Waar komt toch die alg vandaan


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Ik kan er niet tegen als ik dingen niet snap maar volgens mij begrijp ik nu wat de alg veroorzaakt.



Deze website schrijft:

"Planten lekken de hele tijd suikers en andere koolhydraten in de waterkolom. En hoe slechter de conditie van de plant hoe meer deze dat gaat doen. Elke bak gaat een biofilm ontwikkelen die niet alleen bestaat uit koolhydraten, maar ook uit eiwitten en vetzuren (lipiden).

In een bak kan je eigenlijk altijd een dunne biofilm verwachten. De opbouw van deze laag is een natuurlijk onderdeel van het metabole afval geproduceerd door flora en fauna. Als de bak gezond is, wordt deze normale hoeveelheid gemakkelijk gecontroleerd door verstoring van het oppervlak. Het veranderen van de positie van de filteruitlaat om het oppervlak te verstoren (maar niet te breken) kan dit in toom houden. Wanneer de dikte van de biofilm echter te groot wordt, kan dit een aanwijzing zijn dat de planten niet gezond zijn.
Ongezonde planten verzuren grotere hoeveelheden koolhydraten, eiwitten en lipiden als ze stress hebben, dus dit is een aanwijzing dat de verlichting te hoog is voor het niveau van voedingsstoffen, CO2 of stroomverdeling die wordt toegediend. Dit kan trouwens net zo gemakkelijk gebeuren in een bak zonder CO2. Planten scheiden namelijk van nature koolhydraten en lipiden af in de waterkolom als onderdeel van hun natuurlijke metabolische processen. Dus het is feitelijk een teveel van organisch afval, en hoe hoger het licht / CO2 hoe meer afval wordt geproduceerd. Als er helemaal geen beweging van het oppervlak zou zijn, krijg je vanzelf een dikkere filmlaag.

Als de opname van voedingsstoffen slecht of inefficiënt is, raken de planten gestrest en ongezond. Wanneer dit gebeurt, wordt de uitstoot van lipiden en organisch afval ongecontroleerd (denk aan diarree of braken). Lipiden zijn de basis bouwsteen van vetten en oliën, dus afgifte van dit product resulteert in de olieachtige film. Ontbindende koolhydraten en sommige eiwitten veroorzaken een ander soorten afval, zoals de bruine, naar detritus lijkende zwevende deeltjes. Bacteriën en algen voeden zich vaak hiermee omdat het veel koolstof bevat.

Hoge filtratie en/ of hoge circulatie van het water is belangrijk - niet alleen voor het opbreken van de oppervlaktefilm, maar voor het verspreiden van voedingsstoffen en CO2. Maar als de filmlaag te hardnekkig word moet je planten meer voedingsstoffen geven dan nu het geval is. Hetzelfde voor de CO2. De planten zullen dan stoppen met de uitstoot van organisch afval of zal naar een redelijk niveau worden verlaagd..

Probeer eens te roeren in de biofilm: als het stuk gaat dan is het bacterieel en vaak gerelateerd aan ijzertekort. En als het onmiddellijk terugkeertnaar een 'gesloten vorm' dan is het op olie gebaseerd en kan meer te doen hebben met lipiden en uitstoot van groeiende planten en/ of oliën uit gedroogd visvoer."

"- teveel licht = dit is de belangrijkste oorzaak
- te weinig voedingstoffen in het water, in relatie tot het plantenbestand
- teveel organische voedingsstoffen in je water
- te weinig plantmassa
- als je planten in slechte conditie zijn - zijn ze kwetsbaar
- teveel NH3/ NH4 (ammoniak/ ammonium)
- teveel schommelingen in CO2 en te weinig CO2
- te hoge pH, maar ook een te lage pH
- slechte circulatie van waterstroom in je bak: je moet deadspots voorkomen
- slecht onderhouden filter
- verstoring van de bodemcultuur (omwoelen van het substraat)
- teveel silcaten in het water (bruinalg in nieuwe bakken)
- slecht en achterstallig onderhoud
- een hoge waarde van DOC"

"Om even een fabeltje uit de wereld te helpen: van teveel anorganische voedingstoffen (dus de plantbemesting die je toevoegt) in je scape krijg je géén alg... tenzij je geen optimale omgevingsconditie met optimale parameters (licht, voedingsstoffen, CO2, stroming, bodem, enz) kan creëren. Lukt je dat niet dan speelt voeding een cruciale rol in de ontwikkeling van alg!"

Ik vat dit laatste niet helemaal letterlijk op. Van anorganische stoffen krijg je dus wel alg, alleen is dit nooit de hoofd oorzaak tenzei je het niet op een andere manier kan oplossen. Maar anorganische stoffen spelen dus wel een rol bij het onstaan van alg. Ze hebben het tenslotte nodig. Ze kunnen gewoon veel beter tegen anorganische tekorten in tegenstelling tot planten dit kunnen. Dus mag je nooit anorganische stoffen als teveel zien in geval je planten groeit.

