vuurgarnalen sterven 1 voor 1


J

jjpverbaarschot

Guest
hallo allemaal.
ik heb al een lange tijd vuurtjes, en ook heb ik wel eens vaker een dood garnaaltje gehad, maar de laatste tijd zitten die in mijn 60cm nu zonder bodem etc. ook al een paar maanden zo, en dat is gewoon goed gegaan. maar afgelopen weken valt het me toch op dat er steeds weer een dood garnaaltje tussen ligt, heel vreemd.
sommige zijn ook gewoon door de helft, net alsof ze elkaar opeten ofzo.
de garnaaltjes die dood gaan wordt het transparante, wit van kleur en niet meer doorzichtig.

heeft iemand ervaring met deze toestand?
eten de vuurtjes elkaar op als ze met teveel in 1 bak zitten misschien?
-het is een 54 liter aqua met elite stingray filter,
-zit verwarming in maar staat uit omdat het nu warm is de bak is gemiddeld 25 graden nu door het weer.
-de lamp die erin zit is alweer een jaartje oud dat wel.
-ik voer ze gewoon visvoer tropisch granulaat en gooi er af en toe paar korrels vijvermix in of een stukje tomaat enzo.
-er zit alleen javamos, stuk kienhout en waterpest in deze bak
-ververs elke week 50%
 
Je praat over wit van kleur. Is dat voordat ze doodgaan?? Zo ja dan kan het de Porseleinziekte zijn. Als ze zwemmen en landen, komen ze dan goed terecht of ook wel op de zij en rug?? Hoeveel dode dieren heb je nu in de week dan??
En hoeveel zitten erin??

Ik denk dat verversen wel monder mag. Wij doen 10% p/w. ook zou ik wat speciaal voer kopen ivm de bestanddelen.
Wanneer er 1 dood gaat dan eten de anderen de dode vaak geheel of gedeeltelijk op hoor.
Kun je de waterwarden ook vermelden??
Stukje komkommer vinden ze ook erg lekker of blaadje spinazie bijvoorbeeld.
 
Vuurtjes eten elkaar niet levend op maar lusten wel dode exemplaren.
Beetje moeilijk bepalen wat het kan zijn,kunnen ze in het filter komen bij het draaiende gedeelte waarna ze er dood/beschadigd weer uitkomen bv?
 
Zijn het geen vervellingen ??? heb ook vuurtje en laatst een dooie eruit gevist maar die was niet transparant.
 
Waarom eigenlijk zonder bodem?? (niet echt van toepassing maar is even uit nieuwsgierigheid).
 
omdat ik er eerst ook baby goudvisjes in had zitten, is makkelijker schoonhouden.
na dat die visjes eruit zijn geweest heeft deze bak ook leeggestaan omdat ik tijdens mijn vakantie mijn stiefvader alles eruit heb laten halen. toen ik thuis kwam heb ik hem opnieuw opgestart en pas daarna weer garnalen erin, alleen de bodem eruit gelaten.
die garnalen maken echt veel poep op de bodem dat zie je echt goed als je geen bodem hebt.. een hele bruine laag gewoon elke week hevel ik de bodem af
 
jessicapilon zei:
Je praat over wit van kleur. Is dat voordat ze doodgaan?? Zo ja dan kan het de Porseleinziekte zijn. Als ze zwemmen en landen, komen ze dan goed terecht of ook wel op de zij en rug?? Hoeveel dode dieren heb je nu in de week dan??
En hoeveel zitten erin??

Ik denk dat verversen wel monder mag. Wij doen 10% p/w. ook zou ik wat speciaal voer kopen ivm de bestanddelen.
Wanneer er 1 dood gaat dan eten de anderen de dode vaak geheel of gedeeltelijk op hoor.
Kun je de waterwarden ook vermelden??
Stukje komkommer vinden ze ook erg lekker of blaadje spinazie bijvoorbeeld.

nee ze worden pas wit als ze dood zijn, ze zwemmen en landen gewoon normaal.
het is ongeveer 1 per dag lijkt t wel.
er zitten er denk ik een stuk of 30-50 in is moeilijk te tellen
 
Seabait zei:
Vuurtjes eten elkaar niet levend op maar lusten wel dode exemplaren.
Beetje moeilijk bepalen wat het kan zijn,kunnen ze in het filter komen bij het draaiende gedeelte waarna ze er dood/beschadigd weer uitkomen bv?

dat zou in principe mogelijk zijn, maar er gaan ook grote garnalen dood lijkt me sterk dat die in t filter waren gekomen.
 
