Waaierhandgarnaal met eitjes


Leonieandfishies

Active member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
30
Leeftijd
33
Hoi, ik heb een gezelschaps aquarium met o.a een aantal waaierhandgarnalen. Nu zag ik gisteren een garnaal met eitjes.
Het is mij bekend dat de larven alleen opgroeien in brak water. Ik heb een leeg aquarium staan, met ingedraaid water, ik zou deze willen omzetten naar een brak water aquarium om te proberen de larven van de waaierhand groot te brengen, maar hoe pak ik dit het beste aan?

- Hoeveel zeezout moet er bijvoorbeeld per liter water?
-kan ik hiervoor gewoon zeezout uit de supermarkt gebruiken?
- kan ik mama waaierhand in het brakke water zetten of moet ik haar apart zetten in het zoetwater aquarium en de larven overzetten wanneer deze losgelaten zijn?
- kunnen mijn zoetwaterplanten ook in brak water of kan ik deze beter verwijderen?
- is een normale pomp geschikt voor brak water?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, zou het leuk vinden om te proberen, en van internet wordt ik niet veel wijzer.
 
Kun je dat niet net zo als bij de Japonica aanpakken en daar zijn genoeg artikelen en topics over.
 
 
Ze zitten nu in zoetwater straks in brakwater. Gaan ze niet geheid schimmelen? je kan het altijd proberen natuurlijk 😄
 
Schimmelen? 🙄 Waaierhandlarven groeien op in brakwater.
Ja maar door het verstoren heb je wel kans dat ze zullen schimmelen. Heb er niet zo veel verstand van ik probeer maar mee te denken. Misschien kan je iets doen om de kans eventuele schimmel te voorkomen dacht ik zo 😄
 
Ja maar door het verstoren heb je wel kans dat ze zullen schimmelen. Heb er niet zo veel verstand van ik probeer maar mee te denken. Misschien kan je iets doen om de kans eventuele schimmel te voorkomen dacht ik zo 😄
Ik verstoor in principe niets. Ik heb me in de tussentijd zoveel mogelijk ingelezen. De volwassen garnalen met eitjes (ik ben tot de ontdekking gekomen dat er 2 met eitjes rondwandelen) die gaan in een ander al ingedraaid aquarium tot de larven losgelaten zijn, dan gaan de grote garnalen terug en maak ik het water waarin de larven zitten brak.

Wat ik mij wel afvraag... Ik heb dus nu 2 waaierhandgarnalen met eitjes, online kan ik vinden dat deze losgelaten worden binnen 28-50 dagen. Hopelijk laten ze dan wel alles in 1x los en niet een paar met 28 dagen en de rest met 50 dagen, maar omdat het er 2 zijn is er
 
Oeps! Post ik per ongeluk mijn halve reactie!

Nogmaals het bericht... Ik ben tot de ontdekking gekomen dat er 2 waaierhand garnalen met eitjes zijn. Nu kan ik ze natuurlijk beiden apart zetten maar de kans is dat er wat dagen tussen het uitkomen/loslaten van de ene garnaal en de andere zit. Kan dit kwaad voor de larven denken jullie?? Ik kan na inlezen het water in principe pas brak maken wanneer de volwassen garnalen uit het kweek aquariumpje zijn.
 
Je kan ook een ander bakje klaarzetten met brakwater.
Dat ga ik inderdaad ook doen :) ik las in een topic over waaierhandgarnalen dat iemand het water pas brak maakte toen alle larven er waren maar toen zat hij nogal te klungelen met een nitrietpiek die ontstond. Ik had daarom in de tussentijd ook bedacht om alvast een aquariumpje in te draaien met brak water.
Ik ga de dames uiteindelijk apart zetten in een bakje waar de larven uit kunnen komen, en de larven wen ik dan over naar brak water. Zijn wat vakjes voor nodig maar volgens mij zou ik zo het brakwater goed op peil moeten kunnen houden en heb ik het probleem met larven die op verschillende dagen uitkomen getackeld.

Wordt een klusje maar ik wil het wel proberen. Zout is gekocht, voeding voor de larfjes, een bruissteentje, nu nog even op zoek naar een extra bakje voor de waaierhand mama's! :)
 
Update, brakwater aquarium staat in te draaien. 10 liter water gedaan, leek me meer dan voldoende, die larfjes zijn maar klein. Ga aankomende week een klein aquariumpje ophalen, daar doe ik ingedraaid water van het aquarium waar de waaierhandjes nu inzitten in, met wat bodembedekking enzovoort. Daar gaan de 2 waaierhandjes met eitjes dan in totdat ze de larven loslaten. Ik zorg dat de temperatuur van het brakwater en het tussentijdse bakje hetzelfde is en dan zou ik de larfjes moeten kunnen overzetten zonder enig probleem.

