangrijk zijn. Want zonder begint de plant niets (tekorten)

Daarna pak je de wet van liebig er bij, en je pakt je plant er bij die alles heeft, en dan kijk je naar de tekorten om de plant beter te laten groeien.

Tenzei de plant goed genoeg groeit. Dan kijk je ook naar de wet van liebig maar kan je vervolgens de overschotten afschaven.

Of je van links naar rechts of van rechts naar links gaat maakt niet veel uit. Al is het zeker zo, wat ik niet ontken. Makkelijker om eerst overschotten toe te dienen, als je planten dan vervolgens signalen geeft van tekorten. Dan is het veel makkelijker om uit te vinden wat deze tekorten zijn. Doe je dat anders om dan kan het een eeuwenoude strijd blijven tussen minder en meer doseren.

Dat een situatie doorgaans minder wenselijk is betekend niet dat de situatie geen mogelijkheid is. Bijde kanten hebben hun voordelen en nadelen.
 
Hi , elk nadeel heeft ze voordeel ik vind wel dat jij hier megasnel deskundig aan het worden bent😁meer iets voor gevorderden.
Lijkt wel neo vd matrix die pakte ook alles zo snel op.
Naar de titel vh topic mag je het af en toe ook wel uit jip en janneke kopieren en naar eigen smaak aanpassen😗
 
Ja het is heel ingewikkeld maar als de bacteriecultuur goed op orde is dan zou je volgens mij ook een bak zonder planten algvrij moeten kunnen houden zonder toevoegingen zolang je maar niet teveel licht hebt.
Ik heb bv een nano met garnalen zonder planten en weinig licht (5W). Die blijft netjes algvrij tot bij de zomerdag er af en toe wat zon en dus meer licht invalt en dan zie ik op de ramen wat groene aanslag.
Het is denk ik ook een balans tussen de hoeveelheid licht en stoffen zoals bv co2 en fosfaat.

Mijn idee is dat je niet altijd planten nodig hebt om een bak algenvrij te houden. Maar ja dan moet de hoeveelheid licht beperkt zijn. Dat zie ik dus in mijn garnalenbakje.
Ik weet inderdaad ook wel dat er in de biofilm veel rondgewisseld word aan voedingsstoffen door bacteriën. Een dikke bodem kan ook helpen de carbon om te zetten naar zuurstof en molm.
Maargoed het worden nu 2 discussies,
1 de driehoek die wel of niet kan omdraaien
2 de alg die wel of niet weg blijft met of zonder planten.

Over dat laatste gesproken denk ik dat de bacteriën zeker een grote rol spelen bij het vermijden van alg. Dat heb ik laatst ook in 1 van die videos terug gehoord over de biofilm.

Ik denk dat we onderschatten hoe grote rol de bodem en biofilm met de alg mee speelt want betreft het verwerken van bijvoorbeeld doc voordat de alg er mee aan de haal kan (eenmaal aan de haal word het makkelijk van kwaad tot erger natuurlijk)

Dat zou dan betekenen dat de driehoek hoe dan ook belangrijk is niet alleen voor de planten maar ook voor de bacteriën.
Hoewel ik er zeker bij blijf, minder licht kan de oplossing zijn (vooral in een bak zonder planten) en licht mag zeker als een te veel gezien worden net zoals co2.

Alleen moet er zeker afgevraagd worden of het passend is in een situatie. Het is of of, je kan niet geen co2 toedienen en verwachten dat moeilijke planten het goed doen. Of je licht terug schroeven, eventueel lean dose en je moeilijke planten gedag zwaaien. Of investeren in goedde voeding en co2 en hopen dat de planten het goed doen
 
Vaak zie je in bv een Malawibiotoop veel alg op de stenen en dat is logisch want daar voeg je niks toe in de regel en zal er snel een tekort aan co2/po4 zijn en dat geeft dan die mooie groene stenen.
In de Tanganyaka die ik destijds had voegde ik ook niks toe en de schelpen zijn dan heel rap bealgd omdat er een co2 tekort was. Nu hoort dat bij zo n bak maar het was niet mijn ding.

Dat lijkt mij onzin.
Algen groeien goed als de omstandigheden goed zijn. Algen hebben CO2 nodig om te groeien. Net als planten. Het is een soort plant.
Een tekort aan CO2 op zich gaat nooit een alg plezieren.

