Waar gaat het mis?


R

Robin-S

Guest
Best forumleden,

Na aanhoudende algproblemen, zit ik nu even met mijn handen in mijn haar. Ik heb best veel last van baardalg en sommige planten beginnen weer te verslijmen en gaan gaatjes vertonen.

Ik heb deze problemen eigenlijk al sinds ik mijn aquarium heb. Ik heb al diverse oplossingen gezocht maar tot nu toe wil het nog niet erg helpen.

Het betreft een Juwel rio125. beide originele lampen zijn al vervangen voor een jbl color en een juwel nature. De verlichting brandt 8 uur per dag.

Onder bijna alle plantjes heb ik Sera voeding tabletten gedaan en ik voeg 2x per week 8 tot 10 ml Profito toe. Daarnaast draait nu ongeveer een maand een bio Co2 installatie mee van Dennerle.

Ik ververs het water iedere week zo'n 20 liter. Ik heb op aanraden van een lfs eens een weekje overgeslagen de laatste keer.

Mijn waterwaarde's van vandaag:

Ph - tussen de 7 en 7.5
Gh - 8
Kh - 6
Nh4 - 0
Nh3 - 0
No2 - 0
No3 - 10
Po4 - tussen de 2 en 4
Fe - 0.5
Co2 - ong. 9
Cl - 0
Cu - 0

Dit is gemeten met de Sera testkoffer vlak voor de waterwissel.

Wat mij opvalt is dat het fosfaat aan de hoge kant is. Nu heb ik wel eens gelezen dat de Po4 test van Sera niet helemaal geloofwaardig is. Ik heb deze test 2x gedaan en correct volgens het boekje uitgevoerd. Kan het fosfaat zo hoog zijn doordat ik vorige week geen waterwissel heb gedaan?

Het valt me ook op dat ondanks ik Bio co2 toevoeg, de ph niet veel is gezakt maar de Kh wel. De Kh was vorige maand nog 8. Hoe je het ook wend of keert, de Co2 is nog steeds te laag naar mijn zin. De Dennerle bio Co2 produceert 6 tot 10 bellen per minuut. Dit is dus blijkbaar te weinig....of zie ik het verkeerd?

Planten voeding lijkt er nog voldoende in te zitten vlak voor de waterwissel. Na de wissel voeg ik direct profito toe.

Ik heb al heel veel gelezen over baardalg maar ik zie te veel afwijkende oorzaken en oplossingen.

Kan iemand me vertellen waar het nu misgaat in mijn aquarium? Het is toch niet normaal dat ik iedere maand een aantal planten kan weggooien omdat ze helemaal verlijmd zijn of verschrikkelijk zijn aangetast door baardalg?

Een paar impressie foto's...
572421_0_82_005.jpg

499324_0_82_006.jpg

661721_0_82_007.jpg


Mvg Robin
 
Verse foto's. Zojuist gemaakt:

126755_0_82_008.jpg


Links
328641_0_82_010.jpg


Rechts
548324_0_82_011.jpg


Ik filter over een Eheim classic 350 2215. 2 Weken geleden schoongemaakt.
De Co2 flipper is moeilijk te zien op de foto maar zit links bij de vallisneria onder de uitstroom.
De huidige Co2 vulling zal nu binnenkort wel uitgewerkt zijn. Ik heb dan nog 1 nieuwe vulling. Als die uitgewerkt is wil ik zelf een mengsel gaan brouwen icm een omgekeerd bakje.

Ook zit ik te denken om easy carbo te gaan toedienen. Ik lees veel goede verhalen dat dit baardalg kan stoppen. Zou dit een optie zijn?
Mvg Robin
 
Nee John, ik heb de azijntest gedaan en de stenen geven geen kalk af. Dit zou je dan toch ook terug moeten zien in mijn waterwaarde's? Volgens mij zijn de Gh en Kh acceptabel.
 