Dan wil ik er wel bij zeggen dat er een verschil zit tussen een tekort en wanneer verhoudingen niet kloppen. Als je makkelijke planten hebt en je veel co2 en veel licht geeft dan gaan die planten ook vanzelf last krijgen van tekorten. Dat is nergens voor nodig en dan is het licht en co2 terugschroeven handig. En als je hele moeilijke planten hebt met hoge voedingsbehoefdes. Dan kan je wel co2 en licht terug schroeven. Dan zal de plant alleen nog meer last van tekorten krijgen omdat de tekorten er al waren op de eerste plaats. Elke plant heeft zn persoonlijke minimale waarde nodig.

Dus simpel gezegd, het zijn de planten die de alg veroorzaken, het is niet zo dat gezonde planten algen weg jagen, het zijn de ongezonde planten die de algen veroorzaken. De suikers en eiwitten die ze vrij laten, dat is de trigger voor een doorsnee alg. Nu snap ik waarom de alg weg blijft als de plant gezond is.

Ook vind ik het erg interessant om te horen wat de stroming en oppervlakte verstoring voor grote rol speelt bij het ontstaan van alg en het in toom houden van de biofilm en niet alleen voor de distributie van co2.
Wat ik alleen niet snap, is dat als je met oppervlakte verstoring de biofilm door het water spoelt, het alsnog door het water heen stroomt. (Tot het filter het opneemt misschien) dan kan de alg altijd gebruik maken van de eiwitten en koolhydraten ongeacht hoe je filter loopt. Of zie ik dat verkeerd.

Dus verkeerde stroming kan een oorzaak zijn maar een betere stroming niet altijd de oplossing.

Dus een lage co2 is een oorzaak alg maar ook de oplossing tegen alg, afhankelijk wat de oorzaak van de alg op de eerste plaats is.

Ook lees is dus dat bruinalg een oorzaak heeft, maar bruinalg dus ook een oorzaak kan zijn voor alg (aangezien bruinalg veroorzaakt woord door een hoge DOC maar ook een hoge DOC achterlaat als ze weer weg zijn)

Opmerkingen en verbeteringen zijn erg welkom!
 
Ik moest vooral terug denken aan deze discussie met john en ronald

In die zin verdwijnen algen door het toevoegen van co2?
De tekorten die de planten hebben hebben niets temaken met de alg. De alg heeft voeding, licht, co2 alles wat hij nodig heeft. De plant jaagt de alg niet weg. Dus het is de co2 die de groei van de alg tegenhoud en zorgt dat het verdwijnt. Toch? Ik vind het nog al een vage maargoed 😄

Hier had ik het goed en fout.
De tekorten die de planten hebben, hebben wel met de alg temaken aangezien het de verhoogde DOC is die de ongezonde planten afgeven waar de alg van leeft
De verhoogde DOC is niet altijd de trigger maar zo wel dan kan dit ontstaan door tekorten bij de planten, of een slecht balans in stoffen.


Elke alg heeft een trigger nodig en als er een co2 tekort is dan is dat voor bepaalde algen de trigger. Ga je meer toevoegen dan is de trigger weg en zullen er geen nieuwe algen verschijnen mits de rest van de voeding ook op orde is.
Voor de ene alg is co2 tekort een trigger en voor de ander een po4 tekort. Algen zijn best een ingewikkelde materie waar nog niet alles over is bekend.

Co2 tekort is niet de trigger, co2 heeft de alg nodig. De trigger is de DOC die de plant vrij geeft tijdens het tekort van onderandere co2.

Ik vind het ook niet plausibel dat de plant de voedingsstoffen zou wegkapen voor de algen. Als dat zo zou zijn dan zou dit niet werken bij de EI. Daar zijn altijd ruim voldoende voedingsstoffen aanwezig.
Ik vind de theorie met de afweerstoffen de enige plausibele. Alle andere theorieën vind ik logisch niet te verklaren.
Je kunt iets niet verjagen door het meer te geven van iets waarvan je weet dat ze er goed op gaan.

De alg zou misschien doormiddel van het afweersysteem van de planten af blijven. Maar de gezonde planten jagen niet de alg weg. Het zijn dus juist de ongezonde planten die de alg creeren.

Hoe bedoel je tekort en trigger? Stel je voor ik heb een aquarium zonder planten. Of ik doe is gek, een halflange vallesneria in een hoekje desnoods. Waar is het co2 tekort? Voor wie is er tekort. Als de alg begint te groeien, is er dus duidelijk geen tekort voor de alg? Sterker nog dat zou betekenen dat de alg zn ideale waardes juist bereikt worden.

