Vreemd ruikend aquariumwater


airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
72
Leeftijd
52
Beste Forumleden

Heb hier een nieuw aquarium die ik nu een 4 tal weken aan het indraaien ben. Ik heb pas de laatste 2 weken last van wat bruin alg maar de
de nitriet is bijna 0 en heb niet echt last van een nitriet piek gehad. Dus zal wel goed gaan komen. Geef nu elke week wat planten voeding en
en co2 via een controllor op waarde 6.9.

Vandaag maar weer eens wat planten gaan snoeien.

De kap open gedaan en aan het water geroken en vond iets vreemds eraan, De ene kant van de kap waar de spraybar op staat ruikt eigenlijk prima
de andere kant waar geen spraybar op staat ruikt heel anders. Eerder naar meststoffen of zoiets.

Kan dit kwaad of moet ik de spraybar gewoon verlengen zodat de bar tegen het geheel voorraam komt en dus een betere verdeling ?
De planten bewegen wel in het gehele aquarium.

Of zijn er nog andere tips of gewoon zo laten en het aankijken.


Hoor het graag
 
Elk aquarium heeft een bepaalde geur en als de circulatie goed is dan zou ik niks veranderen.
 
Hoi John,

De planten gaan heen er weer in de bak dus denk idd dat de stroming wel in in orde is. Echter de geur is echt heel anders en dat vind ik juist zo gek.
Het lijkt wel op een anders wateroppervlakte. Dus dacht dan om de spraybar nog langer te maken zodat het hele wateroppervlakte hetzelfde beweegt.
Maar eerder zo laten denk jij ?

gr Igor
 
Nietrit is onder de 0.5 amoniak heb ik geen test voor wel kh
 
Ik zou denken dat je met een goede circulatie niet links of rechts anders ruikend water kan hebben maar dat is mijn idee dan.
 
Nietrit is onder de 0.5 amoniak heb ik geen test voor wel kh
Opzich is 0,5 best hoog maar ja wat eronder is dat is niet echt duidelijk. Zowel nh3/4 als de no2 moeten 0 zijn en meestal heb je in week 2-3 al de nitrietpiek.
 
ja ik dus ook. maar de planten bewegen heel licht in de gehele bak.
 
heb de nietriet kaart er even bij gepakt. De waarde is 0.01 echt heel licht gekleurd water. Heb wel last van bruin alg op de bladeren dat steeds wat erger aan het worden is.
Voeg alleen planten voeding en co2 bij . En afgelopen week wat carbo op de anubius ivm de bruin alg. Maar daar kan het ruikende water toch geen gevolg van zijn lijkt mij.
 
Ik denk niet dat carbo helpt tegen bruinalg en dat trekt vanzelf wel weg hoor en dat heb je door teveel organische belasting. De bak moet nu in balans komen.
 
En teveel organische belasting is een ander woord voor plantenrot. Dat kun je natuurlijk goed ruiken.
Als je nitriet nog verhoogd is, kan je ammoniak ook verhoogd zijn. En ook dat heeft een geurtje. Ik vermoed dat die afwijkende lucht als je bak beter indraait, wel wegtrekt.
 
oke nou afwachten dan maar. Moet ik anders noig wat opstart bacterien toevoegen om de balans nog wat te verbeteren. Ik lees alleen op het forum dat dit niet echt veel toevoegd?
of verlichting sterkte omhoog? Heb jbl nature en de rgb led met controller

Heb niet echt kast van rottend blad alleen mijn valisneria is glazig aan het worden en laat wat los.
 
Ik denk dat de belasting ook van teveel voer kan afkomen.

Ach na 4 weken zou ik het rustig afwachten want meer licht zal niet zoveel doen met de bruinalg omdat het een kwestie is van een goede bacteriehuishouding. Het is ook geen alg maar een diatoom.
Vallisneria doet er soms wat langer over om aan te slaan en kan slecht tegen carbo voor het geval je dat zou gebruiken.
 
oke nou afwachten dan maar. Moet ik anders noig wat opstart bacterien toevoegen om de balans nog wat te verbeteren. Ik lees alleen op het forum dat dit niet echt veel toevoegd?
of verlichting sterkte omhoog? Heb jbl nature en de rgb led met controller

Heb niet echt kast van rottend blad alleen mijn valisneria is glazig aan het worden en laat wat los.
Dan is het al genoeg aan het rotten , hoef je wel de vallisneria niet tot een belasting te laten.
Doe je dagelijks een 10%waterverversing zit je veilig mee maar moet je niks meer bijvoegen vind ik dan.
 
Ik geef alleen klein granulaat aan de karidaal tetras (20 stuks) en 10 corridoraas serbai. Daarnaast heb ik nog 5 slakken .
Neem aan dat de schoonmaakploeg het toch best schoon kan houden. Ze zwemmen wel allemaal op 28 graden dit ivm
de latere discus vissen die ik graag zou willen hebben.

Water verversen heb ik laatst gedaan iets van 30 Procent daarnaast toen plantennvoeding en wat extra bacto start. Alles naar
waarde .

Kan ik dan beter nu elke dag 10 procent doen?
 
tegen de 400 liter
 
Heb je je vissen er al in dan?
Dan mag je wel goed monitoren hoe het met je nitriet en ammoniak is en het gedrag van je vissen goed in de gaten houden.

Toevoegen van bactostart etc is vooral goed om je LFS gaande te houden....
 
Deze vissen zitten er al in en doen het prima. Nitiret is zoals hierboven 0.01 dius laag.
 
nitraat druppel test geeft nagenoeg geen kleuring op
 
Laatst bewerkt:
nitraat druppel test geeft nagenoeg geen kleuring op
Nitraat is tot op zekere hoogte een belangrijke planten meststof.
Het is belangrijk dat je planten voldoende van alle benodigde meststoffen tot hun beschikking hebben.
 
Dat klopt idd ik ga er wat extra plantenvoeding bij doen en hem over paar dagen opnieuw testen. Dus moet het omhoog zijn gegaan. Kan ook alleen nitraat toevoegen.
In de plantenvoeding van de shop die op het forum wordt geprezen zit nog meer dan alleen nitraat. (de completen)
 
Dat klopt idd ik ga er wat extra plantenvoeding bij doen en hem over paar dagen opnieuw testen. Dus moet het omhoog zijn gegaan. Kan ook alleen nitraat toevoegen.
In de plantenvoeding van de shop die op het forum wordt geprezen zit nog meer dan alleen nitraat. (de completen)
Dan heb je het over de all in one van (neem ik aan) aquariumbemesting.nl. Zij hebben ook poeders zodat je stockoplossing kunt maken per voedingstof: nitraat, fosfaat, sporenelementen. En dan kun je individueel bijsturen.
 
Klopt die heb ik alleen niet de poeders zover was ik toen nog niet in mijn kennis. Heb hier nog nieuwe fles nitraat (NO3 van easy life staan)
die zou ik ook kunnen toevoegen. Weet nl niet of de andere stoffen ook nog ontbreken in de bak.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan