Vuurgarnalen ongelukkig?


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Toch nog maar weer een vraag, ben een beginner, heb geen mensen met aquariumhobby om me heen en er is al het één en ander mis gegaan door verkeerde voorlichting in de dierenwinkel/op internet en mijn eigen onervarenheid...

Sinds kort heb ik een aquarium van ca 45 liter met een aantal vuurgarnalen erin. Ik twijfel alleen of ze gelukkig zijn. Ze zitten er nu 2,5 week in en het valt me regelmatig op dat een ze vrij stil bovenin de bak zitten (soms een deel wel en een deel niet). Ik heb ze pas in de bak gedaan nadat ik een tijd lang geen nitriet mat en heb dat sindsdien nog steeds nooit gemeten. Nitraat was er in het begin een heel klein beetje en nu steeds ook niet, waarschijnlijk wordt elk beetje gelijk door de planten geconsumeerd. Ik meet dagelijks (wel met strips, dat is even wat ik nu heb) en doe ook regelmatig waterwissels. Het aquarium is ook opgestart met deels water/hoornblad/wat steentjes uit mijn vijver. Daarnaast nog allerlei andere planten en mos erin. Als bodem zand met daaronder een klein beetje gebruikte potgrond (waar al een heel seizoen planten in gegroeid hebben zeg maar). Ik probeer zoveel mogelijk een low tech biotoopje te maken vergelijkbaar met mijn minivijvertje wat heel goed draait (en waar ook vissen en vuurgarnalen wonen). Ze zitten niet de hele tijd stil, soms scharrelen ze ook door de bak en zie je ze eten. Na een (kleine of grote) waterwissel lijken ze even wat actiever en zwemmen er een aantal door de bak, daardoor heb ik toch wel heel regelmatig wat water gewisseld. Maar eigenlijk weet ik niet of ik daar nou goed aan doe en of ze nou juist rondzwemmen omdat ze gestresst worden van de waterwissel.
Zou het nou toch aan de waterwaarden liggen of juist doordat ik te vaak waterwissels doe. Of is het ondanks alle beplanting door te weinig zuurstof en zouden ze toch gebaat zijn bij een circulatiepompje?

Ik heb nog wel een kleintje liggen die ik met een panty eromheen erin zou kunnen doen, maar worden ze er niet op de panty vastgezogen? (of de hopelijk toekomstige baby's). Dat gebeurde in mijn vijvertje wel met een iets sterker pompje en de watermijten, en die knapten daar niet echt van op zeg maar...
 
Potgrond ?

Wat is je NO2 waarde en eventueel NH3/NH4 waarden?

Zijn de planten nieuwe planten? ( Nieuw gekocht )

Ziet je water er troebel uit ? ( Mistig )
 
Nou ja, ik weet eigenlijk niet precies wat het is, maar het is iets van aarde uit de tuin. Geïnspireerd op de 'dirted tanks' en walstad enzo.**

Nitraat en nitriet zijn eigenlijk steeds spierwit op de teststrookjes. Ammoniak zit er niet op en meet ik dus niet.

De planten zijn deels nieuw deels van marktplaats en het hoornblad dus uit mijn vijver. Wel in een emmer water gehad/afgespoeld voor gebruik.

Het water is glashelder en eigenlijk ook sinds het begin zo geweest.

**Toevoeging: Ik had gelezen dat het niet teveel voedingsstoffen mag bevatten en niet teveel organisch materiaal. Vandaar iets wat gebruikt is en ik heb het een paar keer gespoeld voor gebruik en alles wat drijft eruit gehaald.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog geen gestresste garnaal gezien door een waterwissel. Ik heb eens ooit een fish in cycle gedaan met garnalen en dat was geen probleem hier. Ik ververste 3x per dag 50% van het water wel moet de temperatuur ongeveer hetzelfde zijn.

De plantjes van marktplaats weet je of die toevallig met slakkengif bespoten zijn?

Maar ik heb een zeer sterk vermoeden dat het de potgrond is. Hier gaat waarschijnlijk organisch materiaal inzitten wat aan het rotten is. Zie je geen luchtbellen aan de zijkant in de bodem of komen er soms geen luchtbellen uit de bodem?
 
Oké goed om te weten dat ik de waterwissels kan afstrepen.

