Vreedzaam Koppel/Harem vis voor 60cm + compleet bestand gezocht


F

Fishy233

Guest
Ik zoek een vreedzaam koppel/harem vis voor in een 60cm bak.


( Juwel Rekord 600, maten aquarium: 61 cm breed,x 31 cm diep x 42cm hoog).

Verwarming staat ingesteld op 25 graden.

Bak is rijk beplant en er zijn veel schuilplaatsen en hout/steen.



Wat ik in elk geval NIET wil zijn Labyrint-vissen.



Verder moet de vis zoals gezegd vredelievend zijn en in een gezelschapsbak passen.

Tot nu toe zijn er nog geen bewoners in deze bak, alleen wat slakjes die vaak op aquariumplanten zitten als je die koopt.



Zelf dacht ik aan een koppel Ramirezi ( Antennebaarsje), maar misschien hebben jullie nog andere tips/suggesties?


Verder wil ik er een scholenvis bij.

Ik neig naar de Kardinaal, maar misschien hebben jullie hiervoor ook nog andere suggesties?



Dan zoek ik nog bodembewoners, ik denk Corydoras, maar heb geen idee of er ook nog andere mogelijkheden zijn?

Ik heb namelijk van dat zwarte grind op de bodem, wel erg dun, maar dat is niet zo ideaal voor Cory's had ik gelezen.


Wat wel zeker is, is dat er Garnalen in komen.

Waarschijnlijk Rilli's.


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ben benieuwd naar jullie idee�n / inbreng :)

Alvast bedankt.
 
Ramirezi en vredelievend in een 60 cm bak? Nee, dat gaat het niet worden. Of je moet heel erg geluk hebben met het karakter van de Ramirezi's. Heb zelf de ervaring dat de Ramirezi een felle vis kan zijn, ook als ze geen eieren/jongen hebben. Ook onderling tussen het mannetje en vrouwtje gaat het soms niet altijd goed. Juist om deze reden vind ik persoonlijk een bak van 60 cm te klein en al helemaal met nog andere vissen er bij.

Kardinaal tetra's kunnen zeker wel bij Ramirezi's, maar dan wel in een groter aquarium. Buiten dat, ook voor de kardinaal tetra's vind ik een bak van 60 cm te klein.

Dan denk ik eerder aan een Dario dario. Is wellicht geen dwergcichlide, maar vind het er wel wat van weg hebben. En hij is minstens even zo mooi.
 
Kardinalen passen idd niet en ramirezi heb ik geen ervaring mee. Indien je scherp grind hebt ook geen corydoras nemen. Je kan er ook een wat koeler speciaalbakje van maken voor bijv. een koppel apistogramma Borelli's.
Ik vind een 60 cm bak vrij klein om er ook bijvissen bij te hebben, als er jongen zijn wordt de rest van de bak weggejaagd en is dan niet veel ruimte.

De dario dario is idd wel een leuk visje en ook een mooi klein visje, hier zou je wel wat bijvisjes bij kunnen zetten.
 
Als het scherp grind is is de bak ook niet geschikt voor de borelli, ik zie ze vaak in het zand happen op zoek naar voedsel.
 
ik heb zoon zelfde bak en mijn bestand daar van is :

10 x neontetra
10 x potlootje
8 x corydora panda
3 x oto
x vuurgarnaal

Nu zullen de meeste van jullie zeggen dat is te veel voor zoon bak maar het gaat allemaal goed er is nog geen 1 dood gegaan en ze kunnen goed met elkaar om gaan.ze zwemmen lekker door elkaar heen.
 
tja ik geef vissen liever de ruimte, vind het ten tweede ook niet mooi als alles door elkaar zwemt. Heb zelf maar 18 vissen in een bak van 1.20.
 
Nu zullen de meeste van jullie zeggen dat is te veel voor zoon bak maar het gaat allemaal goed er is nog geen 1 dood gegaan en ze kunnen goed met elkaar om gaan.ze zwemmen lekker door elkaar heen.???


Echt waar? in 60 cm?
 
dwayne130 zei:
ik heb zoon zelfde bak en mijn bestand daar van is :

10 x neontetra
10 x potlootje
8 x corydora panda
3 x oto
x vuurgarnaal

Nu zullen de meeste van jullie zeggen dat is te veel voor zoon bak maar het gaat allemaal goed er is nog geen 1 dood gegaan en ze kunnen goed met elkaar om gaan.ze zwemmen lekker door elkaar heen.
Jij met 10 man in en kamer van 6x4meter zal ookprima gaan. Jullie buitelen wat om en over elkaar heen en blijen leven. Kan prima 60 jaar als er geregeld eten wordt bijgegooit en vuil wordt verwijderd.

