vuurstaartlabeo onmogelijk in kleinere aquaria?


P

potlood

Guest
hallo,

Ik heb op het internet gekeken wat de minimale afmeting van je aquarium moet zijn om een vuurstaartlabeo (Epalzeorhynchos bicolor) in je aquarium te houden. Hier zag ik dat de minimale afmeting 1 meter moet zijn. Klopt dit? Is het mogelijk om een vuurstaartlabeo te houden in een 80 cm aquarium? want die heb ik namelijk.

Groetjes!
 
Je kan dat wel doen, ben zelf ooit een jaar of 40 terug ook de trotse eigenaar van een 80cm bak geworden
en ik heb ook jaren een ( toen nog) Labeo bicolor gehad in die bak. dat gaat goed als je verder GEEN bodembewoners hebt, want die jaagt hij voor en na allemaal dood.
Daarnaast is het een echte vreetlap die echt alles lust en daar zelfs planten voor uit de bodem haalt, of deze voor de lol sloopt. Is een zeer mooie vis, alleen denk ik zelf nu dat het sloop en jaaggedrag een soort van afreageren is geweest omdat hij op den duur veel te klein zat. Ze worden dik 12 tot 14 cm en hebben dan in een 80 cm bak gewoonweg te weinig plaats.

Greetzz BigSmoke
 
Ik merkte dat de mijne in mn meterbak niet lekker in zn vel zat, terroriseerde op het laatst de hele boel, die heb ik afgegeven aan iemand met een grotere bak.
 
Ik zou er niet aan beginnen. Een meterbak is al echt minimaal. Sowiso vind ik dit een soort die de moeite niet waard is omdat ze zo territoriaal worden.
 
jeroenw zei:
Ik zou er niet aan beginnen. Een meterbak is al echt minimaal. Sowieso vind ik dit een soort die de moeite niet waard is omdat ze zo territoriaal worden.
Zoals ik al meerdere malen hier op dit forum heb geschreven wordt ik een beetje erg moe van al die negatieve verhalen over de Labeo bicolor. Ik heb er velen gehouden, steeds 1 per bak en daar zaten agressievelingen bij maar de meeste waren gewoon erg vreedzaam. Ze vragen wel wat verstop plekjes tussen kienhout en stenen.

En ik heb 1x 3 Rode platy's in een bak gezet die vervolgens constant achternagezeten werden tot er een zelfs na een kwartier stierf. De overige 2 vervolgens in een andere bak gezet waar ook een Labeo inzat en deze deed ze niets. Kennelijk zag hij hier soortgenoten in.Iemand anders had hetzelfde met Black-mollie's.

Labeo's kunen soms wat druk zijn en daarom houdt je ze liever niet met visjes samen die van rust houden. En ook is een bak van een meter doordat gedrag een minimale bak maat.

De Labeo frenatus is wat rustiger en slanker en zou n�t aan in een 80cm bakje kunnen. Toch is een bak vanaf een meter beter.

Deze vissen voer je het beste met veel levend voer en tabletjes met een dierlijke basis. Het zijn geen echte algeneters.
 
An Vrolijk zei:
Ik merkte dat de mijne in mn meterbak niet lekker in zn vel zat, terroriseerde op het laatst de hele boel, die heb ik afgegeven aan iemand met een grotere bak.

Komt niet alleen doordat de bak eventueel te klein zou zijn, maar naarmate ze ouder zijn worden het gewoon ettertjes ;)
 
luc zei:
An Vrolijk zei:
Ik merkte dat de mijne in mn meterbak niet lekker in zn vel zat, terroriseerde op het laatst de hele boel, die heb ik afgegeven aan iemand met een grotere bak.

Komt niet alleen doordat de bak eventueel te klein zou zijn, maar naarmate ze ouder zijn worden het gewoon ettertjes ;)
Ik had zeer goedmoedige dieren had van ruim 10 jaar oud. Bij een oud-collega werd er een zelfs 20 jaar. En hij heeft er nooit problemen mee gehad. ;)
 
Botia zei:
luc zei:
An Vrolijk zei:
Ik merkte dat de mijne in mn meterbak niet lekker in zn vel zat, terroriseerde op het laatst de hele boel, die heb ik afgegeven aan iemand met een grotere bak.

Komt niet alleen doordat de bak eventueel te klein zou zijn, maar naarmate ze ouder zijn worden het gewoon ettertjes ;)
Ik had zeer goedmoedige dieren had van ruim 10 jaar oud. Bij een oud-collega werd er een zelfs 20 jaar. En hij heeft er nooit problemen mee gehad. ;)

Ik strijd dit zeker niet Botia, zeer zeker niet.
Ik heb hem ook gehad op een meter en heb hem nadien aan iemand anders gegeven met een grotere bak en daar beef hij dezelfde etter voor de andere vissen.
Ook bij ons in de club was er iemand met zo'n etter.

Elke vis heeft natuurlijk zijn karakter, en of hij dit nu kreeg omdat hij de eerste jaren te klein zat(1 m lengte)of dat hij dit kreeg omdat het een wat eigen is aan de soort weet ik niet.
Weet wel dat dit na een bepaalde ouderdom kwam.
 