Nooit aan gedacht om te vragen of die plantjes van marktplaats met slakkengif zijn behandeld, dus dat weet ik niet. Het was allemaal van andere aquariumbezitters die wat over hadden, maar die kunnen natuurlijk best een hekel aan slakken gehad hebben.

Organisch materiaal heb ik dus zoveel mogelijk uit de aarde gehaald door het meerdere keren te spoelen. Ik zie zo nu en dan een luchtbel maar niet vaak. En ik las ergens dat het normaal is bij deze opzet als je soms een luchtbel hebt? En dat het vergaan op zich niet zo erg is zolang je maar niet de bodem helemaal gaat omhusselen? Of zouden de planten dan al meer geworteld moeten zijn in de bodem. Wel een beetje lastig om daar goede informatie over te vinden, de ene zegt dat je juist vanaf dag één vissen erin moet doen voor de nitraat voor de planten en de ander zegt juist dat je planten eerst moeten groeien.

Als het aan het rotten is, zou ik dan ook niet iets van nitriet moeten meten ofzo? Of is dat niet het probleem dan? Als vaak water verversen voor jou werkte dan kan ik dat misschien voor de zekerheid ook beter een tijd doen? Of zou ik helemaal opnieuw moeten starten met de bodem? En dan uitproberen met andere tuinaarde?
 
Ik heb in ieder geval gelijk maar even nog wat meer water gewisseld, wil graag dat ze blij zijn.
Heb ook even een wattenstaafje in de bodem gestoken en dat rook naar de bodem van een sloot, wel een beetje een rottende lucht dus. Maar ik vraag me af of de bodem van mijn vijver niet ook zo ruikt en daar lijken ze aardig normaal. In ieder geval wel stof tot nadenken en verder uitzoeken. Daarvoor alvast bedankt!
 
Garnalen zijn nogal gevoelig en ik vertrouw die aarde ook niet dus. Heb je nog geen uitval verder?
 
Hoi @Marple

Vervelend om te lezen dat ook jij verkeerd geïnformeerd bent bij de LFS (Local Fish Store) en de informatie op internet niet klopte. Gelukkig heb je je aangemeld op het forum en krijg je net als ik waardevolle reacties en advies.
Heb ook even een wattenstaafje in de bodem gestoken en dat rook naar de bodem van een sloot, wel een beetje een rottende lucht dus.
Ik zou het net als de andere forumleden zoeken in de bodem. Dit leest als bodemrot.

Anderen kunnen je beter advies geven welke bodem ideaal is voor vuurgarnalen.

Hier nog wat extra leesvoer. Een erg goede up-to-date site.

 
Van 1 ding ben ik 100% zeker en dat is dat er echt wel iets mis is want anders doen garnalen dit niet.

De planten denk ik ook niet dat ze bespoten gaan zijn aangezien je zegt dat het aquarium bezitters waren. ( niet een winkel die via marktplaats verkoopt )

Maar als jij zegt dat de bodem naar de bodem van een sloot ruikt mag je er denk ik zeker van zijn dat daar je oorzaak zit. Ik denk ook niet dat bij rotten je nitriet gaat meten in eerste instantie gaat het NH3/NH4 zijn. Na verloop van tijd gaat die NH3/NH4 omgezet worden in NO2 en dan naar NO3.

Als je er een filtertje had opstaan wat al meer dan 4-5 weken gedraaid heeft op het aquarium dan kan je dit terug gebruiken anders zal het een volledige nieuwe startup worden vrees ik.
Dan zou een sponsfilter gaan halen met een luchtpompje ( kleintje iets van rond de 10 of 20€ )( Sponsfilters zijn garnaal safe en stel dat ze er toch op de ene of andere manier zouden in geraken dan blaast de het pompje ze ze gewoon terug uit)

Het aquarium zou ik volledig leeg halen en goed uitspoelen ( de bodem is denk ik echt niet goed ) en opniew beginnen. Kijk naar welke planten je hebt of wilt en ga daar de bodem naar richten ( geen tuinaarde of niets van de vijver ). ( hoornblad, anubias, bolbitus, javavaren en zo zijn er nog hebben zelfs geen bodem nodig en als je ze toch in een bodem zet is de kans groot dat de planten gaan sterven)
 
Als je een nieuwe startup doet met een nieuwe filter en je hebt geen ander ingedraaid aquarium ofzo om de garnalen tijdig in te zetten ofzo kan je ze er direct terug in zetten ( ik raad het niet aan maar het is soms de enigeste optie ) en dan zal je een fish in cycle moeten doen of in dit geval een shrimp in cycle.
 