Dat jij dit bestand in zo'n bakje stopt is sowieso al niet handig. maar dat je het ook nog iemand aanraad notabene een beginner is netjes gezegt niet handig.
 
Dus tot nu toe wat WEL kan ( en wat het waarschijnlijk ook gaat worden):


- Dario dario ( wat kan ik beste doen, 1x man 2x vrouw, of 1x man en 1x vrouw)?

- X-aantal Garnalen

- Appelslakken


Welke bijvis zou er dan nog bij kunnen?
Liefste scholenvis.



GEEN Rasbora-soort en GEEN Labyrint-vissen.


Is de Dario dario ook bekend onder een andere naam, of worden ze gewoon onder deze naam te koop aangeboden?
Is deze vissoort makkelijk te verkrijgen?
 
Wat dacht je van Hyphessobrycon Amandae? Met een donkere bodem kleuren ze heel mooi rood/oranje. Zijn nieuwsgierige visjes die je met genoeg beplanting vaak zult zien.
 
Corydorasfan zei:
Wat dacht je van Hyphessobrycon Amandae? Met een donkere bodem kleuren ze heel mooi rood/oranje. Zijn nieuwsgierige visjes die je met genoeg beplanting vaak zult zien.

Leuk :)

Deze komt op de lijst :)

Schooltje van 15 stuks is voldoende of is dat te veel?
 
Hmm, ik had een schooltje met 10 stuks, vond ik wel genoeg. 15 is denk ik net wat teveel.
 
Corydorasfan zei:
Hmm, ik had een schooltje met 10 stuks, vond ik wel genoeg. 15 is denk ik net wat teveel.

Ik zat al te twijfelen tussen 10 of 15 stuks,... moet nog maar even kijken hoe en/of wat :)

Er komen sowiezo Vuurtetra's in :)
 
Fishy233 zei:
Dus tot nu toe wat WEL kan ( en wat het waarschijnlijk ook gaat worden):


- Dario dario ( wat kan ik beste doen, 1x man 2x vrouw, of 1x man en 1x vrouw)?

- X-aantal Garnalen

- Appelslakken


Welke bijvis zou er dan nog bij kunnen?
Liefste scholenvis.



GEEN Rasbora-soort en GEEN Labyrint-vissen.


Is de Dario dario ook bekend onder een andere naam, of worden ze gewoon onder deze naam te koop aangeboden?
Is deze vissoort makkelijk te verkrijgen?

Iemand nog een idee, of aanvulling?

Eventuele andere suggesties voor een koppel/haremvis zijn ook welkom.
Wil graag iets achter de hand hebben voor het geval de Dario dario niet te verkrijgen is of dat er alleen maar mannen zijn ofzo.
 
Hyphessobrycon amandandae. Kleurt het mooiste in een bak met een donkere achterwand, donkere bodem en veelplanten waarbij veel drijfplanten niet mogen ontbreken.
 
Botia zei:
Hyphessobrycon amandandae. Kleurt het mooiste in een bak met een donkere achterwand, donkere bodem en veelplanten waarbij veel drijfplanten niet mogen ontbreken.

Hahaha, deze word hierboven al genoemd, toch :) ?

Die komt er dus al in :)

Bedankt voor je antwoord in elk geval :)
 
vergeet iig de drijfplanten niet. En omdat deze licht ontnemen moeten de andere planten soorten zijn die weinig licht behoeven.
 
Ik vind Dario dario g��n beginnersvis (excuses als je dit niet bent). Het zijn moeilijke eters, weigeren veelal droogvoer, en hebben graag stabiele waterkwaliteit. Het zijn ook echte rovertjes, ik weet niet hoe groot een garnaaltje moet zijn om niet opgeschrokt te worden. En rilli's zijn niet echt goedkoop dacht ik....
 
Wat zou dan een goede, gemakkelijke en vredelievende koppel/haremvis zijn?

Eventueel vind ik de Colisa Lalia ook wel leuk.
Wel Labyrint-vis,... maar ja,... als niks anders kan dan moet ik toch wat anders bedenken :)
Kan de Lalia wel?

Drijvertjes zijn er genoeg :)

Ik wil graag een rustige bak hebben, dus geen koppelvis die elkaar steeds opjagen ofzo.
Voor het oog moet het rustig zijn om naar te kijken, zeg maar.

