Vreemde vreselijke geur en vis dood


Jasper_Hattink

Well-known member
Lid geworden
7 augustus 2004
Berichten
260
Locatie
Didcot, Engeland
Beste iedereen
Gisteren verloor ik mijn vuurstaart labeo, In vol ornaat: mooie kleuren, vinnen gespreid, maar dood aan het oppervlakte. Waarom?
Het aquarium stonk. Moeilijk te beschrijven geur. Geen bosgeur, or de geur als je de filter opened, of the geur van van rotte eieren (H2S), ook geen poepgeur or afvoerputje geur. Dit is een andere geur, erg penitrant maar niet scherp.

Mijn Thieme aquarium boek zegt als mogelijk oorzaak: koolstofdioxide, phenolen, andere vergiftigingen.

De Labidochromis Caeruleus (2 mannen en 2 vrouwen van ongeveer 10/12 jaar oud) leven nog, maar zijn erg schrikachtig. Ook de ongeveer 20 jonkies leven nog en tonen de stress reactie, maar geen versnelde ademhaling, normaal gedrag en ze eten nog normaal.

Water parameters: zoals altijd; temperatuur 23 graden C, nitraat 0 mg/L, Nitriet: 0, GH >16 (hard water), KH=15, pH=7.6, NH4= 0 (<0.05 mg/l) totaal volume 300 L (Juwel Trigon 350)
Ik filter over koraalzand, plus filter watten/schuim. Filter was niet schoon, maar all het vuil was geconcentreerd in the bovenste centimeter (in the witte filter watten)

Beetje een geschiedenis:
Twee weken geleden fiter veschoond en 2/3 van het water vervangen. Voederapparaat geinstalleerd op 0.8 gram droogvoer, gevoerd in 2 porties van 0.4 gram elk met 15 minuten tussenposs. Dit wordt binnen 1 minuut verslonden. 1 week gevolgd: alles goed, toen een weekje op vakantie geweest. Kwam afgelopen weekend terug: niks opgemerkt. Drukke week op het werk, dus niet heel veel aandacht aan het aquarium kunnen besteden, maar niks echt opgemerkt. Nog wel de filter vrijgemaakt van wat drijvende blaadjes. Gisterenavond, toen ik thuis kwam zag ik direct dat er iets mis was.

Inrichting: 5 potten met amazone zwaardplanten, verder geen bodemgrind, maar een bodem plaat en stenen. Bodemplaat is van zwart plastic en gebruik ik al 10 jaar.

Ben nu all het water aan het vervangen, en de jonkies gaan er allemaal uit.

Enige gedachten?

Bedankt.
Jasper
 
Mijn ervaring met labeo's is dat die erg gevoelig zijn voor verhoogde nitriet/ ammoniakwaarden, de mijne heeft de rest al een keer gered doordat hij als eerste aangaf dat er iets fout zat.

Hoe heb je precies het filter verschoond?
Hoe test je en is die test nog goed?
In wat voor potten en hoe groot staan je planten?
Ik heb vanwege een op handen zijnde verhuizing mijn planten een tijd lang in potten gehad, en je moet erg voorzichtig zijn dat daar geen bodemrot in optreedt. Een labeo verstopt zich graag tussen/ in de planten en krijgt dan vooral 's nachts de gassen binnen die uit de grond opstijgen.
 
Denk dat je de juiste reactie aan het doen bent van watertesten , grote waterwissel en observeren. Zelf zou ik nog VFM(vloeibaar filter medium) gebruiken en het filter grondig reinigen en de uitstroom richten zodat je goeie wateroppervlakte beweging hebt en uitwisseling van gassen.
 
Beste iedereen
Gisteren verloor ik mijn vuurstaart labeo, In vol ornaat: mooie kleuren, vinnen gespreid, maar dood aan het oppervlakte. Waarom?
Het aquarium stonk. Moeilijk te beschrijven geur. Geen bosgeur, or de geur als je de filter opened, of the geur van van rotte eieren (H2S), ook geen poepgeur or afvoerputje geur. Dit is een andere geur, erg penitrant maar niet scherp.

Mijn Thieme aquarium boek zegt als mogelijk oorzaak: koolstofdioxide, phenolen, andere vergiftigingen.

