Waaierhand verlamt en gaat dood??


Aquatin

Well-known member
Lid geworden
6 januari 2009
Berichten
2,239
Locatie
Kollumerzwaag(Friesland)
��n van mijn waaierhanden is vanmiddag mooi netjes uit zijn vel gesprongen maar nu ligt hij op de rug en beweegt niet meer, ja je ziet zo heel nu en dan iets een heel klein beetje bewegen voor de rest lijkt hij verlamt en blijft heel wit. Zijn zij schilden achter de kop staan ook helemaal open. Daar had hij toen ik hem krijg al een vreemde bult/kronkel in zijn schild, vermoedelijk niet goed door de vorige vervelling heengezonden dacht ik.
Wie weet wat er aan de hand kan zijn. De vuurgarnalen gaan steeds op hem zitten en dan probeert hij wel te bewegen maar dat wil niet. Jaag de vuurtjes steeds wel wat weg, vind het zo erg om te zien. Wie weet wat ik het beste kan doen? Dit lijkt me toch niet normaal, of wel? Mijn man zegt dat ik hem eruit moet halen en uit zijn lijden moet verlossen...
 
Na vervelling is hij kwetsbaar, pantser moet eerst weer opharden.
Wacht de nacht af.
 
Kan het dan geen kwaad dat de vuurgarnalen steeds aan hem zitten te 'prutsen'?
Vind het zo erg om te zien... Is het normaal dat ze dan verlamt lijken?
 
Zoiets als David en Goliath?

Nee,hoor. die doen hem niets.
Weet je ,hoeveel energie dat kost.

Moet jij eens proberen. hihihi.
 
Ok�, bedankt voor je reactie, ben enigszins weer wat gerustgesteld. :thumbs:

Haha, nee ik doe hem dat maar niet na.
Lijkt me inderdaad heel zwaar, zal inderdaad heel veel energie kosten.
Hopelijk is hij morgen weer de 'oude' of eigenlijk de 'nieuwe' met zijn nieuwe jasje. :D
 
Was toch niet goed helaas, lag vanmorgen op precies dezelfde plaats dood waar hij steeds op de rug bleef liggen. Leek toch echt verlamt ofzo, heel vreemd. Was zo'n mooi beestje. Ben toch heel benieuwd hoe dit nu kon en wat het is geweest. Heb de waterwaardes gisteren getest en dat was allemaal goed.
Hoop dat de ander wel goed door de vervelling heen komt. Echt balen dit... ;(
 
Zal te verzwakt zijn geweest.
Voeding is ook belangrijk ,he.
Jammer.
 
Dat zal het inderdaad zijn geweest denk ik.
Voer heel gevarieerd, maar ja helaas, inderdaad heel erg jammer.
 
Hoe groot was het diertje eigenlijk?
Welke soort was het? (gabunensis? moluccensis? pilipes?)
Wat waren KH en GH waarden?
 
Het was een Afrikaanse waaierhand, Atya gabonensis.
Hij was ongeveer 4,5/5 cm.
GH is 7,5 en KH is ongeveer 6.
 
www.robertsgarnalenshop.hostei.com/garnalen_tips.php



Nederlandse naam: Afrikaanse waaierhandgarnaal.

Kleur: Van blauw tot geel.

Maximale grootte: Mannetjes tot � 16 cm en vrouwtjes tot � 8 cm.

Geslachtonderscheid: Het mannetje heeft dikkere voorpoten(derde paar, eerste 2 paar hebben de waaierhandjes), met daaraan een soort doorn die de vrouwtjes missen.

Kweek is enkel mogelijk in brakwater.

Draagtijd eieren: Een aantal honderden eieren komen ongeveer na 28-50 dagen uit, niet alle larven komen gelijktijdig uit maar binnen een tijdsbestek van ongeveer 2 weken.
Voor de opkweek is brak tot zoutwater nodig. Er is inmiddels enkele geslaagde kweken bekend.

Leeftijd: Minimaal 5 jaar en ouder.

Temperatuur van het water: 20�C tot 30 �C.

Waterhardheid: Zacht tot hard water.

Cabonaathardheid: 2 tot 8 KH.

PH waarden: 6,5 tot 7,5.

Herkomst: West Afrika en de oostkust van Zuid Amerika.

Aquarium grootte: Minimale inhoud van 54 liter. ( 60x30x30 )

Aquarium inrichting: Ingericht met aquariumhout en planten, maar stroming en schuilplekken zijn vereist.

Medebewoners: Vriendelijke vissen en garnalen tot zo�n 6 cm, geen(dwerg) kreeften.

Voer: Met de waaierhandjes filteren ze voedsel uit het water of schrapen het van oppervlakken.Ze klimmen soms tot boven water! Vooral �s nachts actief.
Als voedsel gebruikt je stofvoer en detritus (met name plantaardig afval van amandelboom bladeren) dat zich op de bodem verzamelt en in het water zweeft.
 
Atya gabonensis � Dwergkreeft ... Daarbij speelt de grootte van beide soorten een
rol, tijdens het verschalen (vervellen) lopen ook de volwassen garnalen gevaar.
... Ook komt er door de uitwerpselen teveel ammoniak en nitriet in het water.
 
Bedankt Bertus voor de info nog. :thumbs:

De andere waaierhand is inmiddels ook vervelt en daar gaat het prima mee. Ben blij dat die er wel goed doorheen is gekomen. Blijft een raadsel wat het met die andere is geweest. Nu maar op zoek naar een paar vriendjes, want alleen is ook maar alleen.
 

Terug
Bovenaan