Vuurgarnaal: ziekte of niet?


S

Samzee

Guest
Bij een van mijn vuurgarnalen zie ik bij de basis van een voelspriet een witte punt zitten.
Gisteren na een licht verhoogd piekje nitriet (>0.5 mg/l) een waterwissel van 50% gedaan.
Nu geen nitriet en amoniak te meten.
Wel heb ik een vervelling gespot is dit misschien een restje?

Betere foto heb ik niet kunnen maken.

IMG_20161221_095334.jpg


IMG_20161221_095012.jpg



Verder is die wel actief bezig net als de rest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is duidelijk Scutariella japonica en is een parasitaire ziekte,beste is om heel de bak te behandelen.
Volgens mij moet dat met Tremazol als ik het goed heb maar staan meerdere topics hier op het forum en hoe te behandelen.
Zou het even opzoeken met de zoekmachine van het forum.
 
Laatst bewerkt:
Ben er nog niet helemaal uit....
Tremazol schijnt niet altijd te werken en moet ik bestellen.
Flubenol wel maar dan zal ik de slakken eerst op moeten zoeken.
Zoutbadje schijnt heel goed te werken maar ook hier geldt dat ik zout moet bestellen en tevens kan gaan vangen.
 
jbl gyrodol is hier tegen het juiste middel!

Euh en deze waarschuwing dan?
Niet toepassen bij ongewervelde dieren (koralen, slakken, schelpdieren, garnalen enz.)

Wat ik zo kan vinden kunnen slakken wel tegen tremazol en daar wilde ik eerst mee beginnen.
 
ah je hebt ook slakken... ik snap de zorgen, maar ik heb garnalen behandeld met gyrodol terwijl er sulawesi slakken in de bak zaten met succes, zonder dode slakken.
Wel met een gematigde dosis en controle uiteraard.

Dit is niet, waarschijnlijk helpt het, maar zekerweten helpt het.. en JBL dekt zichzelf graag in... ook tegen mensen die overdoseren bijvoorbeeld.
 
Begin er steeds meer aan te denken om eerst te beginnen met een zoutbadje.
Nadeel is de hoeveelheid stress die dat met zich mee kan brengen.

Slakken er uit vangen word vrij lastig, zitten 90% van de tijd in de bodem en komen af en toe even voorbij.
Sterker nog ontdekte net pas een posthoornslak waarvan ik niet wist dat die in de bak zat.
 
torenslakken heb je dan denk ik?.. mijn sulawesi slakken hebben de behandeling overleefd... ik hoop voor je dat tremazol misschien werkt dan..
 
Ik houdt de bak goed in de gaten of ik een slak zie dan vis ik die er uit en gaat die in mn quarantaine bakje.
Tot die tijd wil ik voorzichtig zijn.
Ben bang dat er straks een in de bodem ligt te rotten met alle gevolgen van dien
 
zolang er niet overgedoseerd wordt komt het meestal wel goed, hier ook een bak met flubenol behandeld waar posthoornslakken in zaten.. geen dode slakken gehad.

Of flubenol werkt weet ik niet zeker.. je kan het op zn minst proberen.. je garnalen gaan van scutariella niet direct dood, maar het verzwakt ze wel inderdaad.

Probeer de flubenol zou ik zeggen.. ik denk dat als dat niet werkt gyrodol de juiste optie is... maar wie weet werkt tremazol ook...

ik ben geen fan van het proberen van medicatie en blijf daarom bij 1 product zodra het zich bewezen heeft tegen bepaalde dingen.. in dit geval dus gyrodol tegen scutariella.
 
Als je naar je neo's kijkt zie je dan in de kop aan de zijkant witte puntjes zitten, ter hoogte van de kieuwen? dan is het zeker scutariella
Scutariella kan op meerdere plekken zitten.

Klokdiertjes zitten vaak over de hele garnaal verspreid dan... deze hoeven namelijk geen eieren te leggen in de kieuw van de garnaal.
Klokdiertjes zie je vaak eerst op je ruiten van je aquarium en op bijvoorbeeld de bodem zitten. kijk eens of je ze daar ook ziet..
 
Lijkt er meer op te zitten als een stofje en niet er in, lijkt er op dat de voelspriet er doorheen gaat al is dat moeilijk te zien.
Heeft op de staart ook een wit puntje zitten alleen kleiner.

Volgensmij zie ik wel klokdiertjes op een plant maar ben hier absoluut niet zeker van.
Mm of 2 groot kan dat?
Foto maken zal ik toch een gewone camera moeten hebben en dat word een probleem.
Heb wel een berg bacterien gehad in de vorm van bacteriebloei, zou dus best wel eens kunnen.
Daarnaast een berg slijm door de bak die bijna weg is, jonge bak.
 