Een aquarium zonder planten zou in dit geval dus geen algen kunnen veroorzaken. De algen hebben alles, behalve bepaalde voedingstoffen die je nodig hebt bij de afbraak van organisch materiaal. Zonder organisch materiaal geen alg

Tegelijkertijd zou dat allerlij onderzoeken tegen spreken die zeggen dat algen/roodwieren juist dol zijn op extra co2.
Over deze onderzoeken heb ik mij vergist. Het is niet de co2 uit de gletsjers die de alg juist zo fijn vind. Het is de DOC in het ijs, wat smelt. Dit is waarom roodwieren daar in de oceaan zo goed kunnen bestaan.
 
Er zit alleen een gaatje in het verhaal, en dat is dat er zeker ook flink algen kunnen groeien als er geen een plant in de buurt is.
 
Er zit alleen een gaatje in het verhaal, en dat is dat er zeker ook flink algen kunnen groeien als er geen een plant in de buurt is.
Dan moeten ze een bron gevonden hebben van eiwitten koolhydraten en aminozuren, dat zit ook in kraanwater. Ik vraag me af, ik bedoel het zit in het water. Stel je zou de alg blijven weg halen met een hele fijne zeef. Dan raken die stoffen gewoon op ... Alleen co2 en licht kan niet voldoende zijn, al gooi je er een boel micro en macro in. Ze hebben die bouwstoffen nodig van het organisch materiaal.
Teminste dat is hoe ik het begrijp... Het zijn niet de gezonde planten die de alg weg kunnen jagen. Hoogstens van de plant zelf.

Maar de trigger zijn niet de tekorten, de trigger is wat er gebeurt als er tekorten zijn, dan gaan de planten namelijk voeding afgeven. Je zou ook kunnen zeggen, ik heb niet te weinig voeding ik heb gewoon teveel planten, terwijl ik eerst dacht, hoe meer planten hoe minder alg😄

In dat geval kan je dus ook stellen, dat je in een opstartend aquarium zo weinig mogelijk planten moet doen, want het zijn juist de planten die nog moeten aanpassen aan de bak die de alg veroorzaken.

Maarja dan heb je natuurlijk nog fotosynthese... Dan kunnen algen zelf koolhydraten maken doormiddel van licht en co2. Dus eigenlijk halen algen hun bouwstenen uit verschillende dingen.

Uit het water doormiddel van DOC en doormiddel van fotosynthese. Vandaar ook het terugschroeven van het licht misschien...

Zo kan je algen in het donker maken natuurlijk... Door het toevoegen van organische materiaal... Ze passen zich gewoon aan
 
Laatst bewerkt:
Algen zijn gewoon een primitief soort planten. Ze leven van dezelfde dingen die "gewone" planten nodig hebben. Dat is water, CO2, een bron van stikstof (meestal NH3, NO3), een bron van fosfor (meestal PO4) en nog wat sporenelementen.

Het enige is,omdat ze geen wortels hebben dat ze misschien eerder dingen uit het water zouden opnemen dan de planten met wortels.
 
In de natuur winnen de sterksten van de zwakken. Als je planten een gebrek aan iets hebben; dan kunnen daar de algen van profiteren. Ik denk niet dat planten algen veroorzaken. Planten met een gebrek hebben minder weerstand, en kunnen last krijgen van concurrentie zoals algen.
 
Algen zijn gewoon een primitief soort planten. Ze leven van dezelfde dingen die "gewone" planten nodig hebben. Dat is water, CO2, een bron van stikstof (meestal NH3, NO3), een bron van fosfor (meestal PO4) en nog wat sporenelementen.

Het enige is,omdat ze geen wortels hebben dat ze misschien eerder dingen uit het water zouden opnemen dan de planten met wortels.
Ze hebben toch ook een bron van DOC (organische belasting) nodig of kunnen ze zonder? Veel algen zijn ook afhankelijk van de biofilm om ergens aan te hechten heb ik begrepen.
 
Het is een lang beginstuk van Ts. Gewoon om er eens één deel uit te halen; er bestaat niet zoiets als teveel licht. Je kan wel teveel licht hebben, nu praten we over lichtsterkte niet over lichtduur, ten opzichte van iets anders. Het gaat in je aquarium om verhoudingen tot elkaar. Naar mijn bescheiden mening is het helemaal niet nodig om allerlei ingewikkelde zaken te bedenken om tot een stabiele bak te geraken zonder een alg probleem. Begin bij het begin wat vanzelf leidt tot een logische opvolging. Je plantenkeus leidt tot een lichtvraag waardoor een plantengroei ontstaat welke vervolgens vraagt om voeding. Je kan er diep op ingaan maar alles hoeft niet zo moeilijk te zijn.
 
