Vragen over Vuurneons


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
457
Locatie
Gelderland
Voor mijm Rio 125 (80 cm) ben ik me aan het orienteren op een schooltje vis.
Ik overweeg nu de Neon Tetra of Vuurneon.
Met de Vuurneon ben ik nog onbekend:

- Klopt het dat de Vuurneon minder vatbaar is voor ziekten e.d. dan een Neontetra?
- Zijn ze qua gedrag gelijk aan elkaar?
- Zwemmen ze in dezelfde waterlaag, of zwemmen Vuurneons lager?
- Hoeveel zouden er in een 80 cm bak kunnen (110 liter netto), naast een Betta man en 10 Japonica garnalen?
 
Ik heb nu ruim een jaar vuurneons in mijn aquarium. De mijne is 80 breed en ben begonnen met 20 vissen er zijn er nu nog 17. Ik heb eens de indruk gehad dat er wat ziekte was maar achteraf denk ik dat ze eieren aan het leggen waren, omdat ze toen behoorlijk druk waren. Toen zijn er 3 dood gegaan. Daarvoor heb ik easylife voogle gebruikt, daarna ging het beter en geen sterfgevallen meer gehad.

_ ik vind ze wat actiever dan de neontetra, deze hangen meer in het water
- Vuurneons zwemmen in de middelste waterlaag. Heb je drijfplanten, zwemmen ze boven/midden. Anders onder/midden.
Ik moet er bij vertellen dat ik osmosewater gebruik, omdat we hier koerthard water hebben. Voor de gezondheid van de vissen is dat wel beter.
 
Ik heb nu ruim een jaar vuurneons in mijn aquarium. De mijne is 80 breed en ben begonnen met 20 vissen er zijn er nu nog 17. Ik heb eens de indruk gehad dat er wat ziekte was maar achteraf denk ik dat ze eieren aan het leggen waren, omdat ze toen behoorlijk druk waren. Toen zijn er 3 dood gegaan. Daarvoor heb ik easylife voogle gebruikt, daarna ging het beter en geen sterfgevallen meer gehad.

_ ik vind ze wat actiever dan de neontetra, deze hangen meer in het water
- Vuurneons zwemmen in de middelste waterlaag. Heb je drijfplanten, zwemmen ze boven/midden. Anders onder/midden.
Ik moet er bij vertellen dat ik osmosewater gebruik, omdat we hier koerthard water hebben. Voor de gezondheid van de vissen is dat wel beter.
Dank voor je reactie.
Bedoel je met actiever dat het zenuwachtige zwemmers zijn, of dat niet?
Het water komt hier 4,2 DH uit de kraan, dus behoorlijk zacht.
 
Nee, ik vind ze niet zenuwachtig
 
Ik heb nu ruim een jaar vuurneons in mijn aquarium. De mijne is 80 breed en ben begonnen met 20 vissen er zijn er nu nog 17. Ik heb eens de indruk gehad dat er wat ziekte was maar achteraf denk ik dat ze eieren aan het leggen waren, omdat ze toen behoorlijk druk waren. Toen zijn er 3 dood gegaan. Daarvoor heb ik easylife voogle gebruikt, daarna ging het beter en geen sterfgevallen meer gehad.

_ ik vind ze wat actiever dan de neontetra, deze hangen meer in het water
- Vuurneons zwemmen in de middelste waterlaag. Heb je drijfplanten, zwemmen ze boven/midden. Anders onder/midden.
Ik moet er bij vertellen dat ik osmosewater gebruik, omdat we hier koerthard water hebben. Voor de gezondheid van de vissen is dat wel beter.
Mag ik vragen hoe je dat precies doet met osmose water? Gebruik je daar zo'n apparaat voor wat kraanwater omzet neem ik aan? Is dat veel werk/kosten of valt dat allemaal erg mee?
 
Ik heb een osmose apparaat bij osmosoapparaat.nl gekocht. Als je zo'n apparaat koopt dan heb je er een gebruiksaanwijzing bij en de omschrijving is duiidelijk
Kijk van te voren hoeveel water je nodig hebt vanwege het vermogen van het osmoseapparaat, de snelheid is ook afhankelijk van de waterdruk
Ik maak ongeveer 25 liter aan en doe daar 10 liter leidingwater bij. Ik sluit het aan op de buitenkraan, maar ik weet niet of jij dat kunt en afhankelijk van de buitentemperatuur duurt het ongeveer 4 uur voordat ik 25 liter heb.
Dus goed plannen
 
Je kan er een soort pomp bij kopen. Dan gaat het een stuk sneller. Je afvalwater wordt dan ook ong 50% minder:).

Ik ben tevreden met dat ding van osmoseaparaat.Nl.
 
Is al een poos geleden dat ik ze heb gehad maar vond het leuke vissen. Vond ze persoonlijk makkelijker dan neontetra's.
 
Op welke manier vond je ze makkeijker?
De vuurneons hebben heel wat langer geleefd dan de neon's. En vond ze qua gedrag volgens mij ook leuker, minder schrikkerig en gewoon rustig in de bak zwemmen.
 
Bedankt voor de reacties op het osmose apparaat! Sorry voor het kapen van je topic @Aqua Betta ...

Ga mij er eens in verdiepen, is toch wel een hoop gedoe zo'n apparaat, misschien zijn andere visjes dan beter. Ik lees ook wel eens dat de hardheid bij veel nakweek neons minder uitmaakt, maar ik vind dat zelf lastig te beoordelen en wil niet per ongeluk een vis ongelukkig maken
 

Terug
Bovenaan