Dank voor alle reacties en het meedenken, heel fijn!

Garnalen zijn nogal gevoelig en ik vertrouw die aarde ook niet dus. Heb je nog geen uitval verder?
In het begin twee garnalen, laatste 1,5 week niet meer. Dus het is blijkbaar niet dramatisch slecht, maar ook zeker niet goed.

Van 1 ding ben ik 100% zeker en dat is dat er echt wel iets mis is want anders doen garnalen dit niet.

De planten denk ik ook niet dat ze bespoten gaan zijn aangezien je zegt dat het aquarium bezitters waren. ( niet een winkel die via marktplaats verkoopt )

Maar als jij zegt dat de bodem naar de bodem van een sloot ruikt mag je er denk ik zeker van zijn dat daar je oorzaak zit. Ik denk ook niet dat bij rotten je nitriet gaat meten in eerste instantie gaat het NH3/NH4 zijn. Na verloop van tijd gaat die NH3/NH4 omgezet worden in NO2 en dan naar NO3.

Als je er een filtertje had opstaan wat al meer dan 4-5 weken gedraaid heeft op het aquarium dan kan je dit terug gebruiken anders zal het een volledige nieuwe startup worden vrees ik.
Dan zou een sponsfilter gaan halen met een luchtpompje ( kleintje iets van rond de 10 of 20€ )( Sponsfilters zijn garnaal safe en stel dat ze er toch op de ene of andere manier zouden in geraken dan blaast de het pompje ze ze gewoon terug uit)

Het aquarium zou ik volledig leeg halen en goed uitspoelen ( de bodem is denk ik echt niet goed ) en opniew beginnen. Kijk naar welke planten je hebt of wilt en ga daar de bodem naar richten ( geen tuinaarde of niets van de vijver ). ( hoornblad, anubias, bolbitus, javavaren en zo zijn er nog hebben zelfs geen bodem nodig en als je ze toch in een bodem zet is de kans groot dat de planten gaan sterven)
Dat er iets niet klopte voelde ik ook heel sterk en ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat het te maken heeft met de bodem/slechte circulatie. Ik heb nog lang doorgelezen en kwam erachter dat anaerobe situaties ook in een walstad aquarium niet de bedoeling zijn. Je moet dus zorgen voor voldoende zuurstof in de bodem.

Ik ben wel erg gecharmeerd van de dirted tank/walstad manier van opzetten van een aquarium, geen idee waarom, het ligt me gewoon denk ik. En er zijn genoeg voorbeelden die het lukt, dus ik wil het nog niet opgeven. Daarmee is niet gezegd dat ik niet opnieuw zou moeten beginnen om het beter te doen. Vooralsnog onderzoek ik twee opties:

1. Doorgaan met de huidige bodem maar met circulatiepompje en veel meer planten die goed in de bodem wortelen en zorgen voor beluchting en icm met frequente waterwissels in de eerste periode.
2. Opnieuw beginnen met tuinaarde met minder organisch materiaal, grind als toplaag ipv aquariumzand en daarnaast nog steeds ook een circulatiepompje, meer planten die goed in de bodem wortelen en frequente waterwissels in het begin.

Ik moet even goed uitzoeken of er nog wat te redden valt of dat ik het maar beter kan opgeven en opnieuw beginnen. Voor nu heb ik even het circulatiepompje (heel kleintje van 3 watt) erin gezet met panty eromheen en nog een waterwissel gedaan. Toen ik het pompje aanzette rook ik ook weer die geur, wel duidelijk dus dat er stilstaand 'slecht' water was en geen wonder dat ze er niet heen wilden. Nu zien ze er al een stuk blijer uit. Ze moeten wel een beetje wennen aan de stroming met als gevolg zo nu en dan een garnaal die ongecontroleerd door de bak vloog :p, maar dat ging ook best snel beter. Ik vind het gedrag nu al een stuk natuurlijker eruit zien. Het merendeel is levendig en meer aan het scharrelen. Dit geeft me hopelijk even tijd om na te denken over hoe verder...
 
Ik ben van mening dat je zoiets met gevoelige garnalen beter niet kan doen maar goed dat is persoonlijk en ik heb er geen ervaring mee. Vaak weet je niet welke stoffen er allemaal in de gebruikte grond zitten.
 