Wat een gek algentopic🙄allemaal vreemde feiten verbinden tot een deskundige beschouwing.
Bepaald onnuttig, laat mij het maar gezegd hebben dan.
Volgans niet nodig om er zo wijs over proberen te klinken.
Beginners nemen die onzin mee bij hun eerste opzoeken over bepaalde questies.
Help je iedereen mee vd wal in de sloot, dus waarom doe je zo alwetend???
 
Nou ja Edwin alg heeft een oorzaak en het is zaak om dat te voorkomen en dan heb je toch wat kennis nodig al hoeft dat geen scheikundige kennis te zijn. Bepaalde basisbeginselen is vaak al genoeg denk ik;)
Als je als beginner zonder enige kennis zomaar iets gaat doen dan gaat het vaak mis en dan gaat de lol vaak snel verloren in de hobby.
 
Het is een lang beginstuk van Ts. Gewoon om er eens één deel uit te halen; er bestaat niet zoiets als teveel licht. Je kan wel teveel licht hebben, nu praten we over lichtsterkte niet over lichtduur, ten opzichte van iets anders. Het gaat in je aquarium om verhoudingen tot elkaar. Naar mijn bescheiden mening is het helemaal niet nodig om allerlei ingewikkelde zaken te bedenken om tot een stabiele bak te geraken zonder een alg probleem. Begin bij het begin wat vanzelf leidt tot een logische opvolging. Je plantenkeus leidt tot een lichtvraag waardoor een plantengroei ontstaat welke vervolgens vraagt om voeding. Je kan er diep op ingaan maar alles hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Nee het hoeft niet maar voor een keertje wil ik het wel zo moeilijk maken ;) ik wil tot de kern komen! Te veel licht zou kunnen betekenen dat de planten harder moeten werken dan dat jij aan co2 kan toevoegen bijvoorbeeld. Mits je planten met minder licht kunnen. Want te weinig licht is ook niet goed. Maar tussen teveel en te weinig heb je nog een heleboel. In dat stukje van de driehoek en met name de wet van liebig geïnteresseerd. Want die overschotten die mensen geven tuurlijk daar zijn planten blij mee. Maar ook de alg. Jullie gebruiken gewoon vaak andere bewoordingen voor de zelfde dingen die ik bedoel.

Waarom denk je dat mensen met de ei methode geen alg hebben? Dat is allemaal aan de verlaagde DOC te maken dat haal je er namelijk uit tijdens het wisselen. Daar is een sterke stabiele bak voor nodig. mensen die een opstartende bak hebben hebben dat niet. Soms is er te weinig voeding ten opzichte van het licht. Soms kan je dan het licht dempen en soms voeding aanvullen.
Dat laat ik voor nu aan jullie over tot ik zelf begrijp hoe dat werkt.

Ik kan alleen zeggen dat het in sommige gevallen werkt. En dat het handig is om niet te moeilijke planten te hebben als je bak moet indraaien want met moeilijke planten heb je meer licht, misschien meer voeding nodig. Allemaal een recept voor alg.

En als die alg er is kan het alleen maar een neerwaardse spiraal zijn, mede omdat bijvoorbeeld bruinalg een voedingsbron voor andere algen kan zijn.
 
Nou ja Edwin alg heeft een oorzaak en het is zaak om dat te voorkomen en dan heb je toch wat kennis nodig al hoeft dat geen scheikundige kennis te zijn. Bepaalde basisbeginselen is vaak al genoeg denk ik;)
Als je als beginner zonder enige kennis zomaar iets gaat doen dan gaat het vaak mis en dan gaat de lol vaak snel verloren in de hobby.
Met verkeerde kennis bedoel je dat😘😗😙😚
 
En ook zelf uitgeprobeerd te hebben uiteraard🤗
Inlezen op internet lijdt tot vele valkuilen als op het forum beproefdt
 
Maar goed waar moet je dan je info weghalen want in boeken staat ook net zo goed info wat niet correct is of achterhaald. Je moet altijd zorgen dat je niet op 1 boek op site afgaat zodat jezelf de juiste info eruit kan filteren.
Zoals met alles staat er veel info op het www maar is niet alles correct en kunnen mensen dingen anders beleven en ervaren.
Kortom nooit op 1 site of 1 boek afgaan zou ik zeggen.
 