Algen hebben alles nodig wat planten ook lekker vinden. ELK tekort betekent dat OOK de alg benadeeld wordt. Echter, omdat de alg met minder toe kan houd hij het nog wel vol. Ik blijf bij mijn conclusie dat de aanwezigheid van gezonde planten er iets mee te maken moet hebben. Dat hele voedingsstoffen verhaal geeft geen direct verband. Wel zorgt het ervoor dat de planten gezond zijn, en dat zorgt er dan weer voor dat de algen in toom blijven.
Als er genoeg licht, CO2 en alle voedingsstoffen is kun je toch algen hebben. Juist in die Malawibakken, waar geen planten zijn.


Die driehoek begint met het licht. Dat is niet zonder grond. Namelijk dat er allereerst een juiste licht hoeveelheid moet zijn om groeistart en groei mogelijk te maken. Groei die vervolgens om voedsel vraagt. Die driehoek kan je dus NIET omdraaien. Het heeft geen zin om te voeden wanneer er nog geen groei is.

Ik vind dat je teveel focust op die volgorde. De gezondheid van een plant is geen voorbijgaand proces. Het is een CONTINU proces. Waar het BEGINT is eigenlijk niet zo belangrijk. Het gaat er juist om dat we willen dat het BLIJFT werken. Om dat proces in gang te houden zijn alle factoren van gelijkwaardig belang. Het maakt niet uit of het een het ander veroorzaakt. Het zit toch allemaal aan elkaar vast.
Eerst geef je gas en dan gaat je auto brandstof zuipen. Maar als je nauwelijks brandstof in de tank hebt dan is het niet verstandig om veel gas te geven. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het begint met genoeg brandstof hebben. Ander gaat dat gas geven er onherroepelijk in resulteren dat je ergens stil komt te vallen. Hetzelfde geld voor lucht. Dat heeft die motor ook nodig.
 
😀drukke malawies geven perfect co2 en mest af om iets van te groeien qua flora.
 
blijf bij mijn conclusie dat de aanwezigheid van gezonde planten er iets mee te maken moet hebben.
Ik denk dus dat het niet de gezonde planten zijn die de alg weg houden, het zijn de ongezonde planten die de alg aantrekken (vanwege het lekken van voedingsstoffen) op een gezonde plant heeft de alg niets te zoeken

Naast de gezonde plant dus ook niet. Omdat er vaak naast een gezonde plant ook een dunne biofilm is waar de bacteriën het kleine beetje DOC in de hand kan houden. Als dan de planten gaan lekken, krijg je niet alleen dat de alg op de planten gaan zitten. Maar de biofilm raakt verdikt door het overschot aan DOC. Dit is wat de alg zo aantrekt. Zo gauw de planten weer gezond raken, raakt de biofilm ook weer gezond. En dan verdwijnt de alg.

Het zijn de eiwittenen koolhydraten. Vandaar dat alg ook ontstaat bij teveel voeren. Dan gaat het nog niet eens om de hoeveelheid no3 bijvoorbeeld. Dat verklaart ook waarom de ei niet perse alg betekent. Zo is het voor mij logisch gaan klinken althans.

Of denk je dat er nog iets anders zou kunnen zijn?

Ik voel me eindelijk begrepen dat maakt me echt blij! ik dacht echt al een jaar lang er klopt iets niet met die driehoek 😂 zo heel raar zit ik dan niet te denken in iedergeval 😆 ben blij met de gezonde discussies, ook van benvo en john. Super leerzaam!
 
Ik denk dus dat het niet de gezonde planten zijn die de alg weg houden, het zijn de ongezonde planten die de alg aantrekken (vanwege het lekken van voedingsstoffen) op een gezonde plant heeft de alg niets te zoeken
Daarmee verklaar je niet dat er ook algen zijn in een omgeving zonder planten.
Bovendien is DOC niet iets magisch. Dissolved Organic Compounds. Het zijn dus deeltjes organisch materaal dat in water opgelost zit. Logischerwijs komt dat van planten of dieren en zit er dus DNA in. Een bron van koolstof, fosfor en stikstof. Al die dingen die er anders ook zijn in de vorm van CO2, NH3, NO2/3 en PO4. In wezen dus geen buitengewone dingen.
 