Voeding is binnen, water staat in te draaien, ik heb mega veel ingelezen dus laten we het beste ervan hopen🤞
 
De eerste larven zijn er ! Jeetje wat zijn ze klein🙈 ik zag ineens kleine dingetjes heel spastisch bewegen. Heb ze met een lepeltje gevangen want afzuigen met een slangetje zie ik nog niet lukken haha. Ik kon ze zo wel tellen...heb er nu 21 overgezet. Er zitten nog enkele larfjes in het zoetwater maar vanavond of morgen een nieuwe poging want ik verwacht dat dit aantal nog wel zal stijgen
 
De eerste larven zijn er ! Jeetje wat zijn ze klein🙈 ik zag ineens kleine dingetjes heel spastisch bewegen. Heb ze met een lepeltje gevangen want afzuigen met een slangetje zie ik nog niet lukken haha. Ik kon ze zo wel tellen...heb er nu 21 overgezet. Er zitten nog enkele larfjes in het zoetwater maar vanavond of morgen een nieuwe poging want ik verwacht dat dit aantal nog wel zal stijgen
Super leuk! Ik hoop dat ze het goed zullen doen!
 
Leuk! Ik ga dit topic volgen! Ben benieuwd hoeveel je er groot kunt brengen! Dit wil ik ook altijd nog eens doen haha
 
Mocht je er nog een plantje in willen doen; javamos, javavaren en anubias kan prima in brak water. Op t kogelvisforum vind je hele lijsten van planten die ook op brak kunnen.

Super veel succes en plezier met de kleine larfjes! Ik ga je volgen, vind g erg leuk wat je doet.
 
Leuk! Ik ga dit topic volgen! Ben benieuwd hoeveel je er groot kunt brengen! Dit wil ik ook altijd nog eens doen haha
Hele klus 🙈 aquaria opstarten met de juiste techniek en om de larfjes eruit te krijgen haha! Ik dacht dat ik ze wel kon opzuigen met een slangetje, had ik ergens gelezen maar hoe klein ze ook zijn, ze zijn best handig. Ben ze uiteindelijk met een klein maatschepje 1 voor 1 gaan opvangen en later met een schepnetje. Geen idee hoeveel ik er pak met een schepnetje maar dat is wel de snelste methode.
 
Hier op het forum ergens werd al een link naar een turkey baster gedeeld, van de site van azaqua. Dat vind ik zelf ook heel fijn om gericht dingen voorzichtig op te kunnen zuigen. Misschien is dat wat?
 
Hier op het forum ergens werd al een link naar een turkey baster gedeeld, van de site van azaqua. Dat vind ik zelf ook heel fijn om gericht dingen voorzichtig op te kunnen zuigen. Misschien is dat wat?
Ik ga er eens naar kijken! Thanks
 
Helaas zijn de overgezette larfjes allemaal dood gegaan :( ik wil nu als tweede optie proberen om het zoetwateraquarium waar nu nog 1 dame brak te maken maar nu is de waaierhanddame in het ornamentje gaan zitten dat ik erin gezet had voor houvast 😑 bleek een gaatje in te zitten dat ik niet zo snel opgemerkt had..
 
Helaas zijn de overgezette larfjes allemaal dood gegaan :( ik wil nu als tweede optie proberen om het zoetwateraquarium waar nu nog 1 dame brak te maken maar nu is de waaierhanddame in het ornamentje gaan zitten dat ik erin gezet had voor houvast 😑 bleek een gaatje in te zitten dat ik niet zo snel opgemerkt had..
Die komt er nog wel uit toch? Goedde poging gedaan hoor!
 
Die komt er nog wel uit toch? Goedde poging gedaan hoor!
Ja ze zijn er al eerder in gekropen, ik dacht dat ik het nu goed dicht gemaakt had, niet dus :/ heb de dame al 3 dagen niet gezien, begin bijna te twijfelen of er nog wel leven is.. maar de larfjes lijken maar meer te worden dus ik denk dat ze zich gewoon terugtrekt.
 
Ik heb zojuist het ornament in een ander klein aquariumpje gezet met ingedraaid aquariumwater op de juiste temperatuur.. laat haar er daar maar rustig over doen om eruit te komen, de larfjes gaan vandaag hun eerste brakke water krijgen :) dan maar zo, maar zolang er levende larfjes zijn blijven we proberen!
 
Een goede foto is tot op heden nog niet gelukt. Ik heb wel een wazig ingezoomd fotootje. Witte dingetje in de rode circel is een larfje.

Volwassen garnaal is nog steeds niet uit het ornament maar er komen wel steeds meer larfjes bij dus ik ga rrvan uit dat hij wel gewoon leeft.
 

Bijlagen

  • IMG_20230722_130649.jpg
    IMG_20230722_130649.jpg
    361.2 KB · Weergaven: 47
De grote garnaal is er ondertussen uit! Niets mee aan de hand. Had zich gewoon even (heel lang) terug getrokken.

Geen eitjes meer. De larven leven nog steeds. Zijn niet meer wit en doorzichtig maar beginnen een beetje zebra achtig te worden, zijn daardoor steeds beter te zien. Het gekste... Dit zijn de larven die ik niet op brak water gezet heb. Alles op brak water is doodgegaan, deze zitten nu al zeker 10 dagen in zoet water en leven nog steeds!
 
Mooi dat ze nog leven Leonie. Raar dat die op brak zaten het niet hebben overleefd en ergens is dan denk ik iets niet goedgegaan. Benieuwd hoe de kleintjes het blijven doen op zoetwater.
 

Terug
Bovenaan