Maar goed waar moet je dan je info weghalen want in boeken staat ook net zo goed info wat niet correct is of achterhaald. Je moet altijd zorgen dat je niet op 1 boek op site afgaat zodat jezelf de juiste info eruit kan filteren.
Zoals met alles staat er veel info op het www maar is niet alles correct en kunnen mensen dingen anders beleven en ervaren.
Kortom nooit op 1 site of 1 boek afgaan zou ik zeggen.
Ik zat toevallig net een filmpje te kijken waar ze het precies andersom aan pakken. Ze nam een bak, deed er planten in en begon met lage nitraat. Vervolgens het licht verlaagd vanwege de alg. Ook voegde ze nitraat toe. En de alg verdween. Toen kregen de planten nieuwe tekorten, ijzer, kalium, calsium en andere sporen elementen. Vervolgens stabiliseerde de boel door dat toe te voegen en deed ze er vissen bij, toen was dus in eens de nitraat te hoog vanwege de vissen, ze deed er planten bij, verhoogde de verlichting en voegde meer micro elementen toe en vervolgens stabiliseerde het weer

Zo simpel is het gewoon. Zonder waterwissel. Je kan bijde kanten op zolang je maar geen tekorten hebt. Het kan altijd beter maar ergens moet je de grens trekken. planten kunnen best wel wat hebben als de verhoudingen maar kloppen.

Ik ben een mn doel voorbij gegaan. Mijn doel was om een aquarium zo natuurlijk mogelijk in te richten, liefst zo weinig mogelijk aan toe hoef te voegen en uit te halen maar wel goed draait. Een ecosysteem die bijna zichzelf draait. Het liefst nog zonder filter.

Het kan altijd beter maar als een aquarium goed draait waarom zouden dan dingen perse beter moeten. Meer stroming, overschot aan voeding, high end apparatuur, extra zuurstof extra co2. Het kan ook allemaal zonder door het licht een beetje aan te passen. Terwijl ik de indruk krijg dat niet iedereen het hier mee kan vinden.

Youtube is vooral een grootte informatie bron 😄
 
Maar goed waar moet je dan je info weghalen want in boeken staat ook net zo goed info wat niet correct is of achterhaald. Je moet altijd zorgen dat je niet op 1 boek op site afgaat zodat jezelf de juiste info eruit kan filteren.
Zoals met alles staat er veel info op het www maar is niet alles correct en kunnen mensen dingen anders beleven en ervaren.
Kortom nooit op 1 site of 1 boek afgaan zou ik zeggen.
Door meer zelf te hebben uitgeprobeerd, in het begin wel dmv wat boekenkennis.
Maar ik snap hier ook wel dat voor de meeste van jullie een site gelijk als een boek, waarschijnlijk je site toch beter.
Daar kom je nog maar moeilijk uit.
 
Ja ok, maar bij dat uitproberen kan van alles dus misgaan zonder enige of weinig kennis dus dan kun je toch beter op het internet wat info afzoeken.
Door te proberen kun je inderdaad een boel leren maar ook vaak je hoofd stoten:deal:
 
Ik denk dat je het uiteindelijk toch voor jezelf duidelijk moet hebben. Iedereen heeft zijn eigen ervaring. Voor de een was dit de oplossing, voor de ander dat. Het blijft lastig om wat je hoort op zo'n manier toe te passen dat het voor jou werkt.
"Gewoon" kijken naar je planten is niet voor iedereen weggelegd. Dat vraagt jaren ervaring. Een beetje voorkennis is wel gewenst. Persoonlijk geloof ik niet meer dat er een "trigger" is die algen "veroorzaakt". Ze zijn er gewoon altijd in meer of mindere mate. Wel kunnen er omstandigheden ontstaan waarin ze het goed doen en je planten niet. Dan worden het er vanzelf meer.
Het is dus zaak om goed voor je planten te zorgen. Dat doe je door te zorgen dat alle omstandigheden gunstig zijn. Licht creëert een enorme trek bij planten. Dus als je veel licht hebt dan moet je zorgen dat ze genoeg te eten hebben. Alles zit aan elkaar vast. Zolang je de boel maar in balans houd kun je aan elke knop draaien die je maar wilt.
 
Ze zijn er gewoon altijd in meer of mindere mate
Ja sporen zijn inderdaad altijd aanwezig als ik het goed heb maar dan is het de kunst om ze niet te triggeren om de kop op te steken of om de algen zoveel mogelijk te beperken.
Iedereen heeft wel een algje in zn bak denk ik.
 
Ik zat toevallig net een filmpje te kijken waar ze het precies andersom aan pakken. Ze nam een bak, deed er planten in en begon met lage nitraat. Vervolgens het licht verlaagd vanwege de alg. Ook voegde ze nitraat toe. En de alg verdween. Toen kregen de planten nieuwe tekorten, ijzer, kalium, calsium en andere sporen elementen. Vervolgens stabiliseerde de boel door dat toe te voegen en deed ze er vissen bij, toen was dus in eens de nitraat te hoog vanwege de vissen, ze deed er planten bij, verhoogde de verlichting en voegde meer micro elementen toe en vervolgens stabiliseerde het weer

Zo simpel is het gewoon. Zonder waterwissel. Je kan bijde kanten op zolang je maar geen tekorten hebt. Het kan altijd beter maar ergens moet je de grens trekken. planten kunnen best wel wat hebben als de verhoudingen maar kloppen.