Bij bodemrot zul je geen stikstof meten, maar H2S. Dit gas is een zuurstofverdrijver, die naar de bodem zakt. Dus als je garnalen bovenin blijven is het 1+1=2. Bodem er uit dus.
Oké dat is wel duidelijk dan, ik was al overtuigd en nu nog meer haha

Ik ben van mening dat je zoiets met gevoelige garnalen beter niet kan doen maar goed dat is persoonlijk en ik heb er geen ervaring mee. Vaak weet je niet welke stoffen er allemaal in de gebruikte grond zitten.
Dat is wel waar ja. Misschien zou de opzet dan wel met iets als aquasoil kunnen?
 
In principe is een soil wel veilig als je indraait zoals wordt aanbevolen. Bij vele moet je de eerste tijd veel verversen. Zelf gebruik ik de Enviroment bodem en die is ph en kh verlagend maar bevat dan weinig of geen voedingsstoffen. Maar goed ik heb dan ook alleen wat mosjes in de bak.
 
Kan ook prima zover ik weet alleen sommige bodems geven nogal wat ammonium af in de eerste weken en dan moet je veel verversen en met garnalen is dat wel een punt om met beleid uit te voeren.
 
Dank voor het meedenken allemaal! Ik heb de bak helemaal leeggehaald, het zand flink uitgespoeld en gekozen om voor nagenoeg alleen een bescheiden laag zand te gaan en een ieniemienie beetje van de zwarte grond die erin zat (na die ook uitspoelen). Zo weinig dat ik betwijfel of je dit nog een walstad of natural planted tank of wat dan ook mag noemen. En misschien ben ik wel vreselijk aan het aanklooien en heb ik nu van alle werelden precies niks, maar we gaan het zien. Ik wou dit niet tot het weekend zo laten staan en kon geen aquasoil oid halen vandaag. In het ergste geval moet ik deze grote klus nog een keer doen, niet leuk, ook niet onoverkomelijk... Ik merk ook dat je er eindeloos over kan lezen, maar er is zoveel geschreven en zoveel variatie, dat het bij mij pas echt allemaal begint te landen wanneer ik de kennis toe ga passen.

Ik heb ook nog via marktplaats wat extra planten erbij met flinke wortels. En een flinke drijfplant extra erin om een beetje te helpen bij alle afvalstoffen (wel de waterpest eruit gehaald, want 5 soorten drijvende planten is wel wat veel van het goede). En dan nu veel meten en verversen, want mijn bak is weer aardig clean nu. Hopelijk scheelt het dat de lavasteen en het hout en de planten wel nog hun laag bacteriën hebben. Maar ik ga er niet vanuit dat dat voldoende zal zijn.

In ieder geval zien de garnalen er weer een stuk levendiger uit nu, en daar ging het me allemaal om. Ze zijn alleen wat bleekjes van de stress van het hele avontuur, dus ook niet iets om wekelijks te doen (maar dat vond ik sowieso al niet :giggle:)
 
Laatst bewerkt:
En nu is het nog een paar weken veel water verversen zodat je de amoniak en nitriet piek voor blijft want ik denk ook dat er niet veel nuttige bacterien gaan over zijn.
 
Is het normaal dat ze zich een tijdje verstoppen na zo'n avontuur? Heb er tot nu toe 4 gezien, de rest is onvindvaar (maar er is ook wel genoeg verstoppplek).

Heb vanochtend al een eerste kleine verversing gedaan en wil eind van de dag een grotere doen.
Nitriet en nitraat zijn nog steeds wit op de teststrip

Edit: even een foto toegevoegd van hoe ze nu wonen. Dit was gisteravond, water is al een stuk helderder nu. Een betere lamp staat nog op mijn wensenlijstje :)
 

Bijlagen

  • 20221109_201424.jpg
    20221109_201424.jpg
    461.5 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Ja de eerste tijd ga je ze minder zien en dit kan wel een tijdje duren.

Die teststrips gaan ook geen nut hebben en blijven 0 geven omdat jij constant water wisselt ( wat de bedoeling is ) en aangezien het nieuw vers water is zit er normaal geen NH3/NH4 of NO2 in. 1st gaat er NH3/NH4 ( amoniak/amonium ) in het aquarium water komen. Dit gaat meer en meer en meer worden tot er genoeg bacterien zijn die de NH3/NH4 gaan omzetten naar NO2 en dan gaat de NO2 stijgen tot er bacterien gaan zijn die de NO2 naar NO3 gaan omzetten.