De Labidochromis Caeruleus (2 mannen en 2 vrouwen van ongeveer 10/12 jaar oud) leven nog, maar zijn erg schrikachtig. Ook de ongeveer 20 jonkies leven nog en tonen de stress reactie, maar geen versnelde ademhaling, normaal gedrag en ze eten nog normaal.

Water parameters: zoals altijd; temperatuur 23 graden C, nitraat 0 mg/L, Nitriet: 0, GH >16 (hard water), KH=15, pH=7.6, NH4= 0 (<0.05 mg/l) totaal volume 300 L (Juwel Trigon 350)
Ik filter over koraalzand, plus filter watten/schuim. Filter was niet schoon, maar all het vuil was geconcentreerd in the bovenste centimeter (in the witte filter watten)

Beetje een geschiedenis:
Twee weken geleden fiter veschoond en 2/3 van het water vervangen. Voederapparaat geinstalleerd op 0.8 gram droogvoer, gevoerd in 2 porties van 0.4 gram elk met 15 minuten tussenposs. Dit wordt binnen 1 minuut verslonden. 1 week gevolgd: alles goed, toen een weekje op vakantie geweest. Kwam afgelopen weekend terug: niks opgemerkt. Drukke week op het werk, dus niet heel veel aandacht aan het aquarium kunnen besteden, maar niks echt opgemerkt. Nog wel de filter vrijgemaakt van wat drijvende blaadjes. Gisterenavond, toen ik thuis kwam zag ik direct dat er iets mis was.

Inrichting: 5 potten met amazone zwaardplanten, verder geen bodemgrind, maar een bodem plaat en stenen. Bodemplaat is van zwart plastic en gebruik ik al 10 jaar.

Ben nu all het water aan het vervangen, en de jonkies gaan er allemaal uit.

Enige gedachten?

Bedankt.
Jasper
Toch te veel voer, vissen blijven dooreten omdat ze niet altijd dagelijks krijgen.
Of ze moeten er veel moeite voor doen het kan zijn dat ze minder eten moesten krijgen tijdens de afwezigheid.
Je hebt gelukkig nog jonkies over.
 
Beste iedereen
Gisteren verloor ik mijn vuurstaart labeo, In vol ornaat: mooie kleuren, vinnen gespreid, maar dood aan het oppervlakte. Waarom?
Het aquarium stonk. Moeilijk te beschrijven geur. Geen bosgeur, or de geur als je de filter opened, of the geur van van rotte eieren (H2S), ook geen poepgeur or afvoerputje geur. Dit is een andere geur, erg penitrant maar niet scherp.

Mijn Thieme aquarium boek zegt als mogelijk oorzaak: koolstofdioxide, phenolen, andere vergiftigingen.

De Labidochromis Caeruleus (2 mannen en 2 vrouwen van ongeveer 10/12 jaar oud) leven nog, maar zijn erg schrikachtig. Ook de ongeveer 20 jonkies leven nog en tonen de stress reactie, maar geen versnelde ademhaling, normaal gedrag en ze eten nog normaal.

Water parameters: zoals altijd; temperatuur 23 graden C, nitraat 0 mg/L, Nitriet: 0, GH >16 (hard water), KH=15, pH=7.6, NH4= 0 (<0.05 mg/l) totaal volume 300 L (Juwel Trigon 350)
Ik filter over koraalzand, plus filter watten/schuim. Filter was niet schoon, maar all het vuil was geconcentreerd in the bovenste centimeter (in the witte filter watten)

Beetje een geschiedenis:
Twee weken geleden fiter veschoond en 2/3 van het water vervangen. Voederapparaat geinstalleerd op 0.8 gram droogvoer, gevoerd in 2 porties van 0.4 gram elk met 15 minuten tussenposs. Dit wordt binnen 1 minuut verslonden. 1 week gevolgd: alles goed, toen een weekje op vakantie geweest. Kwam afgelopen weekend terug: niks opgemerkt. Drukke week op het werk, dus niet heel veel aandacht aan het aquarium kunnen besteden, maar niks echt opgemerkt. Nog wel de filter vrijgemaakt van wat drijvende blaadjes. Gisterenavond, toen ik thuis kwam zag ik direct dat er iets mis was.