Ik ben een mn doel voorbij gegaan. Mijn doel was om een aquarium zo natuurlijk mogelijk in te richten, liefst zo weinig mogelijk aan toe hoef te voegen en uit te halen maar wel goed draait. Een ecosysteem die bijna zichzelf draait. Het liefst nog zonder filter.

Het kan altijd beter maar als een aquarium goed draait waarom zouden dan dingen perse beter moeten. Meer stroming, overschot aan voeding, high end apparatuur, extra zuurstof extra co2. Het kan ook allemaal zonder door het licht een beetje aan te passen. Terwijl ik de indruk krijg dat niet iedereen het hier mee kan vinden.

Youtube is vooral een grootte informatie bron 😄
Ga er mee aan de slag en deel je ervaringen!
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden
 
Ze nam een bak, deed er planten in en begon met lage nitraat. Vervolgens het licht verlaagd vanwege de alg.
Ja toen was het kwaad al geschied en was er al alg dus om dat te voorkomen zorgen dat er geen tekorten zijn.
 
De waarheid in het midden,laat niet weg dat domheid zichzelf niet herkend, quote van frederique spicht
 
Ja toen was het kwaad al geschied en was er al alg dus om dat te voorkomen zorgen dat er geen tekorten zijn.
Ja het licht stond te hoog, daardoor begonnen de planten te lekken, en de alg nam daar een voordeel aan. De plant misde zn micros en macros. Vervolgens dim je het licht en er is balans in de tent. Vanaf daar kan je op bouwen. Meer belasting toe dienen en uiteindelijk daar het licht er op aan passen.

Met als enige vast maar wel onzekere waarde. De co2. Omdat niet iedereen zit te wachten op een high tech aquarium met co2 uitrusting er bij. Sommige mensen willen het gewoon laagdrempelig, zo dicht mogelijk naar de natuur toe. Going with the flow, het doen met de dingen die tot je beschikking zijn, en vooral daarmee leren om gaan.

Ik ben het echt beu dat mensen zeggen dat je gouden driehoek niet kan omdraaien maar dat kan zeker. Tot zekere hoogte. Tot je voorbij de plant zn grens gaat. Ik heb het niet over de kern voorbij gaan. Dat is namelijk wat je in die driehoek terug vind, in het midden waar de plant staat. Elke plant met zn persoonlijke behoefdes, gekoppeld aan de soort en persoonlijke eigenschappen van de plant.

De enige rede waarom alg komt in bakken waar tekorten zijn, is omdat er op de eerste plaats planten zijn die tekorten ervaren. De alg komt niet af op tekorten, die komt zelfs graag op overschotten af. Hoe meer hoe beter, dat geld voor elke plant zo.

Daarom kan het soms veel makkelijker en simpeler en stabieler zijn met een leandose. Er is minder om te wiebelen minder om voor te vechten. De planten doen hun ding en de alg heeft niets te zoeken zolang de planten in balans staan en het naar hun sas hebben.

Door te zeggen zorgen dat er geen tekorten zijn, dat is de makkelijke weg in mijn ogen. En ook vooral de verkeerde. De vissen hebben daar geen behoefde aan teminste. Waarom niet wat in de plant verdiepen, signalen leren herkennen. En leren wat je kan doen om die op te lossen tot je de perfecte dosering hebt, (bijna) geen waterwissel meer hoeft te doen, bijna een gesloten systeem. Het heeft zn voor en zn nadelen dat zeker. Maar het voelt voor mij gewoon beter. Maar dat betekend niet dat de driehoek gewoon op ze kop gezet kan worden. Licht is tenslotte de basis 😜

Maargoed we hoeven het niet allemaal eens te zijn natuurlijk. Dat zal vast een eeuwenoude discussie worden en blijven ;P
 
De alg komt niet af op tekorten, die komt zelfs graag op overschotten af. Hoe meer hoe beter, dat geld voor elke plant zo.
Ze zijn altijd aanwezig maar het tekort is de trigger om zich te openbaren. Ook in bv een bak zonder planten en vrij veel licht zul je snel zien dat er alg op stenen, eamen komt omdat er een tekort is zonder voeding.
Met een overschot zie je geen algen als de boel in balans is.
 
