Waar klei bolletjes te plaatsen?


V

VVNiels

Guest
Hallo,

Kan er mij iemand vertellen bij welke planten ik klei bolletjes moet steken aan de wortels? Gebruik de ei methode en mijn bak is sinds gisteren opgestart. Voeg nu ongeveer een 120bpm aan co2 toe en mijn verlichting (2 led strips van 54w) branden van 12u tot 22u. Co2 start om 11u tot 21u. Hoop dat ik het zo goed doe en van een algenplaag gespaard blijf (gebruik tevens ook een uv-c lamp).

Hoe merk ik dat de bolletjes uitgewerkt zijn?

2i92mqg.jpg

2layc5g.jpg

28k545h.jpg


Bedankt,
Niels
 
En ik zou beginnen met de lichtduur terug te brengen naar 7 uur en de lampen te dimmen.
Welke ledstrips bedoel je precies eigenlijk?
 
Btw, staat de Javavaren achter dat hout in de bodem want de wortelstok mag niet in de bodem staan. Beter is deze op te binden.
 
Waarom de duur verminderen en dimmen? Ik wil juist dat de planten goed gaan groeien en wortels aanmaken.

Omdat je nu allemaal nieuwe plantjes in je bak hebt en die moeten zich nog aanpassen aan de situatie in je bak en in veel gevallen ook aan het leven onderwater (veel plantjes worden bovenwater gekweekt).
Hierdoor gaan ze nu nog niet op volle snelheid groeien omdat hun energie nu vooral gaat naar vorming van wortels en aanpassing van de bladvorm bvb.

Algen hebben het daarentegen veel makkelijker omdat ze veel minder nodig hebben om te gedijen.
Veel (en lang) licht gaat in deze fase de kans op algen nog groter maken:
zonder concurrentie van de planten (door gezonde, uitbundige groei) hebben ze vrij spel en profiteren vooral algen volop van (te)veel licht.
Dus in plaats van snelle plantengroei ga je vooral snelle algengroei stimuleren door te hoog te starten, de plantjes kunnen nu nog niet zo veel met het licht, geef ze eerst wat tijd om "aan te slaan".
Algen vermijden is makkelijker dan ze te bestrijden dus kan je aanvankelijk beter wat gas terugnemen volgens mij.
Laag beginnen (lichtduur en -intensiteit) en dit geleidelijk aan opschroeven wanneer je nieuwe groei bij de plantjes begint te zien is de makkelijker/veiliger aanpak.
 
Dit zijn de led strips welke standaard geleverd werden bij mijn aquarium.
http://www.aquatlantis.com/index.php?id=318&tbl=registos

Mbt de LED: je schreef dat je tweemaal 54W strips hebt maar op de site van die link zie ik staan 52W in totaal of zie ik het verkeerd? Ik heb zelf geen ervaring met deze units en zie niet zo direct de specificaties van de leds eigenlijk (kleurcombinatie/lumen/dimbaar/...) dus over de sterkte en/of de mate van dimmen durf ik me niet uitspreken. Maar als je kan dimmen is dat tijdens de opstart nooit een slecht idee.

Ik denk dat er wel andere forumleden zijn met ervaring met deze lampen dus misschien reageert er nog iemand.
 
Zodra je planten het ruk gaan doen zijn ze uitgewerkt.

Maar ben het met dirk eens, osmocote laat geen troep achter als het is uitgewerkt ;)
 
waar halen jullie die osmocote capsules vandaan? ik kom alleen maar engelse hits tegen.
 
oh dat zijn die dingen die backplay verkoopt... dan heb ik ze al :juggle:
Haha, Naja 90% zeker dat hij ook osmocote gebruikt in zijn capsules..

Het ziet er hetzelfde uit en ik heb hetzelfde resultaat ermee, informatie erover is ook veel beter beschikbaar dan van bijv pokon mest korrels..
Durf dus wel redelijk zeker te stellen dat het hetzelfde is of een vergelijkbaar product is
 
Backplay is de laatste tijd niet bereikbaar dus die nu contacteren zal weinig zin hebben denk ik;)
 

Terug
Bovenaan