Inrichting: 5 potten met amazone zwaardplanten, verder geen bodemgrind, maar een bodem plaat en stenen. Bodemplaat is van zwart plastic en gebruik ik al 10 jaar.

Ben nu all het water aan het vervangen, en de jonkies gaan er allemaal uit.

Enige gedachten?

Bedankt.
Jasper
Haal eens de potten uit de bak en check de wortels, ik gok dat er te weinig stroming in die potten zit en je dus met rotte wortels zit.
( zoals hierboven ook al ergens gezegd word )
 
Iedereen
bedankt voor jullie medeleven en tips

Eerst even een updeetje: Toen ik het biologisch materiaal (koraalzand in mandjes) uit het filter haalde, werd de geur wel heel sterk. Onder de het biologisch materiaal zit een groene filter spons. Ik vermoed dat het hier fout ging. Ik heb de hele achterwand en heel het aquarium goed geboend. Er gaat netto 275 L in, ik telde 20 en een halve gieter van 13 L, dus dat klopt wel zo'n beetje

Lysia en Nynke, Ik heb ook even alle potten eruit gehaald. Alle planten hadden een zeer goede wortelgroei: sterke witte wortels. Even geroken: planten geur, geen rottingsgeur. ook even gekeken of er rotting gaande was, waren er zwarte plekken of gas? Nee dus. Geen zwarte plekken te bekennen. Heb toch het grind vervangen in de potten.

De filter: heb alle sponzen en watten heel goed gewassen met warm water, totdat ze schoon waren en er schoon water uitliep. De groene spons moest ik wel heel lang doorspoelen totdat al het gele water weer helder was. Biologisch materiaal enkel met koud water gespoeld. Het zal nu wel weer even duren voordat de filter goed is opgestart, dus even voorzichtig met voeren en wat meer water verversen lijkt me.

De testen, geen idee of die nog betrouwbaar zijn, ik heb niks om het te testen. Hardheid (GH, KH) klopt wel, we hebben hier hard water uit de kraan. pH doet het ook nog goed: geeft 3 bij azijn. Nitraat, nitriet, ammnium kan ik morgen testen op mijn werk (werk op een laboratorium, dus kan wel wat ammonium en nitraat en nitriet zouten oplossen en meten).

@Edwin: teveel voer zou kunnen, met de hand (een keer per dag) kan je toch beter doseren. Het voederatomaat geeft 0.4 gram als minimaal, dat zijn ongeveer 80 kleine korreltjes per keer, dus 6 a 8 per vis totaal per automatische voerbeurt. De jonkies (tussen de 0.5 cm en 4 cm) zijn terug naar god gestuurd, er was simpelweg teveel vis voor het aantal liters. Altijd met pijn in mijn hart, maar niemand wil ze hebben. De ouders heb ik dus al zeker 10 jaar. 12 jaar geleden heb ik er 6 gekocht, vrij recentlijk zijn er twee van ouderdom gestorven. Zo'n vis sterft overigens heel langzeem. durt ongeveer een jaar en zijn dan echte oude opas... Hou de kleintjes de afgelopen 10 jaar goed in de gaten: het worden er heel snel heel veel.
 
@Jasper_Hattink - Jasper.

Goed dat je de oorzaak hebt gevonden en een terugkoppeling hebt gegeven voor de helpende handen, meedenkers.

Ik begrijp dat je een buitenfilter hebt? Welk merk en type?

*Edit*
Persoonlijk spoel ik de sponzen met aquariumwater.
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat je filterkoraalzand dus dichtgeslagen is. Kun je er niet een biologisch materiaal in doen, dat een betere doorstroming houdt? Ikzelf ben een groot voorstander van lavagrit (16-32mm), maar er zijn er nog heel veel andere filtermedia die je kunt gebruiken.
Wat is de reden dat je koraalzand gebruikt en fijn (of grof) is het? (Ik ben gewoon even nieuwsgierig, ik heb het nog niet vaak langs horen komen).
 