NH3/NH4 en NO2 zijn dodelijk voor garnalen/ vissen zelfs al in kleine hoeveelheden.

Dus jij moet nu proberen die NH3/NH4 piek en die NO2 piek voor te blijven en zo laag mogelijk te houden en dit kun je doen door overtollig water te wisselen.

Moest je zelfs tijd hebben zou ik zelfs zeggen probeer 3 waterwissels te doen gewoon voor de zekerheid. En dit zal je tussen de 4 en 6 weken moeten volhouden en dan kan je stillaan afbouwen met de waterwissels en beginnen met je water te testen. Zo heb ik het ooit gedaan met baby corydora's samen met garnalen en dit lukte prima ( is wel veel werk )
 
Dank voor de uitgebreide uitleg! Hoeveel procent van het water wisselde je dan?

Is het niet zo dat de hoeveelheid planten uitmaakt bij hoeveel waterwissels nodig zijn? Die gast van MD fishtanks had het over een fish in cycle waarbij je de eerste week 1x per dag wisselt en de week erna om de dag etc. In een zwaar beplant aquarium.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat -omdat het zo per situatie verschilt- het ook een kwestie is van hoe safe je wil spelen...
Ik ga me nog eens wat meer verdiepen in de wetenschap achter de waterwissels. Ben wel benieuwd wat daar allemaal en rol speelt en wat de knoppen zijn waar je aan draait.
 
Geen idee wat de juiste verhouding of hoeveelheid gaat moeten zijn.

Ik deed 3x per dag 5l verversen op een bakje van 20l dus op het einde van de dag was er 15l van de 20l vesrverst ( dit zal wel echt teveel geweest zijn maar ik wilde zeker zijn en mijn bezetting was ook veel hoger) . Wel belangrijk is dat de temperatuur hetzelfde is en doe het water er rustig in.

Die gast van MD zie ik ook wel eens graag ( hij heeft dikwijls mooie ontwerpen ).
 
Bij bodemrot zul je geen stikstof meten, maar H2S. Dit gas is een zuurstofverdrijver, die naar de bodem zakt. Dus als je garnalen bovenin blijven is het 1+1=2. Bodem er uit dus.
Hier heb ik ook veel aan gehad, heel nuttig stukje informatie in de puzzel en zou ook wel eens de verklaring kunnen zijn voor de masale watervlooien sterfte in mijn andere indraaiende bak. Las dat die ook gevoelig zijn voor H2S.
Die bak ook maar even onder handen nemen binnenkort. Heeft wat minder haast omdat er geen stervende garnalen in zitten
 
Even een korte update: garnalen gedragen sinds de herstart heel anders, scharrelen gewoon het grootste deel van de tijd etend rond zoals je zou verwachten. Heerlijk om te zien en wat zijn het toch leuke beestjes!!
 
Even een korte update: garnalen gedragen sinds de herstart heel anders, scharrelen gewoon het grootste deel van de tijd etend rond zoals je zou verwachten. Heerlijk om te zien en wat zijn het toch leuke beestjes!!
Jij probeert tenminste nog iets uitteproberen, ik heb hier ook zat leven verspilt maar dat is natuurlijk relatief
 
Even een korte update: garnalen gedragen sinds de herstart heel anders, scharrelen gewoon het grootste deel van de tijd etend rond zoals je zou verwachten. Heerlijk om te zien en wat zijn het toch leuke beestjes!!
Mooi om te horen dat het nu beter gaat.
 
