Waar komt fosfaat vandaan?


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
..In mijn aquarium...? Ik begrijp zo een beetje waar nitraat vandaan komt, dat wordt op iedere aquarium website uitvoerig beschreven maar als ik geen fosfaat via plantenvoeding toevoeg.....waar komt dat fosfaat dan vandaan? Puur en alleen uit visvoer?
Edit: vraag vooral ingegeven vanuit mijn keuze voor All-in-one plantenvoeding. Ik heb een basic 50 liter bak met wat ember tetra's en pauwooggondel koppeltje, eiland set up...2/3 hoogte is een groot jungle eiland met java varen en dergelijke langzaam groeiende planten, bovenste 1/3 is vrij zwemruimte...geen aquasoil...mijn fles all in one met nitraat en fosfaat is leeg dus tijd voor een nieuwe. waarom ik twijfel of ik moet overstappen naar all in on zonder nitraat en fosfaat; ik heb wekelijks groen alg wat ik wekelijks tijdens waterwissels (+/- 30%) verwijder. op zich is het te overzien, alleen de laatste 2 a 3 dagen voor een water wissel begint het glas storend groene waas te krijgen. Dus wellicht met minder nitraat en fosfaat minder last vasn dacht ik eens te experimenteren maar ik vroeg me dus af waar dat fosfaat dan vandaan moet komen? Puur alleen uit voer?
 
Laatst bewerkt:
Die stoffen die je krijgt in je bak is een bacterieel proces en komt oa.s door visvoer, rottingsproccesen e.d.
NO3 krijg je dmv de stikstofkringloop en de PO4 via de fosfaatkringloop.
Maar dat is meestal niet genoeg bij een grote plantbezetting, vooral fosfaat. Daarom bemesten we bij.
 
Laatst bewerkt:
Over de fosfaatkringloop in onze bakken kan ik eigenlijk niets vinden. Worden organische stoffen dan omgezet tot fosfaat net als bij de nitraat of hoe werkt dat?
Ik dacht zelf altijd dat de fosfaat die in onze bakken naast toevoegingen zit uit het afval van vissen en planten komt maar dat dit al in de vorm van fosfaat zou zijn.
Maar als ik de post van Corne zo lees dan doen bacterien en dat en dan vraag ik me af welke, hoe en waaruit komt het voort.
 
notedopverhaal: fosfaat word niet echt omgezet maar is al aanwezig in al het organische.
Het zit van nature bijna overal in, graten, planten, bodem, ersosie van steen en vooral ook in visvoer.
Bij ontbinding hiervan komt het vrij en word als het ware 'gerecycled'
 
Ja kijk dan had ik het toch goed Corne want ik meende al dat het in die vorm aanwezig is in voer en ontlasting. Dus het is niet zoals met nitraat een proces van bacterien die uiteindelijk zorgen dat afval in nitraat wordt omgezet.
Maar goed als ik kijk naar mn eigen bakken en ervaring dan is dat vaak niet voldoende om de bak van voldoende fosfaat te voorzien maar ook dat verschild per situatie natuurlijk.
Ook zit het in het drinkwater als ik het goed heb maar dat zal wel minimaal zijn.
 
Maar dan komt bij mij weer de vraag op waarom de ene keer wordt gezegd gooi de watertesten weg en de andere keer lees ik zoals nu dat je de watertesten nodig hebt om een goed beeld te krijgen van de waterwaardes.
 
Dank voor de reacties. An ja Friesian, je hebt gelijk, ik zou wel weer een testsetje kunnen aanschaffen, in he tbegin was ik daa rook heel fanatiek in maar aangezien onderhand alles groet en bloeit en wel loop ten ik niet veel verander ben ik gestopt met testen sinds de testflesjes leeg waren. Maar als ik een guestimate inschatting moet maken heb ik veel planten (langzame groeiers maar toch veel) in verhouding tot het aantal visjes, dus lijkt mij het wel verstandig toch een all in one met fosfata en nitraat wederom aan te schaffen. iemand ervaringen met all-n one merken?
 
@Friesian omdat sommigen onder ons een zeer goed oog hebben voor wat hun planten nodig hebben, en sommigen niet begiftigd zijn met 'het groene oog'. Daarnaast kun je wachten tot je planten gebreksverschijnselen vertonen en dan bijsturen, of testen en dan al eerder bijsturen.

@Rastaman Als je last van algen hebt, is het waarschijnlijk gewoon het slimste om je waterwaarden te meten en dan te kijken wat je planten nodig hebben. Sommige bakken hebben extra fosfaat nodig, sommige niet en een aantal af en toe. En dat hangt af van hoeveel je voert, hoeveel je vissen daarvan gebruiken en hoeveel je planten kunnen verwerken.
Ik heb 2 bakken van ongeveer dezelfde inhoud (350l) maar de ene moet ik flink bijmesten (snelgroeiende planten en wekelijks een ww) de ander kan ik regelmatig zonder extra mest laten draaien. Geen bak is hetzelfde.
 
Dank voor de reacties. An ja Friesian, je hebt gelijk, ik zou wel weer een testsetje kunnen aanschaffen, in he tbegin was ik daa rook heel fanatiek in maar aangezien onderhand alles groet en bloeit en wel loop ten ik niet veel verander ben ik gestopt met testen sinds de testflesjes leeg waren. Maar als ik een guestimate inschatting moet maken heb ik veel planten (langzame groeiers maar toch veel) in verhouding tot het aantal visjes, dus lijkt mij het wel verstandig toch een all in one met fosfata en nitraat wederom aan te schaffen. iemand ervaringen met all-n one merken?
Ik werk dus met losse oplossingen: makro (NO3 en Kalium), fosfaat en mikro en dan nog kleibolletjes. Ik hou van makkelijk, maar op deze manier kan ik toch het beste inspelen op de wensen van de planten.
 
Je kan het beste af en toe meten om te zien hoeveel fosfaat je water bevat. Het handigste is om dit enkele weken te doen en dit te noteren zodat je weet wat je eventueel wekelijks moet toevoegen. Als je daar eenmaal een goed beeld bij hebt dan is wekelijks meten geen noodzaak.
Ik weet bv in de Sluierbak hier dat er wekelijks 0,5 fosfaat bij moet en dan komen we altijd uit rond de 1,0.
 
In antwoord op je vraag. Fosfor is net als stikstof onderdeel van biologisch materiaal. In DNA zit zowel stikstof als fosfor. Ik denk dat fosfaat en nitraat gemaakt worden bij het uit elkaar vallen van DNA moleculen. DNA vind je weer in al het biologisch materiaal. Of het nu plantaardig is of dierlijk. Alles wat groeit heeft DNA.
 
Ja Ronald ik denk dat het een lastig scheikundig geheel is wat voor de meesten niet erg begrijpbaar is. Maar goed door de bak wordt door eerder aangehaalde zaken dus fosfaat ingebracht.


Mooie uitleg al snap ik het meeste niet:DD
 

Terug
Bovenaan