Ik zou proberen wat meer C02 rond te pompen in je bak.
De dop van het bioflesje past ook op een grotere fles,of i.d. een bakje maken,meer stabiel.
Kh is iets wat hoog,maar is toch wel te doen,p04/n03 verhouding kan iets beter 1/15 bijv.
Drijfgroen vind ik wat veel.

succes.
 
Ik kan het niet goed zien maar weet je zeker dat het baardalg is?
Zijn dit T5 of T8 lampen?

Aan het sterrenkruid kan vind ik het makkelijkste zien hoe het ervoor staat.
Heeft deze ook alg? Heeft deze ook gele bladeren? Heeft deze misvormde groei (gekrulde bladeren)?

Ik neig eerder naar te weinig licht vooral omdat de dode bladeren helemaal aan de onderkant van de planten zitten.
Daar kan je eigenlijk vrij weinig aan doen zonder meer co2 te gaan toevoegen en het drijfgroen te verwijderen (of zelfs meer licht).

Voor de alg denk ik eerder aan staghorn, maar zoals eerder gezegd kan ik het niet goed zien op de fotos.
Ik zou niet heel veel veranderen, want je bakje staat er zo goed bij.
 
Is een vrij normaal verschijnsel.
Zijn gewoon oude plantendelen die aan het afsterven zijn.

De planten aan de zijkanten krijgen waarschijnlijk te weinig licht.
Je zou deze beter iets op kunnen schuiven.
 
Bedankt voor de tips heren.

@ Jodocus: Als mijn laatste vulling van Dennerle bio Co2 op is ga ik zeker met een omgekeerd bakje werken. Ik ben het met je eens dat de No3/Po4 verhouding beter kan. Hoe kan ik het fosfaat op pijl houden? Meer waterwissels of gewoon meer liters per keer wisselen? De foto is na het onderhoud gemaakt en had toen al weer veel drijfplanten verwijderd. Dat spul groeit echt vreselijk hard bij mij.

@ Franketrank: Ik heb even gegoogled op staghorn en nu slaat de twijfel toe. Op sommige foto's lijkt het erg op mijn algen maar op andere weer niet. Daarnaast geven ze als oorzaak: te weinig watercirculatie, slecht onderhoud en bodemrot. Dit is bij mij allemaal niet van toepassing. Mijn filter heeft zelfs vrij veel overcapaciteit. Ik zou wel de sproeibuis iets kunnen verdraaien zodat de stroming iets beter de bodem berijkt. De alg is iig absoluut niet met de hand te verwijderen. Het wordt echt snoeien om er van af te komen.

Het sterrenkruid ziet er volgens mij goed uit. Ik zie geen gekrulde bladeren maar als ik bij andere mensen in hun album kijk lijkt het donkerder dan bij mij. De eerste week dat hij in mijn bak stond kon ik hem al meteen snoeien. Daarna groeit hij een stuk minder hard. Er groeit (nog) geen alg op.

Er zit T5 verlichting in de rio. Ik zit er serieus aan te denken om de pistia in zijn geheel uit mijn aquarium te halen. Nu ik even hardop aan het denken ben kan het kloppen dat de ellende begonnen is sinds dit in mijn bak zit. Kan ook toeval zijn natuurlijk. Ik heb eens gelezen dat pistia een behoorlijke nitraatvreter is. Nu kan wat meer nitraat in mijn geval geen kwaad. Als ik het verwijder heb ik ook meteen wat meer licht. Ik ga hier nog eens over nadenken want ik vind het wel leuk om iets van drijfplanten te hebben en de visjes kunnen het ook wel waarderen. Wellicht andere alternatieven? Bijv cabomba of waterpest aan het oppervlakte laten drijven vind ik niet zo mooi.

@ Tom: De meeste planten die verslijmen en blad verliezen staan nu zo'n 3 weken in mijn aquarium. Het waren jonge plantjes toen ik ze kreeg. Het klopt wel dat uitgerekend die planten meer aan de zijkant staan. In principe groeien ze goed maar de onderste bladeren gaan allemaal kapot.