Suzyq88 zei:
Zijn het geen vervellingen ??? heb ook vuurtje en laatst een dooie eruit gevist maar die was niet transparant.

nee vervellen ziet eruit als een leeg omhulsel, ik heb het over dat de transparante delen Wit van kleur worden dus niet meer transparant
 
ik heb geen testjes meer om de waardes te meten. maar ik ga ervan uit dat daar niks mis mee is want ik heb al zo lang stabiele bakken dat zou heel vreemd zijn als er wat met de waardes is, maar momenteel ben ik ook blut dus zodra ik weer geld heb zal ik een testje halen.

maar er zijn dus geen mensen die dit ook al eerder hebben meegemaakt? ik las op een ander forum wel een dergelijk verhaal namelijk.. maar daar kwamen ze op het idee dat het een bacteriele infectie was, maar in dat geval zouden ze ook raar moeten zwemmen enz dat doen die van mij niet
 
Zou er rustig aan toch een bodem in doen.
Emmer grintjes wassen en rustig aan telkens wat ingieten.
Gaan de broodnodige bacterie inzitten,die helpen de poep op te ruimen.
Die nu niet heb.
Net als in een aquarium.
Meet jij ammoniak eens.
 
jjpverbaarschot zei:
maar er zijn dus geen mensen die dit ook al eerder hebben meegemaakt? ik las op een ander forum wel een dergelijk verhaal namelijk.. maar daar kwamen ze op het idee dat het een bacteriele infectie was, maar in dat geval zouden ze ook raar moeten zwemmen enz dat doen die van mij niet

Er zijn zat mensen incl ikzelf die stervende garnalen hebben of gehad hebben maar dat bacterie verhaal komt eigenlijk zo goed als alleen maar voor bij cr garnalen en varianten daarvan en verloopt bij bijna iedereen weer anders wat zichtbare symptomen betreft.

Misschien is het wel van ouderdom bv of is er toch op 1 of andere manier de laatste tijd wat afwijkends aan de waarden waardoor ze problemen hebben met vervellen en sterven.
 
okeej ik zal als ik geld weer binnen heb een testje doen Bertus voor ammoniak.

maar dat over bodem, in veel goudvis aquariums zit toch ook geen bodem omdat dat makkelijker schoonhouden is.
wat je zegt zo had ik er nog niet over nagedacht dat inderdaad in de bodem ook bacteriecultuur komt. maar aan de andere kant, die bodem moet je toch ook goed afhevelen met zo'n klok doe ik dat.. dan haal je als je een bodem hebt toch ook die bacterien eruit lijkt mij haha. ik deed toen ik nog wel een bodem had altijd een gedeelte van de bodem met die klok helemaal schoonmaken dan kwam er gewoon zwart water uit.
 
van ouderdom lijkt me wel sterk want deze garnaaltjes die waren over gebleven en weer voortgeplant van wat mijn stiefvader waarschijnlijk had gemist om eruit te vissen. toen ik terug kwam van vakantie zat mijn grote aqua (waar eerst sluierstaart goudvissen in zaten) vol met alleen maar garnalen, deze heb ik er toen voor een groot deel uit gehaald en in mn 60cm gedaan.
maar dat is nou alweer 3 weken geleden. misschien dat het dan de zwakkere garnaaltjes zijn die nu het loodje leggen. maarja ik moet zeggen dat voordat ik dus op vakantie ging, toen zaten er ook garnaaltjes in de 60cm, en daarbij had ik toen baby goudvisjes gedaan, die begonnen toen op een gegeven moment de garnaaltjes op te eten dacht ik, want toen zag ik dus ook hier en daar een dode liggen maar toen dacht ik dat het door de visjes kwam omdat ik ze er ook aan zag happen.
maar nu gaan de garnaaltjes dus nogsteeds in gelijke mate dood.

edit: ik wou zeggen deze garnaaltjes kunnen maximaal 3 maanden oud zijn denk ik.. ik had er een hoop verkocht en mn stiefvader had alle grote meegenomen
 
Dan zal het waarschijnlijk niet de porseleinziekte zijn. Dat scheelt dan weer gelukkig.
Zoals Bertus al zegt zou ik er wel een bodem indoen hoor.
 
Een bodem is idd geen overbodige luxe en die hoeft echt niet smetteloos schoon te zijn.
Als je niks geks doet met voer en de juiste bodem hebt is het eigenlijk helemaal niet eens nodig om de bodem schoon te maken,garnalen weten prima raad met al die lekkere hapjes!
 
Precies. Ik maak de bodem in mijn garnalenbakje nooit schoon (hoewel de bodem daar sowieso elk jaar vervangen wordt). Is ook niet nodig.
 
huh, maar die poep van de garnalen zelf dan.. krijgen jullie geen bruine laag op je bodem dan?

en welke bodem is dan het best voor vuurtjes?
 
hm, ik had die bodem eruit gehaald omdat ik er baby goudvisjes in had.
ik ga denk ik een nieuwe bak makeen speciaal voor garnalen. staat al een poosje op mn planning om er weer een bak bij te nemen
 
jjpverbaarschot zei:
huh, maar die poep van de garnalen zelf dan.. krijgen jullie geen bruine laag op je bodem dan?

en welke bodem is dan het best voor vuurtjes?

Daar zijn de bacterie in de bodem voor,he.
De garnalen poepen niet zoveel,maar het filter haalt er ook uit,he.
 
jjpverbaarschot zei:
huh, maar die poep van de garnalen zelf dan.. krijgen jullie geen bruine laag op je bodem dan?

en welke bodem is dan het best voor vuurtjes?