Ik ben het echt beu dat mensen zeggen dat je gouden driehoek niet kan omdraaien maar dat kan zeker. Tot zekere hoogte. Tot je voorbij de plant zn grens gaat. Ik heb het niet over de kern voorbij gaan. Dat is namelijk wat je in die driehoek terug vind, in het midden waar de plant staat. Elke plant met zn persoonlijke behoefdes, gekoppeld aan de soort en persoonlijke eigenschappen van de plant.
Ik denk dat die driehoek hoofdzakelijk aangeeft dat die drie dingen in balans moeten zijn. Het maakt in wezen niet uit in welke hoek je begint om de balans te realiseren.
Ik zou het ook andersom doen. Kijk eerst wat je niet wilt/kunt veranderen. De rest volgt daaruit.
- Als je geen CO2 installatie wilt aanschaffen dan zul je dus je licht moeten aanpassen om een tekort te voorkomen. Mogelijk moet je dan ook bepaalde planten opgeven.
- Als je niet zonder felrode planten wilt dan zul je dus een krachtige lamp nodig hebben, en dus CO2 en mest moeten toevoegen. Mogelijk moet je daar dan aanpassingen doen.

Voor alle drie geldt dat er geen exacte waarde is, maar een bereik. Je hebt dus de grenzen teveel en te weinig waar je tussen moet blijven.

Ik ben het wel met Benvo eens dat goed is om je vooraf te verdiepen in hoe je een werkende combinatie krijgt. Maar als je, zoals velen van ons, eerst zomaar wat gedaan hebt en merkt dat de balans zoek is, dan kijk je wat je niet bereid bent te veranderen en pas je de rest aan. Het is en blijft altijd mogelijk om later nog problemen te herstellen. Dat brengt dan meer gedoe dan het in een keer goed doen, maar ach, wie heeft er leren fietsen zonder een keer te vallen?
 
Ze zijn altijd aanwezig maar het tekort is de trigger om zich te openbaren. Ook in bv een bak zonder planten en vrij veel licht zul je snel zien dat er alg op stenen, eamen komt omdat er een tekort is zonder voeding.
Met een overschot zie je geen algen als de boel in balans is.

Wat heeft er een tekort volgens jou in een bak zonder planten?
 
Wat heeft er een tekort volgens jou in een bak zonder planten?
Vaak zie je in bv een Malawibiotoop veel alg op de stenen en dat is logisch want daar voeg je niks toe in de regel en zal er snel een tekort aan co2/po4 zijn en dat geeft dan die mooie groene stenen.
In de Tanganyaka die ik destijds had voegde ik ook niks toe en de schelpen zijn dan heel rap bealgd omdat er een co2 tekort was. Nu hoort dat bij zo n bak maar het was niet mijn ding.
 
Vaak zie je in bv een Malawibiotoop veel alg op de stenen en dat is logisch want daar voeg je niks toe in de regel en zal er snel een tekort aan co2/po4 zijn en dat geeft dan die mooie groene stenen.
In de Tanganyaka die ik destijds had voegde ik ook niks toe en de schelpen zijn dan heel rap bealgd omdat er een co2 tekort was. Nu hoort dat bij zo n bak maar het was niet mijn ding.

Maar wat heeft dan dat co2 - tekort? Of probeer je het op die manier te praten omdat je er van overtuigd bent dat algen altijd voorkomen uit een tekort? Waar ik het, voor de goede orde niet mee eens ben.

Je kan pas een tekort hebben als "iets" nodig is. Er kan ook sprake zijn van onbalans, maar oorzaak van onbalans kan net zo goed een teveel zijn als een tekort.

Wanneer iemand van 25kg en iemand van 60kg op de wip zitten, is het feit dat de wipwap niet werkt dan per definitie de schuld van de lichte persoon? Of per definitie van de zwaardere persoon? Of is er gewoon sprake van onbalans?

In die bak die je noemt, zijn het de ramen, de stenen, de vissen die een tekort hebben? Of is er een onbalans omdat er onnodige voedingsstoffen voor planten in de bak aanwezig zijn, waaraan sommige algen genoeg hebben om te gaan groeien?
 
Maar wat heeft dan dat co2 - tekort? Of probeer je het op die manier te praten omdat je er van overtuigd bent dat algen altijd voorkomen uit een tekort? Waar ik het, voor de goede orde niet mee eens ben.

Je kan pas een tekort hebben als "iets" nodig is.
Ja dan praat je over de behoefte van planten die bij een tekort niet goed meer functioneren. Maar als jij een bak. desnoods zonder bewoners, neemt met stenen erin en veel licht dan zul je snel algen zien.
Er is dan geen plant die iets nodig heeft maar toch door het vele licht en amper co2 doemen er dan algen op en zijn de stenen en bij bij de slakkenhuizen destijds snel bealgd.
Om dat te voorkomen moet je dus niet teveel licht boven zo n bak hebben. Ik had destijds een Panorama 60 en kon geen licht dimmen en dan staken de algen heel snel de kop op.
 