Ik vrees dat je filterkoraalzand dus dichtgeslagen is. Kun je er niet een biologisch materiaal in doen, dat een betere doorstroming houdt? Ikzelf ben een groot voorstander van lavagrit (16-32mm), maar er zijn er nog heel veel andere filtermedia die je kunt gebruiken.
Wat is de reden dat je koraalzand gebruikt en fijn (of grof) is het? (Ik ben gewoon even nieuwsgierig, ik heb het nog niet vaak langs horen komen).
Ik wist niet eens dat het bestond Lysia. Ik heb ff gegoogled. Lavagrit wat jij noemt krijg ik niet gevonden.
 
Kijk eens bij gewassen lava 16/32. Het wordt veel in vijvers gebruikt voor de filterzone. En ik heb dan ook een emmertje uit mijn moeras gehaald.
Mijn koraalzand-google leverde een reeks van op beginnend bij 0,2-1mm en eindigend bij 20-30mm.
Interessante link heb je gevonden.
Goh, weer wat geleerd, het is kennelijk erg goed als filter....
 
Laatst bewerkt:
Nu je de filter helemaal hebt gekuisd moet je minder voeren en goed de waarden monitoren want je bent een heel groot deel van je bacteriecutuur kwijt.
 
Kijk eens bij gewassen lava 16/32. Het wordt veel in vijvers gebruikt voor de filterzone. En ik heb dan ook een emmertje uit mijn moeras gehaald.
Mijn koraalzand-google leverde een reeks van op beginnend bij 0,2-1mm en eindigend bij 20-30mm.
Interessante link heb je gevonden.
Goh, weer wat geleerd, het is kennelijk erg goed als filter....
Ik denk dat je lavaSPLIT bedoeld en @Friesian daarom niets kon vinden. Ik doe ook graag lavasplit in mijn filters.
 
Ik denk dat je lavaSPLIT bedoeld en @Friesian daarom niets kon vinden. Ik doe ook graag lavasplit in mijn filters.

Inderdaad lavasplit bedoel ik...
Dit dus?
 
Het klinkt idd alsof je het filter te goed hebt schoongemaakt en dat toen in combinatie met de grote hoeveelheid vis een nitrietpiek is ontstaan. De periode van twee weken na in feite een nieuwe opstart klopt ook.
Voor de volgende keer als tip om je filter niet meer zo grondig schoon te maken, ik doe het zelf hooguit 2x per jaar en dan heel summier, eigenlijk alleen maar even de pot leeggieten zodat de losse detritus eruit gaat, afspoelen is vaak niet eens nodig. En zorgen dat je niet teveel vis in je aquarium krijgt.
 
Zelfs dat afgieten doe ik niet. Je filter verandert op een gegeven ogenblik van filtermateriaal met bacteriën in een levend organisme. Venwege de verhuizing was ik gedwongen er zoveel mogelijk gewicht ( dus water) uit te halen en ik kwam er zelfs (levende) regenwormen in tegen! (ik heb Eheim buitenfilter met lavasplit als biologisch filtermedium).
Alleen de 1 á 2 filteronderdelen die direct voor de pomp zitten, worden eens per 2 á 3 maanden schoon gemaakt, om te zorgen dat er niet te veel rommel in het pompmechaniek komt.
 
Zelfs dat afgieten doe ik niet. Je filter verandert op een gegeven ogenblik van filtermateriaal met bacteriën in een levend organisme. Venwege de verhuizing was ik gedwongen er zoveel mogelijk gewicht ( dus water) uit te halen en ik kwam er zelfs (levende) regenwormen in tegen! (ik heb Eheim buitenfilter met lavasplit als biologisch filtermedium).
Alleen de 1 á 2 filteronderdelen die direct voor de pomp zitten, worden eens per 2 á 3 maanden schoon gemaakt, om te zorgen dat er niet te veel rommel in het pompmechaniek komt.
Wow, zelfs regenwormen?? :oops:
 
yep, ik heb er geen foto's van gemaakt, zo alert was ik op dat moment niet. De lavasplit kwam oorspronkelijk uit het moeras van mijn zwemvijver, en er zullen dus wel een paar kleintjes mee naar binnen gekomen zijn.
Maar het doet me er wel overdenken dat het een nuttige actie zou kunnen zijn om je filters met levende tubifex te enten. Meteen levend voer op voorraad...
 