Aqua is vol beplant, veel hout, steen en schuilplaatsen en drijfplanten.
 
Dario dario lijkt me wel leuk, maar las dat deze toch echt de garnaaltjes zullen gaan eten.
Het zouden echte rovers zijn.

Welke Koppel/haremvis blijft dan nog over?

Kijk, dat ze zo nu en dan een garnaaltje opeten kan gebeuren, maar liever niet dat de hele populatie in korte tijd om zeep is geholpen, dat is nou ook weer niet de bedoeling :)
 
Een Koppel Apistogramma borellii in 60cm *kan* werken, mits je de bak heel goed inricht. Dan moet je denken aan het erg onoverzichtelijk maken door middel van stenen, hout en plantjes.
Kijk maar eens in het topic van Prullenbak http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1118383
(Dat is wel een 80cm, maar qua inrichting geeft het een goed idee!)


Maar, ik heb ook een heel ander idee: killies. Kun je een kleurrijk en interessant bakje mee maken. Wat vind je bijvoorbeeld van:
- Epiplatys annulatus
- Epiplatys dageti
- Aphyosemion australe 'gold'
- Fundulopanchax gardneri (twijfel even over of 60cm nu kon, weten anderen vast)
Let op: dit is geen bestand, maar een aantal soortjes als voorbeeld.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Een Koppel Apistogramma borellii in 60cm *kan* werken, mits je de bak heel goed inricht. Dan moet je denken aan het erg onoverzichtelijk maken door middel van stenen, hout en plantjes.
Kijk maar eens in het topic van Prullenbak http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1118383
(Dat is wel een 80cm, maar qua inrichting geeft het een goed idee!)


Maar, ik heb ook een heel ander idee: killies. Kun je een kleurrijk en interessant bakje mee maken. Wat vind je bijvoorbeeld van:
- Epiplatys annulatus
- Epiplatys dageti
- Aphyosemion australe 'gold'
- Fundulopanchax gardneri (twijfel even over of 60cm nu kon, weten anderen vast)
Let op: dit is geen bestand, maar een aantal soortjes als voorbeeld.

~ Ivo

Killi's schijnen nogal moeilijk te zijn qua eten en gedrag naar andere vissen als ze volwassen zijn, las ik.

Omdat ik al de Vuurtetra erin wil, samen met Vuurgarnalen en Appelslakken, wil ik het liefste een koppel/harem vis erbij.
Anders gaat het denk ik te druk worden.

Mag ook een Koppel/Haremvis zijn welke zich in de bovenste laag van het aquarium ophoudt, maar dan kom je al snel in de Labyrint vissen uit, dacht ik zo.
 
Fishy233 zei:
Killi's schijnen nogal moeilijk te zijn qua eten en gedrag naar andere vissen als ze volwassen zijn, las ik.
Ik ben benieuwd waar je dat las dan, want dat is totaal niet mijn ervaring.

~ Ivo
 
Ik heb met mijn Epiplatys annulatus nog nooit moeilijk eetgedrag gezien, en ze durven niks tegen de platy's en rouwtetra's :p, ik heb ze ook gehad met de hele kleine boraras brigittae, waren ze altijd vriendelijk tegen.
 
Mijn Epiplatys dageti zijn ook engeltjes en ze eten vrijwel alles dat ik ze voorschotel. :)
 
Mascha&Ivo zei:
Fishy233 zei:
Killi's schijnen nogal moeilijk te zijn qua eten en gedrag naar andere vissen als ze volwassen zijn, las ik.
Ik ben benieuwd waar je dat las dan, want dat is totaal niet mijn ervaring.

~ Ivo

Op internet, toen ik de namen intypte.

Vooral het stukje dat ze nog al agressief kunnen worden naar andere vissen als ze volwassen zijn, daar schrok ik wat van.
En dat ze moeilijke eters zouden zijn ook wel.
Wat ik trouwens ook las, was dat het springers zijn?
Is dat net zo iets als Bijlzalmpjes, dat ze wel eens omhoog springen ofzo?

Welke soort van de Killi raden jullie mij aan en dan 1 man met twee vrouw, of hoe kan ik dat dan het beste verdelen?

Hoe is het zwemgedrag van deze vis?
Zwemmen ze in alle lagen of alleen onder?

Ik dacht namelijk zo, dat als de Vuurtjes er zijn, dat die op de grond zijn, samen met de Appelslakjes.
Dan in het midden de Vuurtetra's.
Als er dan nog een soort beneden komt, is het dan niet te druk?

