vuurgarnalen aquarium


hopelijk komen er nog vele bij!
kan al niet wachten tot deze kleine mormeltjes rondlopen in men aquarium ! :)
 
Het kan erg snel gaan hoor als ze eenmaal gaan kweken. Om de kleur goed te houden zou ik wel gaan uitselecteren na enige tijd zodat je de mooiste rode over gaat houden.
 
mijn verontschuldigingen omdat ik niet antwoordde de voorbije dagen maar ik was op vakantie.
ondertussen zijn er nog steeds geen kleine garnaaltjes te zien.
er zijn wel veel vrouwtjes met een witte vlek op hun nek. kan het zijn dat de eitjes in het begin 'doorzichtig' zijn?
 
Bij vuurgarnalen vind ik het zelf ook vaak moeilijk te zien hoor, komt omdat ze rood zijn en dan valt het wat minder op. Bij citroentjes en de white pearl bv zie je het vrijwel meteen dat ze zwanger zijn. De vlek in hun nek is de eivlek. Eitjes zijn vaak wit, geel of bruin. Als je benieuwd bent of er al baby's zijn zou je 's avonds als het donker is eens voorzichtig met een zaklampje kunnen kijken. In het donker komen de baby's eerder tevoorschijn.
 
zijn het enkel de vrouwen die een eivlek kunnen hebben? of mannetjes ook ? (misschien een stomme vraag maar ik vroeg me dit af ;) )
vanmorgen zag ik bijna alle vrouwtjes met een eivlek :) , hopelijk zijn ze ook effectief zwanger!
gedragen de vrouwtjes zich anders wanneer de bevalling nadert? :)
 
hier nog enkele plaatjes van mijn vuurtjes die ,hopelijk, zwanger zijn!
wat denken jullie? zijn ze zwanger of niet ? ;)

533388_0_82_img_2600.jpg


888292_0_82_img_2601.jpg


474842_0_82_img_2602.jpg
 
wat ik nog wou vragen:

hoe kan ik het kweken bevorderen? bv door hogere , waterverversing,....

tips welkom!
 
Alleen de vrouwtjes hebben een eivlek. Als ze een eivlek hebben dan zullen ze snel zwanger worden. Als je de garnalen ineens als gekken door de bak ziet stuiteren dan is er een vrouwtje verveld en vruchtbaar, ze scheidt dan een stofje af en zal snel bevrucht worden. Echt heel anders gedragen zwangere vrouwtjes zich niet, wat me wel opvalt is dat vrouwtjes meer op de bodem zitten en mannetjes wat meer hoog in de planten (als je die hebt). Bij vuurtjes hoef je niks te doen hoor die kweken uit zichzelf al als gekken. Ik heb in januari 2015 ca 25 stuks vuurtjes in mijn aquarium van 170 liter gedaan (met vissen die ook wel een garnaaltje lusten). Nu heb ik er tussen de 500 en 1000 inzitten (schatting), vanaf september ben ik begonnen met verkopen en er zullen er ca 700 verkocht zijn. Voer afwisselen, zorgen dat het water van goede kwaliteit blijft door niet te veel te voeren, catappablad en ander blad toevoegen en als je in de winter ook kweek wilt dan een verwarming en temp op ca 23 graden.
 
ik las ergens dat ik ze kan laten vervellen door het water deels te verversen? klopt dit?

ik denk wel dat ik al zeker 1 mannetje heb
647512_0_82_img_26031.jpg


momenteel krijgen ze nog vlokvoer en als dat potje op is ga ik garnalenvoer kopen voor ze.
af en toe geef ik ze 1 tabletje 'tetrawafer' dit lusten ze wel graag
 
Aan de kleur te zien is de garnaal vooraan een mannetje en zijn de andere vrouwtjes. Het is puur schatten hoor. Ik zou niet te veel met het water gaan lopen rommelen want dit kan ook net verkeerd werken. Ik zou toch gaan voor garnalenvoer en af en toe wat vlokvoer ipv eerst het vlokvoer opmaken. Zelf vind ik dat in een garnalenbak ook blad hoort. Walnotenblad, catappablad of brandnetelblad zijn hier heel geschikt voor. Daar kunnen ze de hele dag aan grazen en dan af en toe wat garnalenvoer erbij. Dit werkt beter dan overmatig verversen. Laat de natuur zijn gang gaan en dan heb je vooral bij vuurtjes in no time een bak vol.
 
Garnalen vervellen wel vaker na een waterwissel. Maar ik zou geen water gaan verversen om ze te laten vervellen als je begrijpt wat ik bedoel ;)
 
hallo allemaal!
ondertussen was ik nog eens op reis ;) maar nu ben ik terug!
ik zie nog steeds geen kleintjes rondlopen maar ze leven allemaal nog wel.
is dit niet raar dat ze ondertussen nog geen jongentjes zijn.
is dit normaal of ligt dit aan iets?

groeten!
 