Daarmee verklaar je niet dat er ook algen zijn in een omgeving zonder planten.
Bovendien is DOC niet iets magisch. Dissolved Organic Compounds. Het zijn dus deeltjes organisch materaal dat in water opgelost zit.
Ja dat is ook zo... Als je een bak hebt zonder planten en teveel licht waardoor algen ontstaan is het ook niet zo dat er magischerwijs meer DOC ontstaat natuurlijk 😅 of het zou door de bodem en bacteriën moeten gebeuren. Ik bedoel als de DOC het gebrek van de alg is waardoor hij weg blijft tijdens het houden aan de gouden driehoek. Want eigenlijk proberen we de wet van liebig op de alg toe te passen. Wat is de ontbrekende factor van een alg wanneer er gezonde planten zijn. Of zelfs in een bak zonder planten.

Hoewel je kan balanseren wat je wilt. Is een bak zonder planten en veel licht niet gewoon altijd een vraag om alg? Ik bedoel misschien maakt het gewoon niet uit wat je in een bak gooit als je veel licht geeft krijg je gewoon alg. (Zonder planten)
 
Ik ben het zelf hier helemaal mee eens

En ik denk dat ben hier ook gelijk heeft voor een stuk, allereerst heeft de plant voldoende licht nodig, dit klopt, maar, allereerst heeft de plant voldoende voeding en bouwstoffen nodig? Klopt toch? Máár allereerst heeft de plant een groei medium nodig, sterker nog, de plant heeft als allereerst een celkern nodig, namelijk de celkernen van zn ouderlijke plant.

Deze celkern heeft voedsel nodig om zichzelf te splitsen, en energie nodig, photosynthese. Hij heeft het allemaal nodig. Vandaar de driehoek, een gelijkbenige driehoek, waar alle punten of het er nou 3 zijn of 100 allemaal even belangrijk zijn. Want zonder begint de plant niets (tekorten)

Daarna pak je de wet van liebig er bij, en je pakt je plant er bij die alles heeft, en dan kijk je naar de tekorten om de plant beter te laten groeien.

Tenzei de plant goed genoeg groeit. Dan kijk je ook naar de wet van liebig maar kan je vervolgens de overschotten afschaven.

Of je van links naar rechts of van rechts naar links gaat maakt niet veel uit. Al is het zeker zo, wat ik niet ontken. Makkelijker om eerst overschotten toe te dienen, als je planten dan vervolgens signalen geeft van tekorten. Dan is het veel makkelijker om uit te vinden wat deze tekorten zijn. Doe je dat anders om dan kan het een eeuwenoude strijd blijven tussen minder en meer doseren.

Dat een situatie doorgaans minder wenselijk is betekend niet dat de situatie geen mogelijkheid is. Bijde kanten hebben hun voordelen en nadelen.
Een plant heeft niet allereerst voeding en bouwstoffen nodig als aangegeven in de driehoek. Daar spreken we over later toegevoegde voeding. Een plant ontstaat vanuit een vrucht. Zaad dus. Daar vanuit kiemt een plant en gebruikt daarvoor het reserve voedsel in het zaad. Zoals een kuiken eerst gevoed wordt vanuit het ei alvorens de schaal te breken. Zodra de ontkieming heeft plaatsgevonden en het eerste groen zichtbaar wordt is er licht, CO2 en water nodig om een fotosynthese proces op gang te helpen. De plant zet deze waarden om in glucose en een voor de plant afval product, zuurstof. Die glucose, suikers, wordt weer gebruikt om andere stoffen te maken. Er is dus pas nu groei waarbij de plant de voedsel vraagt die wij waar en in de gevraagde hoeveelheid kunnen toevoegen. De driehoek begint dus bij het licht direct na de ontkieming. Tot aan die tijd heeft het de voeding uit het zaad gebruikt niet de omgeving aanwezige of toegevoegde voedsel.
 
Dat lijkt mij onzin.
Algen groeien goed als de omstandigheden goed zijn. Algen hebben CO2 nodig om te groeien. Net als planten. Het is een soort plant.
Een tekort aan CO2 op zich gaat nooit een alg plezieren.

