Vraagje


S

Sylver

Guest
13DB6B34-2A71-4ACB-81B4-CE5DC4C8CD52.jpeg
Hoi allemaal,

Ik ben sylver en heb door omstandigheden een half jaar het aquarium van mijn zoon.
Nu zwemmen de vissen vrolijk rond en lijkt er buiten wat mosalg weinig aan de hand te zijn.
Toch is de no2 waarde 1 en de No3 waarde 50 de andere waardes oke.
Moet ik hier iets aan doen?

Inhoud 60 liter
2 grote mosbollen en 1 plantje in het midden (met mandje en schuim)
2 ornamenten en wat nepgroen
Grindbodem

3 oranje platys
5 micky mouse platys
5 zebra tetras
3 roodkop zalmen
2 algeneters?
4 rode kleine garnaaltjes

Graag advies
 
Daar zou ik inderdaad wat aan doen. Je NO2 waarde moet eigenlijk 0 zijn. Dit is namelijk een giftige stof voor je vissen. NO3 is met 50 ook aan de hoge kant. Dat is een voedingsstof voor je planten, maar wil je normaal rond de 10-20 hebben (als je niet volgens speciale methodes plantenvoeding toevoegd).

Wat je nu kunt doen is veel verversen. Zou voor nu even elke dag 50% aanhouden tot je NO2 waarde 0 is. Hoe meet je trouwens? Meten met stripjes is veel onbetrouwbaarder dan met een druppeltest.

Maar goed, verversen is symptoombestrijding en daar pak je de oorzaak niet mee aan. De oorzaak zit hem hier helaas in dat er eigenlijk te veel vissen inzitten voor de hoeveelheid water. Dan wordt de vervuiling te groot en krijg je deze hoge NO2 waarden. Maar ik snap dat het lastig is daar wat aan te doen, aangezien het aquarium van je zoon is. Voor nu zou ik dus vooral veel verversen.
 
Noa heeft al je van een antwoord voorzien en welke filter zit erin en is die goed onderhouden? Inderdaad heb je een vrij hoge belasting wat problemen kan geven.
 
hoi beide,

ik zal dan inderdaad een paar avonden het water verversen.
het pompfilter word elke week uitgeknepen (gewassen) in een kom aquariumwater wat ik er uit haal om te verversen.
ik meet met de 6 in 1 strips van tetra (die er bij zitten)
het gekke is dat de vissen vrolijk rondzwemmen en niet suf of gestrest.

het soort filter weet ik niet, maar was een complete set, dus volgens mij dan ook geschikt voor de 60 liter.
hij draait nu ongeveer 3 maanden

hebben jullie nog advies welke vissen er het beste uit zouden moeten ??
dan kan ik het wellicht bespreken met hem.
en waar moeten die andere vissen dan heen ??
ik wil namelijk geen 2 bakken !!
 
Ik zou dat niet wekelijks doen mar pas als de uitstroom zichtbaar minder wordt want telkens gooi je de goede bacterien erin weg.

Mocht je zoon vissen weg willen doen dan kun je aan de lfs vragen of die ze wil aannemen.
 
oke, bedankt voor de tip !!
lfs ??
zo vervelend, hij draait 3 maanden goed en nu sinds een week is hij weg en gaat het rommelen grrrr :)
 

Terug
Bovenaan