Misschien zie jij ze niet? zijn pipklein ,hoor, 1-2 mm. tegen het glas.
Mar moet je wel eerst vrouwtjes met eieren gezien hebben.
 
Heb je wel eitjes gezien zoals Bertus ook al vraagt. Zo nee, dan krijg je waarschijnlijk nog geen jongen.
 
dat zou kunnen bertus!
ik heb wel bij enkele een eivlek gezien.
verder reageerde er iemand op een foto die ik had gepost, dat hij of zij enkele eitjes zag bij een garnaal
 
Na ongeveer een week komen ze op kleur.
 
Dat was ik die de eitjes zag. Wat me hier opvalt per groep is dat je de jongen van de ene groep echt overal ziet zitten terwijl ze van de andere groep meer verstopt zitten. Tijdens het schoonmaken moest ik juist bij de verstopte jongen een stuk of 8 baby's uit de emmer vissen. Als ze groter worden komen ze vanzelf tevoorschijn.
 
Heb je er nog steeds vis bij zitten? Dan zullen de baby's zeker verstopt zitten of nog erger opgegeten zijn. Vis en garnalen is geen goede combi vooral niet in een klein bakje.
 
Ja wanneer er vissen in de bak zitten dan is de kans erg groot dat er geen of weinig nog in leven zijn.
 
even een updatetje: ondertussen nog steeds geen kleintjes te zien.
er zitten ook geen andere vissen meer in (al langer niet)
er hebben er nog wel enkelen die eivlek op hun rug.
zouden ze zich dan zo goed verstoppen?
 
Dat kan maar in mijn cr bak heb ik 1 jaar geen zwangere dames gehad en zomaar ineens 10 tegelijk laatst. Dus dan is het een kwestie van geduld.
 
zou het ook kunnen omdat ze misschien met net iets te weinig in een aquarium zitten (8 stuks nu) ?
 
jessicapilon zei:
Dat kan maar in mijn cr bak heb ik 1 jaar geen zwangere dames gehad en zomaar ineens 10 tegelijk laatst. Dus dan is het een kwestie van geduld.
Bij mijn cr's ook inderdaad.. al een half jaar geen jongbroed.
Maar dat kan dus zomaar veranderen begrijp ik hier uit..
 
Ja hier dus wel Mark. Maar ja, garnalen zijn onvoorspelbaar ;).
 
hopelijk komen er snel jongen tevoorschijn! :)
 
guppy-anthony zei:
hopelijk komen er snel jongen tevoorschijn! :)

Het toverwoord bij het houden van garnalen is: geduld!

Ik heb ook lang vol ongeduld naar mijn vuurtjes lopen loeren zonder dat er iets gebeurde...en voor je het weet:

yLiiax8OY4EkMpD6WSukd2MNXVpj75T3.jpeg


En wij wisten, omdat we nog nooit jongbloed hadden gehad, niet goed waar we naar moesten zoeken in de bak....maar als je het eenmaal een keer gezien hebt weet je waar je naar moet zoeken en spot je ze makkelijker.

Ik zal nooit vergeten dat onze jongste van toen 5 jaar als eerste jonge vuurgarnaaltjes gespot had alsof het de normaalste zaak van de wereld was terwijl wij dagelijks in die bak liepen te loeren.
 
wat een mooie exemplaren heb je daar zitten Niwla!
ik hoop dat ik ook snel zo'n rode menigte zal hebben in men aquarium!
hoelang had je ze voor ze begonnen kweken?

ondertussen zie ik af en toe wel een verveld schildje liggen
 
vanmorgen keek ik snel nog eens in mijn garnalenbakje en ik zag deze garnaal zitten op een boompje.

363817_0_82_img_28971.jpg


ik zie wel dat haar buik redelijk geel is?
wil dit zeggen dat er eitjes in zitten?
een betere foto kon ik niet nemen omdat zij snel weg sprong in haar schuilplek ;)
wat denken jullie hiervan? :)
 
Moeilijk om het met zekerheid te zeggen hoor. Ik zie geen eitjes zo en het kan lichtinval zijn maar het is wat moeilijk te zien. Als ze eitjes heeft dan kun je van de zijkant echt wel kleine eitjes zien zitten.
 
Naar mijn mening heeft die eitjes, maar als je goed kijkt zou je de afzonderlijke eitjes wel moeten kunnen onderscheiden.
 
guppy-anthony zei:
hoelang had je ze voor ze begonnen kweken?

Ik denk zo'n twee maanden....en ongeduldig als ik ben vond ik dat heel erg lang :D
 
Niwla zei:
Naar mijn mening heeft die eitjes, maar als je goed kijkt zou je de afzonderlijke eitjes wel moeten kunnen onderscheiden.

Klopt en dat is net niet goed te zien op de foto vind ik :(.
 
die foto was inderdaad niet al te goed.
daarom heb ik er net een andere kunnen trekken voor jullie!
ik ben er zeker van dat er eitjes zijn in deze garnaal!

199361_0_82_img_28981.jpg
 

Terug
Bovenaan