vragen over Laetacara dorsigera


M

MyAqua

Guest
Hallo, ik heb 2 dorsigera's, en ik vind ze zich maar vreemd gedragen.

Ik zie er maar 1, de andere zit onder de pomp en jaagde de andere ternet weg toen die ervoor bij zwom. Ook lijken ze een soort van bang voor de zwarte neon tetra's.
ze zwommen tot ze elkaar zegmaar zouden kruisen (een dorsigera en een zwarte neon) en toen stopte de dorsigera tot de neon voorbij was en weg was. toen vervolgde die zijn weg.
Ze laten zich amper zien (vrijwel niet)

Bij de kwekerij (aquabeek) was die man er 75% zeker van dat het een man en vrouw was.

Hier een foto van ze allebij, toen zaten ze er 1 dag in, nu zijn we 11 dagen verder. (heb geen betere foto kunnen krijgen op dit moment.)
iDEFbbBUN-ysOdj58e6N8Y0t68-HjrUS.jpeg

DRUK OP DE FOTO OM HEM TE VERGROTEN.

Graag zou ik willen weten of dit normaal gedrag is voor de dorsigera's en of dat het een man en vrouw zijn.

Mijn visbestand is:
10 marmerbijlzalmen
15 zwarte neon tetra's
12 corydora panda's
1 Ancistrus en 1 L306

en dan een koppel dorsigera's

Mijn bak is een Trigon 190.

Groetjes,
Steve
 
Geef ze nog even de tijd om rustig te wennen, ik weet nog wel dat mijn paartje ook zeer timide was gedurende een aantal weken. Heel plots werden ze opeens diep paars en leken ze zich meer op het gemak te voelen. Ik denk dat het gewoon een hele rustige en timide soort is
 
Okee fijn om te horen :D
 
Weten jullie het al of het een man en een vrouw is?
 
Iemand???
 
Kan ik niet zien van deze foto, ik heb zelf wel een koppel en moet al goed kijken wat wat is.
Zijn zowieos erg timide visjes, na dat er zich een koppel heeft gevormd komen ze watmeer uit hun schulp is mijn ervaring
En een man en vrouw wil niet zeggen dat het een koppel word je had beter een stuk of 4 a 5 jonge dieren kunnen halen en hieruit een koppel laten vormen.
Hoe oud zijn ze/groot zijn ze dan kan je overwegen er 2 bij te halen en dan zien wat er gebeurd.
Als het koppel is gevormd de andere dieren er weer uit.

Als ze jong zijn is alles eng, dat gaat wel over.

Als de man wat ouder is zijn de rug en aarsvin wat langer uitgerekt loopt meer in een lange punt.
Mijn vrouw heeft stippen in de rugvin maar dit isniet betrouwbaar bij mijn vorige koppel was dit niet het geval
 
MauriceB zei:
En een man en vrouw wil niet zeggen dat het een koppel word je had beter een stuk of 4 a 5 jonge dieren kunnen halen en hieruit een koppel laten vormen.
Hoe oud zijn ze/groot zijn ze dan kan je overwegen er 2 bij te halen en dan zien wat er gebeurd.
Als het koppel is gevormd de andere dieren er weer uit.
Moet je wel ook weten dat je de andere weer kan terugbrengen of aan iemand anders kwijt raakt.

~ Ivo
 
ow ja daar ging ik wel van uit
 
Er zijn winkels die dat niet willen. Goed navragen.
 
Als je ze af toe wat levend voer geeft, worden ze ook heel snel..
 
Ik geef ze 1 keer per week levend voer.

Zal eens foto's maken als ze wat ouder zijn. ze zwemmen soms samen.
 
Heb net gekeken, zie dat ze allebij dezelfde vinnen hebben. 1 is wel aanzienlijk een stuk groter dan de anderen (bij de aankoop was dit nog niet echt duidelijk te zien,)

Kunnen de vinnen nog gaan vormen ofzo? zie nu ronde vinnen bij beide. (alleen bovenvin had ik tijd om te kijken toen waren ze al weer weg.) dus is het nog te vroeg om te zien
of heb ik 2 vrouwtjes?
 
Hoe groot zijn ze ongeveer?
 
1ntje is nog ongeveer net zo groot als toen ik hem kocht, andere is een half x tot bijna 2 keer zo groot.
Ze beginnen allebij net paarse randjes op hun vinnen te krijgen.
 
Als iemand vraagt "hoe groot?" is diegene meestal op zoek naar iets uitgedrukt in een eenheid die iedereen begrijpt, zoals in dit geval centimers ;)
 
Haha, sorry maar kan ze nog niet opmeten, kom ik eraan met mn blije bakkes en een meetlint en dan knipper je 1x zijn ze weg :* zal eens kijken een schatting tjah lukt niet 123 zal morgen is even kijken (of dinsdag) morgen lang school yegh... half 2 tot 11 en krijgen niet eens veel interresants is soort open avond
 
Oke, maar ik bedoel: het verschil tussen 3 en 6 centimeter lengte zie je wel toch?
 
Jahh maar ik ben slecht met centimeters schatten... (echt barslecht haha)

Tjah ik zou zeggen 5 en 8 centimeter ofzo.. (schat ik)
 
hier mijn dosigeras

de man:
438516mauriceb_0_82_man.jpg


de vrouw:

476268mauriceb_0_82_vrouw.jpg


het is gewoon superlastig te zien vooral als ze niet volgroeid zijn, ook al lijken ze elkaar niet te mogen of juist wel zegt allemaal niks tot ze volwassen zijn kan het zo ineens anders zijn is mijn ervaring
bij de man zie je de meer verlengde rugvin en hij is groter en mijn vrouw heeft stippen in de rugvin.
ik zou het vooral zoeken in de vorm van de rugvin
 
hier kan je het beter zien naast elkaar in balts.

453915mauriceb_0_82__dsc9974.jpg
 
Ze zien er nu allebij uit als de linker qua vinnen. zal vanavond nog is goed kijken. maar 1 is aanzienlijk een stuk groter dan de ander. ze zijn nog niet volgroeit dus daarom zouden de vinnen wss nog niet helemaal gevormt zijn.
 
heb je nog gevraagd of je meer dieren kon krijgen nu kan het nog heb je meer kans op een koppel
 
Het kan wel, maar moeten we een eindje rijden (zon 3 kwartier)
Dus ik kijk eerst wel wat deze gaan doen. ze zwemmen wel de hele tijd bij elkaar enalles. dus het gaat wel de goede kant op. nu nog hopen dat het een normaal koppel is en geen lesbisch koppel :p
 
lesbisch koppel????hahahahaha.
 
alst 2 vrouwtjes zijn en ze zwemmen zo rond dan weet ik het ookni...
hoor het ze al zeggen, grauw tijger:$ ik ben een vis hoor!!!

hehe
 
Mocht je er 2 of 3 bij nemen, dan wil ik als er een koppel gevormd is de andere 2 of 3 wel van je overnemen.
Ik weet niet precies waar je woont, maar in Brabant kan nooit heel erg ver van hier zijn.
 
Ik heb een 5tal dorsigera's overgenomen van q&q.
Dieren zijn bij mij ook zeer rustig, maar zijn met de tijd wel steeds meer voor zichzelf aan het opkomen.
Doen het hier heel goed, maar laat ze allemaal lekker zitten, bak is groot zat en vind showen op z'n rijd een erg mooi gezicht ^^
 
zal is kijken wat ik doe. laat het weten!
 
Heb ze net eindelijk goed kunnen bekijken, denk toch een mannetje en een vrouwtje.

De vinvorm is redelijk hetzelfde alleen is er 1 een stuk groter al en zijn vinnen lopen door tot zijn staart helemaal, bij de ander lopen ze rond af. Ze lopen alleen niet omhoog in een punt maar naar zn staart in een punt meer.

dit is wat ik zag heb ze maar even kunnen bekijken, zon 10 seconden per vis. dus had niet veel tijd maar dit zag ik.
 
Het gaat om de punt- of draadvormige verlening van de vinnen; of die punt naar boven of naar achteren wijst maakt niet uit.
Kennelijk een koppel dus: gefeliciteerd!
 

Terug
Bovenaan