Veel gebruiken een ph verlagende bodem. Sommigen ook niet en dat hangt ook af van de waarden waar ze op zitten/zaten.
Als ze goed op leidingwater gedijen dan kun je gewoon een grindbodem gebruiken hoor.
Dus het is van de soort afhankelijk en waar ze op hebben gezeten bij de winkel of vorige eigenaar.
 
Is voor vuurtjes dus een ph verlagende is niet nodig en vuurtjes kunnen op veel verschillende bodems zitten.
Zou niet te grof grind nemen bv.
 
Ik heb er gewoon zwart granulaat in zitten en dat gaat al jaren goed :) er komt wel een heel klein bruin laagje op te liggen maar dat zuig ik eens per 2/3 maanden eens wat weg en klaar:)

probeer afwisseld te voeren en niet te veel water te verversen en kijk ook eens naar je temperatuur ;) misschien zitten ze te koud en hebben ze idd moeite met het verwisselen van hun vel.
 
nou eens per 2/3 maanden, haha.. zal ik eens een foto maken van wat er bij mij ligt na 1 week O.o
ik snap dat niet hoor wat jullie zeggen, als ik die bodem niet schoonmaak is het echt een gigantische troep in die bak..
ik zal het wel eens een weekje laten liggen en dan een foto maken die post ik hier dan weer.
die garnalen poepen echt wel veel hoor, zet ze maar eens in een wit bakje voor een uurtje dan zie je zelf allemaal spikkeltjes in no time
 
misschien gaan ze daarom wel dood omdat ze zoveel poepen die van mij whaha
 
maar waarom zou je dan een aqua waar vissen in zitten dan wel elke week de bodem moeten schoonmaken zoals bij goudvissen bijvoorbeeld daar zeggen ze zelfs dat je overtollig voer moet afhevelen enz. en bij garnalen doen jullie dat niet? ik dacht dat garnalen juist nog kwetsbaarder zijn dan vissen :eek:
 
Omdat garnalen bij lange na niet zoveel vervuilen als goudvissen, maar wel gevoelig zijn voor veranderingen in de waterwaardes. Daarom is het zo belangrijk dat er een bodem in de bak zit. Dit zorgt voor stabiliteit + er is voedsel voor ze te vinden.

Misschien vervuilen je garnalen minder als je ze garnalenvoer geeft?
 
En overtollig voer moet je altijd voorkomen,met vissen of garnalen!
 
jjpverbaarschot zei:
nou eens per 2/3 maanden, haha.. zal ik eens een foto maken van wat er bij mij ligt na 1 week O.o
ik snap dat niet hoor wat jullie zeggen, als ik die bodem niet schoonmaak is het echt een gigantische troep in die bak..
ik zal het wel eens een weekje laten liggen en dan een foto maken die post ik hier dan weer.
die garnalen poepen echt wel veel hoor, zet ze maar eens in een wit bakje voor een uurtje dan zie je zelf allemaal spikkeltjes in no time

dat is op zich wel zo ja. Als je garnalen koopt en na enkele uren kijk je, dan ligt er vrij veel poep.
Maar de bacterien in de bodem en filter zorgen er dan ook voor dat de boel zeg maar wordt opgeruimd. ook ruimen ze zelf graag op hoor.
Daarom is dus een bodem ook wel belangrijk bij de garnalenbak.
Ik voer 2 a 3x per week ipv dagelijks.
En tussendoor es een stukje komkommer of iets dergelijks.
Nooit teveel voeren dus.
 
hm, ik zal inderdaad ook maar speciaalvoer gaan halen voor de garnaaltjes.
maar wel gek want het gaat al 1,5 jaar goed zoals ik het doe.. ohnee er zit pas sinds een maand of 2 geen bodem meer in :x hihi

dus een bodem erin en voer speciaal voor de garnaaltjes.
 
Speciaal garnalenvoer voor vuurtjes is niet noodzakelijk maar kan geen kwaad iig.
 
bedankt allemaal voor de reacties en adviezen!
hier even gauw 2 fotos van de bak en een close up van de poep haha (incl. dode garnalen), ik dacht ik doe jullie ogen ook even een lol xP


686585_0_82_20130911_1901321.jpg



748959_0_82_20130911_1902021.jpg
 
dat witte dat zijn restantjes van grind wat er eerst in zat, alles wat bruin is dat doen de garnalen, afgelopen zondag had ik nog afgeheveld, nu ligt dit er alweer

edit: nee ik heb vanmiddag nog een hoop troep eruit geschept sorry, paar velletjes van tomaten enz en daarmee hoop bruine smurrie erbij uitgehaald
 
Dat bruine komt ook van het hout af,garnalen zijn ontzettende friemelaars namelijk.
Ligt nog een lijkje ook zie ik,die kan je er beter zsm uithalen want als het iets besmettelijks is krijgen eventuele gezonde garnalen dit ook binnen door het eten van de lijkjes.
 

Terug
Bovenaan