Als voorbeeld hier de bak van Jan Fokke met veel licht en de stenen lekker bealgd.

 
omdat je er van overtuigd bent dat algen altijd voorkomen uit een tekort
Nee er zijn soms andere oorzaken zoals slecht groeiende planten of veel vervuiling wat dan nh3/5 geeft en dat is ook een boost/trigger voor algen. Niet alleen tekorten zijn een trigger maar in de meeste gevallen wel denk ik.
 
Ja dan praat je over de behoefte van planten die bij een tekort niet goed meer functioneren. Maar als jij een bak. desnoods zonder bewoners, neemt met stenen erin en veel licht dan zul je snel algen zien.
Er is dan geen plant die iets nodig heeft maar toch door het vele licht en amper co2 doemen er dan algen op en zijn de stenen en bij bij de slakkenhuizen destijds snel bealgd.
Om dat te voorkomen moet je dus niet teveel licht boven zo n bak hebben. Ik had destijds een Panorama 60 en kon geen licht dimmen en dan staken de algen heel snel de kop op.

Mijn punt is, het is overmatig simplistisch om te zeggen dat algen alleen ontstaan door tekorten. Het is bewust je ogen dicht houden voor de overige mogelijke oorzaken.

Het is als zeggen dat je alleen maar kan verdrinken omdat je geen zwemdiploma hebt. Ondanks dat dat in veel gevallen zal bijdragen, is het niet de enige mogelijke oorzaak. En zelfs wanneer het meespeelt, is het zelden de enige oorzaak.

Ik begrijp de wens om te simplificeren, echt, maar het werkt niet altijd.

Je zegt dat er algen ontstaan in een bak met alleen water omdat er een co2 tekort is, en dat je dat kan oplossen door minder licht te geven. Dan is er toch licht teveel? Niet co2-tekort. Op z'n minst zijn beide een mogelijkheid. En waarschijnlijk spelen nog veel meer factoren een rol.
 
Mijn punt is, het is overmatig simplistisch om te zeggen dat algen alleen ontstaan door tekorten. Het is bewust je ogen dicht houden voor de overige mogelijke oorzaken.
Nee dat klopt en daarom zei ik net al er kunnen meer oorzaken zijn maar veelal zijn het tekorten die de oorzaak zijn.
 
Nee dat klopt en daarom zei ik net al er kunnen meer oorzaken zijn maar veelal zijn het tekorten die de oorzaak zijn.

Zolang je tekorten breed houdt (voedingsstoffen, co2, stroming, distributie, filtratie, onderhoud etc) ja, vaak, maar niet altijd.
Misschien in de zin van de ultieme ideale situatie. Het allerbeste voor de planten etc.

Ik denk dat wanneer je het wat praktischer houdt, het oog op het belang van de beginnende/gemiddelde aquariumhouder, het verminderen van licht, low-tech en het daarop aanpassen van het plantenbestand, vaak een betere oplossing is. Heel veel goedkoper ook in de meeste gevallen.

Maar dat is oplossingsgericht. Hier ging het over oorzaken.

Nee, tekorten zijn niet altijd de oorzaak van algen. Slecht groeiende planten ook niet altijd. Maar dan kom je ook in een kip/ei-verhaal. Een mini anubias in een bak met veel licht, veel co2 en veel voeding, zal zeer waarschijnlijk nog steeds alg geven, omdat veel licht etc niet is waar die anubias het goed op doet. De anubias is niet in balans met zijn omgeving.

In mijn ogen is het meer dan gewenst voor komen van alg altijd een zaak van onbalans. De oorzaak van de onbalans kan heel divers zijn en zal zelden in 1 hoek zitten. Hoe beter gezocht wordt naar de oorzaak, hoe beter er iets aan gedaan kan worden.

Een mogelijke oorzaak van onbalans kan ook in verandering zitten (bijvoorbeeld tijdelijk hogere temperatuur water in de zomerperiode, toegevoegde medicatie, aanpassing voeding, co2, visbestand, waterwaarden etc.). Planten kunnen zich goed aanpassen, maar dat heeft wat tijd nodig, tijd die vaak niet gegeven wordt. En tijdens deze aanpassingsperiode is er onbalans, wat meer alggroei tot gevolg kan hebben.

Groene alg in een bak met alleen water heeft mijns inziens vooral te maken met mogelijkheden, gelegenheid. Groene algen zijn (min of meer) kleine plantjes die zich efficient verspreiden. In water zit vaak voldoende voeding voor een alg. Maar als je een mini anubias in een bak met alleen kraanwater gooit redt hij zich ook goed. Alleen die mini anubias komt niet uit zichzelf in dat water, een alg wel.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan