Vraagjes Dwergklauwkikkers


C

Cydni

Guest
Dit is allemaal nieuw voor mij, ik heb nog nooit een aquarium gehad :rolleyes:
Bij deze heb ik dan wel enkele vraagjes....

Ik heb een bak van 60cmX30cmX30cm, hoeveel dwergjes kunnen daar in ?

Over het voedsel e.d heb ik hier al gevonden op het forum,
maar wat met verlichting ?

Moet er verlichting in mijn bak, en moet er ook een UVB lamp in zoals bij waterscildpadden ?
 
Re: Vraagjes Dwergklaukikkers

Een groepje van 5 a 6 moet zeker kunnen.

Verlichting is voor de kikkers niet nodig, maar voor jezelf is het misschien leuk om wat mooie plantjes te houden?
 
Re: Vraagjes Dwergklaukikkers

Heb even bij de buren gespiekt.
Dwergklauwkikker - Punkyfish.nl


Ze houden van klein levend voer zoals watervlooien, muggenlarven en tubifex.
Natuurlijk eten ze ook gedroogde watervlooien. Vlokvoer is weinig over bekend,
...
www.punkyfish.nl/pages/artikel/8
 
Re: Vraagjes Dwergklaukikkers

Jones, bedankt voor de snelle reactie

Ik was zowiezo van plan om er plantjes in te houden en een paar schuilplaatsen voor de kikkertjes

Maar welke ondergrond gebruik in dan het best ??
 
Re: Vraagjes Dwergklaukikkers

Je kan het beste zand als bodem gebruiken. Van grind kunnen ze verstoppingen krijgen als ze dit per ongeluk inslikken.
 
Re: Vraagjes Dwergklaukikkers

Bertus, bedankt voor je reactie, maar dat had ik allemaal al gevonden :)

Wat ik nu ook juist zag staan bij de buren is dit; Ook niet onbelangrijk is het licht. Hij houdt namelijk erg van zonnen.
Klopt dat ??
 
Re: Vraagjes Dwergklaukikkers

Ze hangen graag aan het oppervlak, maar of ze dit doen om te zonnen durf ik niet te zeggen.
 
Wat Jones zegt, wat zand op de bodem, ook kruipen ze graag op de bodem in t zand onder een blad of stukje hout.
Verder eten ze eigenlijk alles wel hoor, dus afwisselen, ook stukjes komkommer etc of gekookte aardappel of gekookte mosselen.
Mijn ervaring is dat ze juist niet kieskeurig zijn.

Verder hangen ze ook graag met de neus boven water en kunnen ze goed 'fluiten' naar elkaar (dat je niet denkt dat je pomp aanloopt ofzo haha dan zijn t je dkk's.

Of liggen ze drijvend bovenop een catappa blad te loungen

dkk op catappa blad

Het zijn hele leuke gekke beestjes zul je veel plezier mee hebben, succes.
 
Ik heb ook nog wel een tip: hoornblad als plantje was hier totaal geen succes. Binnen no-time helemaal kaal gesloopt door de onhandigheid van de kikkertjes :)

Ik weet niet of anderen dezelfde ervaring hebben?

~ Ivo
 
Nope, zelfs bij mijn grote klauwkikkers (Xenopus laevis) geeft dit geen problemen. Soms schoppen ze wel een halve lotus kapot.
 
nee de dkk's zijn geen slopers, zeker niet.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties :)

Deze namiddag zijn we gaan winkelen
We hebben een licht meegebracht, een thermostaat, een thermometer, en nu weet ik al wat jullie zullen zeggen of denken; "waarom vraag je het dan "
we hebben gekozen voor steentjes als bodem, wel groot genoeg dat ze ze niet kunnen opeten. Mijn vriend heeft vroeger een aquarium gehad, en hij vindt zand een grote rotzooi en zegt dat mijn plantjes niet echt vast zullen staan.
Morgen gaan we plantjes kopen en wat accessoires voor in de aquarium.
 
Ik zou die steentjes niet gebruiken. Daar zakt vuil tussen wat funest is voor je waterwaardes.

Zand geeft geen rotzooi. Ik heb het hier in bijna alle bakken en velen met mij.
 
@Jones, je hebt gelijk. Ik heb de steentjes er zojuist terug uitgehaald, k' vond het maar niets.
Morgen ga ik zand gaan halen.
 
niet altijd (voor alles) luisteren naar je vriend is dus het advies .....hahaha
 
N.Oldenzeel zei:
niet altijd (voor alles) luisteren naar je vriend is dus het advies .....hahaha

Daar heb je groot gelijk in. Ik vond het van in het begin al maar niets die steentjes. Maar ja, wat doe je h� ;)
 

Terug
Bovenaan