Algen hebben alles nodig wat planten ook lekker vinden. ELK tekort betekent dat OOK de alg benadeeld wordt. Echter, omdat de alg met minder toe kan houd hij het nog wel vol. Ik blijf bij mijn conclusie dat de aanwezigheid van gezonde planten er iets mee te maken moet hebben. Dat hele voedingsstoffen verhaal geeft geen direct verband. Wel zorgt het ervoor dat de planten gezond zijn, en dat zorgt er dan weer voor dat de algen in toom blijven.
Als er genoeg licht, CO2 en alle voedingsstoffen is kun je toch algen hebben. Juist in die Malawibakken, waar geen planten zijn.




Ik vind dat je teveel focust op die volgorde. De gezondheid van een plant is geen voorbijgaand proces. Het is een CONTINU proces. Waar het BEGINT is eigenlijk niet zo belangrijk. Het gaat er juist om dat we willen dat het BLIJFT werken. Om dat proces in gang te houden zijn alle factoren van gelijkwaardig belang. Het maakt niet uit of het een het ander veroorzaakt. Het zit toch allemaal aan elkaar vast.
Eerst geef je gas en dan gaat je auto brandstof zuipen. Maar als je nauwelijks brandstof in de tank hebt dan is het niet verstandig om veel gas te geven. Je zou dus ook kunnen zeggen dat het begint met genoeg brandstof hebben. Ander gaat dat gas geven er onherroepelijk in resulteren dat je ergens stil komt te vallen. Hetzelfde geld voor lucht. Dat heeft die motor ook nodig.
Het heeft niet zoveel te maken met mijn focus op iets. De driehoek is ontworpen en beschreven om duidelijk te maken wat de invloed van iets op elkaar is. Het gaat niet alleen om relatie maar ook om een correlatie! De pijlen wijzen niet alleen naar beneden maar ook naar boven. Wel is er dus verschil in belangrijkheid qua invloed. Je kan bij een gelijkblijvende lichtsterkte wel meer voeding toevoegen maar dit zal de groeisnelheid niet wijzigen vooropgesteld dat de plant al voldoende voeding kreeg. De voedsel opname snelheid wijzigt daardoor niet. Maar wanneer je de lichtsterkte ,ook weer voorop gesteld dat er al voldoende licht voor de plant is, wijzigt zie je dat dit veel meer invloed heeft op de groeisnelheid en dientengevolge op de voedselvraag. Vandaar uit de gedachte dat de voedselvraag een afgeleide is van de lichtsterkte. Vandaar dat de driehoek er zo uit ziet en de stand dusdanig is.

gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Algen groeien goed als de omstandigheden goed zijn. Algen hebben CO2 nodig om te groeien. Net als planten. Het is een soort plant.
Een tekort aan CO2 op zich gaat nooit een alg plezieren.

Algen hebben alles nodig wat planten ook lekker vinden. ELK tekort betekent dat OOK de alg benadeeld wordt. Echter, omdat de alg met minder toe kan houd hij het nog wel vol. Ik blijf bij mijn conclusie dat de aanwezigheid van gezonde planten er iets mee te maken moet hebben. Dat hele voedingsstoffen verhaal geeft geen direct verband. Wel zorgt het ervoor dat de planten gezond zijn, en dat zorgt er dan weer voor dat de algen in toom blijven.
Als er genoeg licht, CO2 en alle voedingsstoffen is kun je toch algen hebben. Juist in die Malawibakken, waar geen planten zijn.
Dat is juist. De algehele verwarring ontstaat door het begrip en de theorie van de tekorten. Het gaat hier om tekorten voor de planten en dus NIET voor de algen. Planten worden verzwakt door voedselgebrek waardoor hun oorspronkelijk voorsprong wordt gewijzigd in een achterstand t.o.v. de algen. Zijn er geen planten is er dus gewoon geen concurrentie voor algen. Hierboven haalde ik al de wet van Liebig aan waaruit dit duidelijk wordt. (De groei van een plant wordt bepaald door de beperkende factor. Wet van Liebig.)
 
