Vuurstaart labeo


Gavv

Member
Lid geworden
19 juli 2023
Berichten
7
Leeftijd
32
Hey,

In het verleden heb ik een vuurstaart labeo gehad, na 10 jaar zonder aquarium heb ik sinds enkele maanden terug eentje aangeschaft. De vis blijft me echter fascineren, ook al weet ik dat het een ‘probleemgeval’ kan zijn en niet zomaar met elke soort samen kan.

Tevens zou het aquarium volgens het internet te klein zijn voor een vuurstaart labeo, maar mijn bedoeling is sowieso om binnen een jaartje een grotere te kopen of groeien ze zo snel ?

Maar de belangrijkste vraag natuurlijk.. Kan hij met volgende soorten samen ?

4 Luipaard corydoras
3 Marmer botia’s
1 Borstelneus
Een klein schooltje Neon Tetra’s
En vuurgarnalen

Ik vermoed dat vooral de veiligheid van de garnalen een probleem kan zijn ?


Alvast bedankt !
 
Hoe groot is de bak en garnalen is een risico inderdaad maar dat is eigenlijk altijd met garnalen en vissen het geval.
 
Niet met bodemvissen en algeneters.

 
Botias zijn al redelijk territoriaal en ze lijken iets te veel op elkaar om samen goed te gaan.
 
Mijn advies zou zijn zo van, ja dat kan wel met het huidige bestand, maar een labeo moet je single houden dus niet een erbij, tijdens het reageren zie ik een bericht van nekko voorbij komen, en wat nekko verteld klopt met wat ik wilde uitleggen, in sommige gevallen kun je er beter 3 dan 2 in de bak houden, maar het is een solitaire vis voor ons beter om alleen te houden.
 
Ik heb een labeo frenatus in een Juwel 350 Rio. Met corydoras gaat het goed, die trekken zich gewoon niets van hem aan. Ik heb in dezelfde bak een muisbotia en een botia striata (typisch geval van restbestand), ik denk niet dat ik die combinatie zou adviseren, hoewel het in mijn bak niet fout lijkt te gaan.
Ancistrus is echt te zachtzinnig voor een labeo. Je zou een gyrinocheilus kunnen proberen, die zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd, maar eerlijk gezegd denk ik dat het beste advies dat ik je geven kan, is dat je het beste dan bij cory's en de labeo houdt als bodemvissen. Alles wat je meer dan die twee houdt, heeft een groot risico van mislukking in zich.
Je kunt wel naar middenlaag en bovenlaagvissen kijken, daar doet een labeo niet bijster veel. Zorg hoe dan ook voor meer dan voldoende schuilplaatsen voor de cory's en de labeo: planten, maar ook verschillende maten pvc pijpjes, zodat ze zich voor elkaar kunnen verstoppen.
PVC pijpen kun je camoufleren door er een klein stukje vijveroevermat op te plakken en daar mos of kleine epifytische planten op te laten groeien, of insmeren met lijm en dan zand erover strooien. Of een landschap bouwen waar je ze in verwerkt.

Hoe dan ook succes met het samenstellen!
 
In je andere berichten lees ik over een bak van 39, 60 en/of 70 liter. Die zijn te klein voor een labeo, dus niet doen.

Ook je borstelneus (ancistrus) is te groot voor zo’n bakje. Voor hem is het beter een ander ruimer onderkomen te zoeken.
 
Vandaar ook dat ik vroeg hoe groot de bak is maar ik had niet gekeken in de andere topics;)
 

Terug
Bovenaan