Draai nog steeds met het originele filter naast de pat mini met spraybar.
(Uv laatst 1 nacht aangehad en daarna uit maar zit nog wel gemonteerd dus kan zo weer aan)
Plantje met blauwalg heb ik er gelijk uitgehaald, licht korter gezet en vandaag een klein plekje van de ambulia afgehaald.
Tevens is sindsdien de plantvoeding op een redfield ratio van 15 aangevuld ter voorkoming van blauwalg.
 
In tegenstelling dat de naam doet vermoeden is blauwalg geen echte alg maar ook een bacterie dus ik denk zelf niet dat de aanpassing van plantenvoeding wat dat betreft iets helpt maar ben geen expert.
Hopelijk zijn deze tegenslagen ff een opstart probleem maar zou voorlopig toch wachten met eventueel nieuwe bewoners te nemen.
Ik wil je natuurlijk niet helemaal moedeloos praten maar heb zelf het idee dat je nieuwe filter ook niet echt ideaal is.
Werkt prima tot dit formaat bak met garnalen maar in jouw geval ben je echt beter af met een filter waar meerdere filtermaterialen inpassen dus ook een groter volume.
 
Ik was ook niet van plan om er de eerste weken nog wat bij te zetten.

Heb de uvc weer aangezet, mochten het wel klokdiertjes zijn dan ontneem ik ze in ieder geval een deel voeding op die manier.
Geen idee of dat zwevende blauwalg bacterie ook sloopt maar indien dat ook gebeurt is dat mooi meegenomen.

Dat van het filter snap ik niet zo, nee er zitten geen bioballs of keramische pijpjes in maar ik heb wel 2x zo veel schuim als een eheim pickup die zo geliefd is?
Word er wel een beetje moedeloos van, zou er bijna een 80cm bij kopen en die opnieuw opstarten.
 
Is ook maar mijn idee hoor gebaseerd op persoonlijke ervaringen en fingerspits gevoel of hoe dat heet dus geen officiële feitenkennis die je gelijk moet opvolgen.
Klopt dat je nu meer schuim hebt als zo'n pick-up en zou daar ook mijn twijfels bij hebben of dat een geschikt filter is maar zou daar wat capaciteit van rondstroming meer vertrouwen in hebben dan de opgaven van dit filter bv.
Moet gewoon allemaal wel lukken hoor met deze bak maar gaat niet zonder problemen zoals je merkt,kan bij een 80cm of elke andere bak net zo vergaan.
 
Hoe bedoel je rondstroming?
De stroming door de hele bak?
Pomp 400 liter per uur rond met de spraybar als ik de fabrikant mag geloven.
Stel dat dat maar 75% is dan is het nog steeds 6x de bak inhoud per uur, moet genoeg zijn dacht ik.
Zie sowieso bij alle plantjes de blaadjes bewegen.

Nieuwe bak opstarten begin ik steeds meer aan te denken, heb zo veel fouten gemaakt en dingen geleerd dat het opstarten een heel stuk makkelijker gaat.
De reden voor 80cm is dat het gelijk een stukje makkelijker stabiel te houden door de grotere inhoud.
 
Oké, want op die site staat dat je ze duidelijk moet zien bewegen als het die scutariella parasiet is.

Maar het is idd super moeilijk om een scherpe gedetailleerde foto te maken.
Laatst had ik een trucje ontdekt.
Ik had een klein vergrootglaasje en heb die toen tussen mijn iphone en het glas gehouden en zo een foto gemaakt. Werkte ook nog!
Alleen dan moet de garnaal wel vlak bij het glas zitten.
 
Tegen het glas aan zitten ze bijna niet, die steen achterin is de hoofd hangplek.

Zojuist nog 2 garnalen gespot met hetzelfde.
Zit er echt bovenop.
 
Vangen heb ik geprobeerd maar je ziet het niet in een bakje door de rondingen en reflecties.
Met terug zetten ging deze wel voor het glas zitten en kon ik snel met de telefoon deze maken.

IMG_20161222_104639.jpg


IMG_20161222_104645.jpg


IMG_20161222_104657.jpg

Nu ik de fotos zie lijkt het toch op scutariella japonica
 
Ja valt niet mee zulke operaties maar daar word je in de loop van tijd steeds handiger in hoor.
Ondanks de onscherpe foto's blijf ik er ook bij dat het Scutariella is.
 
Ik zag op de live view ook beweging, gek genoeg is de live view wel haarscherp.
Als het goed is komt de medicatie tussen 12 en 18 uur binnen maar dat ligt aan postnl.
 

Terug
Bovenaan