Vragen over opstart


theblacksheep

Active member
Lid geworden
9 september 2015
Berichten
36
Hoi allemaal,

Ik heb gisteren mijn aquarium ingericht. Het is een 60x30 bak van Juwel. Ik heb er geen voedingsbodem in en garnalenkies als grind omdat ik er ook garnaaltjes in wil gaan houden. Ik heb wat vraagjes.

Ik heb een aquaflow 100 filter, maar hoe werkt het met de filterspons? Het zijn losse casettes en het lijkt mij qua bacterie huishouding niet handig om die elke keer te vervangen. Hij kan wel open en ik kan de spons uitspoelen in aquariumwater. Ik las alleen dat er ook actieve kool in zit, wat denk ik niet handig is met de opstart en bactiegroei en vloeibare plantenvoeding? Moet ik dat eruit halen?

Verder heb ik voor nu vloeibare plantenvoeding gekocht en kleibolletjes. Kan ik deze tegelijk gebruiken of wordt dat teveel? Op den duur wil ik een co2 systeem aanschaffen maar dat ging nu nog even niet qua financiën.

In de opstartfase ook gewoon elke week water verversen neem ik aan? Gewoon 25% of meer?

Ik hoor het graag en bedankt voor jullie hulp
 
Die cassette moet je niet vervangen en hooguit de spons licht uitspoelen als de uitstroom minder wordt.
Kleibollen en plantenvoeding kan samen maar pas op met de hoeveelheid want garnalen kunnen slecht tegen sommige zware metalen zoals koper.
Ik zou zelf tijdens de opstart niet verversen. Welke bodem gebruik je?

Ik ken je verlichting niet maar vaak kun je met makkelijke planten en wat minder licht prima zonder co2 toe en ik heb diverse 60cm gehad maar daar geen co2 op gebruikt.
 
Die cassette moet je niet vervangen en hooguit de spons licht uitspoelen als de uitstroom minder wordt.
Kleibollen en plantenvoeding kan samen maar pas op met de hoeveelheid want garnalen kunnen slecht tegen sommige zware metalen zoals koper.
Ik zou zelf tijdens de opstart niet verversen. Welke bodem gebruik je?

Ik ken je verlichting niet maar vaak kun je met makkelijke planten en wat minder licht prima zonder co2 toe en ik heb diverse 60cm gehad maar daar geen co2 op gebruikt.
Dankjewel voor je snelle reactie. Moet ik het koolstof uit de filterspons halen of laten zitten?
Ik heb producten van easy-life. De profito, easycarbo en de rootsticks. Zit daar wat tussen waar garnalen niet tegen kunnen? Dat wist ik niet.
Als bodem heb ik dennerle garnalenkies. Een soort bolletjes van 0,7 tot 1,2 mm.
Qua verlichting zit er een simpele led balk in.
 
Zelf haal ik het er altijd uit want het kan ook chelaten eruit halen die gebonden zijn aan plantenvoeding. Ik zou oppassen met carbo en garnalen want carbo is geen echte co2 maar meer een middel om algen te doden.

Bodem is prima hoor.
 

Terug
Bovenaan