vreemd gedrag bij vuurkeelcichliden


P

predator

Guest
Goededag,

Ik heb 3 vuurkeelcichliden waarvan ik vrij zeker ben dat eer 2 mannetjes zijn en 1 vrouwtje. 1 mannetje is al een paar cm groter dan de andere 2 vissen. Eerst dacht ik dat hij een koppeltje had gevormd met het vrouwtje omdat hij het ander (vermoedelijk) mannetje wegjoeg, maar nu zit het vrouwtje en het kleinste (vermoedelijk)mannetje altijd op dezelfde plaats vlak voor een grot, en als ze te ver van de grot gaan, jaagt het grote mannetje ze er terug in. Het grote mannetje zit ook soms met open bek tegen de andere vissen te zwemmen, precies alsof hij ze wilt bijten maar hij houdt zijn bek open. Weet er iemand wat dit betekend?

Grtz
 
Dat is inderdaad dreigen, typisch gedrag van Vuurkelen. Ze zijn territoriumvormend en om dat te beschermen zetten ze hun kieuwen op, maar bijten of vechten niet. En dat doen ze ook met pronken.
Meestal worden deze vissen net t� klein/jong aangeboden om hun geslachtverschil te bepalen, worden makkelijk zo'n 15 cm en volwassen mannen krijgen een langer uitgerekte rug- en aarsvin.

Predator, hoe groot zijn ze nu, wellicht heb je een man en twee vrouwen.
Hoe groot is je bak en welke vissen zitten er meer bij?
 
De 2 kleinste zijn denk ik rond de 8 cm, maar ik ben niet zo goed in schatten. De grootste denk ik 10cm. Ze zitten in een aquarium van 150x50x60cm, er zit nog 1 pleco in en een channa bleheri van ongeveer 14cm. Dit heeft tot hiertoe nog geen enkel probleem geeven.
Ze zijn dus nog vrij jong, maar aan de hand van de verlende rug- en aarsvin leidde ik af dat het 2 mannetjes en een vrouwtje zijn. De vinnen van de grootste vis hebben idd een soort uitsteeksel vanachter, er steekt een soort 'piek' uit. De kleinste heeft dit bij geen van de vinnen. Het kleine mannetje (dat waarschijnlijk dan geen mannetje is) heeft ook en verlengd deel aan zijn aarsvin, maar niet aan de buikvin.
 
Geslachten kan je vaak herkennen door te kijken naar de rugvin. Vertoont deze een zwarte vlek is in 90% van de gevallen een vrouw ;) Dit kun je bij Thorichthys al vrij snel zien :)

De combi zou ik wel nog een keer over nadenken... Thorichthys komen voor in Mexico, Belize en Guatemala en hebben graag wat harder water. Channa bleheri komen uit Azie en hebben in de regel graag wat zachter water als ik mij niet vergis.
 
Zodat je een ideetje krijgt ;) Geen meeki maar een helleri in mijn bak, maar beide Thorichthys ;)

_DSC9757-1.jpg


Zoals ik al zei is het geen garantie, maar je komt er een heel eind mee ;)
 
Ik weet dat ze van een totaal andere plaats komen, maar de ph eisen zijn dezelfde. Ze zitten op ph 7. En de vlek kan ik bij geen een van de vissen zien, zijn het dan allemaal mannetjes? :S
En die vis van jou is wel heel mooi, heb j er nog foto's van?

Grtz
 
Alleen PH is niet voldoende, er zijn ook nog andere waardes zoals de KH en die is voor een Channa zacht dus bv KH 4 en een Thorichthys kan uit de voeten met een een KH > 10. Die vlek komt maar kan best lang duren hoor, tot ze richting volwassen gaan ;) en anders heb je misschien wel alleen mannen :D
Voor foto's check fotoalbum :D zie onderschrift :)
 
Het kan zijn dat een man eigenlijk zich voordoet als een vrouw.
 
Bij thorichtys? Vertel...... :D En heb je foto's en/of zijn dat eigen ervaringen of een link ? ;)
 
Nee, maar wel bij andere kleinere visjes lees... apistogramma's
 

Terug
Bovenaan