Waaierhand garnaal 'versteend'


J

Joost Lint

Guest
Goedeavond,

Allereerst een vrolijk kerstfeest toegewenst!

Ik heb een blauwe Waaierhand garnaal die nu al een dag of 3 versteend op z'n zij ligt. Hij leeft nog wel want soms probeert tie met z'n pootjes overeind te komen.
Ik heb geen idee wat er met hem aan de hand is. Misschien een probleem met vervellen?

Ik heb een week geleden oude planten vervangen voor nieuwe. Misschien heeft het daar iets mee te maken?

Alvast bedankt.
 
Ook nog een fijne tweede kerstavond.

Klinkt niet best,heb je het water getest en eventueel water ververst?
Welke nieuwe planten heb je precies?
 
Uit de watertesten kwam niet bijzonders. Ik heb zaterdag het water voor een derde ververst.
Dit zijn de nieuwe planten (gekopieerd van bestellijst):

- Lysimachia nummularia
- Bacopa amplexicaulis
- Lobelia cardinalis
- Pogostemon Helferi
- Micranthemum monte carlo
 
Sorry voor de vragen maar is wel handig om te weten allemaal.
Wat is de gh waarde van het water?
Wat krijgt de garnaal precies voor voer?
Sinds wanneer heb je de garnaal,welke bak heb je en welke andere bewoners?
 
Maakt ik uit. Ik geef graag antwoord :)
GH waarde is 8,5.
Ik voer afwisselend tabletten, granulaat, brandnetelstrix, vlokvoer met algen en zwarte muggenlarven.
De garnaal heb ik sinds 25 oktober dit jaar.

In totaal 2 blauwe Waaierhand garnalen, 2 Afrikaanse waaierhand garnalen, 20 roodkopzalmen, 5 kardinaal tetras, 1 Cosby goerami, 1 vuurstaartlabeo, 5 zwarte fantoomtetras, 4 pantsermeervallen. Dit alles in een Rio 240.
 
Waarschijnlijk komt dit wel door de nieuwe planten, er word gif gebruikt op D planten tegen slakken in de kwekerij, alleen is dat gif enorm giftig tegen garnalen. Mijn advies zou zijn uitvangen en in een bakje zetten met vers kraanwater eerst. Dan zit hij niet meer in het giftige water...
 
Heb je al eens vervellingen in je bak gezien?
Zou het zo 123 ook niet direct weten wat er mis is maar zou goed een vervellingsprobleem kunnen zijn.
Misschien ivm teveel dierlijke proteïne in het voer dat gegeten word bv
 
Alleen kraanwater en verder niets? En voor hoelang moet ik hem dan in dat bakje houden?
 
Heb je al eens vervellingen in je bak gezien?
Zou het zo 123 ook niet direct weten wat er mis is maar zou goed een vervellingsprobleem kunnen zijn.
Misschien ivm teveel dierlijke proteïne in het voer dat gegeten word bv

Ik heb denk ik 1 of 2 keer een vervelling van een blauwe Waaierhand gezien. Die Afrikaanse garnalen vervellen wel regelmatig.
 
Ik twijfel zelf aan gif maar je weet het nooit zeker natuurlijk.

De blauwe zijn Afrikaanse trouwens,zijn die andere heel andere garnalen?
Andere andere,rare vraag maar hoop dat je me snapt
 
Laatst bewerkt:
Ik twijfel zelf aan gif maar je weet het nooit zeker natuurlijk.

De blauwe zijn Afrikaanse trouwens,zijn die andere heel andere garnalen?
Andere andere,rare vraag maar hoop dat je me snap

Sorry ik haal ze door elkaar. Inderdaad 2 blauwe Afrikaanse waaierhand garnalen en de andere 2 zijn Aziatische waaierhand garnalen.
 
Of je ververst uit voorzorg eerst 50 procent, dan verdun je ook eventuele gif. Mocht je een ander Aquarium hebben waar geen nieuwe planten inzitten zou ik hem daarbij zette , maar het is ook raar dat dan alleen deze garnaal er last van heeft...
 
Q-3k81FlRTijrhGn0nFIuTR3y1qisJbW.jpeg


Ze noemen het een 'blauwe' Waaierhand garnaal. Maar hij is spierwit. Dit was hij overigens al vanaf dag 1. Z'n soortgenoot is al wel aan het verkleuren.

Ik heb overigens geen ander aquarium waar ik hem in over kan zetten.
 
Zou hem eens overzetten,wie weet.
Dit is iig niet best,jammer dat je zolang gewacht hebt eigenlijk.....
 
Ja ik schaam me ook wel een beetje:oops: Ik dacht eerst dat tie niet uit z'n oude vel kon komen en dat hij na een paar uur zou zijn overleden.
 
Ik heb hem overgezet in een bak met schoon water maar ik denk dat het niets meer wordt. Hij bewoog niet toen ik hem oppakte en overzette en ik zie ook z'n bekje niet meer bewegen:'(
 
Zonde maar zo kan dat gaan helaas.
Heb de ervaring dat het best gevoelige dieren zijn.
In mijn bak zitten ze al een tijd met veel stroming en krijgen zo goed als enkel groenvoer binnen.
 
Iedereen heeft het over de waardes , goed natuurlijk . Alleen er is niemand die het op gevallen wat er gevoederd word , een wappertje eet heel fijn voer , het liefst stof voer . Aan tabletten, granulaat, brandnetelstrix, vlokvoer met algen en zwarte muggenlarven heeft een wappertje geen fluit :sorry:. Tenzij je het vlokvoer dusdanig fijn maakt dat hij het kan pakken . Je heb kans dat het diertje dus eigenlijk beetje uit gehongerd is .
 
Goed punt Natasja idd vind dat zelf inmiddels zo vanzelfsprekend dat ik zo'n belangrijk detail vergeten ben te benoemen :stom:
Maar goed jij altijd meeleest en zo nodig je kennis inzet!
 
Daar heb ik zelf ook niet bij stil gestaan Natasja. Aangezien de andere het wel goed doen.
Maar ik zal het menu meteen aanpassen zodat ik zeker weet dat er geen voer tekort ontstaat.
 
Goed punt Natasja idd vind dat zelf inmiddels zo vanzelfsprekend dat ik zo'n belangrijk detail vergeten ben te benoemen :stom:
Maar goed jij altijd meeleest en zo nodig je kennis inzet!

:sorry: Haha ja ik ben een gluurder hé , zeg niet veel . :thumbs:
 
Op de foto nog wel idd maar inmiddels niet meer blijkt.
Zag net in de winkel dat ze potjes van Dennerle verkopen speciaal met voer voor waaierhandgarnalen.
Zelf ook maar weer meegenomen want had nog niet zoveel voer :juggle:
Net een beetje in mijn bak gedaan en zweeft echt perfect door de bak heen.
 
Ik heb ook twee grote waaierhandgarnalen, ik geef ze dagelijks fijnstof.. Is het handig om te variëren met fijnstof voor de garnalen?
 
Fijnstof is niet zo gezond hoor ;)
Als het stofvoer maar plantaardig is want dat is het belangrijkste voor garnalen.
 

Terug
Bovenaan