Vreemd afdvies


N

Nettie

Guest
Ik ging naar de dierenzaak met de boodschap help ik heb blauwalg en hoe kom ik er het best van af...
Een fijne dierenzaak, vaak solide en duidelijk advies. Ik laat een foto zien van mijn blauwalg (was nog niet zo veel, maar een heel klein stukje van mijn aquarium) waarop de verkoper zegt:
ik kan u een middeltje geven dat de blauwalg kapot maakt maar waarschijnlijk staat u dan weer over een half jaar hier... U heeft zand als bodem en dat sluit af.. waardoor er snel blauwalg vormt...

Nog nooit van gehoord, wel wou ik graag fijn grind gaan gebruiken. Dus met wat pijn en moeite heel mijn bak leeg gehaald en grind er in gedaan. Geen blauwalg meer... Maar ik kan niet zeggen dat ik het begrijp.

Kan iemand mij dit toelichten of weet iemand hoe het zit? Ik zie toch erg vaak aquaria's voorbij komen met een dikke zandbodem.

groetjes
 
Zijn verschillende soorten zand bv en door middel van bepaalde slakken die de bodem luchtig houden heeft ook een positieve invloed,welk zand had jij?
 
Dat kan zeker, als de bodem erg dik is of korrels van verschillende afmetingen.
Sluit deze af, er kan geen lucht en zuurstof door. Dan verstikt de bodem, en heb je kans op blauwalg.
 
Ja ik had inderdaad niet een hele dikke zandbodem (zat grind onder) maar het sloot wel af inderdaad. Ik zag dat er niks doorheen kon. Het is een jaar geleden dat ik dat zand heb gekocht en weet om eerlijk te zijn niet welk soort of merk zand ik gekocht heb, was in een vissen groothandel dus ik vertrouwde het wel maar achteraf misschien niet zo'n mooie kwaliteit wellicht...

Maar nou vraag ik me af hoe doen mensen dat dan die een zandbodem willen?
 
Filterzand nemen en/of torenslakjes toevoegen.
 
Ik heb ook filterzand en in het begin nog weleens last van donkere en stinkende plekken maar is nu al een tijd over zonder verder iets te doen.
 
Tja, of ,WEER die bodemafzuiging,he.

Wat je onder weg zuigt,komt er van boven af weer bij. Zuurstof.
 
Seabait zei:
Ik heb ook filterzand en in het begin nog weleens last van donkere en stinkende plekken maar is nu al een tijd over zonder verder iets te doen.

Even vraagje tussen door..
Soms hevel ik een beetje (filter)zand op, dat is dan een tikkie donker geworden, soms stinkt het inderdaad een beetje als ik het in de emmer heb..
Ik heb een club torenslakken en ook ruik ik niets geks aan het wateroppervlak..
Dat hoeft dus niet meteen te betekenen dat ik problematische bodemrot heb?
 
Nee,hoor onder het hout zie je dit ook vaak. Groen en belletjes dat is opletten.
 
Bertus zei:
Tja, of ,WEER die bodemafzuiging,he.

Wat je onder weg zuigt,komt er van boven af weer bij. Zuurstof.
Kan dat wel met zand?
 
kellemes zei:
Seabait zei:
Ik heb ook filterzand en in het begin nog weleens last van donkere en stinkende plekken maar is nu al een tijd over zonder verder iets te doen.

Even vraagje tussen door..
Soms hevel ik een beetje (filter)zand op, dat is dan een tikkie donker geworden, soms stinkt het inderdaad een beetje als ik het in de emmer heb..
Ik heb een club torenslakken en ook ruik ik niets geks aan het wateroppervlak..
Dat hoeft dus niet meteen te betekenen dat ik problematische bodemrot heb?

Bij mij stonk het ook pas heel erg tijdens het afhevelen van die plekken en er kwamen soms ook luchtbellen omhoog.
Problematische bodemrot is een groot woord maar wel iets om goed in de gaten te houden iig want goed is het niet lijkt me.
 
Ja, wel soort stof eromheen doen,wat water door laat.
En geen zand.

En bij het plaatsen wat grint erover heen.

Heb het ook in 2 bakken.
De planten groeien als een gek. trekt ook bouwstoffen aan.
 
Seabait zei:
kellemes zei:
Seabait zei:
Ik heb ook filterzand en in het begin nog weleens last van donkere en stinkende plekken maar is nu al een tijd over zonder verder iets te doen.

Even vraagje tussen door..
Soms hevel ik een beetje (filter)zand op, dat is dan een tikkie donker geworden, soms stinkt het inderdaad een beetje als ik het in de emmer heb..
Ik heb een club torenslakken en ook ruik ik niets geks aan het wateroppervlak..
Dat hoeft dus niet meteen te betekenen dat ik problematische bodemrot heb?

Bij mij stonk het ook pas heel erg tijdens het afhevelen van die plekken en er kwamen soms ook luchtbellen omhoog.
Problematische bodemrot is een groot woord maar wel iets om goed in de gaten te houden iig want goed is het niet lijkt me.

Zijn toch gassen,die vrijkomen. geen luchtbellen.
 
Jawel. Luchtbellen lijkt mij stug.

Net als bij de mestput. ook geen lucht. WEl stank,methaan.
 
Lijkt wel op lucht omdat het kleurloos is en idd alleen aan de geur te herkennen maar je hebt gelijk.
 
Dat ruik je ook,als je de bodem schoon zuigt,wat in de emmer terecht komt. Rotte lucht.

Zo,ik ook weer alleen thuis.
Corry gaat voor de buurt sinterklaas vieren.
Voor buurtkinderen cadeautjes gekocht, gisteren ,met de ouwe vrouwenclub alles in zitten pakken. in het buurthuis.

IK blijf wel thuis.
 
Maar eigenlijk kun je dan beter (om misschien een tikkeltje extra werk te besparen) het beste een fijne grindkorrel kiezen of in ieder geval iets behalve zand...

Ik vind een zandbodem daar in tegen wel heel mooi. En mijn botia ging altijd graag er doorheen met de corydora's
 
Ik heb amper extra werk aan m'n zandbodems en voor bodembewoners is het fijner dus dat vind ik het wel waard. Het is wel van belang om voor het juiste zand te kiezen. Het zogenaamde aquariumzand slaat snel dicht en planten vinden het ook niet prettig.
 
Eindelijk een LFS die eens goed advies geeft. :D

Lees DIT maar eens.
 

Terug
Bovenaan