Als ze ouder worden en zit in hem dan zullen het ettertjes worden. Toch is dit maar een klein percentage ik denk 4 op de 10. Het is gewoon geluk hebben als je ze koopt.

Het liefste koop ik dieren die al als volwassen vis zijn terug gebracht bij de handelaar. Soms omdat het etters zijn maar ook omdat de bak te klein was of een andere reden. Als je zo'n vis een tijdje bestudeerd kan je wel het gedrag zien van het dier.
 
Als ik oooooit eens een grote bak heb, neem ik er weer 1 hoor want ik vind ze prachtig! maar ik merkte dat ie er niet lekker zat, en mn knorretjes miste ook ineens stukken staart enzo
 
Het kunnen echte etters zijn maar mijn ervaring met deze vis is toch heel anders. Net zoals botia al aangeeft moet je er maar net geluk mee hebben. Mijn broer had er namelijk ook 1 en dat was er wel 1 die alles en iedereen achterna zat.
Nu ik er zo achteraf aan denk ging die van mijn broer alleen achter de rode minor's aan dus misschien toch een kwestie van concurentie zien in deze vissen aan de hand van de kleur. Ook was deze agressie vaak zeer extreem rond etenstijd. Nu voerde mijn broer ook alleen vlokvoer wat voor deze vissen niet voldoende is. Dit heb ik hem ook meerdere malen verteld maar hij deed er niks mee.
Die ik had was over het algemeen heel rustig en zwom op het gemakje door het aquarium alleen met etenstijd veranderde hij/zij echt in een jager.
Was etenstijd weer voorbij en had hij/zij de buik weer goed vol dan trok deze zich terug tussen het kienhout of in een kokosnoot en zag je deze de eertse tijd niet.
Voer je, je vissen over het algemeen alleen maar vlokvoer dan kan dit al genoeg reden zijn voor deze vis om agressief te worden en te gaan jagen alleen al om de simpele reden dat de vis niet het juiste voer krijgt en te weinig voer. Geef je zoals botia al aangeeft regelmatig levend of diepvries voer in combinatie met bijvoorbeeld Tetra tabimin of Sera Vipachips zal deze vis sneller vol zitten en denk ik dat het agressieve gedrag ook minder zal zijn. Ik zelf gebruikte toen (en nu nog steeds voor mn corydorassen) de Tropical sinking wafers van Hikari. Dit voer is iets duurder dan bovengenoemde 2 maar mn vissen zijn er gek op en aten het al vanaf de eerste dag dat ik het voerde.

Dus al met al denk ik dat deze vis snel ten onrechte word aangemerkt als zijnde agressief en lastig te houden. Het is denk ik meer hoe je er zelf mee omgaat. En inderdaad sommige van deze soort zijn agressief maar andere ook weer niet dus is en blijft een kwestie van geluk hebben :)
 
Ik heb eigenlijk ook alleen maar goede ervaringen met de Labeo bicolor. Toen ik afgelopen weekend een groepje zag zitten in de lfs, kom ik het ook niet laten om een gaaf klein exemplaar mee te nemen voor mijn meterbak. T.z.t. zal er een grotere bak komen, zodat hij/zij daarin kan uitgroeien, maar de komende tijd kan het prima in mijn meterbak. Ik heb niet de ervaring dat ze heel snel groeien.
 
Ik heb mijn labeo zo'n 10 jaar gehad, en los van (wat Khoppie al zegt) wat najagen van andere vissen bij het voeren nooit ook maar ��n teken van agressie gezien.

Ik kocht hem als jonge vis voor in het waterdeel van een paludarium (50 x 30 x 25 cm), waarin hij vrolijk en vredelievend rondzwom. Maar de overstap naar een 120cm-aquarium zal voor hem niets te vroeg gekomen zijn denk ik.
En ook toen hij ruim 10 cm was deed hij geen vlieg kwaad. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik gevarieerd voerde, want of hij bij eenzijdige voeding ook zo lief zou zijn gebleven is maar de vraag.

Maar ik heb ook al heel wat verhalen gehoord van mensen die in mijn ogen niets verkeerd deden, maar waar een labeo zonder aanleiding andere vissen de dood in jaagde, door ze simpelweg zonder ophouden achterna te zitten. Over daadwerkelijk aanvallen, bijvoorbeeld bijten in vinnen, heb ik nog nooit iets gehoord, maar misschien komt ook dat voor.

Mijn labeo was de trotse blikvanger van mijn bak.
Kennelijk verschilt de agressie van vis tot vis, en heb ik stomweg geluk gehad. Daarnaast vraag ik me, gezien het formaat en het actieve gedrag van de labeo, af of die in 80 cm of zelfs in een meter wel te houden zou zijn geweest.

Gelet op de ervaringen van anderen zou ik, voor een aquarium van 80 cm, de E. bicolor dan ook niet aanraden.
De E. frenatus die Botia al noemde is ook heel fraai en zou een goed alternatief kunnen zijn.
 

Terug
Bovenaan