Broze slibwormen lijken sterk op aardwormen
Dan zullen die het geweest zijn, ik vond het ook al vreemd dat ze daar overleefden, maar had me er verder niet in verdiept.
 
Iedereen nogmaals bedanks, en sorry voor de afwezigheid op het forum

Nog veel vragen en tips zo te zien, dus even nog een update-tje.

1. Het vissen bestand is gereduceerd tot 4 vissen: 15 cm grote Labidochromis Caeruleus (ongeveer 75 gram elk)
2. Ik voer nu om de dag
3. De geur is na ongeveer 3 weken compleet verdwenen met elke week 50% water verversing
4. Het filter (een binnen filter) voorzien van een 5 cm dikke laag witte filterwatten. Juwel levert een dun laagje dat onvoldoende is om al het vuil mechnisch tegen te houden, het slaat dan door naar de filter sponzen en dan naar het biologisch materiaal. Een dikkere laag helpt mij om al het vuil opte vangen en dagelijks/wekelijks te verwijderen door deze uit te wassen onder de kraan. De rest van de filter kan dan blijven draaien

@Friesian: Ik gebruik de standaard binnenfilter dat bij het Juwel aquarium geleverd wordt. Ik weet niet zeker of ik 2 weken voor de sterfte vande labeo mijn filter zeer goed heb schoongemaakt, maar gezien de vervuilingsgraad denk ik eigenlijk niet. Wel heb ik de filter grondig gereinigd nadat de Labeo was gestorven. Ik was alle sponzen en watten uit met kraanwater. De twee biologische "compartimenten" (plastic mandjes gevuld met koraalzand/grind, "pijpjes", of stukjes van 1 cm met een diameter van 2 tot 3 mm) spoel ik uit met aquarium water totdat er geen vuil meer uit komt.

@Lysia: Ik noem het Koraalzand maar zijn eigenlijk koraal stukjes. ik gebruik het inplaats van lavaspil/grit/stukjes omdat de malawi cichliden van hard water houden, Daar komt ook nog bij dat het redelijk goed werkt voor denitrificatie: het neutraliseert het zuur dat hierbij ontstaat. Je kan het allen gebruiken in hard water aquaria of zeewater aquaria natuurlijk. Maar zoals je al aangeeft, het filter was waarschijnlijk dicht geslagen. Ik heb dat (hopelijk) opgelost met een grotere hoeveelheid witte watten die veel gemakkelijker (dagelijks) uit te spoelen is. Dit help enorm (vandaag dus nog gecheckt en de rest van de filter is redelijk schoon, dwz geen bruine rotzooi (slib, vissenpoep, organisch materiaal, geef het een naam, maar je weet wat ik bedoel!)

@Esthersvisjes: Zoals je ziet hheb ik het vissenbestand aardig gereduceerd en het schoonmaak regime voor de filter zodanig verandert dat het (hopelijk) langer kan draaien zonder dichtslippen.

Achteraf bezien had ik er gewoon iets meer bovenop moeten zitten. Gewoon stom en vreselijk zonde van de Labeo. Ik weet het niet zeker, maar heb het idee dat zo'n vergiftiging vrij snel en zonder waarschuwing kan optreden. Jaren geleden (zeg bijna 40 jaar geleden) heb ik een hele groep volgroeide sumutranen op een zelfde manier verloren. Toen filterde ik over turf granulaat dat van de ene op de andere dag "verrotte" (dat zat in een Eheim buitenfilter): 's Avonds zwommen ze nog, 's Ochtends waren ze alle 8 dood.
 
Mooi dat het nu goedgaat en foutjes maken hoort bij de hobby en zolang je ervan leert is dat nog niet het ergste al blijft het natuurlijk jammer.
 
Mijn indruk is dat je filtercapaciteit niet optimaal is voor de bezetting die je hebt (of had). De focus is op bepaalde waterwaarden en op mechanische filtering komen te liggen, wat ten koste is gegaan van een stukje biologische filtering. Er gaat ruimte verloren door alle mechanische materialen die je gebruikt + door de koraalstukken in het filter. Ik snap waarom je het koraal toevoegt, maar op zich is het niet nodig. Zelfs niet voor Afrikaanse cichliden. Ook bij een lage hardheid zouden die het prima moeten doen.