Jij probeert tenminste nog iets uitteproberen, ik heb hier ook zat leven verspilt maar dat is natuurlijk relatief
Tja, van proberen kun je leren :p
Ik heb vooraf geprobeerd vanalles te lezen, maar zolang je niet iets gaat doen blijft het allemaal een beetje abstract. Je weet echt wel dat het niet zo is en toch hou je ergens op de achtergrond een soort gevoel van 'je doet gewoon wat water en plantjes en vissen/garnalen in een bak'. Ik denk doordat je gewoon nog geen echte voorstelling hebt van de realiteit. Dus daarom ben ik maar gewoon op kleine schaal ervaring op gaan doen. Wel zo zorgvuldig mogelijk natuurlijk...
Overigens geloof ik nog steeds wel in het concept van walstad/dirted/natural tanks, heb ook niet alle potgrond verwijderd, alleen flink verminderd en nog een keer uitgespoeld. Een paar dingen die ik wel heb geleerd
- is dat stevige lowtech planten met veel wortels heel belangrijk zijn, en heel veel ervan, echt veel. Je wil zo min mogelijk bodem waar geen wortels in bezig zijn. Drijvende planten en planten op hout zijn ook leuk en hebben ook zeker een functie, maar ik had in het begin niet helemaal door wat het belang is van die planten met wortels.
- dat een aquarium zonder stroming erin toch echt wel tricky is om op te zetten, je hoort verhalen van mensen waarbij het lukt. Bij mij (nog) niet.
- en dat ondanks dat je detritus probeert zoveel mogelijk in het systeem probeert te hergebruiken dit niet betekent dat je zomaar een eindeloze hoeveelheid ervan in je systeem kan stoppen/laten zitten. Het gaat om balans. Dat weet je voor je start, maar je krijgt pas meer gevoel bij waar die balans ligt als je ermee bezig bent (en ik ben nog lang niet uitgeleerd!)
 
Tja, van proberen kun je leren :p
Ik heb vooraf geprobeerd vanalles te lezen, maar zolang je niet iets gaat doen blijft het allemaal een beetje abstract. Je weet echt wel dat het niet zo is en toch hou je ergens op de achtergrond een soort gevoel van 'je doet gewoon wat water en plantjes en vissen/garnalen in een bak'. Ik denk doordat je gewoon nog geen echte voorstelling hebt van de realiteit. Dus daarom ben ik maar gewoon op kleine schaal ervaring op gaan doen. Wel zo zorgvuldig mogelijk natuurlijk...
Overigens geloof ik nog steeds wel in het concept van walstad/dirted/natural tanks, heb ook niet alle potgrond verwijderd, alleen flink verminderd en nog een keer uitgespoeld. Een paar dingen die ik wel heb geleerd
- is dat stevige lowtech planten met veel wortels heel belangrijk zijn, en heel veel ervan, echt veel. Je wil zo min mogelijk bodem waar geen wortels in bezig zijn. Drijvende planten en planten op hout zijn ook leuk en hebben ook zeker een functie, maar ik had in het begin niet helemaal door wat het belang is van die planten met wortels.
- dat een aquarium zonder stroming erin toch echt wel tricky is om op te zetten, je hoort verhalen van mensen waarbij het lukt. Bij mij (nog) niet.
- en dat ondanks dat je detritus probeert zoveel mogelijk in het systeem probeert te hergebruiken dit niet betekent dat je zomaar een eindeloze hoeveelheid ervan in je systeem kan stoppen/laten zitten. Het gaat om balans. Dat weet je voor je start, maar je krijgt pas meer gevoel bij waar die balans ligt als je ermee bezig bent (en ik ben nog lang niet uitgeleerd!)
Voor welstadt aquaria kan het best afdekgrond/topsoil worden gebruikt. Potgrond bevat te veel plantaardig materiaal en mogelijk bemesting.
 
Ja dat kan ik wel bevestigen ja 😅. Ik had wel gebruikte potgrond, ik dacht dan is het teveel aan voedingsstoffen wel grotendeels verteerd, maar dat was te kort door de bocht. Goeie toevoeging aan de lessons learned

Leuk nieuwtje: ik heb de eerste zwangere garnaal in die bak dus volgens mij voelen ze zich echt thuis! 🥳
 
Even een kleine update: met het kleine laagje aarde en veel meer planten begint hij nu echt lekker op gang te komen. Garnalen scharrelen tevreden, drie met eitjes en de planten beginnen duidelijk aan te slaan.
En ik heb de smaak te pakken en ben al weer aan het nadenken over een groter aquarium :cooll:
20230101_085451.jpg


20230101_085457.jpg
 
Hoi, ik vraag me af hoe ik zelf een forum moet maken want ik heb een vraag. Of kan ik dat hier ook doen?
 
Hoi, ik vraag me af hoe ik zelf een forum moet maken want ik heb een vraag. Of kan ik dat hier ook doen?
Je gaat naar de betreffende sectie en dan zie je rechtsboven een groen vlak met plaats onderwerp en deze klik je dan aan en je kan aan de slag.
 

Terug
Bovenaan