Vreemde algen of toch iets anders?


E

Erik273

Guest
Ik ben bezig om met een aquarium te starten en wil dat natuurlijk zo goed mogelijk doen.
Ben begonnen met grind, grote kiezels en kienhout, alles is meerdere keren uitgekookt.
Heb een 1000 ltr pomp draaien en ben nu bezig met "Bacterial Combi System" van Easystart.
Ik heb de verwarmingselementen nog niet aangezet omdat er alleen maar water in zit .
Volgende week wil ik beginnen met de planten en de eerste vissen.
Echter begin van de week zag ik ineens een vreemde soort alg (denk ik) alleen op het kienhout.
Is er iemand die mij advies kan geven?
Moet ik wachten met de planten en vissen of is dit probleem simpel op te lossen?
foto kienhout 1.jpg
foto kienhout 2.jpg
 
Dat is denk ik een schimmel die je vaker ziet bij de opstart en hout, kan geen enkel kwaad in de regel en trekt wel weer weg.
 
Zoals John zegt schimmel die vanzelf weg trekt .
Mag ik zo vrij zijn om jou nog een tip te geven . Gooi die bacteriën uit een flesje gewoon in de kliko .
Aquarium gewoon 4 weken laten indraaien en iedere week een klein beetje verkruimelt voer in gooien .
Bij opstartende bakken krijg je normaal ook nog bruin alg maar ook deze trekt vanzelf terug weg .
 
Hoi John, kan ik gewoon planten en de eerste vissen kopen?
 
Ja een schimmel waarschijnlijk. Je kunt het afhevelen of onder de kraan afspoelen maar zeer waarschijnlijk komt het dan (in mindere) mate terug. Het verdwijnt vanzelf weer.
 
Die van Tetra moeten nog wel goed zijn heb ik gehoord dus die kun je wel gebruiken hoor. In veel middeltjes zitten niet de bacterien die wij zoeken maar de |Tetra Start moet beter zijn. Gewoon 4 weken laten indraaien kan ook en scheelt weer geld;)k
 
Planten kun je vanaf de opstart er al in kopen maar vissen zou ik na de 4 weken doen. Wat snelgroeiers zijn ook aan te raden omdat die stoffen opnemen die je liever niet hebt.
 
Dankjulliewel voor de tips zodra het aquarium ingericht is zal ik mijn foto wijzigen geloof niet dat er iemand op mijn hoofd zit te wachten:brk:brk
 
Dankjulliewel voor de tips zodra het aquarium ingericht is zal ik mijn foto wijzigen geloof niet dat er iemand op mijn hoofd zit te wachten:brk:brk
Hahaha, jawel hoor, dat weet je met wie je praat:Dk;)k
grote kiezels
Let wel, de meeste bodemvissen vallen dan af, die willen grind.

Middeljes met bacterien is niet nodig, maar sommige mensen zeggen wel dat het handig is ivm de slijmhuid van de vissen oid. Ikzelf heb het nooit gebruikt, gewoon 4 weken wachten;)k
 
Erik ,
Belangrijkste is dat je straks gewoon kan genieten van jou aquarium en wij van de schitterende foto's ervan .
De tip die John gaf is heel belangrijk planten kunnen er nu al in hoor en zeker enkele snel groeiers erin , maar de allerbeste tip die ik jou kan geven is ' heb geduld '
 
Wees ook zuinig met de verlichting de eerste weken. Zou met 8 uur per dag beginnen en dan per week een half uur erbij.
 
Wees ook zuinig met de verlichting de eerste weken. Zou met 8 uur per dag beginnen en dan per week een half uur erbij.
8 uur per dag is zat, kun je gewoon altijd doen. Als je het licht langer aandoet, moet je meer voeding en CO2 toedienen.;)k
 
Zonder dit topic te willen kapen, is dit hetzelfde? Zit in mijn geval op een blad...

4YZxpzVHVZuhDLvRER12ErXBssK9iUdcIdvRSP9vKJEvYwUkWbONcx7Xl6g?width=4032&height=3024&cropmode=none.jpg
 
Dank je, bakje draait inderdaad nog in. Is de nano van dochterlief.
 
Ik heb de verwarmingselementen nog niet aangezet omdat er alleen maar water in zit .
Volgende week wil ik beginnen met de planten en de eerste vissen.
Zou de verwarming alvast aanzetten. Ten eerste kun je dan zien of alles goed werkt en de bacterie start werkt dan denk ook wat beter.

Planten kopen JA vissen kopen NEE daar voor moet je hele bacteriën cultuur goed ontwikkeld zijn.
Vissen scheiden ammonia uit en daar mee vergiftigen ze zich zelf.
Dus eerst moeten er voldoende bacteriën zijn die dit in nietriet opzetten en weer andere bacteriën die dit in nitraat omzetten.
 
Toch nog even over de "schimmel" die je op je kienhout vind. De antwoorden hierboven zijn eigenlijk correct maar misschien mag ik er een aanvulling op geven:

In je hout zitten bacteriën die wanneer ze in aanraking met zuurstof komen over gaan tot een afbraakproces. Na dat afbraakproces blijft er een restant over dat je ziet als een soort witte schimmel. Het is een slijmerig goedje wat vanzelf weer verdwijnt.
 

Terug
Bovenaan