Ja dat is ook zo... Als je een bak hebt zonder planten en teveel licht waardoor algen ontstaan is het ook niet zo dat er magischerwijs meer DOC ontstaat natuurlijk 😅 of het zou door de bodem en bacteriën moeten gebeuren. Ik bedoel als de DOC het gebrek van de alg is waardoor hij weg blijft tijdens het houden aan de gouden driehoek. Want eigenlijk proberen we de wet van liebig op de alg toe te passen. Wat is de ontbrekende factor van een alg wanneer er gezonde planten zijn. Of zelfs in een bak zonder planten.

Hoewel je kan balanseren wat je wilt. Is een bak zonder planten en veel licht niet gewoon altijd een vraag om alg? Ik bedoel misschien maakt het gewoon niet uit wat je in een bak gooit als je veel licht geeft krijg je gewoon alg. (Zonder planten)
Het lijkt er nu op dat je algen ziet als een straf voor iets wat niet in orde is (bijv. Teveel licht). Het groeit gewoon goed als de omstandigheden er goed voor zijn.
Als er licht en voeding is dan kan het groeien. Als er gezonde planten in de buurt zijn beconcurreren ze de algen, waardoor de omstandigheden minder goed zijn. En hoe je die planten dan weer gezond houd... Dat kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Dat lijkt mij onzin.
Algen groeien goed als de omstandigheden goed zijn. Algen hebben CO2 nodig om te groeien. Net als planten. Het is een soort plant.
Een tekort aan CO2 op zich gaat nooit een alg plezieren.
Maar in elke bak zit natuurlijk door gasuitwisseling co2 en daar hebben ze dan vaak weer genoeg aan. Als je alleen algen zou krijgen met toegevoegde co2 dan zou je in een bak zonder co2 toevoeging geen algen krijgen.
Heb je in bv een Tanganyaka biotoop veel licht en alleen co2 door gasuitwisseling dan ontstaan er toch baardalgen op bv de stenen. De balans tussen co2 en licht is dan zoek en dan ontstaan er algen en die algen hebben wel genoeg aan de co2 wat je in het water hebt door gasuitwisseling.
Algen hebben amper voeding nodig en doen het zelfs nog goed in een bak zonder enige toevoeging.
 
Waar concurreren ze dan om?
Ja ik denk dat het woord concurreren flink uit zn verband wordt getrokken om het zo te zeggen. In een bak met organische belasting zullen planten (deels) voorkomen dat er nh3/4 ontstaat wat weer een boost voor algen is vaak. De planten nemen organische stikstof op omdat dit vaak makkelijker opneembaar is voor ze en zo is dit niet voor de algen beschikbaar.
Zo wordt de trigger, nh3/4, dus al opgesnoept.
Maar ja algen is best een ingewikkelde materie waar volgens mij nog veel niet over is bekend.
 
Het heeft niet zoveel te maken met mijn focus op iets. De driehoek is ontworpen en beschreven om duidelijk te maken wat de invloed van iets op elkaar is. Het gaat niet alleen om relatie maar ook om een correlatie! De pijlen wijzen niet alleen naar beneden maar ook naar boven. Wel is er dus verschil in belangrijkheid qua invloed. Je kan bij een gelijkblijvende lichtsterkte wel meer voeding toevoegen maar dit zal de groeisnelheid niet wijzigen vooropgesteld dat de plant al voldoende voeding kreeg. De voedsel opname snelheid wijzigt daardoor niet. Maar wanneer je de lichtsterkte ,ook weer voorop gesteld dat er al voldoende licht voor de plant is, wijzigt zie je dat dit veel meer invloed heeft op de groeisnelheid en dientengevolge op de voedselvraag. Vandaar uit de gedachte dat de voedselvraag een afgeleide is van de lichtsterkte. Vandaar dat de driehoek er zo uit ziet en de stand dusdanig is.

Bekijk bijlage 362263
Ahh zo, licht is alles bepalend omdat dat de enige factor is die bepalend is voor de groeisnelheid.

Ik had namelijk wel eens gelezen dat door co2 toe te voegen de voedingvraag ook stijgt. Maar dat is dus eigenlijk al voorop gesteld dat er licht in overvloedde is. Maar dan is er al een co2 tekort op de eerste plek.