Om het allemaal even kort samen te vatten moet er dus meer Co2,No3 en licht in mijn aquarium en iets minder fosfaat. Zou Easy carbo nog een optie zijn om toe te voegen om korte metten te maken met de alg?

Mvg Robin
 
Robin-S zei:
Nee John, ik heb de azijntest gedaan en de stenen geven geen kalk af. Dit zou je dan toch ook terug moeten zien in mijn waterwaarde's? Volgens mij zijn de Gh en Kh acceptabel.

Ja is waar maar zat wat te denken over de ph die niet laag genoeg was ondanks het toevoegen volgens je opmerking dus was zomaar een idee.
 
Robin-S zei:
Er zit T5 verlichting in de rio.

Als het T5 is, kun je vanuit gaan dat je over het geheel gezien, genoeg licht hebt.
Waarschijnlijk heb je zelfs te veel licht, tov de overige milieufactoren.
Als het echter z'n korte Juwel maat is, zou het aan de zijkanten wel eens niet genoeg kunnen zijn.
Dit topic is ook behandelijk bij experts uitgedaagd : Zie link

Robin-S zei:
Easy carbo nog een optie zijn om toe te voegen om korte metten te maken met de alg?

Mvg Robin

Easy carbo is meer een lapmiddeltje om het echte probleem te doezelen.
Dat is iets wat je kunt proberen als al de andere optie niet meer helpen.

Als eerste zou ik toch proberen om de co2 beter op te lossen en dat,
zou moeten resulteren in de gewenste neutrale pH..

Succes
 
ik zou starten met no3 en po4 op te schroeven al zegt je test dat er voldoende aanwezig is .
een dagelijkse gift van 1mg/l van no3 en 0,1mg/l van po4 zou met je huidige wekelijkse verversing geen probleem mogen geven.

voorlopig werken met easy carbo samen met bio-co2 om het mogelijk co2 tekort op te vangen lijkt met een goede idee.
op langere periode zou ik eerder het vergroten of aanpassen van de stroming rond het omgekeerd bakje verkiezen
 
Ik zie nergens wat je geeft van plantenvoeding? Ik vermoed een ernstig gebrek in combinatie met te weinig CO2.
Ikzelf verwacht dan weer geen tekort in po4 en no3.
 
@ JurgenD: Ik voeg 2x per week 8 tot 10ml Profito toe. Als ik vlak voor de waterwissel een Fe van 0.25 tot 0.5 heb, kan ik er toch vanuit gaan dat ik voldoende plantenvoeding geef? Of klopt deze beredenering niet?
Een tekort aan Po4 geloof ik ook niet zo maar de No3 mag best wel iets omhoog toch?

Verder vind ik het qua verlichting nogal verwarrend. Ik heb al eens vaker in een ander topic aangegeven dat ik last had van algen. Toen werd me verteld dat ik teveel licht en lichtsterkte in mijn nieuw model Juwel bak had. Nu zou dit ineens weer te weinig zijn... Ik hecht zeker waarde aan alle adviezen en tips die ik krijg hoor maar soms weet ik gewoon even niet waar ik van uit moet gaan. Het is voor mij dan ook een kwestie van proberen en afwachten of ik het gewenste resultaat kan behalen. Inmiddels zijn bijna alle pistia plantjes uit het aquarium. Ik hoop hiermee mijn No3 iets op te krikken en wat meer verlichting te cre�ren. Een deel van mijn planten zien er nu echt niet meer uit. Er zitten volop gaatjes in de bladeren en ze verliezen snel hun blad. Ik heb met wat snoeiwerk het meeste alg verwijderd.

Gr Robin
 
Te weinig licht zal het zeker niet zijn. Te weinig profito zeker ook niet.
Er blijft maar een ding over...CO2.
 
Als ik de eerste foto s bekijk ben ik geneigd te zeggen dat het baardalg is.
De co2 verhogen is in ieder geval verstandig.

Zoals Tom ook al zegt zijn het waarschijnlijk oude delen die dood gaan. Niet erg dus.
 

Terug
Bovenaan