En als ik lees hoe grondig je je filtermaterialen schoon hebt gemaakt... Het idee is goed, maar wat je eigenlijk gedaan hebt is het resetten van het ecosysteem in je filter (in de bruine drab). Alsof je met een bulldozer door een tropisch regenwoud rijdt, dat idee. :)

Voor de toekomst... een oplossing zou kunnen zijn om de mechanische filtering meer buiten het filter te plaatsen, bijvoorbeeld d.m.v. een opzetstukje dat Juwel daar tegenwoordig voor verkoopt. En je kunt overwegen een extra filter op de bak aan te sluiten met goed materiaal erin. Simpele spons (niet te fijn) is voor het biologische gedeelte nauwelijks te overtreffen.

En ik vraag me af waarom jouw filter überhaupt zo snel verstopt raakt. Daar kan evt ook naar gekeken worden. Wat voer je je vissen precies, bijvoorbeeld? Dat heeft invloed op wat er aan deeltjes vrijkomt. En heb je misschien een foto van je bak? :)
 
Mijn labeo (frenatus) heeft een keer alle andere vissen gered, doordat hij als eerste aangaf dat er iets aan de hand was. Dat doet dus ook meteen vermoeden dat labeos daar behoorlijk gevoelig voor zijn.
Hoe dan ook, als ik tegenwoordig twijfel aan mijn waterkwaliteit kijk ik of de labeo afwijkend gedrag vertoont. Zo niet, is er iets anders aan de hand. Eitjes afzetten door de een of ander en vervolgens daarop jacht of dat soort natuurlijk maar niet standaard gedrag.
 
@Gino. Ik denk dat de laag witte filterwatten nu het meeste vuil opvangen. De reden voor de snelle vervuiling is (was) naar mijn idee gewoon te veel vissen. Labidochromis Caeruleus kweekt nogal makkelijk, en ik heb redelijk snel 20 to 30 vissen in het aquarium. In het begin is het natuurlijk leuk en schattig, maar het groeit ook. Om ze er allemaal uit te vissen is het het gemakkelijkste om al het water eruit te halen, kleintjes eruit, water er weer in (ik heb een regenton voor dat doel). Maarja, dat kost wel een zondag, en ik heb ook een gezin, en werk, en druk etc, je zal het wel herkennen. Dus ik heb het gewoon te lang laten zitten. Gewoon echt mijn eigen schuld. stoom stom stom. Planten hoef ik niet over te denken, want die worden allemaal op gegeten. De amazonezwaard planten houden het nu aardig vol, maar alle zachte snelgroeiers, inclusief alles wat drijft (eendekroos bv) wordt opgegeten.
Koraalzand moet een redelijk biologisch oppervlakte hebben (poreus). Ik heb dat een beetje overgenomen uit de zeewater aquariastiek. Het werkt al 12 jaar goed, de huidige 4 vissen zijn ten minste 10 jaar oud tot 12 jaar, de eerste 2 jaar heb ik wat kleintjes laten opgroeien, daarna enkel de volwassen vissen gehouden. Ze gaan eigenlijk nooit dood: Ik begon met 6, en 2 zijn er de afgelopen jaar overleden. Vandaar mijn schrik toen de Labeo dood was. Het was ook voor het eerst dat de filter zo vuil was.

Het regime is nu: meer water verversen, minder voer, de filterwatten vaker uit spoelen maar de sponzen en koraalzand laten zitten.

Ik zal even een fotootje maken (het is niet zo'n show bak, maar goed)
 
Twee photoos:
1 van een jaar geleden met Labeo (toevallig echt op de dag een jaar geleden, ik had toen dit aquarium net 3 weken, (daarvoor zaten ze met z'n alle in een Rio350) en eentje van nu.

Toen:
Aquarium Hattink 18Dec22.JPG


Nu:
Aquarium Hattink 18Dec23.JPG


Ik heb afgelopen jaar al het hout vervangen door plastic hout, dat rot namelijk niet. De groene plant is ook van plastic, maar de amazone zwaardplanten zijn echt. Om de water beweging te verbeteren heb ik sinds een maand het losse Eheim pompje erin laten zitten, normaal gebruik ik dat om het water te verversen.
 

Terug
Bovenaan