Mijn bak is 60cm, passen alle Killi-soorten daar wel in dan?
Bij de Epiplatys dageti, lees ik vanaf 80cm. namelijk ( op internet).
 
Als ik mijn dageti's in m'n Rio 125 bezig zie denk ik eigenlijk wel dat ze in een 60 cm. bak kunnen. Als de bak dicht beplant is vermaken ze zich prima. Ik zou het dan wel bij 1m/2v houden.

Epiplatys annulatus blijft een stukje kleiner en daar kan je wel een groep van houden.

Het zijn beiden oppervlaktevissen, maar mijn dageti's maken weleens een uitstapje naar beneden, met name als er zinkend voer gegeven wordt.

Het springen bij deze vissen wordt mijns inziens best overdreven. Als ze bang zijn kruipen ze in een hoekje, maar springen heb niet gezien. Het zijn rustige vissen die hun 'baas' ontzettend snel herkennen en vertrouwen, dus de grootste gevarenzone qua springen zou dan de eerste week zijn als de baas nog synoniem met gevaar is.

Ze worden trouwens erg tam en begroeten je als je bij de bak komt. Dan komen ze met hun boos uitziende kop naar de ruit gezwommen. Heel leuk :)
 
Harempje Epiplatys annulatus? Leuke visjes die in de bovenlaag zwemmen.
 
Fantoom zei:
Harempje Epiplatys annulatus? Leuke visjes die in de bovenlaag zwemmen.

Die had ik al eerder gelezen en lijkt me erg leuk.

Zijn het makkelijke vissen?

1 Man en twee vrouw, is dat een goede verdeling?

Enigste "bezwaar" , is dat ze niet zo heel groot zijn en er ook al Vuurtetra's in komen.
Het moet niet te druk voor het oog worden als de Epiplatys annulatus, ook er doorheen zwemt.

Wat grotere vissen kijkt toch weer anders, denk ik.
 
Jones zei:
Als ik mijn dageti's in m'n Rio 125 bezig zie denk ik eigenlijk wel dat ze in een 60 cm. bak kunnen. Als de bak dicht beplant is vermaken ze zich prima. Ik zou het dan wel bij 1m/2v houden.

Epiplatys annulatus blijft een stukje kleiner en daar kan je wel een groep van houden.

Het zijn beiden oppervlaktevissen, maar mijn dageti's maken weleens een uitstapje naar beneden, met name als er zinkend voer gegeven wordt.

Het springen bij deze vissen wordt mijns inziens best overdreven. Als ze bang zijn kruipen ze in een hoekje, maar springen heb niet gezien. Het zijn rustige vissen die hun 'baas' ontzettend snel herkennen en vertrouwen, dus de grootste gevarenzone qua springen zou dan de eerste week zijn als de baas nog synoniem met gevaar is.

Ze worden trouwens erg tam en begroeten je als je bij de bak komt. Dan komen ze met hun boos uitziende kop naar de ruit gezwommen. Heel leuk :)

Als ik deze site zie: http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... ageti.html , staat er dat ze eenmaal volwassen zeer agressief en roofzuchtig kunnen worden (met name agressief naar soortgenoten),... heb jij die ervaring ook?
Met name agressief naar soortgenoten.

Doen de Epiplatys annulatus of de Epiplatys dageti dat met dat begroeten/ herkennen?
 
Dageti zou ik niet doen voor 60 cm, KUNNEN(!) een karaktertje hebben... Doe een groepje van 7 epiplatys annulatus. Verhouding 3m/4v.
 
Ik heb die van mij nog niet zo lang, maar ben in mijn zoektocht naar ervaringen voor ik ze aanschafte niets dergelijks tegengekomen.

Dageti's hebben veel interactie met hun baas. Of annulatus dat doen weet ik niet.

Er wordt weleens geadviseerd om E. dageti in een groep te houden, maar als ik die van mij zie (3m/3v) zijn de mannen niet bijzonder gecharmeerd van mannelijke soortgenoten. Ze vechten niet, maar pronken wel veel naar elkaar, wat heel mooi is om te zien maar of de vissen het zelf zo prettig vinden...
Als ik in de bak bezig ben merk ik dat ze in een groepje bij elkaar gaan zitten, dus dit zal wel een gevoel van veiligheid geven. Lastig te zeggen dus, of ze beter in een groep worden gehouden ;). Ik denk dat je met een harem sowieso goed zit, want naar de vrouwtjes wordt geen agressie getoond maar er worden wel veel avances naar gemaakt.
 

Terug
Bovenaan