Maar wat als je het licht zodanig wilt dempen tot er geen co2 gebrek is. (Precies genoeg licht voor de plant om te overleven) Dan betekend dat extra co2 geen voordeel voor de plant bied (en misschien de alg juist wel) de plant zal nooit harder kunnen groeien dan het licht het toe laat.

komt het dan vaak voor dat de plant uithongert omdat hij niet genoeg licht krijgt en dus niet genoeg voedsel kan verwerken?

Het is wat je zegt, licht stel je af op je plantenkeus (of je bepekt je plantenkeus aan wat je kan bieden.) En daar stel je weer de co2 en voedingsbehoefdes op af.

Dus je pakt een plant, plant a. Die heeft minimaal 50% licht nodig, je geeft 100% maar de plant heeft tekorten. Vervolgens schaal je tot 50% en de plant heeft geen tekorten.
Of zeg je dan: nee dit is fout de plant heeft ook met 50% licht tekorten ondanks de plant goed leeft? Is er dan een tekort aan licht omdat de plant eigenlijk harder kan?

Maar dan is het vooral dus achter komen, wat heeft plant a nodig, is 50% genoeg of moet het toch meer zijn. En hoe kom je daar achter? Of in overvloeden geven óf blijven sleutelen aan de dosering denk ik?

Dus licht is niet leidend omdat het belangrijker is, het is gewoon de enige factor die de groeisnelheid en daarmee ook een gezonde groei bevorderd. Hoewel alle 3 de punten even belangrijk zijn voor een gezonde groei. Is er maar 1 waarde die je kan aanpassen die de plant bestuurd.

Ik denk ook niet dat het echt belangrijk is welke leidend is of welke boven aan staat. Het is allemaal even belangrijk. Wat vooral belangrijk is is om te begrijpen welke rol wat heeft. Licht heeft als rol de groeisnelheid te bepalen andere dingen zijn weer als bouwsteen bedoelt etc

Je kan niet de vraag naar licht aanpassen door het veranderen van de voedselaanbod maar wel andersom en dat is waarom licht voorop staat.
Het betekend alleen niet dat je niet gewoon kan uit proberen, je planten keus aanpassen op je gebrekige co2 en je licht als bewegende factor kan zien natuurlijk. Tot op zekere hoogte.

Als ik dan het stukje hoor over het zaadje, en dat het zaadje als vaste waardes zn eigen voedselbron heeft. Dan zou ik bijna zeggen dat dat de basis is. Dat is wat de plant aan minimale behoefde heeft. Het licht is er maar bij gekomen als een gelukkig toeval, en dan maar hopen dat het genoeg is voor vooruitgang.
Misschien is het maar perceptie. En misschien zie je gewoon iets wat ik nog niet zie 😄

Ik kan trouwens niet terug vinden waar algen en planten nou zo om concurreren buiten de gebruikelijke plek en zonlicht natuurlijk. Om welke voedingsstoffen vechten ze? Alles in overvloed. Of het is gewoon de trigger die de doorslag geeft. Zwakke planten, verhoogd DOC, de dingen die cornelius laatst ook benoemde.
Want eenmaal alg kan het een neerwaardse spiraal zijn. Zijn ze wel echt letterlijk aan het concurreren?
 
Ja ik denk dat het woord concurreren flink uit zn verband wordt getrokken om het zo te zeggen. In een bak met organische belasting zullen planten (deels) voorkomen dat er nh3/4 ontstaat wat weer een boost voor algen is vaak. De planten nemen organische stikstof op omdat dit vaak makkelijker opneembaar is voor ze en zo is dit niet voor de algen beschikbaar.
Zo wordt de trigger, nh3/4, dus al opgesnoept.
Maar ja algen is best een ingewikkelde materie waar volgens mij nog veel niet over is bekend.

Want eenmaal alg kan het een neerwaardse spiraal zijn. Zijn ze wel echt letterlijk aan het concurreren?
Oeps beter lezen Don. Haha ik denk het ook john! Dat klinkt erg logisch! 😊
 
Gratis tip: ik gebruik een leesbril van 0,99 ct van de Action;)
Ik heb een bril moet ik daar nog vergrootglazen voor plakken dan ja? 😂 Ik heb het gevoel dat een bril niet mag baten. Een intern probleempje is het 😂 zal de boel van binnen eens even een goeie peptalk geven want dit kan niet meer inmiddels hè.
 

Terug
Bovenaan